تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816664909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لیکاک، بنیان‌گذار سینمای کنترل‌نشده


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - رامتین شهبازی در ابتدای بحث، عرض تبریک دارم به مناسبت فرارسیدن سال 90 که هم آغاز یک سال تازه است و هم شروعی برای یک دهه نو. باشد که خداوند توفیق دهد این سال و دهه بر همگان مبارک و میمون افتد. نوروز در عرصه هنر با یک خبر شیرین و دو خبر تلخ آغاز شد. خبر شیرین اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته آبرومند اصغر فرهادی بود و خبر تلخ درگذشت دو سینماگر برجسته بین‌المللی، الیزابت تیلور و ریچارد لیکاک. درباره خبر خوش امسال که همکاران مطبوعاتی مفصل نوشته‌اند و درباره نخستین خبر تلخ، یعنی مرگ تیلور هم مطالب مفصلی منتشر خواهد شد، اما آنکه کمی در این میان مهجور ماند، لیکاک یکی از پدران «سینمای مستند مستقیم» بود که کمتر به آن پرداخته شد و شاید پرداخته شود. نخستین بار خبر مرگ او را در سایت خوب مستند رای بن دیدیم که از گردانندگان این سایت به علت به روز بودن ، در حالیکه در نوروز اخبار نیز در ایران به تعطیلات می‌روند، سپاسگزارم. سینمای مستند بین سال‌های 1958 تا 1963 دستخوش تغییرات اساسی شد. شاید به نوعی بتوان آن را با دورانی مقایسه کرد که دیجیتال تازه قدم در دنیای مستند سازی نهاده بود. در آن سال‌ها نیز به دلیل رواج دوربین های سبک 16 میلیمتری مستندسازان این امکان را پیدا کردند تا بتوانند تجارب تازه‌ای را در عرصه سینما از سر بگذرانند. آن‌گونه که دیوید بردول و کریستین تامسون در کتاب تاریخ سینمای خود می‌نویسند، نخستین سینماگری که در این عرصه قدم به میدان نهاد و نوعی تازه از سینمای مستند را در این سال‌ها تجربه کرد، رابرت درو، عکاس و روزنامه‌نگار بود. درو سعی داشت ببیند می‌تواند گزارش‌ها و عکس‌هایی را که در مجلات چاپ می‌کند، در سینمای مستند نیز با همین شکل تصویر کند، سینمایی که از هرگونه چینش میزانسن و بازسازی به دور باشد و کارگردان بتواند همچون حضوری بی‌واسطه آنچه را می‌بینید بر نگاتیو ضبط کند و صدا را نیز همزمان با تصویر از دل واقعیت بیرون بکشد. این تجربه هیجان‌انگیز به مدد دوربین‌های سبک مارک آریکون سینه ویس و اکلر کمفلکس که هر یک حدود 60 پاوند معادل 27 کیلو وزن داشتند امکان‌پذیر شد و بعد‌ها دوربین آریفلکسی به بازار آمد که تنها حدود 22 پاوند وزن داشت. درو در ادامه با ریچارد لیکاک آشنا می‌شود که پیش از این به عنوان فیلمبردار با رابرت فلاهرتی همکاری کرده بود. درو با حمایت موسسه تایم تعدادی دیگر فیلمساز را نیز به استخدام در آورد تا بتوانند تجربه سینمای مستقیم را فراگیر کنند. ریشه‌های سینمای مستقیم را می‌توان در نکاتی همچون علاقه‌مند شدن فیلمسازان به روایت واقعی زندگی مردم پس از سینمای نئورئالیسم ایتالیا، ورود تجهیزات تازه دوربین‌های 16 و رویکرد تازه تلویزیون‌ها برای دست‌یابی به مواد تازه خبری شنیداری- دیداری جست‌و‌جو کرد. لیکاک در سال 1963 از درو جدا شد و خود سینمای مستقیم را با نام سینمای کنترل‌نشده پی گرفت. سینمایی که نخستین محصول آن در دوران استقلال لیکاک فیلم «روز مادر مبارک» بود . این فیلم نشان می‌داد که چگونه تولد یک پنج قلو می‌تواند زندگی شهری کوچک را مختل کند. پس از آن لیکاک در کنار فیلمسازی به تبلیغ عقاید خود در زمینه سینمای مستند کنترل‌نشده پرداخت و دائم می‌گفت تا چه اندازه از درام و هیجان در سینمای مستند گریزان است و دوست دارد بتواند به واقعیت ناب حوادث اجتماعی دست یابد. لیکاک در این سال‌ها آثار قابل توجهی را مقابل دوربین برد و این امکان را فراهم آورد تا بعد‌ها این سینمای مستند در برخی از آثار سینمای داستانی نیز نمود داشته باشد. بردول و تامسون از قول لیکاک در زمینه هدف سینمای کنترل‌نشده می‌نویسند: «با نظاره جامعه، با نظاره شکل واقعی رخداد‌ها دربرابر تصویر اجتماعی که مردم در‌این‌باره که اتفاقات قاعدتا چگونه باید روی بدهند دارند برخی از جنبه‌های مهم اجتماع ما را کشف کند.» لیکاک یکی از معدود بازماندگان سینمای مستندی است که در کنار نام‌هایی همچون دان پنبیکر، دیوید و آلبرت مایزلیس توانستند بنیانی تازه را در سینمای مستند پی افکنند. سینمایی که بعد‌ها توسط برخی نظریه‌پردازان به نقد کشیده شد و برخی دیگر نیز با بسط و گسترش آن این مسیر حرکت را ستودند. روحش شاد.54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن