واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
گروه فعاليتهای قرآنی: رعايت ادب و حق تلاوت نشانه آن است كه قاری، حافظ و حامل قرآن حقيقتأ به آنچه تلاوت میكند و در سينه دارد، ايمان دارد. آيتالله «محمدی ریشهری» نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی آيتالله «محمدی ریشهری» نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی در ديدار با كاروان قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ايران به حج تمتع با اشاره به آيه 121 سوره مباركه بقره كه میفرمايد «الَّذِينَ آتَیْنَاهُمُ الْكِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِكَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمن یَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان دادهايم [و] آنرا چنانكه بايد مىخوانند ايشانند كه بدان ايمان دارند و[لى] كسانى كه بدان كفر ورزند همانانند كه زيانكارانند)، گفت: از خداوند منان مسئلت داريم كه تلاش همه عزيزان را مورد عنايت قرار دهد و جمع حاضر را از كسانی قرار دهد كه مشمول اين آيه نورانی هستند. وی افزود: اين آيه در واقع رهنمودی است به همه افرادی كه حافظ، حامل و قاری كتاب خدا هستند و به اين نكته توجه میدهد كه چگونه بايد قرآن را حمل، حفظ و قرائت كنند و تأكيد میكند كه اگر انسان يعنی قاری كتاب وحی، تلاوتش با ادب و حق تلاوت همراه باشد اين نشانه ايمان واقعی وی به قرآن است. محمدی ریشهری اظهار كرد: رعايت ادب و حق تلاوت نشانه آن است كه قاری، حافظ و حامل قرآن حقيقتأ به آنچه تلاوت میكند و در سينه دارد، ايمان دارد؛ يعنی ايمان به قرآن و كتاب خدا اقتضا میكند كه خواندن اين كتاب با ادب و حق تلاوت همراه باشد. نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی در ادامه با اشاره به آداب تلاوت قرآن بر اساس حديثی از امام صادق(ع) تصريح كرد: امام صادق(ع) در تفسير حق تلاوت قرآن به ويژگیهای قاريان و حافظانی اشاره میكند كه ادب تلاوت را رعايت میكنند و اينكه اين افراد نه تنها آيات را به ترتيل میخوانند بلكه در عمق قرآن هم وارد میشوند؛ يعنی بدون تفقه در قرآن، حق تلاوت آنگونه كه شايسته است رعايت نمیشود. آيتالله «محمدی ریشهری»: افرادی كه ادب قرآنی را رعايت میكنند بايد دو ويژگی داشته باشند اول تدبر در قرآن و دوم عمل به قرآن كه اگر فردی ايندو را داشت، قاری و حافظی محسوب میشود كه حق تلاوت قرآن را ادا كرده است وی در ادامه با بيان بخشهای ديگری از تفسير امام صادق(ع) يادآور شد: افرادی كه حق تلاوت را رعايت میكنند نه تنها قرآن را میخوانند، میدانند، حفظ میكنند و میفهمند بلكه به احكام قرآن نيز عمل میكنند و به وعدههايی كه قرآن میدهد اميد دارند و از آن وعيدهايی كه قرآن نسبت به آنها هشدار میدهد، بيم دارند. محمدی ریشهری گفت: قاريان و حافظان قرآنی كه ادب تلاوت را رعايت میكنند از قصههای قرآنی عبرت میگيرند و اوامر قرآن را عمل میكنند و از نواهی آن اجتناب میكنند و در ادامه امام صادق(ع) میفرمايند «به خدا قسم حق تلاوت اين نيست كه فردی آيات را حفظ كند و حروف و اجزای آن را بخواند و ساده بگذرد.» نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی در پايان تصريح كرد: امام صادق(ع) خلاصه مبحث را درباره حق تلاوت قرآن اينگونه مطرح میكنند، افرادی كه ادب قرآنی را رعايت میكنند بايد دو ويژگی داشته باشند اول تدبر در قرآن و دوم عمل به قرآن كه اگر فردی ايندو را داشت، قاری و حافظی محسوب میشود كه حق تلاوت قرآن را ادا كرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]