تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814755433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايزه خورشيد و نيما يوشيج؛تولد دو جايزه براي شعر ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جايزه خورشيد و نيما يوشيج؛تولد دو جايزه براي شعر ايران


اعتماد ملي: نخستين دوره دو جايزه شعر خورشيد و نيما يوشيج در سال جاري برگزار خواهد شد. بر اين اساس نخستين دوره جايزه خورشيد، ويژه شعر زنان ايران دي‌ماه 87 برگزار مي‌شود. اين جايزه به پاس بيش از دو دهه حضور چشمگير زنان ايران در عرصه شعر، به عنوان جايزه بهترين كتاب شعر سال زنان برگزار مي‌شود و اهدافي مانند تشويق زنان شاعر ايراني به حضور هرچه پررنگ‌تر و پردوام‌تر در عرصه شعر، معرفي معيارهاي شاعران و منتقدان برجسته زن در انتخاب بهترين كتاب‌هاي شعر زنان به منظور ايجاد انگيزه در زنان شاعر براي ارتقاي سطح سروده‌هايشان دنبال مي‌كند.

سپيده جديري، بنيانگذار و دبير جايزه خورشيد، درباره داوران دوره نخست اين جايزه كه همگي از ميان زنان شاعر، پژوهشگر و منتقد معرفي شده‌اند‌، گفت: بانوان شاعري كه تاريخ چاپ اول مجموعه شعرشان در صفحه شناسنامه كتاب، سال 1386 باشد يا سند اعلا‌م وصول آن در سال 1386 صادر شده باشد، مي‌توانند تا پايان تيرماه 1387 با ارسال پنج نسخه از كتاب خود به نشاني تهران، صندوق پستي 3717/15815 در اين رقابت شركت كنند. جايزه خورشيد به مناسبت تولد فروغ فرخزاد، شاعر برجسته معاصر در دي‌ماه هر سال برگزار مي‌شود. اين جايزه شامل تنديس، لوح تقدير و جايزه نقدي است. از ديگر نكاتي كه مي‌توان در رابطه با جايزه خورشيد يادآور شد، اين است كه داوران هر دوره از سوي بنيانگذار و دبير جايزه انتخاب مي‌شوند. آثار رسيده از سوي دبير جايزه و يكي از اعضاي هيات داوران بررسي مي‌شوند و آثاري كه شايسته داوري تشخيص داده شوند، به مرحله داوري راه مي‌يابند. داوران آثار راه ‌يافته به مرحله داوري را بر اساس معيارهاي شعريت اثر از ديدگاه خود بررسي و هر كدام يك يا حداكثر دو نامزد مورد نظر خود را تعيين مي‌كنند. هر داور مي‌تواند در صورتي كه هيچ كتاب شعري را شايسته دريافت جايزه تشخيص ندهد، نامزدي را در اين مرحله معرفي نكند.

برنده جايزه خورشيد از طريق تبادل ‌نظر داوران در يك نشست و از ميان نامزدهاي دريافت جايزه تعيين مي‌شود. در اين مرحله نيز اگر كتاب‌هاي نامزد جايزه توسط هيات داوران شايسته دريافت جايزه تشخيص داده نشوند، برنده‌اي معرفي نمي‌شود. اطلا‌عات مربوط به اهداف، اساسنامه، بيوگرافي داوران و حاميان مالي جايزه خورشيد و همچنين نسخه انگليسي اين اطلا‌عات در وب‌سايت جايزه به نشاني ‌www.khorshidpriz.com موجود است.

جايزه نيما يوشيج

جايزه شعر نيما يوشيج با هدف ارج گذاشتن به تلا‌ش شاعران و منتقداني تاسيس شده است كه به چاپ شعر و نقد در مجلا‌ت و سايت‌هاي ادبي اقدام كرده‌اند. اين جايزه به دو شاعر كه آثارشان طي سال 86 در مجلا‌ت ادبي اينترنتي و كاغذي به چاپ رسيده است، به تفكيك يك شاعر صاحب كتاب و يك شاعر بدون كتاب تعلق مي‌گيرد. همچنين اين جايزه به يك نقد در رابطه با شعر كه در سايت‌ها يا مجلا‌ت ادبي مورد نظر به چاپ رسيده باشد و به يك كتاب شعر كه طي 3 سال گذشته در فضاي اينترنت توسط سايت‌هاي ادبي يا به صورت شخصي منتشر شده است، بدون در نظر گرفتن نوبت چاپ آن تعلق مي‌گيرد. داوري در دو مرحله انجام مي‌شود و دبير جايزه داريوش معمار است كه به همراه مازيار نيستاني، سعدي گلبياني، رسول رخشا و حسين فاضلي هيات اجرايي جايزه شعر نيما را تشكيل مي‌دهند.

جايزه به صورت رسمي از ابتداي تيرماه 87 كار خود را آغاز و در اسفندماه 87 به كار خود پايان مي‌دهد. نتايج در اسفندماه و حداكثر در ارديبهشت‌ماه سال 88 در صورت امكان در محلي به صورت عمومي و با حضور داوران، منتخبان و عموم علا‌قه‌مندان اعلا‌م مي‌شود و در غير اين صورت از طريق رسانه‌ها به اطلا‌ع عموم خواهد رسيد. جايزه نيما يوشيج با اعطاي لوح تقدير، تنديس و جايزه نقدي متناسب با توان برگزاركنندگان، از برگزيدگان خود تقدير به عمل مي‌آورد.

در اين جايزه انعكاس اشعار از طريق سايت‌هاي ادبي جن و پري،‌و ازنا، آتي‌بان، عصر آدينه، والس، امضا، مجله شعر، شعر، عروض، ديگران، سه‌پنج، جغد، مان‌مگ، رواق، صحنه‌ها، واژه، چشمان ديگر، ماني‌ها، ماندگار، مرور، ادبيات و فرهنگ، اثر، دانوش، كلا‌غ و مانيفست و مجلا‌ت ادبي گوهران، آزما، آناهيد، دال، بايا، عصر پنجشنبه، شوكران، نافه، خوانش، نوشتا، گيله‌وا ويژه فرهنگ و هنر، بخارا، رودكي، نگاه نو و فردوسي مدنظر خواهد بود. بنابراين احتياجي به ارسال آثار نيست.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن