تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834913025
اختتامیه نمایشگاه طرح و نقش فرش ایران
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دبیر نماشگاه «طرح و نقش فرش ایرانی» گفت: ما ملتی با تاریخی پرافتخار هستیم که همیشه «چهرههای مینوی» را در آثارمان تجلی دادهایم که یک نمونه آن «فرش» است که تجلی عرش در زیر پای ماست.اختتامیه نمایشگاه «طرح و نقش فرش ایران» روزگذشته همراه با بزرگداشت استاد «محسن محسنی» در محل سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.درابتدای این مراسم که با استقبال خوب مخاطبان و متخصصان این رشته روبرو شدهبود، «دکتر مخمد علی رجبی» دبیر نمایشگاه «طرح و نقش فرش ایران» به چگونگی برگزاری این نمایشگاه پرداخت.هنرهای از یاد رفتهمحمد علی رجبی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه «استاد محسنی» عمر شریف خود را وقف هنر فرش نموده است، گفت: فرهنگستان هنر به عنوان عالیترین مقام فرهنگی کشور، وظیفه رسیدگی به امور بنیادی در زمینه فرهنگ را دارد که یکی از کمیته های علمی مهم آن، گروه هنرهای سنتی است که به سرپرستی دکتر «مجید شریفزاده» است، بعدها کیمتهای با عنوان «هنرهای از یاد رفته» آغاز به کار کرد که در زمان کوتاه تاسیس خود کارهای زیادی را انجام داده است که از نمونههای آن میتوان به این نمایشگاه و بزرگداشت اشاره کرد.دبیر نمایشگاه «طرح و نقش فرش ایران» در ادامه افزود: این نمایشگاه یک نمایشگاه خاص بوده و نخستین نمایشگاه جامع «طرح و نقش فرش» ایران است. ما تاکنون نمایشگاه مستقلی در این زمینه و با این سطح در کشور نداشته ایم. در این نمایشگاه آثاری مربوط به 130 سال پیش به نمایش درآمده است که پیدا کردن این نقوش با وجود همکاری خوب هنرمندان و موسسات مربوط کار بسیار مشکلی بوده است و می توانم بگویم که اگر جدای از نام فرهنگستان هنر، نام استاد«محسنی» نمی بود، موفق به برپایی این نمایشگاه نمی شدیم.وی همچنین بیان اینکه این امیدواریم این نمایشگاه نقطه آغازی برای یک حرکت بزرگ فرهنگی باشد، اظهار داشت: هدف اصلی ما این است که نگذاریم فرهنگمان مورد غفلت و فراموشی واقع شود و آنچه که در حال از یاد رفتن است مورد بازبینی و حمایت قرار گیرد، چرا که ما ملتی هستیم که همواره در تمامی دورهها اهل معنا و معنویت بودهایم. ما ملتی با تاریخی پرافتخار هستیم که همیشه «چهرههای مینوی» را در آثارمان تجلی دادهایم که یک نمونه آن «فرش» است که تجلی عرش در زیر پای ماست. فرش ایرانی یک وادی مقدس را در زیر پا ایجاد کردهاست.رجبی با اشاره طرح و نقش فرش ایران، تشریح کرد: فرش در دست نقاشان و طراحان بزرگ ما با حکمت درآمیخت و آیینه تمام نمای آن شد و با وجود نقوش بسیار متکثر، وحدتی بسیار قوی و آشکار را نشان می دهد.وی در ادامه سخنان خود گفت: این هنرها ساده به دست نیامده و هنرمندان برایشان زحمتهای بسیاری کشیدهاند. گذشته پایگاه آینده است، انسان «اکنونزده»، انسانی بی تاریخ است. کسانی که معتقدند که هنر و فرهنگ ما بیهیچ تعلقی به گذشته، باید نشانگر همان حال امروزین ما باشد، تاریخ ندارند. چرا که آنها هم فردا جزو گذشتهگان هستند. هنرهای قدیم هنرهای گذشته نیستمحمد علی رجبی همچنین با بیان اینکه، طرح و نقش فرش یکی از شاخه های نقاشی ایرانی است که مورد فراموشی قرار گرفته، گفت: البته این هنر هنری مستقل از فرش و نقاشی است. وی با اشاره به برخورد نامناسب برخی از روزنامهها، بیان داشت: هنرهای قدیم هنرهای گذشته نیست، هنر ما برای همیشه حرف زدهاست و ناگفتههای زیادی برای آینده دارد و ما هر روز در زمان خودمان باید ناگفتههای بسیاری را کشف کنیم و حرفی جدید داشته باشیم. ما به این هنر، هنر نو و معاصر میگوییم و باقی نه چیزی معاصر هست و نه تاریخ دارد.وی در پایان سخنان خود گفت: همیشه بزرگداشت ها مجالی برای رفع خستگی بزرگان بوده است اما ما در این نمایشگاه بیشتر استاد محسنی را خسته کرده ایم چرا بحث بسیار تخصصی بود و ایشان هم لطف خود را از ما دریغ نکردند.در ادامه این مراسم دکتر مجید شریفزاده رئیس کمیته هنرهای سنتی فرهنگستان هنر با بیان اینکه استاد «محسنی» پیر و راهبر ماست، گفت: آنچه که امروز اتفاق میافتد عرض ادبی به این پیر و استاد هنر است که ما رهرو او بودهایم و ایشان همواره با تازیانه همت ما را به راه آوردهاست.وی در ادامه با اشاره به اینکه استاد محسنی در همه حال باعث خیر و برکت بوده است، افزود: استاد محسنی در حوزه های مختلف خصوصن فرش ایرانی بسیار تاثیرگذار بوده اند، چه در زمانی که فرش کرمان را احیاء کرده اند و چه در زمانی که فرش شیخ صفی را بازبافی می کردیم و تحت نظارت و هدایت ایشان این اتفاق تاریخی رخ داد و همچنین تا به امروز که این فرش در بقعه شیخ صفی پهن گشته است همواره تحت حمایت و هدایت این استاد بودهایم. قدردانی از رنج مقدس استاداندکترحسین یاوری نیز در ادامه با اشاره به صحبتهای دکتر« رجبی»، گفت: این اساتید که امروز از آنها تقدیر می کنیم در زمینه هنر رنج کشیدهاند و این رنج، رنج مقدسی بوده است که دوستان ما در موزه معاصر نیز در طی این یک ماه، این رنج مقدس را کشیدهاند. ما همه می دانیم که کار در تمام زمینه های «هنر فرش» از آموزش و شاگردی گرفته تا فروش و صادرات آن کاری بسیار مشکل بوده و همواره کاری با عشق و علاقه است. دکتر یاوری در ادامه با بیان اینکه اینجا سرزمین اصالت ها و سرزمین فرش است، گفت: همواره در تمام نقاط جهان نام ایران، نام فرش را در ذهن ها تداعی می کند و فرش یک هنر اسطوره ای و نازوال ایرانی است که هیچ قدرتی قادر نیست آن را از بین ببرد. بنابر این مخالفت ها ابراز شده از سوی برخی رسانه ها و افراد نمی تواند مشکلی را برای فرش ایجاد کند.وی در ادامه سخنان خود افزود: فرش هویت مذهبی و ملی ما است و ما زمانی که از یک خانه به خانه ای جدید می رویم تا زمانی که فرش انداخته نشود، محیط زندگی ما کامل نیست. فرش برای مردم ما آغاز یک زندگی است.یاوری همچنین با اشاره به گفته های بوکهارت در کتاب «هنر مقدس»، اظهار داشت: وقتی که به طرح لچک و ترنج نگاه می کنیم و مرکز ترنج، مرکز فرش هست این یعنی « همه از اوییم و به او بازمی گردیم».وقتی که به طرح بوته یا محرمات و به فرش تمامی نقاط کشور نگاه می کنیم، این طرح ها با ما از هویتمان سخن می گویند.پس ازاین صحبتها، دکتر «پژمان یزدینژاد» در سخنانی به بررسی شخصیت و کارها استاد «محسنی» پرداخته و گفت: تلفیق یک نمایشگاه با نام یک استاد و بزرگداشت این شخصیت، حرکتی بسیار زیباست، به خصوص اینکه این حرکت از سوی نهاد بزرگی چون «فرهنگستان هنر» صورت گرفتهاست. مشکل نسل امروز فقر معنوی استوی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل نسل امروز ما پیشرفت های مادی نبوده است، افزود: مشکل نسل امروز وجود فقر معنوی است که یکی از علت های مهم آن جدا کردن هنر از اصالت و شخصیت های اصلی آن است. ما چارهای نداریم جز این که به نزد کسانی بازگردیم که صاحب اندیشه هستند. هدف ما از برپای این بزرگداشتها تاریخ نگاری اندیشه و خرد انسانی و معرفی یک نسل است، نسلی که در یک هوای متفاوت زندگی کرده و ما تنها با درک محضر این بزرگان میتوانیم به اندیشه آنها پیببریم.دکتر یزدینژاد با بیان اینکه پایبندی به اصالت خانوادگی یکی از ویژگیهای بارز در شخصیت استاد «محسن محسنی» است، اظهار داشت: ایشان از خانواده ای هستند که همگی اهل دفتر و دیوان بوده و از محضر اساتیدی همچون «ابوالحسن صدیقی» و استاد«خانلری» سود برده اند. استاد محسنی همچنین کارهای بسیار در زمینه های دیگر همچون شعر انجام داده اند که از نمونه های آن می توان به انتقال کالبد نیما به یوش پس از سی سال اشاره کرد که دبیر ستاد انتقال کالبد نیما ایشان بوده اند و همچنین آقای محسنی «نیما یوشیج» را در نوشته های خود از منظری جدید بررسی کردهاند.پژمان یزدینژاد که به نمایندگی از سوی انجمن نوریها صحبت می کرد، در این باره افزود: این انجمن بیش از پنج دهه است که از نظرات استاد بهره برده و ایشان در بررسی فرهنگ نور بسیار موثر بوده اند. همچنین نکته جالب توجه درباره شخصیت استاد محسنی این است که ایشان همانگونه که از فرش پازیریک و بهارستان می گویند، از پرندگان جنگل های نور هم صحبت می کنند، که لازمه این امر، داشتن یک شخصیت چند وجهی و بزرگ است. وی در ادامه با خواندن شعری از «افشین اعلاء» در رثای استاد «محسن محسنی» و همچنین تقدیم یک تابلوی خوشنویسی از این شعر به سخنان خود پایان داد.اهدای جوایز و قدردانی از زحمتکشانپس از پایان صحبت های دکتر «یزدینژاد» مراسم اهدای جوایز آغاز شد و در ابتدا از «پرویز اسکندر پور» ریاست موزه فرش ایران و دکتر«جلال الدین بسام» رئیس شرکت سهامی فرش ایران با اهدای لوح تقدیری از سوی فرهنگستان هنر قدردانی شد. در ادامه همچنین با اهدای جوایزی از «شیرین صور اسرافیل»، «رضا الله داد»، «محمدعلی لاجوردی»، «اکبر مهدیی»، «علی صیف محمدی»، « سید امیر احمد زریه»، «محمد علی بابایی»، «غلامحسین محمودی»، «منصور تامسون»، «علی اصغر خوش رفتار مقدم»، «احمد معروفی»، «جعفر پاکدوست» و «مجید اکبری» قدردانی شد. در ادامه همچنین تقدیر ویژهای از دکتر «محمود شالویی» رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و از سوی «فرهنگستان هنر» به عمل آمد.پس از آن دکتر سعیدی از سوی انجمن پژوهشگران و هنرمندان فرش دستباف ایران، تندیس شانه بلورین و لوح تقدیری را تقدیم استاد «محسن محسنی» کرده و گفت: قالی در ایران هر اندازه که دیرپا باشد، پژوهش برای آن سخت و طاقت فرسا است اما استاد محسنی به هیچ دریغی یک عمر فعالیت و جستجوی خود را در اختیار دیگران قرار داده اند.همچنین در ادامه مراسم لوح یادبود ویژه فرهنگستان که به خط استاد «امیرخانی» و تذهیب «مجید شریف زاده» آماده گردیده بود، پس از خوانده شدن متن، تقدیم «محسن محسنی» شد.پس از مراسم اهدا لوح یادبود به استاد «محسن محسنی» و تقدیر از هنرمندان هنر فرش، دکتر صفارا نیز از سوی انجمن «شعر حافظ» متن ادبی کوتاهی را به استاد محسنی تقدیم کرده و اظهار داشت: گردش قلم استاد تنها به سرودن شعر محدود نمی شود و طرح هایش نیز دیدنی است. اما استاد «محسنی» نه تنها با طرح هایش که با عملکردش نیز برای ما نمونه و سرمشق بوده است.موضوع اصلی و درد ما «هویت» استاما در ادامه مراسم اختتامیه نمایشگاه «طرح و نقش فرش ایران» استاد «محسن محسنی» نیز با تشکر از برگزاری این مراسم، به نکاتی درباره آینده فرش ایران پرداخت.محسن محسنی که این نمایشگاه با نام و بزرگداشت او همراه بود، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه 50 سال گرد و غبار فرش را بلعیده ام، گفت: هنوز هم اگر عمری باشد باید پای صحبت دوستان بنشینم و بیاموزم و اگر چیزی به دست آوردهام از تحمل رنجها و تلمذ از بزرگان فرش ایران بودهاست که امروز نتیجه آن را دیدهام.وی در ادامه افزود: موضوع اصلی و درد ما «هویت» است. هویت مندی، هویت داری و هویت بخشی چیزی نیست که هر بی سر و پایی بتواند ایجاد کرده و برای آن سند جغرافیایی درست کند. همه جا شهرت ایران گسترده است اما نه به خاطر علم و دانش بلکه به خاطر هنر و ادب این سرزمین، شما هرگاه از فرش حرف می زنید کاخ «تخت جمشید» هم با آن تداعی می شود. تمام آثار معنوی ما از یک آبشخور رشد کرده و همه برگرفته از هویت ایران زمین هستند.استاد محسن محسنی در ادامه با اشاره به اساتید گذشته این هنر در شهرهای مختلف ایران، گفت: این بزرگان کاری کرده اند که «فرش» برای همیشه تاج سر کاخ نشینان است، شما اگر به موزه های بزرگ دنیا بروید باید بر «درو دیوار» آنجا جستجو کنید و در ایران می بایست به زیر پای خود نگاه بیاندازی.وی همچنین با اشاره به اینکه«فرش» یک سازه منقول این سرزمین است، افزود: در درون این فرش هنر نگارگری و پشتوانه سه هزار ساله آن را می توان مشاهده نمود. هنر«فرش» نیز به مانند موسیقی از نظام استاد- شاگردی بهره برده است و مثل رودخانه همیشه جریان داشته و همینطور جریان خواهد داشت.استاد محسنی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تا چند سال پیش آیین بزرگداشت تنها شامل درگذشتگان می شد، گفت: خیلی خوشحال هستم که این بزرگداشت بهانه ای برای برپایی این نمایشگاه شده و من هم پیش از مرگ در بزرگداشت خود شرکت کردم.وی همچنین با مطرح کردن درخواست برگزاری سالیانه و متداوم این نمایشگاه، افزود: «نقش و طرح فرش ایران» این رهنمود را داد که یکی از لوازم ضروری و نیازمندی های فرش ایجاد نمایشگاه های مشابه است و در این موزه هر ساله باید زایش و تولید جدیدی در این زمینه صورت بگیرد. ما هر ساله نمایشگاه فرش را داشته ایم اما انگیزه نخست آن همواره تجاری بوده است اما این نمایشگاه جز علاقه به هنر چیزی نیست.محسن محسنی، استاد مطرح فرش ایران با اشاره به وضعیت رشته های مرتبط با هنر فرش، تشریح کرد: تا 20 سال پیش فرش تنها در کف بازار مطرح بود اما اکنون فرش ما منزلت آکادمیک و ملی یافته است و در دانشگاه ها به صورت رشته ای جداگانه تدریس می شود. اما اگر بنا باشد که این دانشجویان تنها تئوری بیاموزند این دقیقا نقض غرض است و باید به هر صورت ارتباطی میان دانشگاه و حوزه عملی رخ دهد و در ترم های پایانی دانشجویان به طور تخصصی به مقوله فرش بپردازند، تا در آینده از دانشگاه ها استاد فرش بیرون بیاید و فقط یک تئوری دان محض نداشته باشیم.در پایان این مراسم که بزرگداشت استاد «محسن محسنی» اختصاص داشت، هدایایی از طرف «بنیاد فرهنگی و هنری رسام عرب زاده» و «شرکت بین المللی جشنواره ها» به پاس ساال ها زحمت استاد «محسن محسنی» به او داده شد.همچنین پایان بخش این مراسم نغمه ای به زبان مازندرانی در ثنای حضرت علی «ع» بود که توسط استاد «رمضان جمشیدی» به اجرا درآمد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1126]
-
گوناگون
پربازدیدترینها