تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831462176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي فلسفه اسلامي (3)نقد پوزيتيويستي به فلسفه اسلامي ناقص است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آسيب‌شناسي فلسفه اسلامي (3)نقد پوزيتيويستي به فلسفه اسلامي ناقص است
استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي معتقد است كه عمده انتقاداتي كه به فلسفه اسلامي وارد مي‌شوند حاصل نگاه پوزيتيويستي و كاركرد گرايانه به آن هستند درصورتي‌كه نبايد از فلسفه اسلامي توقع نتيجه حصولي داشت.

اين استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بحث بحران در فلسفه اسلامي گفت: پيرامون فلسفه، هم در غرب و هم در فلسفه اسلامي در دوره معاصر ديدگاههاي مختلفي شكل گرفته است. در فلسفه غرب زماني كه مسائل جديد در فلسفه مضاف همچون فلسفه تحليلي و زبان شكل گرفت عده‌اي بحث افول متافيزيك را مطرح كردند، براي همين برخي معتقدند هگل آخرين فيلسوف متافيزيك است. اين ديدگاه و نگرش بر انديشمندان ما هم تأثير گذاشته است و از اين زاويه به نقد فلسفه اسلامي مي‌پردازند. اشكالاتي كه بر فلسفه اسلامي وارد مي‌شوند در سه دسته كلي جاي مي‌گيرند.

وي در ادامه افزود: دسته اول انتقادات اين است كه منتقدان مي‌گويند فلسفه ، فلسفه است و همچنان كه ما فلسفه مسيحي نداريم معنا ندارد كه فلسفه اسلامي داشته باشيم . در صورتي كه مقايسه فلسفه اسلامي با فلسفه مسيحي و يهودي بي‌وجه و بي‌دليل است، در مسيحيت، الهيات مسيحي وجود دارد كه نقش و كاركردي در دفاع از مسيحيت دارد در حالي كه در اسلام اين وظيفه بر عهده كلام است ونه فلسفه اسلامي. اگر مناقشه به خاطر پسوند اسلامي است، بسياري آن را مورد بحث قرار داده‌اند مانند توضيحات پروفسور نصر بر مقدمه لمان در كتاب " تاريخ فلسفه اسلامي" كه ايشان مطرح كرده‌اند كه فلسفه اسلامي فلسفه متفكران اسلامي است و اين نامگذاري اين را ايجاب نمي كند كه آن را الهيات تلقي كنيم.

اين پژوهشگر فلسفه در ادامه گفت: دسته دوم از انتقادات اين است كه برخي گمان مي‌كنند كار فلسفه اسلامي دفاع فلسفي از اسلام و يا جمع شريعت و فلسفه است و مي‌گويند ما مي‌توانيم ميان شريعت و فلسفه كه در اصل يوناني است تمايز قائل شويم و اگر فلسفه را برداريم به دين آسيب نمي‌خورد بنابراين فلسفه اسلامي معنا ندارد، اين درحالي است كه فقط بخش كوچكي از مباحث فلسفه اسلامي جمع فلسفه و شريعت بوده است و فيلسوفان اسلامي دغدغه نخستشان مباحث فلسفي بوده است نه دفاع از شريعت. فلسفه اسلامي حاصل انديشه‌ورزي فيلسوفان اسلامي مانند فارابي، ابن سينا، ميرداماد، سهروردي و ملاصدراست و تأثير بسيار زيادي بر غرب داشته است به‌گونه‌اي كه آكويناس و آلبرت كبير كاملاً تحت تأثير فلسفه اسلامي هستند.

فلسفه اسلامي مانند هر فلسفه اي در جستجوي انديشه كردن و تفكر است . اگر فيلسوفان اسلامي مباحث تئولوژيك مطرح كرده‌اند عرضي است نه اينكه اصل باشد. به عنوان مثال ملاصدرا در آثارش به اندازه كافي مسائل فلسفي را بحث مي‌كند و در جائي كه علاقه مند است به عنوان حاشيه بحث ديني مي‌كند.

پورحسن سپس افزود: سومين دسته از انتقاداتي كه مي‌شود حاصل نگاه نتيجه‌گرايانه است. منتقدان به تأسي از انتقاد رورتي به فلسفه مي‌گويند فلسفه اسلامي چون نتيجه ندارد پس بي‌فايده است. با اين نگرش موافق نيستم، مجموع ادله‌ها محصول اين نگرش اين است كه فلسفه را مانند علوم مي‌نگرند، در علوم فايده تحصلي مد نظر است و گمان مي‌كنند كه فلسفه هم بايد چنين باشد. بسياري از كساني كه اينگونه انتقاد مي‌كنند آشنايي بيروني با فلسفه اسلامي دارند و شناختشان از فلسفه اسلامي دقيق نيست.

اين استاد فلسفه در پاسخ به اين سؤال كه چرا فلسفه اسلامي نتوانسته است با ضرورتهاي دنياي جديد پيش بيايد اظهار داشت: بخشي از اين مسئله درست است اما كاملاً صادق نيست . به عنوان مثال فلسفه دين يكي از شاخه‌هاي فلسفه مضاف است و بحث خير و شر در آن بسيار مورد توجه است كه در فلسفه اسلامي به نحو مبسوطي مورد توجه قرار گرفته است اما متأسفانه به‌جز شهيد مطهري در كتاب "عدل اسلامي" كسي در راستاي روزآمد كردن آن قدم بر نداشته است. در حوزه نمادشناسي و نشانه و تاويل نيز در فلسفه اسلامي بسيار بحث شده است كه من در كتاب "هرمنوتيك تطبيقي" به اين مسئله پرداخته‌ام كه سابقه فلسفه اسلامي در خوانش و تأويل چيست. در بحث بقاي نفس، اينكه جاودانگي امتداد حيات و يا ماندن خاطره است، مناقشات غزالي، سهروردي و ملاصدرا وجود دارد. همانگونه كه ذكر كردم ما بايد اين مسائل را روزآمد كنيم.

وي خاطر نشان كرد: موضوعات فلسفه مانند علم نيستند كه به‌گونه‌اي روزآمد باشند كه پيشينه قبلي نخواهند. وقتي علوم مضاف را نگاه مي‌كنيم مثل اخلاق، زبان ، دين در خود غرب ارجاع مي‌دهند به گذشتگان، اما اين مسئله هم طبيعي است كه در غرب مسائلي وجود داشته باشد كه در فلسفه اسلامي نباشد همين‌طور عكس اين قضيه نيز وجود دارد. مثلاً فلسفه تحليلي را ما در فلسفه اسلامي مشاهده نمي‌كنيم چون محصول نگرش خاصي در انگلستان است اما هرمنوتيك سابقه ديرينه‌اي در فلسفه اسلامي دارد. همان طور كه قبلاً هم گفتم ما نبايد از فلسفه اسلامي محصول پوزيتويستي تمنا كنيم انتقادهائي كه به فلسفه اسلامي وارد مي‌شود بيشتر حاصل نگرش تجربه‌گرايي است.

وي در ادامه افزود: بايد انديشه‌هاي گذشتگان را بگيريم و صورت‌بندي جديد كنيم، ما مي‌توانيم مقداري از مباحث كلاسيك گذر كنيم و وارد مباحث جديد شويم در صورتي كه كمتر وارد فلسفه مضاف شديم و معرفت‌شناسي ما هم ضعيف است اما اين دليل نمي‌شود كه آنها كاركرد خاص خودشان را نداشته باشند. ما بدون داشتن فلسفه اسلامي نمي‌توانيم به فلسفه مضاف بپردازيم ، فلسفه اسلامي بنيان استواري است كه ما را براي پرداختن به مباحث جديد ياري مي‌دهد. اين تصور كه چون فلسفه‌هاي مضاف به وجود آمده ‌ند پس فلسفه اسلامي بايد كنار گذاشته شود اشتباه است چون هركدام كاركرد خود را دارند.

اين استاد فلسفه در پاسخ به اين سؤال كه چرا كتابهاي فلسفه اسلامي آسان‌فهم نيستند گفت: بايد به دو مسئله توجه كرد، اول اينكه كلاً آثار اصلي فلسفه دشوار هستند و فرقي ندارد كه غربي باشند و يا اسلامي. در دشواري آثار ملاصدرا و ابن سينا با كانت وهگل تفاوتي نيست. ما تاريخ فلسفه غرب و مباحثي را كه جنبه اجتماعي و روانشناسانه دارند مي‌خوانيم و با آثار فلسفه اسلامي مقايسه مي‌كنيم و مي گوييم كه كتب فلسفه اسلامي دشوار فهم هستند در صورتي كه اگر كتب اصلي آنها را بخوانيم مي بينيم كه كتابهاي فلسفه اسلامي همانقدر سخت فهم هستند كه فلسفه غرب است. مسئله دوم اين است كه در غرب تلاشهايي براي آسان‌سازي فلسفه در قالب ادبيات و رمان شده است كه ما از آن غافل بوده ايم، اما اينها نمي‌توانند كل فلسفه را منتقل كنند بلكه مقدمه‌اي است براي خواندن آثار اصلي. مثلاً كسي كه رمانهاي سارتر را مي‌خواند فلسفه او را متوجه نمي‌شود اما علاقه‌مند مي‌شود كه آراي فلسفي او را نيز بخواند.

وي درباره وضعيت تدريس فلسفه اسلامي در دانشگاهها گفت: وضعيت تدريس فلسفه اسلامي چندان مطلوب نيست، ما بايد تغييراتي درنوع نگاه، منابع و شيوه تدريس بدهيم. منابع ما نياز جدي به بازنويسي دارد مثلاً در زمينه حركت جوهري به غير از كتاب" نهاد ناآرام جهان" دكتر سروش كتاب درسي خوبي نداريم. از طرف ديگر ابتدا بايد مسائل معرفت‌شناسي به دانشجويان تدريس شود و بعد به مباحث وجود شناسي پرداخته شود در صورتي كه در حال حاضر عكس اين قضيه صادق است. مسئله ديگر اين است كه بايد به فلسفه‌هاي مضاف بيش از اين بها داده شود.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن