تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801211038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفاده بيش از حد از تلفن همراه سبب اختلال خواب و استرس در نوجوانان مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: استفاده بيش از حد از تلفن همراه سبب اختلال خواب و استرس در نوجوانان مي شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

نوجواناني كه بيش از حد معمول از تلفن همراه استفاده مي كنند، بيش از سايرين در معرض دچار شدن به اختلال خواب، استرس و خستگي قرار دارند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر «گابي بادره» از آكادمي گوتنبرگ سوئد با انجام يك تحقيق بر روي 21 فرد سالم در رده سني 14 تا 20 سال به بررسي تاثير استفاده از تلفن همراه بر شرايط بهداشتي و سلامت آنها پرداخته است.

در شروع تحقيق اين افراد همگي بطور منظم ساعاتي را در روز كار و يا مطالعه كرده و هيچ گونه اختلال يا مشكلي در خواب خود نداشته اند.

وي اين افراد را به دو گروه تقسيم كرده است گروه كنترل تحقيقات شامل سه مرد و هفت زن و گروه تحت آزمايش شامل سه مرد و هشت زن.

گروه اول روزانه كمتر از پنج تماس تلفني يا پيام نوشتاري و گروه دوم بيش از5 تماس تلفني و يا 15پيام نوشتاري در روز داشته اند. از اين افراد پس از انجام تحقيقات در خصوص شيوه زندگي و عادات خواب و بيداري آنها سوالاتي شده است.

نتايج تحقيق نشان مي دهد: در افرادي كه درمقايسه با گروه اول كه استفاده محدودي از تلفن همراه داشته اند، بيشتر از تلفن همراه استفاده كرده اند (بصورت تماس تلفني ياپيام) ميزان ناآرامي، بي توجهي و حواس پرتي در زندگي روزمره، مصرف نوشيدني هاي تحريك كننده، اختلال در خوابيدن و آشفتگي در هنگام خواب بيشترمشاهده شده است. هم چنين اين افراد بيشتر در معرض خستگي و استرس قرار داشته و ساعات بيولوژيكي زندگي آنها بيشتر شبيه جغدهاست!

دكتر «بادره» مي گويد: اعتياد به استفاده از تلفن همراه بسيار رايج شده است. جوان ها براي در دسترس بودن و ارتباط 24 ساعته با همسالان بيشتر تحت فشار قرار دارند. كودكان از اوايل زندگي شان شروع به استفاده از تلفن همراه مي كنند. اين در حالي است كه به نظر مي رسد رابطه مستقيمي بين استفاده زياد ازحد تلفن همراه و موارد بهداشتي از جمله رفتارهايي چون استعمال دخانيات و مصرف الكل وجود دارد.

وي بر اهميت خواب مناسب در افراد جوان تاكيد كرده و مي گويد: افزايش سطح آگاهي در ميان جوانان در خصوص آثار منفي استفاده بيش از حد از تلفن همراه بر الگوي خواب، خطرات جدي بر روي سلامت در كنار حواس پرتي و اختلالات شناختي بسيار ضروري است.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن