تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815290095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راديويي براي كوتاه‌ترين پيام‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: راديويي براي كوتاه‌ترين پيام‌ها


از ابتداي نيمه دوم سال 1372 زمزمه‌هايي از گوشه و كنار شنيده مي‌شد كه غلامحسين كرباسچي شهردار وقت تهران، پس از تاسيس روزنامه همشهري، قصد دارد براي خود يك شبكه راديويي نيز راه‌اندازي كند.

من در آن روزها به بسياري از افرادي كه درباره صحت و سقم اين مطلب سوال مي‌كردند، مي‌گفتم تاسيس شود كه شهرداري نيز قصد دارد اخبار و وضع ترافيك را هر نيم ساعت يا هر يك ربع به اطلاع شنوندگان برساند. شهرداري قرار است بخشي از هزينه‌هاي اين شبكه راديويي را تقبل كند.> ديري نگذشت كه شهرداري تهران، براساس قراردادي كه با راديو منعقد كرده بود، تابلوهاي زرد رنگي را در كنار مسير بزرگراه‌ها نصب كرد كه روي آن نوشته شده بود: راديو پيام روي موج ‌‌FM رديف 47/10 از ساعت 6 صبح تا 10 شب.

هنوز چند روزي از نصب اين تابلوها نگذشته بود كه در اخبار سراسري ساعت 2 روز چهاردهم آذرماه 1372 اعلام شد: متولد شد.‌

خانم تاج‌نيا، گوينده خبر شبكه سراسري راديو كه خبر تولد راديو پيام را در اين بخش از اخبار راديو سراسري به اطلاع مي‌رساند، به مردم گفت كه از اين پس برنامه‌هاي اين راديو روي موج ‌‌FM رديف 7/104 مگا هرتز و موج ‌‌AM رديف 8/118 كيلو هرتز قابل دريافت است.

مقر اصلي راديو پيام، آن روزها در جام جم و در مركز پخش راديو سراسري ايران بود، هنوز ساز و كار لازم براي ارتباط شهروندان با بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي شهر فراهم نشده بود و خبرهاي ترافيكي از مقر پليس راهنمايي و رانندگي سطح شهر براي راديو مخابره و پخش مي‌شد. نخستين پيام‌ها اواخر ارديبهشت 73، از سوي مركز كنترل و ترافيك تهران روي موج شبكه تهران رفت، از اين رو بسياري از كارشناسان مسائل شهري، تاريخ تولد واقعي راديو پيام را همين روزها مي‌دانند و معتقدند دريافت و پخش مستقيم پيام‌هاي ترافيكي شهري است كه هويت اصلي به اين راديو داده و پيش از آن، تفاوت چنداني با ديگر مراكز و شبكه‌هاي راديويي نداشته است.‌

استقبال كم‌نظير مردم از شبكه راديويي پيام، چندي بعد مسئولان تصميم گيرنده را بر آن داشت كه ساعت پخش برنامه‌هاي اين راديو را 24 ساعته كنند. بدينسان، هر شب يك بخش ديگر از ساعت 10 تا 2 بامداد بعد از چندي از 2 بامداد تا 6 صبح به حجم برنامه‌هاي راديو پيام اضافه شد و پس از چندي، دكتر علي لاريجاني كه در نيمه اول دهه 70 رياست سازمان صدا و سيما را به عهده داشت، در ششم بهمن سال 75 محل پخش اين راديو را تغيير داد و همزمان با راه‌اندازي مركز پخش راديو تهران، پخش راديو پيام را نيز در محل ميدان پانزده خرداد (ارك سابق) كليد زد، اما در اوايل سال 83 مجددا استوديوي پخش راديو پيام از ميدان پانزده خرداد به محوطه جام جم و به ساختمان شهداي صدا و سيما منتقل شد. بدين ترتيب، مثلث مركز كنترل ترافيك تهران، اتاق خبر راديو پيام و استوديوي پخش اين راديو، پس از يك دوره فراز و فرود، به يك دوره از ثبات ارتباطي رسيد.

‌ وضعيت پرسنل‌

در حال حاضر از 180 پرسنل گوينده، تهيه‌كننده، دستيار تهيه، نويسنده و صدابردار، هيچ يك پرسنل ثابت و رسمي راديو پيام نيستند.

حسين صادقي، مدير روابط‌عمومي راديو پيام در اين باره مي‌گويد:‌

- اكثر پرسنل شاغل در راديو پيام از ديگر شبكه‌هاي راديويي هستند به طور قراردادي و به صورت حق‌الزحمه‌اي با اين شبكه همكاري دارند بيشتر آنها در ديگر راديوها از جمله ايران، راديو فرهنگ، راديو جوان و راديو تهران صاحب مشغله خاص خود هستند و تقريبا نخبگان و برگزيدگان فعاليت‌هاي راديويي‌اند كه به همكاري دعوت شده‌اند.‌

گويندگان مولف‌

تني چند از گويندگان راديو پيام مثل محمدصالح علاء، ساعد باقري، سهيل محمودي، رشيد كاكاوند، بهروز رضوي و مهران دوستي از جمله گويندگاني هستند كه برنامه زنده خود را از روي نوشته‌هاي نويسندگان راديوپيام كه در اصطلاح راديويي به آنها مي‌گويند، اجرا نمي‌كنند و بيشتر مطالب خود را از سطح دانسته‌ها و مطالب في‌البداهه با شنوندگان در ميان مي‌گذارند؛ گرچه برخي از همين گويندگان مولف، اجبارا شعرها و متوني را با خود به داخل استوديوي راديو پيام مي‌آورند تا هنگام خواندن آنها، اشتباهي رخ ندهد.‌

برخي از گويندگان معروف هم كه پيش از اين با راديو همكاري داشتند، ديگر در بخش‌هاي مربوط به خود حضور نمي‌يابند؛ مدتهاست كه صداي كساني چون جواد آتش‌افروز، منوچهر والي‌زاده و حسين آهي (شاعر) از راديو پيام شنيده نمي‌شود.‌

مدير روابط عمومي راديو پيام مي‌گويد: - آنها به دليل مشغله‌هاي زيادي كه در ديگر بخش‌هاي هنري و صدا و سيما به عهده گرفته‌اند يا مي‌گيرند، نمي‌توانند در ساعت مقرر در استوديو راديو پيام حاضر شوند، هرچند صداي برخي از آنها شنوندگان وسيعي هم دارد، به طور مثال آقاي والي‌زاده در يكي از پرترافيك‌ترين دوران دوبلاژ خود قرار دارد و وقت سرخاراندن هم ندارد، جواد آتش‌افروز هم برنامه‌اي دائمي براي تلويزيون جام‌جم (شبكه سحر) در دست اجرا دارد كه كمتر فرصت مي‌كند با جاي ديگري همكاري داشته باشد.‌

با اين حال تهيه‌كننده ارشد راديو كه اكنون ساعاتي از دوران بازنشستگي خود را در راديوپيام مي‌گذراند، معتقد است وقتي راديو چيزي معادل يك شصتم تلويزيون دستمزد مي‌پردازد، طبيعي است كه گويندگان و تهيه‌كنندگان خوب، تلويزيون را به راديو يا راديو پيام ترجيح دهند.‌

جواد ماني كه نويسندگي برنامه 4 ساعته راديو پيام را در عصر روزهاي دوشنبه به عهده دارد، همچنين مي‌گويد:‌

- نويسندگان مجموعه‌اي از نوشته هاي 15 تا 20 صفحه‌اي را به مديريت راديو پيام مي‌دهند و مديريت پس از بررسي اجمالي، آنها را تحويل تهيه‌كننده مي‌دهد.‌

نويسندگان خطوط قرمز و مسائل غيرقابل پخش را مي‌شناسند، با اين حال از هر 25 موردي كه من در متون يكي از برنامه‌هايم مي‌نويسم، هر هفته يكي دو مورد آن حذف مي‌شود.‌

مساله موسيقي‌

پخش موسيقي در راديو پيام، از ابتدا به عنوان يكي از نقاط و اهرم‌هاي جذب‌شنونده براي مسئولان صدا و سيما مطرح بود و هست، گرچه در بسياري از برنامه‌هاي راديو پيام، موسيقي فراخور زمان شنيداري پخش نمي‌شود.‌

وحيد رستگاري كه در سال‌هاي اخير به زنجيره تهيه‌كنندگان برنامه‌هاي راديو پيام پيوسته است، از كارشناسان موسيقي در حوزه معاونت صدا و از نوازندگان عود و سنتور است. مي‌گويد:‌

- با شبانه‌روزي شدن تلاش‌ها و چند شيفت‌شدن كارهاي مردم در طول شبانه‌روز، نمي‌توان موسيقي را داراي زمان خاص تلقي كرد و چنين پنداشت كه ظهر يا بعدازظهر فقط ساعت استراحت است و بايد موسيقي آرام‌بخش، ارائه شود.‌

او در همين حال اعتقاد دارد كه صبح‌ها وقت پخش آهنگ‌هاي پرتحرك تر از ديگر ساعت‌هاست اما نه آن طور كه دائما موسيقي پرتحرك در ساعات اوليه صبح پخش شود، زيرا يك دونده نياز به استراحت و آرام راه رفتن هم دارد و هميشه در حال دويدن نيست. بنابراين در ساعات پرتحرك روز نيز شنيدن موسيقي آرام ضروري است.‌

رستگاري كه تهيه‌كننده بخش‌هاي پرشنونده در سه‌شنبه شب‌هاي راديو پيام در نيمه دوم سال 86 نيز بود، علت توقف و برگزارنشدن ميهماني‌هاي موسيقي راديو پيام را حضور كامل موسيقيدانان درجه يك در اين برنامه مي‌داند و مي‌گويد:‌

- تقريبا همه موسيقيدانان درجه يك كشور ‌ در برنامه ما حضور پيدا كردند و حالا منتظريم كه مديريت راديو پيام، در اين باره تازه‌ترين تصميمات خود را اعلام كند.‌

او در مورد پخش بسياري از ترانه‌ها و آثار بي‌رمق و تكراري در فواصل برنامه‌هاي راديو پيام مي‌گويد:

- بيشتر آثاري كه توسط مركز موسيقي صدا و سيما تهيه و ارائه مي‌شود، عمدتا به دليل توليد انبوه، از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست اما تمام موسيقي‌هايي كه از راديو پيام پخش مي‌شود، با نظارت و مجوز شوراي موسيقي راديو پيام است كه درآن كارشناسان مركز موسيقي صدا و سيما هم حضور دارند اما تهيه‌كنندگان مجبور نيستند موسيقي را بخشنامه‌اي و يا طبق يك دستورالعمل انتخاب و پخش كنند. انواع موسيقي‌ها به آرشيو اين راديو وارد مي‌شود و هر تهيه‌كننده، بسته به ذوق و سليقه خودش، در انتخاب موسيقي براي متن برنامه‌هايش مختار است.

بسياري از مردم فكر مي‌كنند چون تعداد آگهي‌ها و پيامهاي بازرگاني راديو پيام از ديگر شبكه‌هاي راديويي بيشتر است، قطعا وضعيت مالي راديو پيام نيز نسبت به ديگر راديوها بهتر است، اما حسين صادقي، مدير روابط عمومي اين شبكه مي‌گويد:

- اين طورها هم نيست. هر مقدار درآمد كه از طريق آگهي كسب مي‌شود، به خزانه دولت واريز مي‌شود. هزينه‌هاي راديو پيام، از سهم اعتبارات سالانه بودجه در معاونت صدا تامين مي‌گردد. راديو پيام سهم ويژه‌اي از درآمد آگهي‌ها و پيام‌هاي بازرگاني نمي‌گيرد. شهرداري تهران هم در همان دو سال اول فقط راديو پيام را حمايت مالي كرد و بعد از آن از زيرپرداخت سهم خود شانه خالي كرد.

جواد ماني، تهيه كننده برنامه عصرگاهي دوشنبه‌هاي راديو پيام معتقد است كه ميزان پرداخت دستمزدهاي راديو پيام در مقايسه با ديگر شبكه‌هاي راديويي 2 تا 3 درصد بيشتر است كه البته بخشي از كسري‌ها مثل ماليات هم به آن تعلق مي‌گيرد.

جواد ماني اما اين دوره از عمر راديو پيام را بهترين روزگار اين راديو مي‌داند و مي‌گويد:

- بسياري از تنگناها و محدوديت‌هايي كه در دوره مديريت قبلي راديو پيام بود، برطرف شده است.

او درباره اين كه چرا مثل جواد آتش‌افروز يا ديگر تهيه‌كنندگان، به بخش‌هاي تلويزيوني نرفته است، مي‌گويد:

- تهيه كننده تلويزيون بيشتر رهبري و مديريت يك برنامه را به عهده دارد، در حالي كه تهيه‌كننده راديو دائما با مسائل فرهنگي، هنري و ادبي يك برنامه درگير است؛ من اين بعد را انتخاب كرده‌ام و مي‌پسندم.

مدير روابط عمومي راديو پيام هم مي‌گويد:

- خيلي‌هاي ديگر مثل خانم پريچهر بهروان كه طرفداران زيادي دارند، مي‌توانستند جذب ديگر برنامه‌ها شوند، ولي آنها با همين درآمد اندك راديوپيام و تنها به دليل وابستگي‌هاي‌شان به شنوندگان و دوستداران‌شان در راديو پيام مانده‌اند.

‌ اخبار راديو پيام‌

با اسباب‌كشي و انتقال استوديوي پخش راديو پيام از ميدان پانزده خرداد (تهران) به جام جم، فاصله پخش اتاق اخبار راديو پيام و استوديوي پخش بسيار اندك شده است، اما هنوز در شيوه پخش اخبار، همان چهارچوب اوليه راديو پيام لحاظ و اجرا مي‌شود كه طي‌ آن در ساعات عادي و غيرتعطيل، هر ربع ساعت يك بخش 3 دقيقه‌اي و در روزهاي تعطيل و بخش‌هاي شبانگاهي و سحرگاهي (10 شب تا 6صبح) هر نيم ساعت، يك بخش 5 دقيقه‌اي اخبار پخش مي‌شود.‌

پيش از اين شيفت‌هاي خبري در اداره كل اخبار صدا و سيما براي راديوپيام، هر 6 ساعت يك بار بود، اما از سال گذشته اين شيفت‌ها با شيفت‌هاي گويندگان راديو پيام منطبق شده است و با تغيير گوينده و تهيه‌كننده، در آن طرف سيم ارتباط گوينده و تهيه‌كننده بخش خبري هم تغيير مي‌كند.‌

براساس يك پژوهش ميداني انجام شده توسط مركز تحقيقات صدا و سيما، بيشتر شنوندگان راديو پيام، اخبار صبحگاهي (6 تا10صبح) و شامگاهي (18 تا22) را از مطلوب‌ترين بخش‌هاي خبري اين شبكه مي‌دانند و خبرهاي ورزشي ساعت 30/7 صبح راديو پيام را در رديف پرطرفدارترين بخش‌هاي خبري اين راديو ذكر كرده‌اند، اما از تكرار برخي از گزارش‌هاي خبري در ساعات شامگاهي هم انتقاد دارند.

مركز كنترل ترافيك‌

ضلع ديگر مثلث توزيع اطلاعات و ادبيات روزمره خبري از راديو پيام، مركز كنترل ترافيك تهران است كه مقر آن در خيابان شهيد مطهري و از طريق كانال‌هاي فيبرنوري با استوديوي راديو پيام در ارتباط دائم است.

ماموريت اصلي مركز كنترل ترافيك را مهندس نعمت‌اللهي مدير مركز ياد شده توضيح مي‌دهد:‌

‌-‌ ماموريت اصلي مركز كنترل ترافيك تهران، روان‌سازي ترافيك از سه مجراي مشاهده وضعيت، تجزيه و تحليل و اطلاع‌رساني در طول شبانه‌روز انجام مي‌شود. بر اين اساس، ارتباطات روزمره مركز كنترل ترافيك تهران از 6 صبح تا 10 شب به مدت 2‌‌دقيقه در هر 15 دقيقه است و ما طي اين 2 دقيقه بايد آنچه را كه اطلاعات ضروري و مورد نياز مردم است، به اطلاع آنها برسانيم. البته ابزارهاي اطلاع‌رساني ديگري چون استوديوي صداي شهر و تابلوهاي متغير ويژه اطلاع‌رساني در بزرگراهها نيز در اين بخش به ما كمك شايان توجهي مي‌كنند.‌

‌-‌ او ادامه مي‌دهد: چنانچه در مورد حادثه‌اي در گوشه‌اي از شهر، نياز به اطلاع‌رساني ويژه و سربزنگاه وجود داشته باشد، از مركز كنترل ترافيك با تهيه‌كننده مربوطه در استوديوي راديوپيام تماس برقرار مي‌شود و فرصت ويژه و اضطراري براي باخبر ساختن مردم آن ناحيه يا منطقه درخواست مي‌شود.‌




 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 814]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن