واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فرزند شهيد مطهري: استاد مطهري مصلح اجتماعي بود
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): اسلام آباد - "علي مطهري" روز سه شنبه در اسلام آباد تاكيد كرد استاد شهيد ، مصلح اجتماعي بود.
به گزارش ايرنا ، وي كه به دعوت مركز تحقيقات اسلامي پاكستان به اين كشور سفر كرده است ، در جمع صدها تن از نخبگان ، انديشمندان ، استادان ، دانشجويان و شخصيت هاي فرهنگي و مذهبي افزود: مصلح بودن مهمترين رمز ماندگاري و زنده شدن افكار و انديشه هاي شهيد مطهري است.
علي مطهري با اشاره به جنبه هاي مختلف شخصيت استاد شهيد اظهار داشت : ايشان فلسفه را براي فلسفه يا فقه را براي فقه و خطابه را براي خطابه و عرفان را براي عرفان و مبارزه را به خاطر مبارزه نمي خواست بلكه صرف نظر از ارزش ذاتي علم و عرفان و مجاهدت درراه خدا، همه اين ها را براي اصلاح جامعه اسلامي مي خواست.
وي با تاكيد بر اينكه شهيد مطهري قايل به اصلاح در دو بعد فكر و عملي بود، تصريح كرد: ايشان معتقد بودند كه طرز تفكر مسلمين درباره اسلام آسيب ديده و تا زماني كه طرز فكر خود را درباره اسلام اصلاح نكنيم هيچ گونه اصلاحي در جامعه صورت نخواهد گرفت.
استاد دانشكده الهيات دانشگاه تهران با اشاره به تاثيرگذاري افكار و انديشه هاي شهيد مطهري در جامعه اسلامي گفت: استاد شهيد هموار در طول زندگي خود در جهت تشخيص درد جامعه اسلامي و درمان آن حركت كردند.
علي مطهري درباره ديدگاه استاد شهيد درباره امر به معروف و نهي از منكر گفت: استاد شهيد معتقدند كه اين اصل يگانه اصلي است كه ضامن بقاي اسلام است.
وي افزود: در گذشته جامعه اسلامي دايره اي بوده به نام "دايره حسبه" كه وظيفه آن نظارت عمومي بر امور جامعه از قبيل بهداشت ، مساجد و منابر، بازار مسلمين و كار فروشندگان بوده است ، به تدريج دايره امر به معروف و نهي از منكر در ديد مسلمين كوچك شد و محدود به چند مساله ساده گرديد، در حالي كه موضوع اين اصل مهم اسلامي از حادثه اي مانند حادثه كربلا تا گرفتن ناخن را شامل مي شود.
علي مطهري اظهار داشت : استاد شهيد معتقدند اينكه گفته اند مرز امر به معروف و نهي از منكر عدم ضرر مالي يا جاني است در موضوعات كوچك و كم اهميت درست است اما در موضوعات بزرگ امر به معروف و نهي از منكر مرز نمي شناسد چنانكه امام حسين (ع ) خود و اصحابش را در راه اين اصل فدا كرد و راضي به اسارت اهل بيت خود شد.
وي از سيد جمال الدين اسدآبادي و علامه اقبال لاهوري به عنوان مصلحان بزرگ نام برد كه در جهت درمان درد جوامع اسلامي حركت كردند.
فرزند شهيد مطهري با اشاره به اينكه استاد شهيد بهترين راه براي بازگشت به شخصيت و هويت جامعه اسلامي را معرفي ايدئولوژي اسلامي دانستند ، گفت : برخي از روشنفكران براي مبارزه با فرهنگ غرب به ماركسيست متوسل شدند اما استاد مطهري نشان داد كه راه ما از ماركسيست جداست و دشمنان اصلي ما ماركسيست و فرهنگ غربي است .
علي مطهري با اشاره به حديثي از امام جعفر صادق (ع ) اظهار داشت : شهيد مطهري مصداق حديث امام جعفر صادق (ع ) مبني بر اينكه هر كس كه عالم بر زمان خود باشد و بداند جامعه او آبستن چه حوادثي است هيچوقت قافلگير نمي شود.
عضوهيات مديره بنياد علمي فرهنگي شهيد مطهري ، آينده نگري را يكي از ويژگي هاي بارز استاد شهيد دانست و افزود:شهيد مطهري در همان دوران كوتاه حيات خود در زمان بعد از انقلاب ، به مسايلي چون دمكراسي ، آزادي انديشه ، آزادي بيان ، استقلال سياسي و فرهنگي ، نقش زنان در جامعه اسلامي و عدالت اجتماعي پرداخت .
علي مطهري گفت : استاد شهيد درباره آزادي عقيده معتقدند هيچ مكتبي به اندازه اسلام بر آزادي عقيده تاكيد نكرده اما مقصود از آزادي عقيده ، آزادي عقايدي است كه ناشي از تفكر باشد نه پيروي از آباء و اجداد يا پيروي از اكثريت ، و خلاصه ناشي از اوهام و خيالات نباشد بلكه از قوه عاقله سرچشمه گرفته باشد، به علاوه در مساله آزادي عقيده استفاده از فريب و نيرنگ ممنوع است و مثلا نمي توان يك فكر باطل را با ابزار آيات و روايات به خورد افراد ناآگاه داد.
وي با بيان اينكه شهيد مطهري عدالت اجتماعي را براي جامعه اسلامي ضروري مي دانست افزود: نبود عدالت اجتماعي موجب بوجود امدن ناهمواري هاي اجتماعي و عقده هاي رواني مي شود بنابراين عدالت اجتماعي يكي از مسايلي مهمي بود كه شهيد مطهري به آن توجه ويژه اي داشت .
علي مطهري اظهار داشت :در جامعه ضروري است كه شرايط براي همه يكسان و تبعيضي وجود نداشته باشد واگر در چنين جوامعي كسي از ديگري جلو افتاد به ميزان استعداد و توانايي خودش است كه اسلام اين جوامع را به رسميت مي شناسد.
استاد دانشگاه تهران تصريح كرد: شهيد مطهري در باب نقش زن در جامعه اسلامي بر دو مساله تاكيد داشتند يكي مساله حجاب و ديگر حفظ حريم و عدم اختلاط با مردان .
علي مطهري با اشاره به نگاه استاد شهيد به استقلال فرهنگي تصريح كرد: بر اساس ديدگاه شهيد مطهري ،ما بايد اسلام را يك دين كامل و جامع و بي نياز از ساير مكاتب بدانيم ، در غير اين صورت در ورطه التقاط سقوط مي كنيم ،در گذشته مي خواستند براي باب طبع و عصري كردن اسلام آن را بر ماركسيسم منطبق سازند و عناصري از ماركسيسم در آن وارد كنند، امروز به شكل ديگري اين كار صورت مي گيرد، عناصري از حقوق مدني غربي را به نام اسلام بيان مي كنند و بر آزادي و دمكراسي به مفهوم غربي اين دو تاكيد دارند.
فرزند استاد شهيد مطهري در پايان سخنان خود به سوولات شركت كنندگان درباره انديشه ها و افكار استاد شهيد پاسخ داد.
آساق **235**1392
سه شنبه 21 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]