تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821066955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صنايع‌دستي؛ نشانه هويت تاريخي ملت‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: صنايع‌دستي؛ نشانه هويت تاريخي ملت‌


‌سرويس شهرستانها: صنايع‌دستي به عنوان هنر اصيل، بومي و سنتي گذشتگان نقش مهمي در رونق اقتصادي هر نقطه از كره خاكي دارد.

در سال‌هاي اخير فرهنگ استفاده از صنايع دستي و بومي ميان مردم افزايش يافته و با استقبال خوبي از سوي گردشگران داخلي و خارجي روبرو شده است.

از سوي ديگر مسئولان و متوليان امر هم به فكر احياي اين صنعت افتاده‌اند.

مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد معتقدند كه بسياري از صنايع دستي منسوخ شده استان با حمايت اين سازمان و ارائه آموزش رايگان به علاقه‌مندان احياء شده و يا در حال احياء است.

به گفته آنان

صنايع دستي به دليل وجود ظرفيت‌هاي لازم، متكي به منابع داخلي است، مواد اوليه آن در داخل تأمين مي‌شود و وسايل و بازار كار آن در داخل كشور وجود دارد.

يك كارشناس صنايع دستي يزد نقش صنايع دستي را در توسعه گردشگري مؤثر ارزيابي كرد وگفت: ‌

عماد تشكري در گفت‌وگو با ايرنا، افزود: اگر صنعت گردشگري توسعه يابد، به طور قطع صنايع دستي و توليدات آن نيز از رونق خوبي برخوردار خواهد شد.

وي اظهارداشت:

تشكري با بيان اينكه ‌گفت: گردشگران در سفر به اين شهر از صنايع دستي استقبال خوبي مي‌كنند.معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد هم گفت: فرآورده‌هاي دستي به علت اتكا به مواد اوليه داخلي و وابسته نبودن به فن‌آوري خارجي، ارزش افزوده و اشتغال‌زايي بالايي كه دارد، مي‌تواند جايگاه ويژه‌اي را در اقتصاد كشور ايفا كند.‌

محمد بهشتي‌نژاد افزود: صنايع دستي ريشه در فرهنگ جامعه دارد و مردم در گذشته به صنايع دستي به عنوان يك نياز نگاه مي‌كردند اما امروزه تنها جنبه تجملاتي و تزئيناتي آن مورد توجه است.

وي صادرات را يكي از راه‌هاي رونق صنايع‌دستي عنوان كرد و افزود: وجود كالاهاي مشابه صنايع دستي از جمله انواع ظروف چيني موجب تغيير فرهنگ مصرف هنرهاي دستي شده و با ورود فرش ماشيني نيز استفاده از زيراندازها، از جمله زيلو را به بوته فراموشي سپرده است.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي يزد معتقد است كه مصرف و استفاده از توليدات داخلي صنايع دستي، نيازمند فرهنگ‌سازي قوي است.

بهشتي‌نژاد گفت: بايد اين فرهنگ در جامعه نهادينه شود تا مردم از صنايع دستي استقبال كنند.

وي استفاده از صنايع دستي را گامي در جهت ايجاد اشتغال و كمك به اقتصاد كشور دانست و يادآور شد: اين امر باعث مي‌شود تا ارز از كشور خارج نشود.

او توليد صنايع دستي همگام با سليقه مردم را يكي از نيازهاي اين بخش عنوان كرد و گفت: بايد با آموزش صنعتگران، توليدات را به سمت همگامي با سليقه مردم سوق داد.

بهشتي‌نژاد، صنعتي شدن و ورود كالاهاي صنعتي مشابه صنايع دستي را از مشكلات اين بخش برشمرد و تصريح كرد: به همين دليل از رشته هاي صنايع دستي استقبال كمتري مي‌شود. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد هم گفت: يكي از سريع‌ترين راه‌هاي دستيابي به توسعه و پيشرفت، توليد صنايع‌دستي است كه برخلاف صنايع ماشيني، داراي ارزش افزوده بالا و كارآفريني گسترده است و از مهاجرت روستائيان به شهرها جلوگيري مي‌كند.عزيزالله سيفي افزود: در حال حاضر ايران در مقام سوم صنايع‌دستي جهان بعد از كشورهاي چين و هند با برخورداري از 250 رشته صنايع‌دستي قرار دارد كه در صورت تدوين، برنامه‌ريزي و اعمال سياست‌هاي صحيح، مي‌توان بازار صنايع دستي ايران را رونق بخشيد.وي آموزش به علاقه‌مندان را از برنامه‌هاي اين سازمان عنوان كرد و گفت: سال گذشته چهار هزار و 835 نفر در 265 دوره و 29 رشته صنايع‌دستي آموزش ديدند.وي شمار صنعتگران زيرپوشش اين سازمان را يكهزار و264 نفر اعلام و تصريح كرد: در اين مدت، 438 فرصت شغلي در اين بخش ايجاد شده است.

او كمبود اعتبار براي ارائه وام به متقاضيان جهت خريد و تجهيز كارگاه و توليد صنايع دستي را از مشكلات فراروي صنايع دستي استان يزد اعلام كرد.سيفي به تأثير متقابل صنايع‌دستي و گردشگري بريكديگر تأكيد كرد و يادآور شد: حمايت از كارگاه‌هاي توليدي و بازارچه‌هاي صنايع دستي و تهيه و تدوين استاندارد مواد اوليه با حفظ اصالت بومي، محلي و فرهنگي، افزايش تنوع و زمينه‌هاي كاربردي صنايع دستي و تأمين امنيت براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف صنايع‌دستي از جمله راهكارهاي توسعه اين صنعت است.

وي صنايع دستي را نشانه هويت ملي و تاريخي ملت و نشان‌دهنده تمدن، فكر، فرهنگ و انديشه مردم جامعه دانست و افزود: بايد به صنايع دستي به عنوان هنر،‌ انديشه و هويت ملي توجه شود و به عنوان نماد فرهنگي و تمدني، جايگاه خودش را بازيابد.




 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن