تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815158594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روابط عربستان و آمريكا بر سر مساله نفت و ايران تيره شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روابط عربستان و آمريكا بر سر مساله نفت و ايران تيره شده است
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): تهران - پايگاه اطلاع رساني القدس العربي روز سه شنبه گزارش داد: روابط عربستان و آمريكا بر سر مساله نفت و افزايش نقش ايران در منطقه تيره شده است.


به گزارش گروه اخبار صوتي تصويري ايرنا، به نوشته القدس العربي ، روابط عربستان و آمريكا بر سر مساله افزايش قيمت نفت در حالي تيره شده است كه كارشناسان مي گويند دوره ارزاني نفت پايان يافته است و ديگر باز نمي گردد.
اين اختلافات در حالي است كه رياض و واشنگتن تلاش مي كنند قراردادهايي براي حفاظت از وضعيت ثبات نفت در جهت منافع دو كشور منعقد كنند.
عربستان اعلام كرده است كه از كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك ) مي خواهد براي بررسي دلايل بالا رفتن قيمت نفت جلسه اي برگزار كنند و همواره اظهار داشته كه در بازار نفت كمبود وجود ندارد.
شوراي وزارتي عربستان در جلسه اي به رياست "ملك عبدالله" پادشاه و "علي النعيمي" وزير نفت و معادن عربستان ، از كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده و شركتهاي نفتي خواست براي بررسي بالا رفتن قيمت نفت و دلايل آن و چگونگي برخورد با آن نشستي برگزار كنند.
براساس اين گزارش ، عربستان در گذشته هنگام بحران نفت در زمينه افزايش توليد و توازن بازار جهاني نفت اقدام مي كرد و در جريان يورش به عراق نيز اين كشور نقش سنتي خود را براي ثبات بازار ايفا كرد، اما چيزي كه در اين مسير به وجود آمد و بر روابط رياض و واشنگتن اثر گذاشت، همانا بحران اقتصاد جهاني و بالا رفتن قيمت نفت بود و "جرج بوش" رييس جمهوري آمريكا نيز در سفر اخيرش به منطقه نتوانست دوستان سعودي خود را براي افزايش توليد متقاعد كند .
اين درحالي است كه صاحبنظران مي گويند كه سعودي ها قصد ندارند كاري براي از بين بردن بحران كنوني انجام دهند و منتظر انتخابات آمريكا هستند.
به نوشته القدس العربي ، درحالي كه قيمت نفت در آمريكا بالا رفته و دولت بوش موفق نشده است سعودي ها را به افزايش توليد وادار كند، كنگره آمريكا تهديد كرده است اقدامات انتقامجويانه در باره عربستان اتخاذ خواهد كرد.
برخي از تحليلگران در زمينه نفت معتقدند كه آمريكا تسلط خود را در بازار جهاني نفت از دست داده است . آمريكا روزانه به 20 ميليون بشكه نفت نياز دارد و واشنگتن و رياض قادر به انجام كاري براي ثبات بازار جهاني براي افزايش توليد نفت نيستند. اكنون بازيگران جديدي همچون چين و كشورهاي آسيايي وارد اين عرصه شده اند كه روزانه به 17 ميليون بشكه نفت نياز دارند.
براساس اين گزارش ، روزنامه آمريكايي "لس آنجلس تايمز" درباره وضعيت فروش نفت مي نويسد : اكنون خريداران چيني تقويت شده اند و عربستان 50 ميليون دلار به چين اهدا كرده است تا اين كشور را در تلاش براي نجات و كمك رساني به آسيب ديدگان زلزله اخير در اين كشور ياري دهد.
يك مقام سابق وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره مي گويد كه روابط عربستان و چين بسرعت پيشرفت كرده است و قدرت خريد نفت عربستان از سوي چين افزايش يافته و از قدرت خريد آمريكايي ها در كمتر از يك دهه تجاوز كرده است .
سعودي ها اعتراف كرده اند كه قادر به تسلط بر بازار نفت و جلوگيري از بالارفتن قيمت آن به چند دليل نيستند كه يكي از آنها كاهش قيمت دلار و ناتواني توليد نفت از سوي كشورهاي تعيين كننده بازار نفت همچون عراق ، ايران و ونزوئلا است.
ناظران مي گويند ، ناتواني همكاري هاي اقتصادي بين عربستان و آمريكا در حالي است كه عربستان سعي مي كند خود را از سياستهاي واشنگتن دور كند.
به نوشته القدس العربي ، "استفان هدلي" مشاور امنيت ملي آمريكا دراين باره گفته است : دلايلي براي بحران بين عربستان و آمريكا وجود دارد كه يكي از آنها حمله آمريكا به عراق است .
هادلي همچنين ادعا كرده است نگراني رياض از تسلط ايراني ها در منطقه و افزايش تاثير شيعيان دليل ديگر اين بحران است.
صوير**1408**1609
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن