تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815630701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

88درصد پيشرفت در آزاد راه قزوين -رشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: 88درصد پيشرفت در آزاد راه قزوين -رشت


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز : در حال حاضر آزاد راه قزوين -رشت 88 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و بسيري از مشكلات ترافيك را كاسته است .

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" در پي راه بندان طولاني كه در ايام تعطيلات نيمه خرداد ماه سالجاري در محور قزوين – رشت به وقوع پيوست موضوع لزوم تسريع در اتمام عمليات اجرايي آزادراه قزوين – رشت مورد توجه بيشتر قرار گرفت اين آزادراه كه هم اكنون 88 درصد پيشرفت فيزيكي دارد در بحران بوجود آمده اخير نيز تأثير و كارايي خود را نشان داده و در حقيقت گرهگشاي ترافيك بوجود آمده شد ، مردمي كه ساعت ها در ترافك سنگين مسير گرفتار شده بودند حاضر شدند جهت رهايي از مشكل حتي در بخش هاي خاكي آزادراه تردد نموده و خود را پس از ساعت ها به مقصد برسانند .
خودروهاي سواري كه مسير قزوين – رشت را در ايام عادي بين 2 الي 5/2 ساعت مي پيمودند در روزهاي 13 و 14 خرداد بين 10 الي 15 ساعت اين مسير را طي نموده اند طي اين ياداشت از دو زاويه به موضوع لزوم احداث آزادراه قزوين – رشت و ضرورت تسريع در اتمام عمليات آن پرداخته شده است .
الف ) تأثيرات اقتصادي احداث آزاد راه قزوين – رشت :
بخش حمل و نقل از بخش هاي زير بنايي اقتصاد است و تأثير فراواني بر فرآيند رشد اقتصادي كشور دارد از عواملي كه موجب تأثير گذاري بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادي خواهد شد مي توان به مواردي نظير ايجاد اشتغال و افزايش سرمايه گذاري اشاره نمود، امروزه اشتغال و ارزش افزوده در بخش حمل و نقل از معيارهاي ارزيابي رشد و توسعه اقتصادي كشورها محسوب مي گردد .
براساس آمارهاي ارائه شده ميزان اشتغال در بخش حمل و نقل وبخشهاي مرتبط با آن درسال 75 حدود 70 درصد كل شاغلين كشور مي باشد . در سال 1376 بيش از يك ميليون نفرفقط در بخش حمل و نقل جاده اي كشور مشغول به كار بوده اند كه سالانه رشدي در حدود 3 درصد را نيز دارا مي باشد .
بررسي روند اقتصاد جهاني وپيش بيني دور نماي آن نشان دهنده وضعيتي كاملاً رقابتي در شرايطي بسيار فشرده بين كشورها مي باشد در چنين فضايي كشورها تلاش مي كنند براي ادامه رقابت با ساير كشورها و حفظ منافع ملّي از شرايط مكاني و زماني خود بهره برداري مناسب و بهينه نمايند و ضمن تحليل وضعيت داخلي و جهاني ، با شناسايي پتانسيل ها ، امكانات ، توانمندي ها و مزيت هاي نسبي آشكار و پنهان خود از آنها درراستاي ادامه فعاليت ، رقابت و بالندگي بعنوان ابزاري كار آمد استفاده نمايند .
در دو دهه اخير براثر رشد سريع فن آوري و پايان يافتن رقابت نظامي و افزايش درك جهاني نسبت به ضرورت نزديكي و همكاري بيشتر تجاري بين كشورها تجارت خدمات از رشد و توسعه قابل ملاحظه اي برخوردار شده است كه حمل ونقل نيز به عنوان يكي از بخش هاي مهم تجارت خدمات ، داراي نقشي برجسته و بنيادين در رشد اقتصاد ملّي بوده و در همين چارچوب در برگيرنده فعاليت هايي است كه به شكلي گسترده در كليه فعاليتهاي اقتصادي جاري بوده و تأثير آن غير قابل انكار مي باشد.
ارائه خدمات ترانزيتي مي تواند منجر به برجسته نمودن نقش كشور در عرصه بين المللي گردد . بدين منظور داشتن امكانات بالقوه نظير موقعيت مناسب جغرافيايي ، دسترسي به آبهاي آزاد ، گستردگي طولي و عرضي ، واقع شدن درمجاورت كشورهاي محصور در خشكي همچنين پتانسيل هاي بالفعل مانند برخورداري از زيربناها و خدمات جانبي مطلوب ، سيستم هاي حمل ونقل مناسب ، سرويس هاي اطلاع رساني ، داشتن قوانين و مقررات متناسب با شرايط روز مهم و موثر مي باشد كه كشور عزيزمان ايران ازحيث توانمندي هاي بالقوه داراي امتيازات و مختصات بسيار مناسب و نادري در سطح جهان بوده و از جهت پتانسيل هاي بالفعل نيز در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه از سطح گستردگي و كيفيت بالاتري برخوردار است اما با توجه به برنامه ريزي كشورهاي رقيب بايد به فكر گسترش و توسعه و افزايش سطح كيفي و كمي اين پتانسيل ها خصوصاً در بخش زيربناها باشيم . رقابت تنگاتنگ بين المللي و تلاشهاي دردست انجام براي حذف كردن مسير جمهوري اسلامي ايران در عملكردهاي اجرايي سايركشورها تاكنون توفيق چنداني پيدا نكرده لكن غفلت و بي توجهي به اين تلاشها مي تواند در آينده براي كشور ايجاد نگراني نمايد علاوه بر اين حفظ و تقويت جايگاه كشورمان در منطقه بعنوان چهار راه بزرگ شمال به جنوب وشرق به غرب مي تواند موارد زير را به دنبال داشته باشد .
1- افزايش اعتبار و ثبات سياسي در منطقه - بلحاظ آنكه ساير كشورها از كريدورهاي حمل و نقل بين المللي در كشورمان بهره برداري مي نمايند و بدليل آنكه منافع اقتصادي آنان نيز در گرو امنيت مسير هاي مذكور مي باشد لذا با هرگونه اخلال در امنيت كشور ، به دليل به مخاطره افتادن منافع خودشان مخالفت مي نمايند و در نتيجه اعتبار امنيتي و سياسي بين المللي بيشتري براي كشور ايجاد مي گردد .
2- كاهش مسايل اجتماعي و اقتصادي ، راه اندازي وفعاليت چنين كريدورهايي ، تبعات اجتماعي مثبتي همچون ايجاد اشتغال و جذب سرمايه گذاري هاي خارجي را بهمراه خواهد داشت و اين به معناي رونق بيشتر صنايع و خدمات در مسيرهاي عبوري خواهد بود . آزادراه قزوين – رشت بخشي از كريدور بين الملي شمال - جنوب بوده و احداث آن تأثير مثبتي بر فرآيند اقتصادي كشور خواهد داشت و موجب افزايش اشتغال و سرمايه گذاري در بخشي حمل و نقل خصوصاً در استانهاي گيلان و قزوين خواهد داشت .
ب – تاثيراحداث آزادراه قزوين – رشت بر افزايش ايمني و كاهش تصادفات جاده اي:
طي سال 1383 بيش از 409 ميليون نفر مسافر در كشور با استفاده از وسايل نقليه عمومي از طريق جاده هاي كشور جابجا شده اند اين رقم حدود 93 درصد جابجايي مسافر در شبكه حمل و نقل كشور (جاده اي، ريلي، هوايي) است و نسبت به آمار سال 78 رشدي برابر 11 درصد را نشان مي دهد همچنيني آمار جابجايي بار و كالا در جاده هاي كشور در سال 1383 حدود 390 ميليون تن مي باشد كه نسبت به سال 1378 متوسط رشدي برابر 14 درصد را نشان مي دهد به لحاظ قرار گرفتن بندر انزلي در شمال كشور و به دليل عدم وجود راه آهن در منطقه تنها راه ارتباطي اين بندر با مركز و جنوب كشور محور قزوين – رشت بوده و همچنين به دليل جاذبه هاي گردشگري استان هاي اردبيل، گيلان، و مازندران، محور فوق از محورهاي پر تردد كشور بوده و بخش قابل توجهي ازآمار مسافران جابجا شده با وسايل نقليه عمومي و همچنين كالاهاي حمل شده كشور مربوط به اين مسير مي باشد در حال حاضر بطور متوسط روزانه حدود 30 هزار دستگاه خودرو همسنگ سواري در اين مسير تردد مي نمايند كه اين آمار در مواقع پر ترافيك ازمرز 50 هزار دستگاه هم عبورمي نمايد .
متاسفانه آمار تصادفات جاده اي نيز در كشور ما با آمارهاي قابل قبول جهاني تفاوت فاحشي داشته و مسير قزوين – رشت در سالهاي گذشته از جمله مسير هاي پر تصادف با آمار كشته ها و مجروحان بسيار بالا بوده است. اين مسير در برخي سالها ازجهت آمار تصادفات و كشته ها و مجروحان رتبه اول را در كشور داشته و از اين جهت نيز لزوم احداث آزادراه قزوين - رشت در سالهاي گذشته احساس شده و مسئولين مراحل مطالعاتي طرح و اجراي عمليات آنرا در دستور كار قرار داده اند .
همچنين احداث آزادراه قزوين- رشت موجب تقويت پيوند اقتصادي كشورمان با كشورهاي حاشيه درياي خزر (به لحاظ تقويت كريدورهاي ترانزيتي و توسعه حمل و نقل ) خواهد شد و علاوه بر آن مي تواند موجب بهينه سازي موثر مصرف انرژي و كاهش آلودگي محيطي از طريق كاهش زمان سفر و كوتاهي مسير حمل و نقل گردد .
اجراي اين طرح عمراني پيامدهاي مثبت ديگري را خصوصاً در دراز مدت بهمراه خواهد داشت كه فرصت پرداختن به آن در اين يادداشت وجود نداشت لكن آنچه مورد توجه و تاكيد مي باشد آن است كه ايجاد جامعه اي امن ، آباد و توسعه يافته نياز به تحول در ظرفيت ها و توانمندي هاي كشور در همه زمينه ها دارد و در اين راستا توسعه زير بناهاي حمل و نقل از جمله موارد مهم و موثر جهت تحقق هدف مذكور است./125
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن