تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833120875
تقويت خلاقيت و نوآوري در دانشآموزان - خسرو اشرفي
واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تقويت خلاقيت و نوآوري در دانشآموزان - خسرو اشرفي
خلاقيت واژهاي است بسيار مبهم و ارائه تعريفي دقيق از آن، امري است بس دشوار. واقعيت اين است كه تاكنون محققان و روانشناسان مختلف به جاي ارائه تعريف جامعي از خلاقيت، بيشتر سعي داشتهاند تصويري از ويژگيهاي افراد خلاق ترسيم كنند. بنابراين ارائه تعريفي جامع و كامل از خلاقيت كه همه ابعاد و كنشهاي آن را شامل شود اگر غيرممكن نباشد، فوقالعاده مشكل است زيرا پژوهشگران مختلف برداشتهاي متفاوتي از خلاقيت دارند و بالطبع تعاريف متنوعي از آن عرضه داشتهاند. وجود اختلاف نظر در اين زمينه ناشي از ماهيت بسيار پيچيده و مركب كنشهاي مغزي است.
به نظر بعضي روانشناسان، خلاقيت تركيبي است از قدرت ابتكار، انعطافپذيري و حساسيت در برابر نظرياتي كه يادگيرنده را قادر ميسازد خارج از نتايج تفكر نامعقول به نتايج متفاوت و مولد بينديشند كه حاصل آن رضايت شخص و احتمالا خشنودي ديگران خواهد بود. متداولترين برداشت از خلاقيت عبارت است از اينكه فكري نو و متفاوت ارائه دهد. خلاقيت را ميتوان با توليد يا خلق اثر نو متفاوت ارزيابي كرد. خلاقيت فرآيندي ذهني است كه توسط فرد معين در يك زمان مشخص صورت ميپذيرد، فرآيندي كه در نتيجه آن يك اثر جديد اعم از ايده يا چيز نو متفاوت توليد شود. توليد جديد و متفاوت ميتواند كلامي يا غيركلامي، عيني يا ذهني باشد. تحقيقات نشان داده است كه تمام انسانها داراي قوه خلاقيت هستند. بعضي در يك زمينه داراي خلاقيت بيشتر هستند و برخي در زمينههاي ديگر. خلاقيت ميتواند به وسيله معلمان در دانشآموزان شكوفا گشته و يا از بين برود. بنابراين بايد محيط و فضاي مساعدي براي رشد و پرورش قوه خلاقيت دانشآموزان فراهم آورد.
همانگونه كه در تعاريف خلاقيت آمده است، ميتوان گفت خلاقيت يك توانايي ذهني است كه به توليد آثار خلاقانه منجر ميشود. مهمترين خصوصيات دانشآموزان خلاق و نوآور عبارت است از اينكه جزئيات را ميگويند و رفتارهايشان را به نمايش ميگذارند، ميخواهند مطرح شوند، دنبال سوژه ميگردند تا برنامهريزي كنند، دقت و توجه شديد در گوش دادن، مشاهده كردن يا انجام كاري، استفاده از قياس در صحبت كردن، ابراز هيجان در اثر يك اكتشاف، عادت به پرسيدن سوال و آزمودن نتايج، يادگيري از روي ابتكار شخصي، عادت به گلچين و وارسي منابع مختلف (كتاب، تلويزيون، سوال از استاد، رايانه و ...)، صداقت و ميل شديد به اطلاع يافتن از امور، طرح سوالات عجيب و غيرمعمول بالاتر از سطح علمي و سن دانشآموزان، نگاه كردن با دقت به اشيا، اشتياق در صحبت كردن در مورد كشفيات ديگران، مستقل عمل كردن و حس استقلالطلبي بالا، شور و نشاط و مشغوليتهاي شديد جسماني، ادامه كار بعد از تمام شدن وقت (نقاشي كردن بعد از زنگ تفريح، گوش دادن به موسيقي)، دقت نظر فوقالعاده و الگوبرداري در نگاهها، استفاده از نظريات و اشيا براي دستيابي به يك هدف معين، پي بردن به روابط در اموري كه به ظاهر با هم بيارتباطند، طرح رابطهها مانند اينكه وقتي برف آب ميشود رنگ سفيد آن كجا ميرود، ميل به اطلاعيابي و كشف احتمالات، علاقهمندي به چيستان و معماها و يافتن پاسخشان، فكر كردن به چيزهايي كه در تلويزيون، رايانه و ساير رسانهها نشان داده ميشود، استفاده از اكتشاف يا تجربه، بررسي و مطالعه الگوهاي اختراعي دانشمندان، مطالعه خاطرات و سخنان دانشمندان و بزرگان، معاشرت و صحبت با بزرگان و دبيران و احساس لذت از اين صحبتها، دستكاري روابط رياضي براي ايجاد رابطه جديد و علاقهمندي به فشردهسازي و خلاصهنويسي مطالب.
روشهاي آموزش خلاقيت و نوآوري به دانشآموزان
بدون شك آينده هر جامعهاي را خلاقيت افراد آن جامعه ميسازد و در عصر داناييمحوري، كشوري ميتواند جايگاه مطلوب در كهكشان رقابتهاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي را داشته باشد كه روي آموزش خلاقيت به دانشآموزان خود سرمايهگذاري كرده باشد زيرا بنا بر نتايج تحقيقات مختلف و برخلاف تصورهاي غلطي كه خلاقيت را ذاتي ميدانند، خلاقيت امري اكتسابي است. بنابراين يكي از وظايف اساسي نظام آموزشي، آموزش خلاقيت به دانشآموزان است. براي آموزش خلاقيت، روشهايي وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره ميشود:
1-تجارب دانشآموزان را به موقعيتهاي خاص محدود نكنيم: كارهاي بديع و تخيلات دانشآموزان را مورد تشويق قرار دهيم، سوالهايي از آنها بپرسيم كه مشوق تفكر باشد و از تكرار روشهاي معمول و متداول بپرهيزد؛ سوالهايي كه راهحلهاي متعدد داشته باشد، مشوق تفكر و خلاقيت است. مثلا معلمان رياضي، بايد رياضي را آنطور كه هست به ديگران ياد دهند. بايد توجه كنيم كه رياضيات تنها مجموعهاي از حقايق نيست كه به شكل قضيه يا مساله به ديگران نشان داده شود، رياضي تفكري است كه به وسيله مجموعهاي از قضايا و مسائل بايد آن تفكر را در كساني كه خواستار آن هستند به وجود آوريم تا هر كس به هر مقداري كه رياضي ميداند، بتواند با مسائل برخورد كند.
2- براي طرح سوالها و انديشههاي غيرمعمول و بديع ارزش قائل شويم: دانشآموزان خود را تشويق كنيد تا سوالهاي گوناگون از ما بپرسند، فراتر از اطلاعات دانشهاي معمول فكر كنند و راههاي مختلف براي مسائل پيشنهاد دهند، دانشآموزان را در اظهار انديشههاي اصيل و بديع تشويق كنيم و با اظهارنظرهاي غيرقالبي، غيرمتداول و تازه آنها با خوشرويي و با احترام برخورد كنيم؛ حتي اگر فراتر از تصورات خود باشند.
وقتي كه رياضيات به صورت ساخته و پرداخته و در آن هر سوالي با جواب صريح و متكي بر دليل توسط خود معلم به دانشآموز ارائه شود، ديگر دانشآموز حق هيچ نوع اظهاري ندارد زيرا سخن معلم درست است و دليلي براي درستي آن ارائه داده و چون و چراي دانشآموز رد ميشود. بايد به دانشآموز فرصت داده شود تا در جريان يادگيري فعال باشد و ببيند كه چگونه تعريفي تكامل پيدا ميكند. بايد حدس زدن و آزمون را كه شيوه علمي و خلاقانه است به دانشآموزان در رياضيات و هندسه آموزش داد.
3- فرصتهايي براي خودآموزي و يادگيري اكتشافي در اختيار دانشآموزان قرار دهيم: يكي از ويژگيهاي افراد آفريننده، استقلال شخصي و توانايي پيدا كردن راهحل مسائل به طريق اكتشافي و از راه خودآموزي است. اگر تنها حفظ كردن مطالب و راهحلهاي قالبي مورد تاييد معلمان واقع شود، دانشآموزان به حفظ مطالب تشويق خواهند شد. اما اگر انديشههاي اصيل مورد تاييد قرار گيرد، دانشآموزان به فعاليتهاي خلاق مبادرت خواهند كرد. كلاس بايد جايگاه كشف كردن باشد. به دانشآموزان اجازه دهيد كه خود مساله و يا قضيهاي ارائه دهند، هرچند ساده باشد. مهم اين است كه فكري تازه و كشفي جديد به وقوع بپيوندد. رياضيات بايد طوري تدريس شود كه حس كنجكاوي را در فراگيران به طوري تداوم بخشد كه هميشه در پي يافتن عقايد تازه در رياضي و كشف مطالب جديد باشند، هرچند كه اين مطالب قبلا به وسيله ديگران كشف شده باشد.
4- نسبت به تفاوتهاي فردي دانشآموزان با احترام برخورد كنيم: برخورد درست معلمان با دانشآموزان در رشد استعدادهاي خلاق آنها تاثير فراواني دارد. از وادار كردن دانشآموزان به رقابت و همچشمي با يكديگر بپرهيزيم. هر يك از دانشآموزان داراي استعداد و قريحههاي خاص خود هستند كه شايد از اين جنبه با دانشآموزان ديگر متفاوت باشند. در پرورش اين استعدادهاي ويژه در دانشآموزان بكوشيم.
5- از روشها و فنون ويژه بالا بردن سطح آفرينندگان استفاده كنيم: تعدادي روش و فن آموزشي وجود دارد كه استفاده از آنها در پرورش استعدادهاي خلاق دانشآموزان بسيار موثرند. معروفترين آنها روش (بارش مغزي) است. در اين روش معلم مسالهاي را به دانشآموزان ميدهد و از آنها ميخواهد تا هرچه راهحل براي مساله به ذهنشان ميرسد، بگويند. معلم دانشآموزان را براي دادن راهحلها و اظهارنظرهاي مختلف تقويت ميكند ولي پيش از ارائه تمامي راهحلها از سوي دانشآموزان، درباره آنها هيچگونه اظهارنظري نميكند. روش ديگر، آموزش است. آموزش مهارتهاي پژوهشي به طرح آزمودن فرضيه از سوي يادگيرندگان كمك ميكند. روشهاي درست طرح فرضيه به وسيله دانشآموزان منجر به ايجاد طرز تفكر خلاق در آنها ميشود.
ايجاد تفكر خلاق، يكي از اهداف مهم آموزشوپرورش است. همه افراد داراي استعداد خلاقيتاند و با تغييرات جزئي در كار و روشهاي تربيتي و آموزشي اولياي خانه و مدرسه، ميتوان تربيت كرد.
راههاي پرورش خلاقيت در دانشآموزان
هيچ فرمولي وجود ندارد كه طبق آن كسي به خلاقيت برسد. مركز خلاقيت در نيمكره راست مغز قرار دارد و براي خلاق بودن بايد آن را فعال كرد. مهندس عليمحمد شجاعجزايري كه سالهاست نقاشي خلاق از مقطع ابتدايي تا دانشگاه را تدريس ميكند با بيان اين نكته، بهترين سن براي وارد كردن به مركز خلاقيت مغز را قبل از 9 سالگي ميداند و ميگويد: معلمي كه قصد دارد ياددهي و يادگيري در زمينه خلاقيت را در كلاس خود افزايش دهد و در فرآيند رشد خلاقيت، نقش تسهيلكننده و تسريعكننده را داشته باشد بايد اصولي را رعايت كند كه بهطور خلاصه چند نمونه از اين اصول در اين قسمت آورده شده است:
1-دانشآموزان را به مطالعه و كسب اطلاعات در تمام زمينهها تشويق نمايد.
2-با استفاده از روشهاي پرورش خلاقيت (بارش مغزي و حل مساله، پروژه و...) سوالاتي را در ذهن دانشآموزان ايجاد نمايد و آنها را با مسائل حلنشده روبهرو كند.
3-تا حد امكان به آنها امنيت و آزادي عمل بدهد و به آنها اجازه دهد تا مسائل و نظرات و ايدههاي خود را اعلام كنند و سپس اين مسائل را نقد و بررسي كرده و مورد آزمايش قرار دهد.
4-در مورد ماهيت خلاقيت و مفاهيم آن به دانشآموزان اطلاعات لازم را بدهد.
5-خود معلم به فعاليتهاي خلاقانه علاقه نشان دهد و در انجام تمرينات خلاقيت مشاركت كند.
6-تفاوتهاي فردي را در نظر داشته باشد و دانشآموزان را به تناسب رفتارها و فعاليتها و دستاوردهاي خلاق مورد تشويق قرار دهد.
7-به دانشآموزان بياموزد كه ايدهها و افكار خود را يادداشت كند (هميشه يك دفتر يادداشت همراه داشته باشند.)
8-براي تخيلات و افكار نو آنها ارزش و احترام قائل باشد.
9-فضايي براي طنز و شوخطبعي در كلاس بهوجود آورد.
10-از وسايل و روشهاي ديداري و شنيداري در كلاس بيشتر استفاده كند.
11-به دانشآموزان بياموزد كه افكار و رفتارهاي خود را بيش از حد مورد قضاوت و ارزيابي قرار ندهند.
12-آنها را عادت دهد كه براي حل مسائل راههاي متعددي را جستوجو كنند.
13-اهميت خلاقيت و آثار و نتايج آن را براي آنها تبيين نمايد.
14-آنها را با زندگينامه افراد خلاق آشنا كند.
15-تغييراتي در محيط كلاس ايجاد كند. (تغيير دكور كلاس، تشكيل كلاس در فضاي باز پارك، نمازخانه مدرسه و...)
16-از روشهاي تدريسياي استفاده كند كه شاگردان فعاليت بيشتري داشته باشند و به آنها پروژههاي گروهي بدهد.
استفاده از روشهاي پرورش خلاقيت در كلاس درسي بستگي به زمان و امكانات معلم و مدرسه دارد و هر معلمي با توجه به برنامه درسي خود و شرايط و امكاناتي كه در اختيار دارد ميتواند روشهاي مختلفي را براي پرورش خلاقيت مورد استفاده قرار دهد، نظير تشكيل كلاسهاي ويژه خلاقيت كه در آن ساعاتي بهطور منظم براي اين منظور پيشبيني ميشود كه البته با توجه به برنامه درسي مدارس خصوصا مقطع ابتدايي متاسفانه چنين ساعاتي پيشبيني نشده است.
و يا اختصاص بخشي از زمان كلاس براي انجام تمرينات كه براي اين منظور لازم است برخي از كلاسها كمي زودتر از ساعت مقرر به اتمام برسد و زمان باقيمانده صرف تمرينات خلاقيت شود.
و اما روش سوم كه ميتوان گفت موثرترين و ايدهآلترين استراتژي پرورش خلاقيت در مدارس است كه در آن روشها و مهارتهاي خلاقيت در فرآيند آموزش و آميختن آن با تدريس روزمره است.
در كتابهاي بخوانيم و بنويسيم مقطع ابتدايي تمريناتي نظير داستانپردازي، تصويرسازي، كلمهسازي و هنر و... وجود دارند كه به خودي خود قابليت پرورش خلاقيت را عهدهدار هستند.
اما معلمين ميتوانند بهصورتهاي مختلف تمرينات خلاقيت را با محتواي دروس تركيب كنند و ميان آنها ارتباط لازم را ايجاد نمايند كه البته اين نوع برنامهريزي بستگي زيادي به ذوق و علاقه و توانايي برنامهريزي و آشنايي با روشهاي پرورش خلاقيت دارد.
و آخرين راهحل براي پرورش خلاقيت انجام تمرينات در منزل است كه معلم، دانشآموزان را با اهداف تمرينات و دستورالعمل اجرايي آنها آشنا ميكند و از آنها ميخواهد كه تمرينات را در منزل انجام دهد.
نتيجهگيري
تا زماني كه بودجه، مساله اصلي آموزش و پرورش است، حرف از ايجاد و تقويت و پرورش مهارت خلاقيت و نوآوري دانشآموزان، كاري بيهوده است چرا كه در هر برنامهريزي، در نهايت به اين مساله برميخوريم و اگر محل ايجاد خلاقيت را در سطوح بالاي تحصيلي بدانيم، ظلم عظيمي در حق افرادي كه بهدلايل متعدد از ادامه تحصيل محروم شدهاند نيز روا داشتهايم.
مسوولان آموزشي و امكانات و تجهيزات ما، به برنامهريزي ايجاد خلاقيت كمك نميكنند؛ درصد قبوليها ملاك تصميمگيريها است. همه كوشش افراد در اين جهت معطوف ميشود كه دانشآموزان كلمه به كلمه كتاب را حفظ كنند و نقطه به نقطه تحويل دهند. اگر گاهي هم جرقهاي زده ميشود ناشي از برنامهريزي افراد نيست. معلمان، دبيران و والدين و رابطه آنها را با يكديگر اگر بررسي كنيد، متوجه ميشويد كه هيچكدام در اين زمينه نقشي ندارند، زيرا اگر اين گونه بود، سال به سال بايد افراد خلاق از منطقهاي خاص از نظر تعداد رشد داشته باشند. كتابهاي درسي هم مطمئنا مشوق آنها به اين كار نيست و اگر هم افرادي طرحي داشتند به سختي توانستهاند آن را به نتيجه برسانند، چون بقيه آموزشها نسبت به مساله خلاقيت بيتوجه بودهاند. معاونت آموزش متوسطه به اين موضوع توجه نشان داده است و جشنواره برگزار ميكند و آنها كه مسوولان اصلي آموزش كودكاناند (آموزش ابتدايي و معلمان) به بوته فراموشي سپرده شدهاند. اگر علم در كودكي را مانند نقش بر سنگ، زايلنشدني ميدانيم، بايد ديدگاه و نظر خود را مورد پرورش قواي خلاقه كودكان تغيير دهيم.
راهكارهاي پيشنهادي
1-وقتي سن ايجاد خلاقيت را قبل از 10 سالگي دانستيم، طبيعي است كه راههاي پرورش آن را بايد در برنامههاي آموزش ابتدايي جستوجو كنيم. پس مرحله اول، تغيير ديدگاه براي پرورش يا آموزش خلاقيت است.
2-محل شناسايي افراد خلاق و بااستعداد فقط كلاسهاي علوم يا رياضي نيست. در ديگر دروس هم افراد خلاق ميتوانند وجود داشته باشند. گرچه هنوز براي اينكه فرد خلاق شود بهره هوشي بالايي ثابت نشده ولي داشتن حداقل بهره هوشي هم لازم است و اگر صرفا كار عملي و علمي را نشانه خلاق بودن فرد ميدانيم، بهتر است ابتدا با برگزاري برنامههايي كه احتياج به كاردستي دارد، براي شناسايي افراد اقدام كنيم. بهنظر ميرسد اگر كودكي توانست وسيلهاي با مقوا درست كند، يا جملهاي جديد بنويسد، رگههايي از خلاقيت در او وجود دارد. در هر صورت با اجرا و برگزاري برنامههاي مختلف و با استانداردي صحيح ميتوان افراد خلاق را شناسايي كرد.
3-پس از شناسايي افراد خلاق، مساله تحتپوشش قرار دادن آنها هم مهم است. اين تحتپوشش قرار دادن بايد شامل دادن امكانات اضافي براي مطالعه و كار عملي باشد، نه اينكه آنها را در يك شبانهروز جمع كنيم و دائما آنها را زير نظر داشته و به محفوظات آنها دائم بيفزاييم. به هر حال فرد خلاق از خود نيز ميبايد حركت و جوششي داشته باشد.
4-افرادي كه در مراحل اول جزو دانشآموزان تحتپوشش قرار نميگيرد، نبايد فراموش شوند. با ايجاد اتاقهاي عملي، كه شامل آزمايشگاههاي محدود، اتاق جغرافيا، رياضي و... است، هميشه افرادي را در حال تحقيق و علمآموزي خواهيم داشت. نبايد از شكست يا خراب شدن ترسيد چون اگر اين مورد حتي به ذهن راه يابد، سرانجام كار به هيچوجه موفقيتآميز نخواهد بود. انتظار نداريم مانند كشورهاي فرانسه و ژاپن باغهاي علوم ايجاد كنيم، ولي حداقل امكاناتي لازم است.
5-هر يك يا دو ماه يكبار، افرادي را از چند منطقه از هر استان گرد آوريم و طي يك آموزش فشرده كارهاي گذشته را با آنها مرور كنيم و برنامههاي جديد را به آنها ارائه دهيم. كتابهاي علمي و ارزانقيمت در اختيار افراد قرار دهيم، نتايج كارها را بررسي كنيم و دلگرمي لازم را براي ادامه كار به افراد بدهيم.
6-لازم است در اين مورد، نظر موافق مديران كارخانهها و كارگاههاي نزديك محل آموزش را جلب كنيم. ما بايد علايق افراد تحت پوشش را به دقت بشناسيم و گردشهاي علمي هدفداري براي آنها تدارك ببينيم. شناسايي سنگها، گلهاي بيابان، نحوه آبگيري آنها و... در يك گردش علمي قابل بررسي است.
7-پس از توضيح اهميت موضوع براي مسوولان، بايد كار بازنگري كتابهاي درسي شروع شود. مساله بعد، آموزش معلمان و اهميت دادن به افراد خلاق در اين جمع است. تا زماني كه انتظارات خود را براي معلمان و دبيران نگوييم، نبايد انتظار داشته باشيم آنان به مساله خلاقيت توجه نشان دهند.
8-قبل از هر كاري بايد مساله بودجه را مشخص و حل كرد. مسوولان بايد بدانند كه دريچههاي تحقيق بايد براي دانشآموزان گشوده شود و بهره آن هم آني نيست كه بلافاصله نتايج مادي آن مشخص شود. متاسفانه معضل اصلي آموزش و پرورش در كشورهايي مانند ايران، نداشتن بازده اقتصادي مشهود از فعاليتهاي آموزشي كنوني است كه باعث ميشود برنامهريزان به هر حركت و برنامه جديد آموزش و پرورش بيتوجه باشند.
منابع:
1-علاقهبند، علي - مباني نظري و اصول مديريت آموزشي
2-زمانيان، محمد - رابطه بين سلامت سازماني مدرسه و الگوهاي رفتاري سازماني
3-شيرازي، علي - مديريت آموزشي
4-افروز، غلامعلي - روانشناسي تربيتي كاربردي 1381 (انتشارات انجمن اوليا و مربيان)
5-حقشناس، مرجان - خلاقيت در آموزش و پرورش
6-آقايي فيشاني، تيمور - خلاقيت و نوآوري در انسانها و سازمانها
7-سيف، علياكبر - روانشناسي پرورشي - انتشارات آگاه تهران
8-عصار، عليرضا - يادگيري و خلاقيت- مجله پيوند، شماره 233
9-اسدي، نسترن - شناخت و آموزش خلاقيت
10-تولائيان قلآبادي، سيدعبدالحسين - شيوههاي پرورش خلاقيت - قم 13799)
11-الياسي، اشرفالسادات - تاثير روش بارش مغزي بر خلاقيت دانشآموزان
انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------
------------
سه شنبه 21 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 634]
-
گوناگون
پربازدیدترینها