تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803111564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه صنعت گردشگري، چالش ها و راهكارها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توسعه صنعت گردشگري، چالش ها و راهكارها
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): از: محسن فتاحي - چهارمين همايش تبيين سياست هاي دولت در توسعه صنعت گردشگري ، هشتم تا دهم خردادماه جاري با حضور 70نفر از سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي مقيم ايران به منظور جذب سرمايه گذاران خارجي براي توسعه اين صنعت در سنندج برگزار شد.


اين همايش در راستاي سياست هاي دولت و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي در جهت مشاركت در تامين و توسعه زيرساخت هاي صنعت گردشگري به عنوان اصلي ترين عامل در توسعه اين صنعت برگزار شد.
معرفي سياست هاي دولت براي توسعه صنعت گردشگري ، فرصت هاي سرمايه گذاري، بيان ظرفيت ها و توانمندي هاي ايران در اين حوزه و همچنين، ارايه مقررات و قوانين سرمايه گذاري در كشور براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي و نمايندگان كشورهاي خارجي مقيم ايران هدف اصلي برگزاري اين همايش بود.
"مهدي جهانگيري" معاون سرمايه گذاري و طرح هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري،‌حضور نمايندگان 70 كشور را براي آشنايي با سياست‌هاي دولت ايران در زمينه گردشگري و نحوه جذب سرمايه گذاري خارجي در اين بخش بسيار موثر دانست.
جهانگيري با اشاره به عزم جدي دولت براي توسعه صنعت گردشگري گفت: استفاده از تجارب گردشگري كشورهاي خارجي، به روز كردن نگاه سفرا در خصوص گردشگري در ايران و همچنين معرفي مناطق گردشگري كشور از ديگر اهداف برگزاري اين همايش بود.
"اسفنديار رحيم مشايي" معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در اين همايش با اشاره به عزم دولت نهم در توسعه صنعت گردشگري ، حمايت جدي از حضور و مشاركت بخش خصوصي داخلي و خارجي در صنعت گردشگري ، تصويب 700منطقه نمونه گردشگري كشور ، ارائه تسهيلات و يارانه به بخش خصوصي براي مشاركت در اين حوزه، امكان تغيير كاربري زمين ها و اماكن به كاربري گردشگري بدون هيچ گونه محدوديتي براي تمامي افراد ، سرمايه گذاري جدي براي تامين و توسعه زيرساخت ها، اختصاص اعتبارات ويژه و قابل توجه دولتي به بخش گردشگري و بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات موجود براي تسهيل فعاليت سرمايه گذاران و فعالان بخش خصوصي در صنعت گردشگري كشور را از سياست هاي محوري دولت نهم در اين حوزه اعلام كرد.
همايش سنندج كه پس از همايش هاي سرعين اردبيل، رامسر مازندران و كرمان به عنوان چهارمين همايش از اين نوع بود، همچون سه همايش قبلي با استقبال خوب و گسترده سفرا و نمايندگان خارجي برگزار شد.
حضور چشمگير سفرا و نمايندگان كشورهاي اروپايي مانند فرانسه، آلمان، ايتاليا ، كشورهاي آمريكايي مانند برزيل، كشورهاي منطقه خاورميانه ، حاشيه خليج فارس و قاره آسيا را در اين همايش با هدف تبادل تجربيات و زمينه سازي براي همكاري هاي مشترك مي توان از نشانه هاي روشن مسيري دانست كه دولت براي توسعه گردشگري خود انتخاب كرده است.
ايران اكنون در رديف 10كشور برتر دنيا به لحاظ داشتن ظرفيت ها و توانمندي هاي بالا و منحصربفرد در حوزه گردشگري تاريخي، فرهنگي، طبيعي و علمي قرار دارد اما با اين وجود، متاسفانه امروز در جايگاه واقعي خود به لحاظ جذب گردشگر و بهره مندي از اين ظرفيت ها نيست.
برگزاري همايش سنندج و ديگر رويدادهاي مشابه در ايران با هدف بهبود جايگاه يادشده صورت مي گيرد اما با اين حال كارشناسان تاكيد دارند اينگونه اقدامات زماني مي تواند موثر و مفيد واقع شود كه سياست ها و برنامه هاي دولت از دايره شعار و نوشته هاي روي كاغذ برون رفته و همگام با اجراي علمي و عملي آن، اطلاعات لازم در اين زمينه به علاقه مندان بيشمار داخلي و خارجي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري ايران ارائه شود.
امروز كشورهاي زيادي در جهان هستند كه با داشتن امكانات و ظرفيت هاي به مراتب كمتر از ايران داراي جايگاهي بسيار بالا در زمينه جذب گردشگر مي باشند و كارشناسان، عامل اصلي اين موفقيت را در ايجاد بستر و فضاي لازم براي حضور و مديريت بخش خصوصي مي دانند.
اگرچه نمي توان مسايل و مشكلات كشور در دهه هاي اخير به ويژه جنگ، تحريم و تبليغات منفي بيگانگان را در زمينه وضعيت كنوني گردشگري در ايران از نظر دور داشت، اما بايد پذيرفت زمان آن فرا رسيده است كه ايران به جايگاه شايسته خود در عرصه گردشگري دست يابد. سخنان دولت نيز نشان مي دهد كه در اين زمينه جدي است و قصد دارد تلاشي مضاعف براي جبران عقب ماندگي ها از طريق بهره گيري مناسب از شرايط و نيز، تسهيل سرمايه گذاري در توسعه اين صنعت فراهم آورد.
با اين حال، به نظر مي رسد يكي از موانع جدي در راه توسعه صنعت گردشگري كشور، نگاه منفي نسبت به اين صنعت در بخشهايي از جامعه و حتي حاكميت است.
بايد اذعان كرد امروزه افرادي هستند كه ورود گردشگر خارجي را به كشور، عاملي براي ترويج فساد، بي بندو باري هاي اخلاقي و انحطاط فرهنگي جامعه مي دانند و همين نگاه كه حتي در ميان بخشي از طبقات بانفوذ كشور ديده مي شود، باعث شده است بسياري از مديران فعال در اين حوزه با بيم و هراس به امر مديريت و برنامه ريزي اقدام كنند.
امروز دولت و حاكميت در كشورهاي پيشرفته در صنعت گردشگري تنها ناظر و سياست گذار است و بخش خصوصي به خوبي در اين حوزه حضور يافته و زمينه لازم براي فعاليت آن نيز فراهم شده است.بهترين مثال در توسعه صنعت گردشگري كشورهاي جهان و به خصوص دنياي اسلام، تركيه و مالزي هستند كه در دهه هاي اخير به يكي از اهداف مهم و مقاصد اصلي گردشگران دنيا مبدل شده اند.
ايران كه بنا دارد از تجارب دهه هاي اخير اين دو كشور در تدوين و برنامه ريزي سياست ها ي خود در رشد و توسعه صنعت گردشگري الگو برداري كند ، به عقيده كارشناسان، ابتدا بايد در مورد نگاه حاكم ، فرهنگ عمومي و غالب اين كشورها به مقوله گردشگري نگاهي جدي، واقع بين، تيزبينانه و متفكرانه داشته باشد.
سئوال جدي در باره آينده گردشگري ايران اين است كه آيا مي توان با وجود نگاهي منفي و مانع ساز در راه توسعه گردشگري و جلب توريست خارجي، شرايط و زمينه لازم را براي رونق آن در كشور فراهم كرد.
ترديدي نيست كه ايران به دليل ظرفيت هاي بالا در حوزه گردشگري در رشته هاي مختلف آن مانند گردشگري مذهبي، علمي، تاريخي و فرهنگي داراي ظرفيت هاي بالايي است ولي نكته اينجاست كه آيا جذب اين قبيل گردشگران مي تواند ما را به طور كامل به اهداف و برنامه هاي پيش بيني شده در سند چشم انداز 20 ساله توسعه برساند.
به نظر مي رسد نكته كليدي در باره بهبود صنعت گردشگري در ايران اين است كه ما بايد ابتدا خواست و مطالبات خود را از اين صنعت به خوبي مشخص كرده و سپس بطور واقع بينانه و مبتني بر شرايط براي آن برنامه ريزي كنيم.
اينكه ما به دنبال گردشگر تفريحي، مذهبي، علمي، سلامت، تاريخي و فرهنگي هستيم به عنوان نخستين گام براي تحول در اين صنعت بسيار مهم است و اگر در اين زمينه به خوبي عمل كنيم نيز مي‌توانيم سهم بسزايي از درآمدهاي اقتصادي گردشگري دنيا را از آن خود كنيم اما، اين نبايد همه هدف ما باشد.
سياست هاي اخير دولت در توسعه صنعت گردشگري در اين عرصه بسيار خوب و آرمان گرا به نظر مي رسد اما از آنجا كه هنوز خواست و هدف خود را از توسعه صنعت گردشگري بطور دقيقي مشخص نكرده، اين سياست ها اكنون در عرصه عمل با چالشهاي جدي مواجه شده است.
به عنوان مثال، اگر آنطور كه مسئولان دولتي مي گويند تركيه و مالزي الگوي گردشگري ايران هستند، بايد بدانيم آنها براي توسعه صنعت گردشگري خود فضاي لازم و بازي را براي پذيرش هرنوع گردشگري فراهم ساخته و برهمين اساس، امكانات و خدمات مطلوبي به گردشگران مي دهند. اين امر موجب شده است در سال هاي اخير شاهد رشد صعودي و چشمگير ورود گردشگران خارجي به اين كشورها باشيم.
كشور كوچك امارات متحده عربي ، همسايه جنوبي ايران در خليج فارس نيز در سالهاي اخير در شهر دبي محل مناسبي را براي گردشگران با هر نوع تفكر و ايده اي فراهم كرده و به رغم داشتن قوانيني مشخص براي اتباع خود، امكان سرمايه گذاري بدون دغدغه خارجيان و تفريح ، سياحت و گردش آنان را از اقصي نقاط جهان فراهم كرده است.
يكي ديگر از مشكلات اصلي كشور ما در صنعت گردشگري ، تصدي شديد دولت در اين حوزه است.
اين موضوع از موارد مورد توجه متوليات دولتي صنعت گردشگري است كه بايد با اصلاح و بازنگري در برخي قوانين ، ضمن كاهش مديريت دولت و حضور آن به عنوان ناظر و سياستگذار، فضا را براي حضور، مديريت و برنامه ريزي بخش خصوصي فراهم كنيم.
امروز با توجه به نگاه ويژه دولت به اين حوزه و هماهنگي موجود بين دستگاه هاي بين بخشي در صورت وجود اراده اي قوي براي رفع اين مشكل و تسهيل قوانين و شرايط حضور بخش خصوصي، مي توان يكبار براي هميشه زمينه را براي حضور و مشاركت جدي بخش خصوصي بدون حضور مداخله جويانه و حق طلب دولت در اين صنعت فراهم كرد.
اگر به كشورهاي مانند تركيه، مالزي، امارات و كشورهاي اروپايي در اين زمينه نگاه كنيم به روشني درخواهيم يافت در اين كشورها ديگر دولت متولي بخش گردشگري نيست بلكه دولت ناظر و سياست گذار و بخش خصوصي مجري و اداره كننده آن است.
در نتيجه اجراي چنين سياستهايي است كه "برنارد پولتي"، سفير كشور فرانسه در تهران مي گويد كشورش سال گذشته 80 ميليون گردشگر خارجي داشته و از اين راه حدود 35 ميليارد يورو درآمد حاصل كرده است.
پولتي با بيان اين كه صنعت خودروسازي فرانسه 8/4 درصد توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص داده اما سهم گردشگري آن حدود 8 درصد است، خاطرنشان كرد: صنعت گردشگري در مجموع يك ميليون و 100 هزار شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم در فرانسه ايجاد كرده است.
وي تصريح كرد كه فرانسه آماده هرگونه همكاري با دولت ايران در زمينه تبادل تجارب صنعت گردشگري و همچنين سرمايه گذاري در اين صنعت است.
در مجموع بايد گفت در سال هاي اخير بر اساس سياست هاي دولت در توسعه صنعت گردشگري شاهد فعاليت و تحركي مثبت در صنعت گردشگري كشور هستيم كه برگزاري اين همايش ها و همچنين همايش بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري كشور از آن جمله است.
براساس سند چشم انداز 20ساله كشور براي دستيابي به جذب 20ميليون گردشگر خارجي در سال و كسب درآمدهاي اقتصادي ناشي از آن بايد 300هزار ميليارد ريال در صنعت گردشگري كشور سرمايه گذاري شود.
براساس اين سند، از اين ميزان سرمايه گذاري 250 هزار ميليارد ريال برعهده بخش خصوصي و 50 ميليارد ريال آن نيز براي دولت در نظر گرفته شده است.
به گفته مقامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اقدامات سال هاي اخير اين سازمان در راستاي برنامه هاي دولت موجب شده گامي بلند و موثر در تحقق اين سند برداشته شود.
به گفته اسفنديار رحيم مشايي، معاون رييس جمهوري با توجه به نتايج حاصله از همايش بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري صنعت گردشگري، اهداف و برنامه هاي پيش بيني شده در اين برنامه زودتر از موعد تعيين شده محقق خواهد شد.
رحيم مشايي در همين ارتباط نگراني اصلي خود را جلب گردشگر خارجي نمي داند بلكه دغدغه اصلي او، ارائه خدمات و پذيرايي از سيل گردشگراني است كه اعتقاد دارد به زودي به ايران به عنوان سرزميني كهن و تاريخي سفر مي كنند .
شايد از همين رو است كه او وجهه همت خود را در عرصه توسعه صنعت گردشگري كشور بر امور زيربنايي و فراهم آوردن تسهيلات لازم براي ساخت هتلها و مجتمعهاي خدماتي و رفاهي قرار داده است.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 454]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن