تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816687686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتبنزين فرياد آزادي مي زند


واضح آرشیو وب فارسی:موج: يادداشتبنزين فرياد آزادي مي زند
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


سيد محمد حسين هاشمي
شادماني بنزين در جشن سالگرد سهميه بندي بنزين مضاعف شد. جشن يك ساله سهميه بندي بنزين در حالي برگزار خواهد شد كه اين بار تمام مهمانان اعم از غني و فقير از آن به صورت مساوي سهم مي برند. چهارم تير ماه سال گذشته زماني كه سهميه بندي بنزين آغاز شد، شايد بيشترين شوك اقتصادي را بر دهك هاي پايين جامعه و تبعات نه چندان تاثير گذاري را بر دهك هاي بالايي جامعه كه سهم 20 درصدي از كل كشور را دارند گذاشت. اما امسال، در مراسم سالگرد، ديگر غني و فقير مفهومي ندارد زيرا اين بار شوك بنزين هر دو قشر را بهت زده كرده است.اين در حالي است كه شادماني قيمتي بنزيني بر طبقه غني غالب تر مي باشد.
صحبت هاي اخير سيد مهدي هاشمي، رييس ستاد ساماندهي حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت در خصوص نحوه عرضه بنزين از سه ماهه دوم سال جاري را شايد بتوان چهارم تيرماه ديگري دانست كه شوكي جديد را به كشور وارد آورد.
تصميماتي كه اين ستاد در خصوص بنزين خودروهاي مختلف گرفته است بدون ترديد امروز به سوژه اصلي صحبت هاي مردم و مسئولان تبديل شد و از همين ابتداي امر بيم و اميدهايي را در حوزه حمل و نقل و ترافيك به وجود آورد. نگاهي اجمالي به خودروهايي كه در كشور و خصوصاً پايتخت تردد مي كنند نشان مي دهد كه بخش عمده اي از خودروهايي كه هم اكنون مشغول رفت و آمد در شهر هستند را خودروهاي وارداتي تشكيل مي دهند كه اكثر قريب به اتفاق آنها قدرت موتور بيش از cc 1300 دارند و عملاً از تيرماه دولت هيچ سهميه اي به آنها ارائه نخواهد كرد و عملاً بايد از ارائه يارانه توسط دولت خداحافظي كنند. اين در حالي است كه از ابتداي تيرماه عملاً خودروهايي كه به بلعيدن سوخت سوپر عادت كرده بودند يا بايد براي هر ده ليتر 5 هزار و 400 تومان هزينه كنند يا با تغيير رويه، به استفاده از بنزين معمولي، روي آورند و بنزين تركيب شده با هوا و گاهي از مواقع آب! را دريافت كنند. در اين شرايط هنوز هيچ تصميمي براي جلوگيري از سوء استفاده رانندگان اين خودروها در خصوص استفاده از كارت سوخت خودروهاي ديگر در نظر گرفته نشده است.
روندي كه ديروز توسط سرپرست وزارت كشور در خصوص عرضه بنزين از ابتداي تيرماه سال جاري بيان شد در اولين نگاه شايد بتواند همانند روزهاي آغازين عرضه بنزين بصورت سهميه بندي شده در روند استفاده از خودروهاي شخصي تغييري ايجاد كند اما شكي نيست كه صاحبان ماشين هاي چند ده ميليوني كه خودروي آنها به تنهايي مي تواند قيمتي بيشتر از قيمت مسكن اقشار كم درآمد جامعه باشد به راحتي با مصرف بنزين به صورت آزاد و با ليتري 540 تومان كنار مي آيند. كما اينكه افزايش مبلغ جريمه هاي راهنمايي و رانندگي هم نتوانست در راستاي كاهش ميزان تخلفات رانندگي براي اين قشر موثر واقع شود. با اين تفاسير مي توان اينطور برداشت كرد كه حركت دولت در راستاي آزاد سازي عرضه بنزين در طول يك ساله گذشته كه به افزايش 440 توماني بنزين در هر ليتر انجاميد نقطه شروعي بود تا بنزين، بسيار زودتر از زمان مورد تصور از سبد كالاهاي حمايتي دولت خارج شود و در حقيقت دست كشور از بوي بنزين مبري گردد اما آيا كشور در طول اين يك سال توانسته است مقدمات آزاد شدن عرضه بنزين را فراهم آورد؟
بي شك، پس از ساليان سال استفاده ايران از نفت و عرضه بنزين به صورت يارانه اي شايد تصميم محمود احمدي نژاد و كابينه اش براي آزاد شدن نرخ بنزين موضوعي است كه بايد بيشتر از اينها مورد واكاوي قرار گيرد. چرا كه آزاد شدن قيمت بنزين به همان ميزان كه آزاد نشدنش تبعات دارد مي تواند در شرايط اقتصادي كشور تحول زا باشد. كما اينكه در طول ساليان گذشته عملاً با افزايش بنزين در هر مرتبه، كالاهاي اقتصادي مختلفي مورد افزايش قيمت قرار گرفتند و همين امر سبب به وجود آمدن بلبشويي در اقتصاد كشور شد. حال به نظر مي رسد كه اين تصميم دولت در آينده اي نه چندان دور نه تنها نمي تواند مرهمي بر زخم گراني هاي اخير كشور باشد بلكه مي تواند نمكي به حساب آيد كه ذره ذره روي اين زخم ريخته مي شود و حكم طناب داري را پيدا كند كه عملاً مردم و خصوصاً دهك هاي پايين جامعه را در بخش اقتصادي گرفتار مي آورد.
فتح سنگر به سنگري كه دولت نهم، با شعار آوردن بنزين سر سفره هاي مردم انجام داد طولي نكشيد كه باعث به وجود آمدن موجي از بيم گراني در كشور خواهد شد اما در اين بين دولت با اتكاء بر بهانه مديريت در مصرف سوخت و كاهش ترافيك و آلودگي همچنان بر تصميم خود استوار است كه بنزين را آزاد به دست مصرفه كننده بپردازد. هر چند كه هنوز برخي از كارشناسان اقتصادي بر اين باور بوده و هستند كه دولت تا كنون هم هيچ يارانه اي براي مصرف بنزين ارائه نكرده و كماكان هم نمي كند اما به هر تقدير به نظر مي رسد كه دولت عدالت با اين روند به دنبال آزاد سازي عرضه بنزين چه سوپر، چه معمولي است و بي شك تا چندي ديگر ساير محصولات سوختي هم به جمع آزادگان بنزيني اضافه مي شوند.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن