واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
محمد تقي فهيم" منتقد و روزنامه نگار با بيان اين موضوع که سينماي دفاع مقدس کنوني در وضعيت مبهمي به سر ميبرد، گفت: اين سينما احتياج به حمايت دارد و وضعيت روشني در آن وجود ندارد و در زمان حاضر سينماي دفاع مقدس با نتيجه مطلوب خود فاصله بسياري دارد.فهيم افزود: البته در دو سال گذشته اقدامات موثري در اين سينما انجام پذيرفته و در آينده نه چندان دور شاهد نتايج خوبي در اين زمينه خواهيم بود. وي با اشاره به کاهش مخاطبين سينماي دفاع مقدس، اظهار داشت: ضعف در سينماي دفاع مقدس سبب شد تا سينما مخاطبين خود را از دست بدهد و طبق آمار اعلام شده به طور متوسط سالانه 13 درصد از مخاطبين اين سينما کاسته مي شود. وي ضعف در مديريت را عامل اصلي کاهش مخاطبين دانست و خاطرنشان کرد: در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر برنامه ريزي مناسبي در عرصه سينماي دفاع مقدس انجام شده بود و نتايج خوبي را هم در برداشت اما درجشنواره بيست و ششم فجر به دليل عدم مديريت مناسب اين موضوع تداوم پيدا نکرد و سينماي دفاع مقدس دچار سردرگمي شد. فهيم در پاسخ به اين سوال که سينماي دفاع مقدس چه تاثيري در سينماي ملي دارد، گفت: سينماي جنگ متناسب با وضعيت اجتماعي و نيروهاي مهاجم دفاع خلق شد و سينماي دفاع مقدس به اين دليل دفاع مقدس ناميده شد که ملت ما مدافع در برابر متجاوزان بود. اين سينما سيري پر فراز و نشيب را طي کرده است. به گفته وي ورود بچههاي انقلاب به عرصه سينماي دفاع مقدس سبب شد آثار متفاوتي ايجاد شود، افرادي مانند ابراهيم حاتمي کيا، حميد نژاد، رسول ملاقلي پور از کساني بودند که تاثيراتي عظيم در عرصه سينماي دفاع مقدس ايجاد کردند و سينماي دهه 60 سينماي تبليغي بود و نبايد به آن انتقاد کرد. البته آسيب شناسي اين سينما کاري است که بايد انجام شود بعد از اين دوران خطر بزرگ سينماي ايران را تهديد کرد و آن ظهور فيلمهاي ضد جنگ با الگوپذيري از سينما هاليوود بود. البته اين تهديد همچنان وجود دارد. وي در خصوص مخاطبين سينماي دفاع مقدس گفت: نسل جوان به سينماي دفاع مقدس علاقه بسياري دارند زيرا فيلم دفاع مقدس تمام خاصههاي نسل جوان از جمله اکشن، هيجان، حادثه، عشق و ... را براي آنها در بردارد. نايب رييس اسبق انجمن منتقدان و نويسندگان در سينماي ايران درباره استفاده از تخيل در فيلمنامههاي سينماي دفاع مقدس گفت: سينماي دفاع مقدس نبايد خودش را محدود به يک گرايش کند. سينماي دفاع مقدس احتياج به ايده خوب دارد حتي فيلمهاي کمدي مثل ليلي با من است هم فيلم موفقي بود. محدود کردن سينما به برخي مسايل و موضوعات ضربهاي جبران ناپذير بر پيکر سينما وارد مي کند و فيلمساز ميتواند از خلاقيت خود استفاده کند. فهيم درباره دوره کارگردانان معروف از سينماي دفاع مقدس، بيان کرد: دوره کارگردانان از دفاع مقدس به مديريت ها باز مي گردد. ساخت فيلمهايي با ژانر دفاع مقدس کار بسيار سختي است و تلاش بسياري را مي طلبد ولي در مقابل ساخت فيلم هاي اجتماعي هزينه و انرژي کمتري مي برد. وي در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تنها انگيزه و عشق براي ساخت فيلم هاي دفاع مقدس کافي نيست . کارگردان ها احتياج به حمايت دارند و معضل حمايت از فيلم هاي دفاع مقدس حل نشده است. وقتي براي مجوز فيلمبرداري يا گرفتن ابزار جنگي ،سختي بسياري مي کشند ديگر کمتر به اينگونه فيلمها مي پردازند. وي با بيان اينکه عملکرد حوزه هنري در سينماي دفاع مقدس متوسط است، تصريح کرد: حوزه هنري در مقاطعي عملکرد خوبي داشته و در برهه اي از زمان هم ساکن بوده است. منتقد و روزنامه نگار با سابقه کشور با اشاره به فيلم فرزند خاک، گفت: اين فيلم يکي از فيلمهاي تاپ در چند سال اخير است و اثرفرهنگي ارزش مدار است. فرزند خاک فيلمي است که مي تواند مخاطب را جذب کند، قصه فيلم بسيار عام است اما با هوشمندي کارگردان در پردازش اثر، اين قصه معمولي را تبديل به يک اثر ماندگار کرده است. فهيم ادامه داد: گرههايي که در طول اين فيلم براي مخاطبين ايجاد مي شود ، آن را در رتبه فيلمهاي موفق قرار مي دهد. منبع: ایرنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]