واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست "ماكاندو" در مهر ـ 1/انتظار از تئاتر عروسكي فراتر از امكانات و اختيارات است
آزاده انصاري در نشست نقد و بررسي نمايش "ماكاندو" در خبرگزاري مهر بر اين نكته تاكيد كرد كه نمايش وي با وجود داشتن فضايي فانتزي و تخيلي، متعلق به هيچ گروه سني خاص نيست.
به گزارش خبرنگار مهر، كارگردان "ماكاندو" در اين نشست درباره مراحل آمادهسازي متن براي اجرا گفت: بعد از حدود يكسال كه دنبال متني براي اجرا بودم، آرش پارساخو خردادماه 86 نمايشنامه "ماكاندو" را نوشت. البته چند طرح ديگر هم داشتيم كه نادر برهاني مرند بر اساس يك افسانه آذري با نام "ساراي" و همچنين رمان "تصوير واقعي دوريان گري" نوشته بود.
وي ادامه داد: پارساخو داستان "پيرمرد فرتوت با بالهاي بزرگ بزرگ" گابريل گارسيا ماركز را پيشنهاد داد و ما همزمان روي چند داستان از اين نويسنده از جمله "زيباترين غريق جهان" و "بعد از ظهر باشكوه بالتازار" شروع به كار كرديم. در نهايت نمايشنامهاي چهار اپيزودي با نام "ماكاندو" برگرفته از چهار داستان ماركز براي اجرايي عروسكي شكل گرفت.
انصاري يادآور شد: اما به دليل بازسازي مجموعه تئاتر شهر و نبود بودجه مناسب براي تئاتر عروسكي امكان اجراي هر چهار اپيزود نمايش برايمان ميسر نشد و به همين دليل همه انرژي خود را روي يك قصه گذاشتيم و شروع به پرداخت و آمادهسازي آن براي اجرا كرديم. به نظر ما داستان "پيرمرد فرتوت با بالهاي بزرگ بزرگ" پتانسيل بالايي براي نمايشي شدن و اجرا داشت.
اين كارگردان با اشاره به اينكه در اجراي "ماكاندو" از عروسكهاي نخي، تاپ تيبل و ماروت استفاده شده، درباره حضور بازيگر و عروسك كنار هم گفت: اين يك انتخاب براي ما بود. سعي ميكنم كارهايم شبيه هم نباشند و همواره دنبال يك شكل جديدم. ابتدا هر تجربهاي بايد براي خود من تازگي داشته باشد تا به همراه تماشاگر با چيز جديدي آشنا شوم.
انصاري قرار دادن بازيگر در كنار عروسك را به عنوان يك تجربه جديد براي خود دانست كه باعث ميشود تأكيد داستان بر فضاي واقعي و غيرواقعي روي صحنه بيشتر نمايان شود و وجود بازيگر و عروسك كنار هم را به عنوان راهي براي تأكيد بر احساسات انساني و فضاي جادويي داستان عنوان كرد.
وي ادامه داد: برخي قصههاي ماركز بار فانتزي بسيار بالايي دارند كه وجود فانتزي در نمايشهاي عروسكي بسيار مهم است. من نيز به اين شعار نمايشگران عروسكي كه ميگويند هر داستان را ميشود به صورت عروسكي كار كرد، معتقدم. ولي ميگويم بايد ديد به چه صورت ميتوان فضايي فانتزي و خيالي در آن داستان ايجاد كرد. داستان "پيرمرد فرتوت" اين ويژگي را داشت.
انصاري درباره استفاده از صدا و موسيقي زنده در نمايش گفت: ابتدا كه متن نوشته شد كاراكتر ماركز در آن نبود، ولي در تمرين به اين نتيجه رسيديم كه نميشود از جادو كلام ماركز گذشت. البته شك داشتم از صدا و موسيقي زنده استفاده كنم و حتي قصد داشتم صداي ماركز ضبط شده باشد. اما به اين نتيجه رسيديم كه صدا و موسيقي زنده بهتر با مخاطب ارتباط برقرار ميكند.
وي درباره اين موضوع كه حضور سيامك صفري و فرشاد فزوني در صحنه گاهي توجه تماشاگر را از صحنه نمايش منحرف ميكند تأكيد كرد: ما فكر كرديم همه چيز را ساده برگزار كنيم و به نوعي همه چيز در مقابل جشمان تماشاگر قرار بگيرد. به اين صورت حق انتخاب را به مخاطب نمايش دادهايم تا آزادانه تصوير مورد علاقه خود را براي ديدن در هر صحنه انتخاب كند.
كارگردان "ماكاندو" درباره گروه سني مخاطبان نمايش گفت: ما در تمرين به اين فكر نبوديم كه مخاطب ما كودك يا بزرگسال باشد. اساسا من در تمام كارهايم به اين فكر نبودم كه براي چه گروه سني كار ميكنم، چون به نظرم اين تفكر دست و پاگير است و اگر نمايش درست اجرا نشود توقع ايجاد ميكند. در "ماكاندو" صحنههايي داريم كه مخاطبان كودك و بزرگسال را جذب ميكند.
انصاري درباره طراحي صحنه نمايش توضيح داد: من روي رنگ صحنه تأكيد بسيار داشتم، زيرا هنگام خواندن داستان تمام شخصيتها را سفيد ميديدم. منوچهر شجاع طراح صحنه و پارساخو نيز همين حس را داشتند. من و شجاع به اين فكر افتاديم تا برشي از يك دهكده را در صحنه داشته باشيم. شجاع نيز بر اساس نمايش و فضاي آن سادگي را در طراحي صحنه رعايت كرد.
وي درباره دليل اجراي اين اثر در كارگاه نمايش يادآور شد: سال 85 دفتر تئاتر عروسكي اداره كل هنرهاي نمايشي فراخواني براي توليدات تئاتر عروسكي منتشر كرد. من هم متن "ساراي" برهاني مرند را ارائه دادم و در حالي كه هيئت بازخوان نمايشنامه اعلام كرده بود "ساراي" براي گروه سني كودك نيست، براي اجرا در تالار هنر مورد قبول واقع شد.
انصاري ادامه داد: در صحبت با مدير كل هنرهاي نمايشي اين مسئله را عنوان كردم كه "ساراي" مناسب اجرا در تالار هنر نيست و قرار شد متني جديد را براي اجرا ارائه دهم. اوايل ارديبهشت 86 وقتي متن جديد را ارائه دادم خواستار سالني براي اجراي نمايش شدم كه سن نداشته باشد. در آن زمان بنا به طرح هويتبخشي تالارهاي نمايشي تنها كارگاه نمايش به من پيشنهاد شد.
اين كارگردان تئاتر عروسكي كمبود سالن اختصاصي براي نمايش عروسكي را معضلي مهم براي اينگونه تئاتري دانست و گفت: درخواست سالن اختصاصي به جاي بالا بردن سطح كيفي آثار عروسكي اتهامي است كه اين روزها به نمايشگران عروسكي زده ميشود. در حالي كه سالهاست نمايشگران عروسكي قصد توليد تئاتر عروسكي دارند، ولي مكان مناسب براي عرضه ندارند.
صحنهاي از اجراي نمايش "ماكاندو"
وي خاطرنشان ساخت: انتظارها از نمايشگران عروسكي بيش از اختياراتي است كه به آنها داده ميشود. زماني ما ميتوانيم به كيفيت مناسب در توليد آثار برسيم كه به صورت مداوم در حال تمرين و اجرا و در نهايت آزمون و خطا باشيم. وقتي هر دو سال يكبار فرصت اجراي نمايش عروسكي مهيا ميشود ديگر يك گروه نميتواند وارد مراحل آزمون و خطا شود.
انصاري در ادامه نشست خبرگزاري مهر درباره قرارداد نمايش "ماكاندو" تأكيد كرد: بازيگراني كه در اين نمايش با من همكاري كردند داراي دستمزد بالايي در كارهاي صحنه هستند. اما چون در يك نمايش عروسكي حضور دارند دستمزد پائينتري به آنها تعلق ميگيرد و به همين خاطر سقف قرارداد نمايش نيز پائينتر ميآيد.
وي ادامه داد: قرارداد نمايشهاي عروسكي و دستمزدهايي كه به فعالان اين بخش تعلق ميگيرد بسيار پائين است. ما براي اينكه بتوانيم بخش كوچك زحمات بازيگران حرفهاي را جبران كنيم مجبوريم از ساير هزينههاي نمايش بكاهيم. نمايشهاي عروسكي تا آخرين روز اجرا نيازمند هزينه هستند، زيرا هر لحظه احتمال بروز مشكلاتي در عروسكها وجود دارد.
"ماكاندو" داستان ورود پيرمردي عجيب به شهري خيالي است كه در پي آن اتفاقات مختلف زندگي ساكنان شهر را تحت تاثير قرار ميدهد. افسانه ماهيان، رامين سياردشتي، فرزين محدث و علي ميلاني بازيگران و مرضيه ايمانخاني، فرزانه عاقلي، نسيم ياقوتي و نعيما كرمي عروسكگردانان اين اثر نمايشي هستند. اين نمايش هر روز ساعت 20 اجرا ميشود.
يکشنبه 19 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]