تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805730275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه فارس درنگاه رهبرانقلاب/فرصت هايي براي توسعه‌وتعالي فارس(‪-۲‬پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جايگاه فارس درنگاه رهبرانقلاب/فرصت هايي براي توسعه‌وتعالي فارس(‪-۲‬پاياني)
سومين روز حضور رهبر معظم انقلاب در آدينه ‪ ۱۳‬ارديبهشت ماه و با ديدار با جانبازان، ايثارگران و خانوادههاي شهداي استان فارس ، در صحن مطهر حضرت احمدبن موسي الكاظم شاهچراغ (ع) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي،حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي در بيانات حكيمانه خوددرتجليل ازمقام شامخ شهداوجانبازان وايثارگران به دينداري و رشادت‌هاي مردم فارس در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره‌كردندوتقديم ‪۱۴‬هزار و ‪ ۵۰۰‬شهيد، بيش از ‪ ۳۴‬هزار جانباز وافزون بر دو هزار و ‪ ۵۰۰‬آزاده را دليل متقني بر ايستادگي ومقاومت مردم اين خطه در مقابل سياست‌هاي استعماري دشمنان ارزيابي كردند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در بيانات خود تصريح كردند كه‌سياست‌هاي استعماري بر اين‌مبنا شكل گرفته بود كه شيراز را از اصول و اصالت‌هاي ديني جدا سازند و آن را به مظهري از بي‌بند و باري و بي‌اعتنايي به اين اصول مبدل كنند.

ايشان، رشادت‌هاي و دلاورمردي مردم خطه فارس را تودهني و پاسخي كوبنده به نيات شوم دشمنان دانستند.

ياد كردن از خاطره‌هاي جنگ تحميلي، يادآوري دوران تلخ و شيريني است كه مروروآن همچون حديث عشق ازهر زبان و لساني كه مي‌شنوي نامكرر است و سندي هميشه مانا از اقتدار اين مردم هميشه سرافراز،ذكر خاطره‌اي از رهبر معظم انقلاب يادآور گوشه‌اي از حماسه پر شور آن ايام است كه نشان از حضور سبز جوانان و غيور مردان فارس دارد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي اظهار داشتنداول انقلاب و اوايل جنگ تحميلي، در دوراني كه جبهه‌ها از همه طرف محنت بار بود و اكثرخرمشهرزيرچكمه اشغالگران بود، بنده به منطقه آبادان و اين بخش خرمشهررفتم يك عده جوان با اخلاص نوراني پرشور، با سلاح‌هاي ابتدايي به آنجا آمده بودند براي اينكه بجنگند، گفتم: از كجا آمده‌ايد؟ گفتند: از شيراز.

واژه‌ها و كلام آن هنگام شايسته بيان و جاري شدن در قالب سخن هستند كه بار معنايي آنها مسيري از معنويت و عبوديت را رهنمون سازد و به حق دركلام رهبر فرزانه انقلاب اين هويت معنوي را به خوبي مي‌توان دريافت به ويژه در وصف شهدا و جانبازان هميشه جاويد و اينكه فرمودند:هرجايي‌كه‌بيداري از آنجا مي‌تراود و هشياري و انگيزه و آمادگي جوانان ملت ازآنجابيشتر بروز و درخشش پيدامي‌كند،باآنجا بيشتر دشمنند.الحمدلله‌خانواده شهداي شيراز اينگونه‌اند.

جايگاه معنوي استان فارس نيز به واسطه‌مامن‌امامزادگان بزرگوارنيز همواره مطمح نظرشخصيت‌هاي ديني كشورمان‌بوده‌است ولي پاسخ به‌اينكه‌چرااين بزرگواران از خاندان كرامت بيشتر فارس را براي رحل اقامت برمي گزيدند در بيان شيواي رهبر فرزانه انقلاب به خوبي آشكاراست كه‌فرمودندامامزاده‌هاوفرزندان معصومين كه از جورخلفا مي‌گريختند و يا به اميد كمك مردم حركت مي‌كردند، متوجه شهر شيراز يا شهرهاي ديگر استان فارس مي‌شدند.

از منظر حضرت آيت الله خامنه‌اي عقبه و ادامه اين جايگاه معنوي همچنان پابرجاست، چنانكه ايشان شخصيت شهيد بزرگوار مرحوم آيت الله دستغيب رامظهر آن معنويت دانستند كه از مركز فياض و تمام نشدني اهل بيت عليهم السلام سرچشمه گرفته است.

صبح آغاز چهارمين روز از سفر مقام عظماي ولايت به‌استان فارس، با ديدار صميمي‌وگرم‌ايشان باافزون بر‪ ۲۰‬هزار نفر از استادان و دانشجويان دانشگاههاي استان فارس در كوي ارم دانشگاه شيراز،روز و خاطره به ياد ماندني ديگري را براذهان‌خيل عظيم جوانان جوينده دانش اين استان برجاي گذاشت.

ديداري كه بزرگترين نشست دانشجويي كشور با رهبر فرزانه انقلاب، بود و به يمن و بركت آن، درتقويم تاريخ فارس، به‌نام روز دانشگاه‌شيراز، نامگذاري شد.

مقام معزز رهبري دراين ديداربه‌جايگاه علم و دانش در استان فارس را بلند مرتبه خواندند و به زيبايي فرمودندكه اين استان درطول تاريخ وتا به امروز دارالعلم بوده‌و وجود دانشگاه درشيراز يعني دارالعلمي دردارالعم و پايگاهي در قلب يك پايگاه.

رهبرمدبر انقلاب در اين ديدار تاكيد كردندكه‌جوانان تنهابا برخورداري از بنيه ديني مستحكم مي‌توانند در مقابل عرفان‌هاي مادي پوچ و بي‌محتوا اديان منسوخ و سازمان‌هايي كه نامش دين ولي باطن و محتواي آن سياسي است، پايداري و مقاومت كنند.

نيمروز ‪ ۱۴‬ارديبهشت ماه رهبر فرزانه و شهيدزنده انقلاب براي تجديد ميثاق با شهداي هميشه جاويد انقلاب اسلامي، در گلزار شهداي دارالرحمه شيراز حضور يافتند و با گراميداشت ياد و خاطره شهدا با قرائت فاتحه براي آنان علو درجات مسئلت كردند.

همچنين رهبرمعظم انقلاب اسلامي بعدازظهر ‪ ۱۴‬ارديبهشت ماه باحضوردر آرامگاه شيخ اجل مصلح‌الدين سعدي شيرازي، شاعر نامي ايران زمين و با قرائت فاتحه، ياد اين سخن سراي بزرگ و كم نظير را گرامي داشتند.

رهبر بزرگوار انقلاب در ‪ ۱۵‬ارديبهشت ماه و در پنجمين روز از سفر پر بركت خودبه‌استان فارس درجمع بسيجيان عشاير اين استان از پايمردي‌هاي عشاير خطه فارس درمقابل زورگويي‌هاي طاغوت وطاغوتيان وازهمدلي ومعاضدت اين سلحشوران در همراهي و همگاميشان با جريان انقلاب سخن گفتند.

تعبيرشنيدني رهبر فرزانه انقلاب از جوانان بسيجي، تصويري زيبا از بزرگ مرداني است كه تاريخ پر افتخار اين مرز و بوم تا ابد سر تعظيم و فروتني بر آستان آنان فرو خواهد آورد.

ايشان فرمودندمجموعه جوانان بسيجي در هر نقطه‌اي از اين كشور كه اجتماع مي كنند، با آنها عطر جهاد همراه است. بخصوص اگر آن محل‌اجتماع، جايي باشد كه دل‌هاي مشتاق فراواني در طول زمان از آنجا به عرصه‌هاي جهاد گسيل شدند و دلاوري‌هاي آنها در تاريخ باقي مانده است.كه اين پايگاه، اين مركزدر شيراز از آن قبيل است.يك نمونه همين عشاير عزيز ماهستندكه‌استان‌شما، جزواستانهاي عشايرنشين است و بسيج عشاير دراينجاجزو بسيج‌هاي فعال است.

شميم روح نواز حضور و عطر خوش سخنان رهبربزرگوار انقلاب به غيراز شيراز سه شهرستان فارس را بهره مند ساخت و در ششمين روز از اين سفر پر بركت نصيب مردم شهرستان كازرون در جنوب غربي استان فارس شد.

مقام عظماي ولايت در ‪ ۱۶‬ارديبهشت ماه و در ششمين روز اقامتشان دراستان فارس به شهرستان‌كازرون سفر كردند و در ديداربامردم ولايتمداراين شهرستان از گذشته پر غرور اين خطه در مقابله با متجاوزان دولت استعمارگر انگليس سخن گفتند و چنين اظهار داشتند: كازرون در تاريخ نزديك به‌دوران‌معاصرما،يك شهر شاخص و به يادماندني است، در دوران تجاوزدولت استعمارگرانگليس به خليج فارس، كازروني‌ها جايگاه بزرگي را در مبارزه به خودشان اختصاص دادند.

به تعبير رهبر فرزانه انقلاب، در وادي علم و ادب وتربيت انسانهاي برجسته نيز كازرون، برخوردار از تاريخ پر افتخاري است، و اينكه انتساب سلمان فارسي، چهره شاخص، برجسته و هميشگي تاريخ اسلام صحابي بزرگوار اين منطقه مايه افتخار ديگري براي اين شهرستان است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در بزرگي شان و مقام اين صحابه بزرگوار چنين سخن گفتند: نبايد گفت سلمان فارسي از فارس يا از ايران است، بايد گفت فارس و ايران از سلمان فارسي است.

رهبر معزز انقلاب به بي‌توجهي زمامداران حكومت در دوران قبل از انقلاب به كازرون و در مجموع به استان فارس اشاره داشتند و از آن به عنوان‌استان مغضوب در كشور ياد كردند و اينكه تلاش‌ها در آن دوران فقط در جهت فرهنگ سازي‌هاي طاغوتي و استحاله بود.

ايشان به ضعف زيرساخت‌هاي عمراني استان فارس اشاره كردند و فرمودند:
مي بينيد كه در رژيم طاغوت براي آباداني اين استان و ساخت زيربناهاي لازم براي رشد اين استان، توجهي نشده است، راههاي استان مشكل دارند،آب استان مشكل داشته است،سدبندي، راهسازي، ايجاد صنايع بزرگ در سرتاسر اين استان مورد غفلت قرار گرفته است.

استاني در قلب كشور و با اين عظمت تاريخي، از لحاظ راههاي مواصلاتي و ارتباطي جزو استان‌هاي عقب افتاده محسوب مي‌شده است.

رهبر مكرم انقلاب در نصايح مدبرانه خود به اهالي‌شهرستان‌كازرون، استقامت، ايستادگي، ثبات قدم بر سخنان حق و پيروي از آن را از ارزش‌هاي اسلامي‌و مايه شرافت دانستند و در پاسخ به ابراز عشق، اخلاص و ارادت مردم اين شهرستان به خود فرمودند: همچناني كه شما به مسوولين كشور و به اين بنده حقيراظهار محبت مي‌كنيد، دل ما هم از محبت شما مردم لبريز و مالامال است.

رهبراديب و فرزانه انقلاب در هفتمين روز از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ‪ ۱۷‬ارديبهشت ماه‌در هفتمين روز اقامتشان در استان فارس،درحافظيه شيراز حضور يافتند و ازآرامگاه حافظ شيرازي‌بازديد كردند.حضرت آيت الله خامنه‌اي در بازديد از آرامگاه غزلسراي بلند آوازه ايران، حافظ شيرازي، ياد اين شاعر پارسي زبان نامي را گرامي داشتند.

همچنين رهبر معظم انقلاب در اين روزاز بخش‌هاي مختلف نمايشگاه نوآوري‌ها، ابداعات و اختراعات استان فارس به مدت سه ساعت بازديد كردند.

در اين نمايشگاه آخرين دستاوردهاي علمي و ابداعات و اختراعات دانشمندان و متخصصان دانشگاه شيراز، دانشگاه علوم پزشكي شيراز، بخش‌هاي‌صنايع‌و معادن، كشاورزي، برق، راه و ترابري، صنايع دفاعي، پارك علم و فناوري و مخترعين و نخبگان استان فارس ارائه شده بود.

ازجمله بخشهاي اين نمايشگاه، بخش نانو دانشگاه شيراز بودكه‌درآن تحقيقات و دستاوردهاي‌علمي درحوزه‌هاي‌نانوالكترونيك، نانو بايو،نانوشيمي، نانوفيزيك، نانومواد و نانو محاسبات به نمايش گذاشته شده بود.

در شامگاه روز ‪ ۱۷‬ارديبهشت ماه، رهبر معظم انقلاب، درديدار صدها تن از نخبگان وفرهيختگان استان فارس، اين استان را در زمينه‌هاي علمي، كشاورزي و صنعتي يك منطقه توانمند خواندند.

رهبر فرزانه انقلاب، در ‪ ۱۸‬ارديبهشت ماه و در هشتمين روز از سفرشان به استان فارس، به غرب اين استان و به شهرستان ممسني در فاصله ‪ ۱۵۸‬كيلومتري شهرستان شيراز سفر كردند.

در اين سفر به ياد ماندني، حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديدار با هزاران نفر از مردم و عشاير شهرستان نورآباد ممسني، وجود بافت عشيره‌اي در ميان مردم اين منطقه را به عنوان امتياز قلمداد كردند و آن را منشا نقاط قوت بسياري دانستند.

ايشان در توصيف اين امتياز بيان داشتند: عشيره و قبيله و قوم، مظهر پيوندهاي فاميلي و خوني ميان افراد است و اين در اسلام تاييد شده، ولي تعصباتي كه موجب درگيري بين عشاير و قبايل مي‌شود، بايد نفي كرد، اين از نظر اسلام مورد قبول نيست.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ادامه هشتمين روز از سفر خود به استان فارس در ديداربا مسوولان اجرايي اين استان كه در سالن شهيد دستغيب شيراز برگزار شد، به توانمندي‌ها و قابليت‌هاي اين استان در زمينه‌هاي مختلف اشاره كردند و برخورداري شيراز از حرم مطهر حضرت احمد بن موسي شاهچراغ(ع) و چند امامزاده عالي مقام ديگررا امتيازي كم نظيربراي استان فارس دانستند و بيان داشتند كه شيراز بعد از مشهد و قم، سومين حرم اهل بيت (ع) است.

در بيانات مقام عظماي ولايت و در توصيف ايشان از مقام معنوي استان فارس به سبب برخوردار بودن از وجود منيع آن بزرگواران، در حقيقت به جايگاه شيراز به عنوان سومين شهر مذهبي كشور اشاره شده است و با عنايت به توجه رهبر مكرم انقلاب به‌اين‌منزلت، فراهم كردن همه جانبه اسباب اين شايستگي وعزت، نيازمند همت بلند و تلاش بيش از پيش مسوولان و دست اندركاران استان فارس است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار ضمن اشاره به سرمايه‌ها و مفاخر تاريخي و ادبي‌مردم استان فارس و شيراز، ايجاد مركزي براي تربيت، پرورش و تقويت هنر متعهد و برخوردار از جهت‌گيري ديني و گردشگري را درشيراز ضروري خواندند و با ياد كردن مجدد از جايگاه مذهبي و فرهنگي فارس و به ويژه شيراز تاكيد كردند كه حرم مطهر احمد بن موسي (ع) و يادمان‌هاي تاريخي و آرامگاه مفاخر عمل و هنروادب ازجمله حافظ و سعدي، جزو جاذبه‌ها و ظرفيت‌هاي گسترده گردشگري اين استان به شمار مي‌آيد.

رهبر فرزانه انقلاب در واكاوي مدبرانه ، از نامدار شدن تخت جمشيد به عنوان يكي‌از مفاخر كشور از منظر جايگاه حكومتي و فرهنگي سخن گفتند واظهار داشتند: از يك منظر، اين آثار متعلق به جباران تاريخ ايران است و نفرت از استبداد و جباريت، اينگونه آثار را در چشم و دل انسانها از جمله متدينين، بي‌جاذبه مي‌كند، اما از جنبه مثبت، نبايد فراموش كرد كه اين آثار، به هرحال محصول سرپنجه هنرمند، ذهن خلاق، روحيه بلند نظر و ذوق و ابتكار ايراني‌است و اين واقعيات، تخت جمشيد و ديگر آثار تاريخي را در سراسركشور، مايه افتخار ملت ايران و جزو مفاخر تاريخي اين كشور قرار مي‌دهد.

ايشان مفاخر حقيقي تاريخ ملت ايران را موجب تقويت اعتماد به نفس ملي دانستند و توجه بيشتر به آن را ضروري خواندند و بيان داشتند،استان فارس برخوردار ازظرفيت‌هاي گسترده طبيعي، اقليمي و استعدادهاي جوشان انساني است.

سرانجام در شامگاه روز ‪ ۱۸‬ارديبهشت ماه و در آخرين شب اقامت رهبرمعظم انقلاب در استان فارس، ايشان در جمع اعضاي هيات دولت در شيراز با تاكيد بر جايگاه مذهبي شيراز فرمودند:" هويت ديني شيراز مشابه هويت قم است، شيراز حريم اهل بيت عليهم السلام است و جنبه معنوي و ديني شهر شيراز و استان فارس ،بايد درمركزتوجهات ،برنامه ريزي‌ها وفعاليت‌ها قرار داشته باشد.

مرور بر بيانات و سخنان رهبر مدبر انقلاب در استان فارس، و نگاه ويژه ايشان به هويت مذهبي شيراز بيانگر محور قراردادن اين هويت در برنامه‌ريزي از سوي مسوولان امر است، و پس از اين برماست كه براي محقق شدن اين هويت در ابعاد مختلف اجتماعي، فرهنگي تلاش و همت كنيم.

قابليت و توانمندي استان فارس در ابعاد علمي و فرهنگي نيز از عمده مطالبي بود كه‌از منظر رهبر معزز انقلاب دورنماندوايشان تشكيل‌مركز تحقيقات سعدي شناسي وحافظشناسي و نيز تشكيل مركز دانشگاهي هنردرشيراز را ضروري خواندند و آن را به شرط اينكه باروح ديانت همراه شود از عاليترين وسايل تبليغ ارزشهاي اسلامي،انقلابي و انساني به شمار آوردند.

در آخرين روز از سفر ‪ ۹‬روزه رهبر معظم انقلاب به استان فارس، ايشان به جنوب اين استان و به شهرستان لارستان در ‪ ۳۷۸‬كيلومتري جنوب شرق شيراز سفر كردند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديدار با مردم لارستان كه از شهرها و روستاهاي دور ونزديك براي بهره مند شدن از فيض ديدار و بيانات رهبر به شهر لار عزيمت كرده بودند در توصيف زيباي ديگري از استان فارس فرمودند:استان فارس استان پهناور و سرافراز است، مردم شهر شيراز وشهرهاي ديگراستان محبت و صميميت خود را به حد كمال رساندند.

ايشان به تجديد گوشه‌هايي از خاطرات خود با فضلاي شيراز و علماي برجسته استان فارس‌ازجمله آيت الله شهيد سيد عبدالحسين دستغيب و مرحوم آيت الله رباني شيرازي، در دوران قبل و پس از پيروزي انقلاب پرداختند وگفتند: همان وقت يك مكاتبه اي بين‌ماومرحوم آيت الله شهيد دستغيب انجام گرفت همان روز مي‌شد فهميد كه‌استان فارس چقدرمايه مبارزه‌اش همراه باهشياري و دانايي و عزم راسخ است وامروزهم بعداز گذشت سه دهه ازپيروزي انقلاب اسلامي ،انسان وقتي وارداين استان مي‌شود،طراوت ونشاط انقلاب را درشهرها و در اين استان ملاحظه مي‌كند.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن