تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815735986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - واردات سه برابر صادرات


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اقتصاد - واردات سه برابر صادرات


اقتصاد - واردات سه برابر صادرات

گروه اقتصاد: واردات كشور در دو ماه اول امسال سه برابر صادرات غيرنفتي بوده است. اين واقعيت اقتصاد ايران است، اقتصادي كه با آنچه دولت نهم در سر دارد و با توجه به اشتهاي سيري‌ناپذير دولت براي هزينه كردن درآمدهاي نفتي افسانه‌اي در ماه‌هاي آينده فاصله‌اي بيش از اين را براي تراز منفي تجارت غيرنفتي ايران رقم خواهد زد.
رئيس كل گمرك اين خبر را درست در روزي اعلام كرد كه ساكنان دوره هشتم خانه ملت به يك فوريت برداشت 5/4 ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي براي افزايش واردات كالاهاي اساسي راي دادند، كه با توجه به اين همراهي مجلس تازه با دولت و تلاش دولت براي تسهيل در امر واردات مي‌توان پيش‌بيني كرد كه واردات در ماه‌هاي آتي به مراتب بيش از صادرات غيرنفتي رقم بخورد و ركودهايي تازه در راه باشد.
حال آنكه صاحبان صنايع وكشاورزان ايراني در دو سال و نيم گذشته مصائب و مشكلات بسياري را تجربه و تحمل كرده‌اند.
بر اساس گزارشي كه هاشم رهبري از ميزان واردات و صادرات غيرنفتي ايران در دو ماه ابتداي امسال ارائه كرده است، ميزان صادرات كالاهاي غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي در دو ماه اول امسال پنج ميليون و 286 هزار تن به ارزش دو ميليارد و 544 ميليون دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 82/7 درصدي در وزن و 71/29 درصدي در ارزش داشته است. در همين مدت صادرات كالاي غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي به سه ميليارد و 643 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 71/23 درصد رشد داشته است.
هاشم رهبري، رئيس كل گمرك ايران كه در ارتباط با تازه‌ترين آمار تجارت خارجي سخن مي‌گفت، افزود: وزن كالاهاي صادرشده در اين مدت با احتساب صادرات ميعانات گازي شش ميليون و 546 هزار تن بود كه به لحاظ وزن 75/0 درصد رشد داشت.
هاشم رهبري گفت: ميزان صادرات كالاهاي غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي طي دو ماهه اول امسال پنج ميليون و 286 هزار تن به ارزش دو ميليارد و 544 ميليون دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 82/7 درصدي در وزن و 71/29 درصدي در ارزش داشته است.
همچنين از ميزان كل صادرات غيرنفتي در اين مدت هفت ميليون و 23 هزار دلار از محل تجارت چمداني و 47 ميليون و 15 هزار دلار از محل بازارچه‌هاي مرزي انجام گرفته است.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، رهبري در ادامه به عملكرد تجارت خارجي كشور در بخش واردات اشاره كرد و ادامه داد: در دو ماه اول سال جاري ميزان واردات كشور پنج ميليون و 32 هزار تن و به ارزش هفت ميليارد و 810 ميليون دلار بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزن 39/33 درصد كاهش داشته اما از نظر ارزش 21/7 درصد افزايش يافته است. رئيس كل گمرك ايران در ارتباط با عمده‌ترين كالاهاي صادراتي ايران در اين مدت به صادرات 378 ميليون دلاري پروپان و بوتان مايع‌شده اشاره كرد و افزود: پروپان و بوتان مايع‌شده با 378 ميليون دلار و اختصاص 86/14 درصد از كل صادرات غيرنفتي عمده‌ترين كالاي صادراتي كشورمان در اين مدت بود و رتبه اول را به خود اختصاص داد.
به گفته رهبري، متانول با 157 ميليون و 300 هزار دلار، پسته تازه يا خشك‌كرده با 111 ميليون و 800 هزار دلار و گاز طبيعي مايع‌شده در ظروف يكهزار سانتيمترمكعب و بيشتر با 90 ميليون و 100 هزار دلار رتبه‌هاي بعدي را به خود اختصاص داد‌اند.
رئيس كل گمرك ايران در خصوص عمده‌ترين كالاهاي وارداتي گفت: شمش از آهن و فولاد غيرممزوج با 390 ميليون و 400 هزار دلار و با اختصاص 5 درصد از ارزش كل واردات عمده‌ترين كالاي وارداتي كشورمان در دو ماهه اول سال جاري بود.
وي افزود: ماشين‌هاي اكسترودينگ كشش، تكسچرينگ يا برش مواد نسجي سنتيك يا مصنوعي با 35/2 درصد سهم ارزشي و ميله‌هاي آهني يا فولادي گرم نوردشده با 18/2 درصد سهم ارزشي رتبه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
رئيس كل گمرك ايران تاكيد كرد: ساير ماشين‌ها و دستگاه‌هاي مكانيكي با 15/2 درصد، دانه ذرت با 12/2 درصد، محصولات از آهن يا فولاد غيرممزوج تخت و گرم نوردشده با 49/1 درصد، قطعات منفصله جهت توليد خودروهاي سواري با 35/1 درصد و ساير روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به‌جز بنزين با 10/1 درصد از ديگر اقلام مهم وارداتي در اين مدت بوده‌اند.
رهبري افزود: بيشترين صادرات كشور در دو ماه اول سال جاري به كشور امارات متحده عربي صورت گرفته است. سهم امارات از صادرات كشور 84/12 درصد از وزن و 68/13 درصد كل ارزش بود و 347 ميليون و 95 هزار دلار انواع كالا به اين كشور صادر شده است. در رتبه دوم چين قرار دارد كه سهم اين كشور از كل صادرات كشورمان 8/11 درصد از كل ارزش و معادل 300 ميليون و 15 هزار دلار است. عراق با 222 ميليون و 98 هزار دلار و 77/8 درصد از كل ارزش، هند با 212 ميليون و 63 هزار دلار و 36/8 درصد و ژاپن با 154 ميليون و 54 هزار دلار و 08/6 درصد عمده‌ترين كشورهاي واردكننده كالا در دو ماه اول سال جاري از جمهوري اسلامي ايران بوده‌اند.
به گفته رهبري 1/64 درصد از وزن و 69/48 درصد از ارزش صادرات كشور در اين مدت به پنج كشور امارات متحده عربي، چين، عراق، هند و ژاپن اختصاص دارد.
رئيس كل گمرك ايران در ادامه گزارش خود در خصوص آخرين آمار صادرات و واردات كشور به كشورهاي عمده صادركننده كالا به ايران در مدت يادشده اشاره كرد و گفت: همچون ماه‌هاي گذشته امارات متحده عربي بزرگ‌ترين صادركننده كالا به ايران محسوب مي‌شود و 89/19 درصد از وزن و 43/21 درصد ارزش كل واردات به اين كشور اختصاص دارد.
آلمان با 44/8 درصد سهم وزني و 81/13 درصد سهم ارزش، چين با 5/8 درصد سهم وزني و 94/9 درصد سهم ارزشي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند و پس از كشور امارات متحده عربي به عنوان بزرگ‌ترين صادركنندگان كالا رتبه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. جمهوري كره و سوئيس نيز از ديگر صادركنندگان عمده كالا به كشورمان در اين مدت بوده‌اند.
به گفته رهبري، 39/54 درصد از وزن و 19/56 درصد از ارزش كل واردات ايران در مدت يادشده به پنج كشور امارات متحده عربي، آلمان، چين، جمهوري كره و سوئيس اختصاص دارد.
رئيس كل گمرك ايران در ادامه صحبت‌هاي خود به متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي و وارداتي اشاره كرد و گفت: متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي در مدت يادشده 481 دلار و 20 سنت و متوسط قيمت هر تن كالاي وارداتي يكهزار و 552 دلار و 18 سنت بود.
رهبري به متوسط قيمت وارداتي و صادراتي در سال گذشته نيز اشاره كرد و گفت: در سال 1386 متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي از كشور 400 دلار و متوسط قيمت هر تن كالاي وارداتي 964 دلار و 44 سنت بود كه مقايسه قيمت‌هاي وارداتي و صادراتي كالاها با مدت مشابه سال گذشته از افزايش 3/20 درصد قيمت هر تن كالاي صادراتي حكايت دارد، در حالي‌كه متوسط قيمت هر تن كالاي وارداتي 94/60 درصد افزايش داشته است.
رئيس كل گمرك ايران در رابطه با واردات خودرو گفت: در دو ماه اول سال‌جاري تعداد هشت هزار و 737 دستگاه خودروي سواري به ارزش 183 ميليون و 89 هزار دلار وارد كشور شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد 13/83 درصد و از نظر ارزش دلاري 58/107 درصد افزايش يافته است.
سه برابرشدن واردات در برابر صادرات غيرنفتي در حالي اتفاق مي‌افتد كه هنوز در دو ماه نخست امسال كاهش تعرفه واردات كالاها ابلاغ نشده بود و دولت هنوز سياست درهاي باز خود در برابر سيل عظيم واردات انواع و اقسام كالاها را كليد نزده بود. معلوم است كه رقم واردات در ماه‌هاي آتي كه برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات و كاهش تعرفه‌ها زمينه مناسبي براي افزايش واردات فراهم مي‌آورد چه بلايي بر سر توليدكنندگان داخلي خواهد آورد.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن