تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816703184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستيابي محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فني بازيافت فلزات گرانبها استخراج طلاي سفيد از ضايعات‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دستيابي محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فني بازيافت فلزات گرانبها استخراج طلاي سفيد از ضايعات‌
جام جم آنلاين: محققان كشورمان با دستيابي به دانش فني استحصال فلزات گرانبها موفق شدند فلزاتي مانند رنيم و پلاتين را بازيافت كنند. بازيافت فلزات گرانبها از مواد مستعمل فرآيند مهمي است؛ زيرا كاتاليست‌هاي زيادي در صنعت نفت مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه حاوي فلزات گرانبها هستند اما تاكنون به دليل دسترسي نداشتن به دانش فني، براي استحصال اين فلزات از كشورهاي خارجي كمك گرفته مي‌شد.


اهميت اين طرح زماني بيشتر مشخص مي‌شود كه بدانيم نه تنها درصد خلوص اين مواد با خروجي معتبرترين شركت بازيافت‌كننده جهان برابري مي‌كند، بلكه مزاياي ديگري هم اين كار را از نمونه‌هاي مشابه آن متمايز مي‌كند.

چنانچه اين طرح در ايران صنعتي شود گامي بزرگ در جهت صرفه‌جويي اقتصادي و نيل به خودكفايي خواهد بود. با دكتر مهدي رشيدزاده، مجري طرح و رئيس مركز تحقيقات كاتاليست پژوهشگاه صنعت نفت، درباره اين طرح و مراحل آن صحبت كرديم.

بازيافت فلزات بخصوص فلزات گرانبها از چه زمان و در چه كشورهايي مطرح بوده است؟

اين فرآيند كه به ريفورمينگ كاتاليستي معروف است فرآيند كاملا شناخته شده‌اي است كه در صنعت پالايش نفت براي بهبود كيفيت اكتان بنزين، تهيه آروماتيك‌ها براي صنايع پتروشيمي و توليد هيدروژن (به عنوان محصول جانبي) براي مصارف صنعتي به كار مي‌رود.

شركت W.C.Heraeus يكي از معتبرترين شركت‌هاي بازيافت‌كننده فلزات گرانبها از كاتاليست‌ها و ساير مواد مستعمل است كه بيش از 50 سال در 2 مركز خود در آلمان و كاليفرنياي آمريكا طيف وسيعي از فلزات با ارزش نظير طلا، نقره، پلاتين، پالاديوم، رنيم، روتنيوم و روديم را بازيافت مي‌كند.

با توجه به اين‌كه اين روش‌ها از مدت‌ها پيش در دنيا استفاده مي‌شدند، چه ويژگي‌هايي كار شما را از بقيه متمايز مي‌كند؟

بازيافت پلاتين و رنيم از كاتاليست مستعمل ريفورمينگ توسط مركز تحقيقات كاتاليست پژوهشگاه صنعت نفت با راندمان و درجه خلوص بالاي 99 درصد و در محدوده ارقام گزارش شده صنعتي معتبرترين شركت بازيافت‌كننده جهان است. البته هزينه بازيافت داخلي هر كيلوگرم كاتاليست در مقايسه با قيمت بازيافت خارجي كمتر است.

به اضافه اين‌كه با اين روش، سالانه فروش مقادير قابل توجهي سديم آلومينات تحت عنوان محصول جانبي آن امكان‌پذير مي‌شود، كه درواقع از مزاياي طرح محسوب مي‌شود.

چه سازمان‌ها يا مراكزي اين طرح را حمايت كرده‌اند؟

بخشي از اين طرح با حمايت معاونت بازرگاني شركت ملي پالايش و پخش انجام شده است.

اهميت اجراي اين طرح از لحاظ علمي، اقتصادي و... چيست؟

پس از سپري شدن عمر مفيد كاتاليست‌هاي حاوي فلزات گرانبها از رآكتور پالايشگاه‌ها تخليه مي‌شوند. به دليل قيمت قابل توجه پلاتين در تمام دنيا بازيافت اين فلز از كاتاليست‌هاي مستعمل يك ضرورت اقتصادي است و از آنجا كه فرآيند بازيافت اين فلز از كاتاليست مستعمل در ايران صنعتي نشده، سالانه مقادير قابل توجهي از اين كاتاليست‌ها به منظور بازيافت فلزات با ارزش آن به خارج از كشور فرستاده مي‌شود.

با توجه به ميزان مصرف بالاي اين كاتاليست‌ها كه بالغ بر 100 تن در سال است، چنانچه اين طرح در ايران صنعتي شود گامي بزرگ در جهت صرفه جويي اقتصادي و نيل به خودكفايي خواهد بود.

كار روي اين پروژه از چه زماني شروع شده و در حال حاضر اين طرح در چه مرحله‌اي است؟

كار روي اين پروژه از سال 1375 در مركز تحقيقات كاتاليست پژوهشگاه شروع شده است. پس از انجام پروژه‌هاي آزمايشگاهي و نيمه صنعتي طراحي مفهومي، بازيافت فلزات پلاتين رنيم از كاتاليست مستعمل ريفورمينگ در مقياس 400 كيلوگرم در روز انجام شده است هم اكنون پژوهشگاه آمادگي واگذاري بسته طراحي مفهومي بازيافت فلزات پلاتين رنيم از كاتاليست مستعمل ريفورمينگ در مقياس 400 كيلوگرم به همراه بررسي فني اقتصادي طرح بازيافت و دستورالعمل نحوه محاسبات ارزش فلزات پلاتين رنيم در كاتاليست مستعمل را به شركت‌هاي بازيافت‌كننده داخلي و خارجي دارد.

در طرح شما فلزات در چه مراحلي بازيافت مي‌شود؟

در بازيافت فلزات پلاتين رنيم از كاتاليست مستعمل در مرحله نخست، رنيم طي عمليات شيميايي از كاتاليست جدا، سپس پلاتين از پايه طي يك مرحله انحلال شيميايي تفكيك مي‌شود. ناخالصي‌هاي محلول‌هاي پلاتين و رنيم با استفاده از روش تبادل يوني حذف و نمك رنيم از محلول خالص آن تهيه مي‌شود. پلاتين اسفنجي با استفاده از روش الكتروليز از محلول خالص آن استخراج و سرانجام در كوره‌هاي الكتريكي به شمش پلاتين خالص تبديل مي‌شود.

در اين روش بازيافتي از چه فناوري و تجهيزاتي استفاده شده است؟

در اين طرح از يك رآكتور تحت فشار آزمايشگاهي، رآكتور نيمه‌صنعتي، كوره، آون و ستون‌هاي تبادل يوني به همراه سيستم الكتروليز استفاده شده است.

امكان صادرات اين محصول هم وجود دارد؟

با توجه به اين‌ كه پلاتين رنيم بازيافتي، مجددا در ساخت كاتاليست ريفورمينگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد، امكان صادرات آن براي ساخت كاتاليست يا استفاده از آن در فرآيندهاي ديگر وجود دارد.

آينده اين طرح را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

با توجه به استراتژيك بودن تامين كاتاليست در كشور و حمايت‌هايي كه بتازگي از طرف مسوولان به منظور ساخت كاتاليست در داخل كشور انجام مي‌گيرد، اين موضوع اهميت خاصي دارد. اگر موضوع طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشگاه‌ها و ايجاد پالايشگاه‌هاي جديد و مجتمع‌هاي پتروشيمي را كه در دستور كار است نيز لحاظ كنيم، اهميت مساله دوچندان مي‌شود.

لذا با توجه به راندمان بالاي بازيافت فلزات پلاتين و رنيم با راندمان و خلوص بالاي 99 درصد كه در محدوده ارقام بازيافتي شركت بازيافت‌كننده خارجي است؛ اگر اين طرح در ايران صنعتي شود، علاوه بر سودآوري زياد، به ايجاد اشتغال نيز كمك خواهد كرد.

عنصري باارزش‌تر از طلا

پلاتين كه به صورت گسترده‌اي به عنوان كاتاليزور همگن و ناهمگن به كار مي‌رود، فلزي است بسيار گرانقيمت. در واقع پلاتين اگرچه مانند طلا براي ساخت جواهرات قيمتي استفاده مي‌شود و به دليل رنگ، زيبايي و ارزش آن تحت عنوان «طلاي سفيد» شناخته شده، اما كاربردهاي عملي پلاتين بسيار بيشتر از طلاست.

از نظر ميزان فراواني، پلاتين در قشر زمين مانند طلاست و معمولا با فلزات ديگري از گروه پلاتين نام يعني «روتنيم، اسميم، روديم، ايريديم، پالاديم و پلاتين» يافت مي‌شود. البته همه اين فلزات از نظر اقتصادي بااهميت هستند، اما اهميت آنها به اندازه پلاتين نيست.

پلاتين اگرچه به عنوان عنصري طبيعي از مدت زمان طولاني شناخته شده است، اما امروزه پلاتين قيمتي‌تر از طلاست و علاوه بر جواهرسازي در تجهيزات آزمايشگاهي، دندانپزشكي، صنايع الكتريكي و الكترونيكي، صنايع اتومبيل‌سازي، صنايع شيميايي و حتي در درمان سرطان به عنوان دارو به كار مي‌رود.

در ضمن خواص كاتاليزوري پلاتين بسيار مهم، شاخص و برجسته است. در واقع پلاتين يكي از اجزاي اصلي بسياري از محصولات فلزي مانند الكترود است و در بعضي واكنش‌هاي شيمايي به عنوان كاتاليزور به كار مي‌رود.

دراين ميان به دليل قيمت قابل توجه پلاتين در تمام دنيا بازيافت اين فلز از كاتاليست‌هاي مستعمل يك ضرورت اقتصادي است و از آنجا كه فرآيند بازيافت اين فلز از كاتاليست مستعمل در ايران صنعتي نشده است، سالانه مقادير قابل توجهي از اين كاتاليست‌ها به منظور بازيافت فلزات با ارزش آن به خارج از كشور فرستاده مي‌شود.

با توجه به ميزان مصرف بالاي اين كاتاليست‌ها كه بالغ بر 100 تن در سال است، اگر اين طرح در ايران صنعتي شود گامي بزرگ در جهت صرفه‌جويي اقتصادي و نيل به خودكفايي خواهد بود.

بهاره صفوي‌
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 594]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن