واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: كودتاي لائيكها عليه توسعه و ثبات تركيه
بسم الله الرحمن الرحيم ابعاد اعتراض مسلمانان تركيه عليه ممنوعيت حجاب در دانشگاهها ابعاد گسترده تري به خود گرفته و به يك اعتراض عمومي تبديل شده است . اين اعتراضات سراسري در پي تصميم دادگاه قانون اساسي تركيه در مورد لغو مصوبه آزادي حجاب در دانشگاهها در شهرهاي مختلف تركيه برپا شده است . دادگاه قانون اساسي تركيه پنج شنبه گذشته حجاب اسلامي را براي هميشه در دانشگاههاي تركيه ممنوع اعلام كرد. بدين ترتيب مصوبه اخير پارلمان تركيه مبني بر آزادي حجاب اسلامي در دانشگاهها لغو مي شود و استفاده از حجاب اسلامي مطابق 25 سال گذشته همچنان ممنوع خواهد شد. اگرچه دادگاه قانون اساسي ظاهرا يك حكم قضائي را صادر كرده است اما در ميدان عمل اين يك كودتاي جديد عليه اسلام گرايان تركيه است كه بدين ترتيب فضاي سياسي ـ اجتماعي كشور را به بن بست كامل مي كشاند. حزب حاكم عدالت و توسعه ضمن اعتراض جدي به اين اقدام لائيك ها آنرا دخالت مستقيم دادگاه قانون اساسي در امور مقننه و تجاوز به قلمرو تصميم گيري پارلمان تركيه خوانده و لائيك ها را متهم ساخته است كه اصل تفكيك قوا را به طرز آشكاري نقض كرده و به زير سئوال برده اند. واقعيت اين است كه لائيك ها نه تنها اصل تفكيك قوا را نقض كرده و كشور را با تصميمات و عملكرد خود به بن بست كشانده اند كه حتي زمينه هاي درگيري و بي ثباتي در كشور را فراهم ساخته و آرامش نسبي فضاي سياسي ـ اجتماعي تركيه را نيز برهم زده اند. اين در واقع « كودتاي اقليت » عليه « اكثريت » محسوب مي شود چرا كه لائيك ها فقط اقليت بسيار محدودي از نمايندگان پارلمان را تشكيل مي دهند و اكثريت پارلمان در اختيار اسلام گرايان قرار دارد. كاملا بعيد بنظر مي رسد كه اين حركت لائيك ها تحول مثبت و پايداري را به سود آنها رقم بزند و با در نظر گرفتن فضاي سياسي ـ اجتماعي تركيه لائيك ها با هر حركت و اقدام خود صرفا يك مانع جديد در مسير فعاليت اسلام گرايان تركيه ايجاد مي كنند اما بر اثر فعاليت و واكنش متقابل اسلام گرايان ناچارند به سرعت عقب نشيني كنند و حتي در لاك دفاعي قرار گيرند. فراموش نكنيم كه در طول سالهاي گذشته اقدامات لائيك ها در فضاي سياسي تركيه بارها به تضاد و تعارض عليه اسلام گرايان انجاميد و حتي باعث بروز بن بست سياسي در كشور شد. البته لائيك ها براساس محاسبات خود چنين تصور مي كردند كه با فشار سياسي ـ تبليغاتي عليه اسلام گرايان فضاي بسته اي را براي آنها ايجاد كرده و اسلام گرايان هم چاره اي جز تمكين نخواهند داشت ولي جامعه تركيه در يك اقدام راهگشا به سود اسلام گرايان موضع گيري كرد و عملا به زيان لائيك ها راي داد و باعث تثبيت موقعيت باز هم نيرومندتر براي اسلام گرايان شد. آخرين تجربه در اين مقوله به انتخاب رئيس جمهور باز مي گردد كه لائيك ها مانع انتخاب « عبدالله گل » مي شدند و فضاي پارلمان را عليه اين انتخاب سازماندهي كرده بودند لكن با تجديد انتخابات عرصه پارلمان به سود اسلام گرايان تجديد آرايش يافت و لائيك ها عملا در موضع انفعالي قرار گرفتند. اين پديده « اقليت عددي » لائيك ها را نيز بخوبي ثابت كرد ولي لائيك هاي سعي دارند اين بار به كمك ساير ابزارهاي در اختيار خود اقليت عددي خود را جبران كرده و به تصور خود در موضع تحميل ديدگاههاي خود بر اكثريت قرار گيرند. واكنش اسلام گرايان در جامعه و بويژه در مجلس نشان مي دهد كه تحركات لائيك ها را بخاطر مي سپارد كه لائيك ها از هر فرصتي براي مانع تراشي سياسي استفاده مي كنند از اين رو اسلام گرايان درصدد تجديد نظر در قانون اساسي تركيه هستند كه مانع دخالت روزافزون نهادهاي قضائي در امور تقنيني و اجرائي گردد و اصل تفكيك قوا در تركيه تحت هر شرايطي محترم شمرده شود. ناگفته پيداست كه عملكرد حيرت انگيز لائيك ها در تركيه با در نظر گرفتن دخالتهاي بيروني معني و مفهوم واقعي خود را پيدا مي كند و در واقع آمريكا در تحريك لائيك ها براي ايجاد بن بست سياسي ـ اجتماعي در تركيه نقش محسوسي دارد. در واقع لائيك ها با اقدامات اخير دادستان تركيه براي محاكمه رهبران حزب حاكم توسعه و عدالت با تفهيم اتهام بخاطر تضعيف اصول لائيك تركيه در جهت برهم زدن تعادل سياسي ـ اجتماعي اين كشور حركت مي كنند اما از يك نكته اساسي غافل مانده اند كه اين اقدامات ايذائي و تحريك آميز در مجموع ممكن است به زيان اشخاص تمام شود ولي طيف رو به گسترش اسلام گرايان تركيه را در موضع باز هم نيرومندتري قرار داده و مي دهد. تاريخ معاصر تركيه بخاطر مي سپارد كه لائيك ها از هر فرصتي براي مانع تراشي سياسي در برابر اسلام گرايان تركيه با كمك و حمايت بيگانگان بهره گيري و سواستفاده كرده و حتي « نجم الدين اربكان » نخست وزير اسبق را از نخست وزيري بركنار و حزبش را منحل نمود و اربكان را به زندان قابل تبديل به « حصر خانگي » محكوم ساخت . بدين ترتيب اربكان در اين ماجرا زيان ديد و از كرسي نخست وزيري به « حبس خانگي » دچار شد ولي اسلام گرايان در تمامي ابعاد سياسي ـ اجتماعي به موضع اكثريت دست يافتند و حتي صندلي رياست جمهوري را در اختيار دارند. شايد تهاجم جديد لائيك ها پس از آنهمه كارشكني و عقب نشيني باعث كند ساختن حركت اسلام گرايان تركيه شود اما يقينا نفع ديگري براي لائيكها در برنخواهد داشت . لائيكها تصور نكنند اخلال در روند سياسي تركيه عليه اسلام گرايان بمنزله اثبات قدرت و كارآئي لائيسيسم خواهد بود بلكه برعكس ماهيت كارشكنانه و ضد ملي را براي لائيكها به اثبات مي رساند كه يك موقعيت ضد ارزش است و چهره اي ضد ملي به لائيك ها مي دهد. تاريخ معاصر تركيه اين تحولات را در صفحات خود ثبت خواهد كرد كه لائيكها تا آخرين لحظه هاي موجوديت خود مانع توسعه و پيشرفت و ثبات سياسي تركيه شدند.
دوشنبه 20 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]