واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: نوآورى موسيقايى بايد با كار علمى صورت گيرد
«براى ساخت آثار نو درباره دين، به هرحال ابتدا شأن دين و ائمه بايد حفظ و جوانب موضوعى و هنرى آن بررسى شود تا اثرى وزين خلق شود در كنار اين بايد به رفع نواقص تكنيكى نيز انديشيد.» مهرداد دلنوازى؛ آهنگساز؛ در گفت وگو با خبرگزارى قرآنى با بيان اين مطلب گفت: «نوآورى در عرصه موسيقى به راحتى امكان پذير نيست. در اين حوزه افرادى كار مى كنند كه به ذوق شخصى متكى هستند اما اين حركت به دليل اينكه پايه علمى ندارد، چندان قابل استناد نيست.» وى ادامه داد: «نوآورى موسيقايى در اصل به درون و ساختار اركستر يا گروه نوازندگان مربوط مى شود كه بايد با كار علمى صورت بگيرد و هدفمند باشد. حركت هاى ذوقى و سليقه اى راه به جايى نخواهد برد. در آثار خلاقه چيزى يا مفهومى بايد شاخص باشد و با آثار قبلى توليد شده تفاوت داشته باشد. اين دست آثار در عين حال كه مى تواند پيام داشته باشد، مى تواند به گونه اى مطرح و بيان شود كه فضاى جديدى را نيز در ذهن شنونده ايجاد كند.» دلنوازى در ادامه سخنان خود تصريح كرد: «اما اينكه اين موسيقى و خلاقيت در آن چه ويژگى هايى دارد، با قاطعيت نمى شود درباره آن حرف زد. موسيقى خلاقه پارامترى ندارد بلكه براساس جرقه اى است كه با روش هاى علمى تكميل مى شود يعنى شخص پس از بروز آن ايده، برنامه ريزى، ايجاد موضوع و جمع آورى اطلاعات مى كند و ايده خود را گسترش مى دهد.» اين آهنگساز تصريح كرد: «نوآورى مى تواند با يك ساز تنها ايجاد شود يا توسط يك اركستر بزرگ. در اين زمينه محدوديتى وجود ندارد اما دست اندركاران بايد اطلاعات جامعى در زمينه كارى كه انجام مى دهند داشته باشند يعنى كوركورانه دست به تغييرات نزنند. در تاريخ موسيقى مواردى كه تنها با اتكا به ذوق ماندگار شده باشد، محدود است و جزو استثناها است. ارائه كار نو هنرى در كنار ذوق، اطلاعات كافى، تحصيلات آكادميك و تجربه مى خواهد.» وى در ادامه گفت: «به نظر من اگر كسى در اثر خود ساختارشكنى مى كند، كافى نيست بلكه اين ساختارشكنى بايد همراه با جاذبه از سوى مخاطب باشد. توليداتى با استفاده از سازهاى محلى، سازهاى فولكلور ديگر كشورها، افكت هاى جديد و . . . صورت گرفته است اما در نهايت اثرى از سوى مخاطب پذيرفته خواهد شد كه براى او جاذبه داشته باشد.» دلنوازى در پاسخ به اينكه استمرار نوآورى در عرصه موسيقى براى خالق اثر چقدر اهميت دارد، گفت: «به روز بودن در موسيقى مهم است. ممكن است يك آهنگساز تنها دو يا يك كار شاخص در كارنامه خود داشته باشد اما اين دو اثر حاصل سال ها پژوهش و مطالعه او باشد. يعنى نتيجه يك عمر مطالعه و ذوق او در قالب همان يك يا دو اثر تجلى يابد بنابراين استمرار به معناى پركارى در زمينه كارهاى نو ارتباطى با اين تعريف ندارد.» وى ادامه داد: «بسيارى آثار در اين زمينه الگوبردارى شده و تغيير يافته كارهاى ديگر است. در جهان اثرى به معناى واقعى جديد كمتر خلق مى شود و اكثر كارهاى به ظاهر خلاقه، نگاه ديگرگونه به توليدات قبلى است. هنرمندان بيشتر از آثار همديگر الهام مى گيرند تا به خلق يك اثر كاملا نو بپردازند.» دلنوازى ادامه داد: «اگر كسى به ذات، ذهن پويايى داشته باشد خود را درگير موانع اجرايى مانند كنسرت ها و مجوزها نمى كند و با توجه به امكانات موجود ايده هاى خود را تعميم مى دهد. در اين راه تكامل و بروز ايده مهم است نه وسيله. بنابراين با اتكا به علم و جدى گرفتن ايده ها مى توان كارهايى همراه با خلاقيت ارائه داد.»
چهارشنبه 22 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]