تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820873719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديراداره نظارت سازمان بازرگاني خراسان رضوي: با توزيع گسترده پودر از هفته گذشته بازار به شرايط عادي خود بازگشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديراداره نظارت سازمان بازرگاني خراسان رضوي: با توزيع گسترده پودر از هفته گذشته بازار به شرايط عادي خود بازگشت


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: بازرگاني

پس از گراني برنج و نان در بازار اين بار نوبت به انواع پودر رختشويي رسيد تا اين كالاي شوينده و استراتژيك بانوان خانه دار نيز در سبد گراني براي مدتي جا خوش كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مشكلات پودر شوينده و كمياب شدن آن براي باردوم است كه در كشور رخ مي دهد، به طوري كه كمياب شدن پودرشوينده براي بار اول در زمستان سال گذشته رخ داد.

اما تفاوتي كه در كمياب شدن پودر شوينده در بار اول و دوم اتفاق افتاده است"حذف يارانه پودر شوينده و اختصاص آن به فرآورده‌هاي لبني است".

در دي ماه سال گذشته با وجود كمبود پودر شوينده؛ علي اكبر محرابيان ـ‌ وزير صنايع و معادن ـ از شتاب گرفتن و افزايش توزيع پودر شوينده در كشور خبر داد به گونه‌اي كه به گفته وي 400 هزار تن پودر شوينده در كشور توزيع شد.

بر اساس اين گزارش در همين ماه مير كاظمي ـ وزير بازرگاني ـ گفت: امسال ديگر افزايش قيمت پودر شوينده نخواهيم داشت و حتي برخي كارخانجات نيز براي توزيع پودر شوينده با قيمت كمتر، اعلام آمادگي كرده‌اند تا فشاري بر روي مردم وجود نداشته باشد.

به گزارش ايسنا، كمبود انواع پودر ماشين لباس شويي در بازار موجب شده است كه در حال حاضر فروشندگان، انواع اين محصول را به تعداد محدود در اختيار خريداران قرار دهند.

حتما شما هم اين روزها به فروشگاه‌هاي محل خود مراجعه كرده‌ايد و با قفسه‌هاي خالي كه تا مدتي پيش پر از بسته هاي پودر شوينده بود مواجه شده‌ايد. يك درخواست خريد از سوي شما در بسياري از فروشگاه‌هاي خواربارفروشي تنها با يك كلمه پاسخ داده مي شود:«نداريم»!

به هر حال خريداران اين كالاي كمياب شده معتقدند در حال حاضر برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تنها مراكزي هستند كه مي توان برخي مارك هاي پودر ماشين لباس شويي را البته با قيمتي گران تر از گذشته يافت و خريداري كرد.

نقيب كاهش قاچاق پودر به خارج از كشور، افزايش رقابت پذيري و كاهش قيمت محصول و توليد كيفي را از دلايل اصلي براي حذف يارانه پودر و آزادسازي اين محصول بيان كرد.

بر اساس اين گزارش ظرفيت توليد پودر شوينده در سال گذشته بين650 تا 750 هزار تن بود و با راه اندازي دو كارخانه ديگر كه در دست راه اندازي است، ظرفيت توليد پودر شوينده در كشور به 950 هزار تا يك ميليون تن افزايش خواهد يافت.

حذف يارانه پودر شوينده در حالي صورت مي گيرد كه از زمستان سال گذشته مشكلاتي در تامين و توزيع آن در كشور به ‌وجود آمده بود.

يارانه‌اي بودن پودر شوينده مهم‌ترين عاملي بود كه از سوي توليدكنندگان به عنوان دليل كمبود اين محصول شوينده ذكر مي شد و اين كه در پرداخت اين يارانه به آن‌ها تاخير و تعلل صورت مي‌گيرد، به طوري كه طبق اعلام مقدسي، دبير شوراي توليد كنندگان پودر شوينده ايران؛ سال گذشته در مجموع از 153 ميليارد تومان از250 ميليارد تومان يارانه قطعي توليد كنندگان پودر شوينده پرداخت شده بود.

به گفته حسين ابويي مهريزي ـ‌مديركل صنايع غير فلزي وزارت صنايع و معادن ـ اگر مكانيسم بازار آزاد در صنعت پودر شوينده حاكم باشد، ظرفيت بيشتر از نياز كشور است، به دليل آنكه دولت يارانه مي‌پرداخت، سقف توليد را هم مشخص مي‌كرد. سال 86 ابتدا سقف 400 هزار تن مشخص شده بود كه سپس با بحران در بازار و كمبود پودر سقف آن به 440 هزار تن افزايش يافت كه در سال‌جاري نيز اين سقف از سوي شوراي اقتصاد مشخص نشد و براساس روال گذشته مانند سال قبل همان 440 هزار تن توليد پيگيري مي‌شد.

شهروندان نيز از وضعيت بازار پودر شوينده ناراضي هستند و خواستار ساماندهي اين بازارند.

خانمي كه براي خريد آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: از زمان خبر اعلام حذف يارانه پودر شوينده، اين ماده در بازار كمياب شده است به طوري كه براي شستن لباس فرزندم دچار مشكل هستم و براي گرفتن يك بسته پودر ماشيني مجبور هستم تا ساعت ها به دنبال آن بگردم.

وي با بيان اين كه زماني هم كه پودر شوينده پيدا مي شود آن را با قيمتي بالغ بر هزار تومان خريداري مي كنم، ادامه داد: براي گرفتن پودر شوينده با قيمت مصوب دولت بايد در فروشگاه‌هاي تعاوني مصرف كاركنان و يا فروشگاه رفاه در صف باشيم.

رستمي شهروند ديگري نيز گفت:‌ با وجود گراني پودر شوينده، از اين به بعد مجبوريم براي شستشوي لباس‌هاي خود از شامپو استفاده كنيم!

وي ادامه داد:: بايد مسوولان اين بازار را هر چه زودتر ساماندهي كنند چراكه كالاهايي مانند پودر شوينده يكي از كالاهايي است كه در همه خانواده‌ها مورد استفاده قرار مي گيرد و يك كالاي ضروري است.

همچنين صاحب سوپر ماركتي واقع در بلوار اماميه مشهد گفت: ديگر پودر شوينده اي در بازار نيست و اگر هم باشد برخي از مغازه داران آن را احتكار كرده‌اند.

همچنين رضا مرادي، مدير عامل شعبه شماره(1) فروشگاه رفاه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، گفت: علت ايجاد صف براي گرفتن پودر شوينده را عرضه اين ماده بهداشتي به قيمت اوليه در روزهاي نخست حذف يارانه پودر شوينده ذكر كرد.

وي با بيان اين مطلب كه اين فروشگاه براي تنظيم بازار پودر شوينده اقدام به توزيع پودر شوينده به قيمت قبل از حذف يارانه كرده بود، خاطرنشان كرد: در حال حاضر در فروشگاه‌هاي رفاه پودر شوينده به قيمت مصوب عرضه مي شود و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.

در اين رابطه علي غفوري مقدم ـ مدير اداره نظارت بر كالا و خدمات سازمان بازرگاني خراسان رضوي ـ در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: پس از اعلام حذف يارانه پودر شوينده وضعيت خاصي در شبكه توزيع پودر به وجود آمد و با توجه به اين كه شركت‌هاي پخش كننده پودر مترصد اعلام قيمت‌هاي جديد و نحوه توزيع بودند بعد از يكي دو روز قيمت‌هاي جديد و برنامه توزيع به اين شركت‌ها اعلام شد.

وي با اشاره به اينكه در استان خراسان رضوي از همان روزهاي اول، بررسي‌ها و هماهنگي‌هاي لازم انجام شد، افزود: با توجه به تغيير قيمت‌ها و لزوم تغيير برچسب‌هاي قيمتي، در فاصله دو سه روز مجددا پودر لباسشويي وارد شبكه توزيع شد.

غفوري مقدم تصريح كرد: با حذف تعرفه واردات اين كالا، قيمت پودر500 گرمي دستي از 215 تومان به500 تومان و ماشيني از حدود 300 تومان به حدود 700 تومان رسيد و قيمت ساير اوزان پودرهاي بسته بندي نيز تغيير يافت.

مدير اداره نظارت بر كالا و خدمات سازمان بازرگاني خراسان رضوي با بيان اين كه از اواخر دو هفته قبل توزيع گسترده پودر لباس شويي آغاز شد گفت: اين توزيع از اوايل هفته قبل به شدت در مراكز توزيع انجام شد و بازار به شرايط عادي خود بازگشت.

غفوري مقدم اظهار كرد: در روزهاي اوليه كه قيمت‌هاي جديد هنوز به صورت مشخص اعلام نشده بود گرانفروشي پودر مشهود بود و در حال حاضر شرايط عمومي بازار، شرايط خوب و قابل قبولي است.

وي افزود: توليد پودر شوينده در كشور به شرايط مناسب باز گشته است و به اندازه كافي از مارك‌هاي مختلف پودر به استان منتقل مي شود و قطعا ديگر مشكلي ايجاد نخواهد شد.

مدير اداره نظارت بر كالا و خدمات سازمان بازرگاني خراسان رضوي ادامه داد: در يكي دو هفته اخير حدود800 مورد بازرسي در رابطه با پودر لباس شويي انجام شد و طي يك ماهه اخير بيش از130 مورد پرونده تخلف در اين رابطه تنظيم شد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن