واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عرصه هنر هاي نمايشي کشور درسال 1387 با اوج و فرود بسياري رو به رو بود،اما آنچه که بيش از همه به چشم مي خورد تلاش و فعاليت روز افزون فعالان و دست اندرکاران اين عرصه براي رشد و اعتلاي هنر نمايشي کشور بود. در سال 1387 جشنواره سراسري"تئاتر تک"نخستين رويداد تئاتري کشور بود که توسط حوزه هنري و در استان خوزستان برپا شد. در سال 87 " حسين پارسايي " رييس مرکز هنرهاي نمايشي کشور از رشد و پويايي هنر نمايشي ظرف دو سه سال گذشته سخن به ميان آورد و افزايش بودجه تئاتر کشور ، توجه به تئاتر شهرستان ها و برگزاري منظم جشنواره هاي و رويداد هاي بين المللي،ادامه پروژه چهار فصل تئاتر ايران،برپايي جشن هاي تئاتر در 30 استان کشور ، ساماندهي فعاليت هاي اداري و تشکيلاتي تئاتر ،بازسازي تالار هاي نمايشي و راه اندازي انجمن هنرهاي نمايشي ايران را از جمله مهمترين برنامه هاي دوره مديريتي خود برشمرد . در سال 87 "رحمت اميني"دبير شوراي تئاتر کشور همچنان از مسکوت ماندن مراحل تدوين سند توسعه تئاتر ايران ابراز ناخرسندي کرد . در سال 87 و در پي برگزاري بيست و هفتمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر گروه ها و شخصيت هاي هنري زيادي به ايران آمدند و رفتند و جشنواره ها و سمينار هاي بسياري برگزار شد که در اين بين حضور مديران تئاتري خارجي قابل توجه بود هر چند سمينار " مديريت تئاتر"،"تئاتر و مخاطب" بدون حضور مديران تئاتر ايران برپا شد و اهالي تئاتر چندان طرفي از اين سمينار و " سمينار تئاتر خصوصي راه کار ها و آسيب ها " نيستند. در اين سال انجمن هنرهاي نمايشي ايران با هدف ساماندهي به فعاليت هاي تئاتري براي نخستين بار در تهران و 30 استان کشور با احداث دفاتر مستقل راه اندازي شد. در سال 1387 بهرام بيضايي ،علي رفيعي ،حميد سمندريان ،اکبر زنجانپور ،علي رضا نادري ، فرهاد آييش ،قطب الدين صادقي و بسياري ديگر از پيشکسوتان عرصه تئاتر کشور آثار خود را به صحنه بردند و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند. در سال 1387 بسياري از تالار هاي نمايشي شهر تهران بازسازي شد و به همين جهت برخي از اين تالار هاي تا چند ماه تعطيل شدند و پس از بازسازي هم به اين طرح دليل غير کارشناسانه بودن ساخت و ساز ها مورد اعتراض هنرمندان قرار گرفت . درسال87 به دليل گود برداري محوطه مجموعه تئاتر شهر اين ساختمان فرهنگي و تاريخي در معرض خطر جدي خراب شدن قرار گرفت و کارشناسان و اهالي تئاتر در چندين مرحله اعتراض خود را اعلام کردند تا در نهايت ساختن مجموعه تجاري توسط شهرداري در اطراف اين مجموعه فرهنگي مسکوت ماند. در سالي که گذشت بيست و هفتمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر با دبيري " حسين مسافر آستانه " برپا شد که به باور کارشناسان نسبت به دوره قبل از رشد کيفي برخوردار بود . در اين سال نخستين جشنواره هنري عدالت و اميد که تئاتر هم يکي از بخش هاي آن بود به صورت سراسري و در اسفند ماه برپا شد. در سال87 طرح ادغام سه جشنواره بينالمللي ،تئاتر فجر ، سنتي و آييني و عروسکي که از سال 1386 حالت اجرايي به خود گرفته بود با شکست رو به رو شد و قرار شد اين سه جشنواره همچنان به طور مستقل برپا شوند . در سال 1387 " اپراي عروسکي عاشورا " به کارگرداني" بهروز غريب پور" و نمايش " شکار روباه " به کارگرداني دکتر "علي رفيعي" پرطرفدار ترين نمايش هاي سال بودند. در سال 87 چندين مدير تئاتري عوض شدند از جمله مدير نظارت و ارزشيابي ،مدير امور استان ها ،مدير تئاتر شهر ،مدير تالار محراب ،مدير روابط عمومي تئاتر شهر ،مدير تالار سنگلج ،مدير اداره تئاتر و......از آن جمله بودند . در سالي که گذشت 15 تن از بزرگان و پيشکسوتان تئاتر کشور دار فاني را وداع گفتند از جمله " اسماعيل داورفر"، " فرهنگ معيري"، " خسرو شکيبايي"، " اکبر رادي "، " محمدرضا کلاهدوزان"، "جواد خدادادي"،" مهدي اميني"،" احمد آقالو "، " رضا ارحامصدر" ،" دکتر مهدي فروغ"، "مهري مهرنيا"،" نادعلي همداني"، "سيدعلي ميري" ،" شهناز يوسفي" و " ابراهيم کريمي ". در سال 1387 براي نخستين بار سال نامه تئاتر به شکلي ويژه و اطلاعاتي از 730هنرمند تئاتر به کوشش "علي اکبر عبدالعلي زاده" منتشر شد همچنين براي نخسين بار کتاب" طرح جامع اطلاعات آماري تئاتر شهرستان ها ويژه 15 استان کشور " به همت " مجيد امرايي" منتشر شد. در سال 1387 خانه تئاتر همچنان براي دريافت بودجه سالانه خود اقدام کرد و تا پايان سال اين بودجه به طور کامل دريافت نشد. در سال 1387 بودجه که به زعم بسياري از کارشناسان مهمترين و اساسيترين چالش فرا روي تئاتر کشور بود به چالش دوم تبديل شد و مهمترين مسئله کمبود فضاي تئاتري و سالني و راه اندازي تئاتر خصوصي بود . در سال 1387 مقرر شد تا جشنواره هاي "تئاتر ماه" و جشنواره" تئاتر بانوان" به صورت بين المللي و توسط حوزه هنري و شهرداري تهران برگزار شوند . امسال خانه تئاتر که مجمع عمومي خود را همه ساله در 20 اسفندماه برگزار مي کرد به دليل عدم استقبال درسال هاي گذشته از خير اين مجمع گذشت و با برپايي مراسم ياد بود در گذشتگان تئاتر تلاش کرد اهالي تئاتر را در يکجا جمع کند اما باز هم چندان موفق نبود . در سال1387 و درآخرين نشست مطبوعاتي رييس مرکز هنرهاي نمايشي"حسين پارسايي" از اهالي رسانه خواست تا عملکرد حوزه مديريتي وي را ارزيابي کنند . در آخرين نشست رسانهاي رئيس مرکز هنرهاي نمايشي گفت : تا وقتي مجموعه تئاتر شهر کعبه آمال هنرمندان است، تعداد اجراها به همين روال فعلي است. حوزه تئاتر سالي که گذشت از منظر رسانهها و درج رويدادهاي تئاتري در مقايسه با سال هاي گذشته بسيار پررنگ بود و همواره نقدهاي تلخ و شيرين راهگشاي مديران تئاتري بود. در سال 1387 قرار بود با تمامي گروه هاي نمايشي و پروژه اي تسويه حساب شود اما اين اتفاق نيفتاد و هم چنان با بسياري از گروه هاي تسويه نشده است. آخرين کشمکش هاي پايان سال1387 اهالي تئاتر با مديران کشمکش بر سر اجراي نمايش "مردي براي تمام فصول" به کارگرداني" بهمن فرمان آرا" و گفت و گوي انتقادي "منيژه محامدي " کارگردان نمايش" آمادئوس" بود که با واکنش تند " حسين پارسايي " مدير کل هنرهاي نمايشي رو به رو شدند. در سال 1387 با راه اندازي انجمن هنرهاي نمايشي ايران " حسين راضي " مدير عامل اين انجمن هدف از به وجود آمدن انجمن هنرهاي نمايشي را حمايت از گروههاي نمايشي برتر به اشکال گوناگون براي اجرا در تهران و بالعکس، برگزاري کارگاه هاي اموزشي و ورکشاپ دانست که به تقويت بنيه مادي و معنوي نمايش در استانها و همچنين توليد کار مي انجامد. در سال 1387 مقررشد انجمن هنرهاي نمايشي با تمام استانها تفاهمنامهاي را منعقد کند و وظايف هر دو طرف را مشخص نمايند تا به اجرا و توليد تئاتر اقدام شود . در سال 1387 از سوي مدير کل هنرهاي نمايشي اين آمادگي اعلام شد تا براي شکلگيري تئاتر خصوصي و توسعه فضاهاي نمايشي و کارگاهي به صورت خصوصي اين مرکز با متقاضيان مشارکت کند وحتي کارگاه لباس و دکور را به بخش خصوصي بسپارند . در سال 1387 مقرر شد تا در سال آينده به جاي اخذ قرارداد با کارگردان و عوامل، مرکز هنرهاي نمايشي با مدير توليد قرار داد منعقد کند و عوامل نيز با مدير توليد عقد قرار داد کنند. در آخرين نشست مدير کل هنرهاي نمايشي درسال 1387 اعلام کرد که زمين ضلع جنوبي مجموعه تئاترشهر براي پارکينگ اين مجموعه در نظر گرفته شده و حفاري تهديدي جدي براي تئاترشهر محسوب ميشود و عوارض بعدي اين مجموعه نيز به عهده شهرداري تهران است. در سال 1387 به دستور مدير کل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار شد هيچ نمايشي بدون مدير توليد اجرا نشود و مدير توليد طرف قرار داد گروه هاي نمايشي با سيستم دولتي باشد . /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 521]