واضح آرشیو وب فارسی:قدس: سينماي ايران در بهار 87 ؛ از تولد دوباره سينما آزادي تا خاطره شدن سينما رودكي
سينماي ايران «به همين سادگي» نوروز 1387 را با خاطرات صفهاي طويل جلوي سينما آزادي آغاز كرد، سينما «رودكي» را به دفترچه خاطرات سينمادوستان در لاله زار سپرد و معاون سينمايي، امسال را براي سينماي ايران، سال رونق بخشي دانست. سينما «آزادي» در اولين بهار آغاز فعاليتش با استقبال مخاطبان مواجه شد و مديرعامل توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران در اين باره گفت: ما به هدف اصلي مان كه قصد داشتيم، سينما آزادي فضاي امني براي پركردن اوقات فراغت خانواده ها باشد نزديك شده ايم و خانواده ها طي اين مدت استقبال بسيار خوبي از اين سينما داشتند و اكثرا هم راضي بوده اند. *** در اولين جلسه شوراي عالي تهيه كنندگان در سال 87، نامه اداره كل نظارت و ارزشيابي درباره توجه تهيه كنندگان به عدم ارتباط با شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان مطرح شد و عمده اعضاي حاضر شورا درباره وضعيت اسفبار غارت سرمايه هاي سينما و نمايش غير مجاز فيلمهاي ايراني در شبكه هاي فارسي زبان هشدار دادند و در اين جلسه، اسامي فيلمهاي زيادي مطرح شد كه بدون داشتن كپي رايت و مجوز از اين شبكه ها پخش شده و باعث محروم شدن تهيه كنندگان از حقوق بين المللي فيلمهايشان شدند و اعضاي حاضر خواستار چاره جويي پيرامون اين مشكل از سوي وزارت ارشاد شدند. *** به گزارش ايسنا در ابتداي بهار 87؛ «رخشان بني اعتماد» براي برگزاري كلاسهاي فيلمسازي پيشرفته، مرور آثارش و دريافت مدرك افتخاري فروردين ماه راهي لندن شد و كلاس فيلمسازي پيشرفت هم برگزار كرد. كارگردان «گيلانه»، «بانوي ارديبهشت» همچنين در ادامه ي حضورهاي بين المللي اش براي سخنراني در ميزگردي تحت عنوان «زنان سينماگر و تعهد» راهي جشنواره ي فيلم كن شد و به عنوان تنها زن كارگردان ايراني در اين ميزگرد سخنراني كرد. *** چند هفته اي سپري مي شد از آغاز سال 87 كه سينما «رودكي» (متروپل سابق) يكي ديگر از بازماندگان سينماهاي لاله زار هم از چرخه نمايش خارج شد. بهروز بهبهاني مدير اين سينما در گفتگويي اين خبر را تأييد و اعلام كرد: به دليل اينكه بافت لاله زار از موقعيت فرهنگي خارج شده است، فعاليت سينما «رودكي» توجيه اقتصادي نداشت و مجبور شديم اين سالن را كه بالاي 60 سال قدمت دارد را تعطيل كنيم.در حالي كه او ادعا كرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجازه تغيير كاربري اين سينما را صادر كرده است ، اما مدير امور سينمايي معاونت سينمايي اعلام كرد: اجازه اي براي تغيير كاربري سينما «رودكي» صادر نشده است.سينما «رودكي» با نام قديمي «متروپل» در سال 1329 با نمايش فيلم «بن هور» آغاز به كار كرده و طي سالهاي اخير بيشتر فيلمهاي خارجي را به نمايش گذاشت. *** با سپري شدن 10 ماه از مرداد ماهي كه قرار بود «سنتوري» داريوش مهرجويي به نمايش درآيد و سرانجام در اواخر سال 86 از پياده روهاي خيابان سر درآورد و به خانه ها رفت و مردم در ويدئوهاي خانگي آن را به تماشا نشستند؛ «حجت- ف» متهم دستگير شده كه به عنوان اصلي ترين پخش كننده قاچاق اين فيلم معرفي مي شد، ارديبهشت ماه در يك برنامه راديويي حضور پيدا كرد و اعلام كرد: از غيرقانوني بودن فروش اين فيلم اطلاعي نداشته است. او در يك اظهار نظر عجيب گفت: از ابتدا سينماي ايران و فيلمهاي داريوش مهرجويي را از فيلم «گاو» دنبال مي كردم. حتي دليل انتخاب شغلم نيز علاقه ام به فرهنگ و سينما بوده است و مسائل مادي آن برايم اهميت چنداني نداشته است. او خود را 24 ساله و ديپلم رياضي معرفي كرد و ادامه داد: در مغازه كوچكي كه واقع در يكي از فقيرترين محله هاي تهران است، فيلمهاي مجاز را عرضه مي كردم و فيلم «سنتوري» تنها فيلم غير مجازي بود كه مسؤولان در محل كارم يافتند. در اين برنامه مرتضي شايسته و فرامرز فرازمند تهيه كننده و پخش كننده سنتوري هم حضور داشتند. محمدرضا جعفري جلوه هم سال 87 را براي سينماي ايران، سال رونق بخشي دانست.معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رونق بخشي به اقتصاد سينما و هويت بخشي به توليدات آثار را دو رويكرد اصلي معاونت سينمايي در سال جاري برشمرد و اعلام كرد: اين دو رويكرد اصلي به طور جدي فرا روي ماست و در اين راستا به توليدات بهتر در عرصه سينماي كشور مي انديشيم. او همچنين مهمترين برنامه معاونت سينمايي را برنامه منتهي به ساخت فيلم خوب دانست. *** جشنواره ي فيلم كن هم طبق روال هر ساله اش برپا شد و سهم سينماي ايران در آن «ترانه تنهايي تهران» به كارگرداني سامان سالور در بخش دو هفته كارگردانان بود.اما شصت و يكم دوره برگزاري كن در حالي برپا شد كه نمايندگان سينماي ايران را در اين دوره مديران سينمايي تشكيل دادند و حضور سينماگران در آن محدود بود و همين موضوع بازتابهاي مختلفي را از سوي اهالي سينما به دنبال داشت. *** ارديبهشت ماه دومين شب كانون كارگردانان با تقدير از سه نسل فيلمسازي سينماي ايران، مسعود كيميايي، ابراهيم حاتمي كيا، پرويز شهبازي و بزرگداشت ناصر تقوايي همراه شد و از عباس شباويز تهيه كننده پيشكسوت سينما هم تقدير شد. رئيس كانون كارگردانان اعلام كرد كه قصد داشته ايم با برگزاري اين جشن، تذكري نسبت به جايگاه مقام كارگردانان در سينما به عنوان مهمترين عضو سينمايي در سي سال اخير داشته باشيم و همچنين گوشزد كنيم، وظيفه او را كه هدايت و رهبري است و اعلام كرد: اين ويژگي مهمترين ركني است كه او را متمايز مي كند.او از كارگردانان سينماي ايران خواهش كرد: اين گوهر گرانبها را به خاطر پرفروشي، ارزان نفروشيد. حق داريم مخاطب زياد را همراه كنيم اما نبايد از استانداردها پايين بياييم. *** همچنان اصغر شاهوردي صدا بردار پيشكسوت سينماي ايران در بستر بيماري است و در اين چند ماهه گذشته هنرمندان به ديدار او رفتند. در ديداري كه مديرعامل خانه سينما هم حضور داشت بر ضرورت يك صندوق حمايتي تأكيد شد و رضا ميركريمي گفت: واقعيت ماجرا اين است كه هر وقت با حادثه هاي اين چنيني روبرو مي شويم، تازه متوجه مي شويم چقدر امنيت اعضاي شاغل در حوزه سينما شكننده و در معرض خطر است و ما نيازمند يك فكر جدي و اساسي به منظور تشكيل يك صندوق حمايتي هستيم تا اين صندوق در مواقع لزوم و وضعيت اورژانس مشكلات اعضاي حادثه ديده را برطرف كند. *** و سرانجام بهمن فرمان آرا اعلام كرد: با اطمينان مي گويم تا اخذ پروانه نمايش «خانه آشنا»، اين فيلم درجايي به نمايش درنخواهد آمد. من مي خواهم فيلمم دراين مملكت نمايش داده شود، چون فيلم را به خاطر مردم مي سازم، نه منتقدان خارجي. *** در فصل بهار قرار شد، فروش بليتهاي سينما بصورت نيم بها در روز شنبه باقي بماند و همچنان سينماگران به روند لغو امتياز دو نشريه هنري واكنش نشان دادند.در سه ماهه ابتداي سال 87 ؛ داود اسدي بازيگر و شاهرخ سخايي عكاس، مجيد حاجي باشي مديرتوليد، اسماعيل داورفر بازيگر و فرهنگ معيري پدر چهره پردازي سينماي ايران هم از دنيا رفتند و به قطعه هنرمندان سپرده شدند.
دوشنبه 20 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]