تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814798749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوانفكر: *ثروت ملي وارد چرخه زندگي مردم شده است *گروه‌هاي سياسي رسانه‌ها را به حال خود رها كنند *فعاليت‌هاي دولت به نحو مطلوب به گوش مردم نمي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جوانفكر: *ثروت ملي وارد چرخه زندگي مردم شده است *گروه‌هاي سياسي رسانه‌ها را به حال خود رها كنند *فعاليت‌هاي دولت به نحو مطلوب به گوش مردم نمي‌رسد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مشاور مطبوعاتي رييس‌جمهور گفت:« اغلب روزنامه‌هايي كه در دوران اصلاحات پايه گذاري شدند بيش از آنكه به ماموريت و مسووليت ذاتي خود در امر اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي بپردازند، پي جوي اهداف و اغراض سياسي و حزبي هستند.»

در دوره اصلاحات شاهد افزايش فله اي روزنامه‌ها از سوي عناصر غيرحرفه اي بوديم

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،علي‌اكبر جوانفكر درجمع خبرنگاران در مسجد حجت‌ابن ‌الحسن(ع) مشهد خاطرنشان كرد:« در دوره اصلاحات شاهد توسعه كمي و به عبارتي افزايش فله اي روزنامه‌ها از سوي عناصر غيرحرفه اي بوديم. اين دسته از رسانه ها به لحاظ كيفي ، هيچ رشد و عمقي پيدا نكردند و شايد به همين دليل است كه دغدغه كار اطلاع رساني به شكل حرفه اي و تخصصي آن در ميان اين طيف از رسانه ها وجود ندارد.»

مطبوعات در سايه آزادي مي توانند به عنوان چشمان بيدار مردم نقش نظارتي خود را به انجام برسانند

وي در عين حال خاطرنشان كرد:« قانون اساسي ، آزادي عمل را بدون دليل و هدف براي مطبوعات تضمين نكرده بلكه اين آزادي كاملا هدفمند است. مطبوعات در سايه آزادي است كه مي توانند به عنوان چشمان بيدار مردم نقش نظارتي خود را به انجام برسانند و به وظيفه خطير و مهم خود در امر اطلاع رساني شفاف ، صادقانه و جامع از پديده هاي مختلف جامه عمل بپوشانند.»

مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور تاكيد كرد كه بيان واقعيت ها و تنوير افكار عمومي با هدف تامين حقوق مردم و دفاع از منافع عمومي و ملي جزو وظايف ذاتي رسانه هاي ارتباط جمعي است اما اين ماموريت مهم و اساسي تحت تاثير حضور و نفوذ احزاب و جريان هاي سياسي در حوزه ارتباط جمعي ، به فراموشي سپرده مي شود ، اصل آزادي مطبوعات از دست مي رود و دفاع از منافع احزاب و جريانهاي سياسي جايگزين دفاع از منافع و حقوق مردم مي شود.»

برخي رسانه‌هاي از موضع طلبكارانه به كسب اطلاعات مي پردازند

وي درباره آسيب‌هاي ديگر ورود احزاب به رسانه‌ها گفت:« در اين‌گونه رسانه‌ها چون دغدغه كار حرفه‌اي وجود ندارد، از زمان بستن صفحات روزنامه تا زمان رسيدن آن به دست خوانندگان 13-12 ساعت زمان سپري مي شود و روزنامه زماني به دست خواننده مي‌رسد كه براي مخاطب حاوي مطالب تازه اي نيست . از سوي ديگر هيچگونه رقابتي در اين طيف از رسانه‌ها و مطبوعات براي اطلاع‌رساني جامع و كامل و نشر اخبار تازه تر به مردم وجود ندارد، در حالي كه در كشورهايي كه رسانه‌ها پيشرفته‌تر هستند، رقابت جدي وجود دارد و براي اختصاصي كردن منابع اطلاعاتي ، تلاش ويژه اي به عمل مي آيد اما برخي رسانه‌هاي ما به دليل نبود چنين رقابتي ، از موضع طلبكارانه به كسب اطلاعات مي پردازند و منابع توليد كننده اطلاعات را براي ارائه اخبار و اطلاعات تحت فشار قرار مي دهند. اين رويكرد سبب پيشرفت رسانه نمي شود.»

مشاور مطبوعاتي رييس‌جمهور ادامه داد:« برخي از روزنامه‌ها ، مدعي هستند كه چرا بخش دولتي به آن‌ها آگهي تبليغاتي نمي‌دهد. بحث اين است كه در دنياي امروز ، رسانه ها و بويژه مطبوعات ، براي جلب و جذب آگهي تبليغاتي ، تلاش مستمر و مجدانه اي براي ارائه تازه ترين و جامع ترين نوع اطلاعات به انجام مي رسانند زيرا آگهي دهنده آگهي خود را به رسانه اي مي دهد كه براي جذب مخاطب ، تلاش بيشتري را به عمل مي آورد اما در كشور ما روزنامه هايي كه نه حرف تازه اي براي گفتن دارند و نه مخاطبي را جذب كرده اند ، از موضع طلبكاري ، دولت را براي دادن آگهي تحت فشار قرار مي دهند.»

وي در ادامه درباره راهكارهاي رفع اين آسيب‌ها گفت:« راهكار دستوري براي اصلاح اين امور وجود ندارد. هيچ چيزي را نمي شود ديكته كرد. رويكرد شناسايي و اصلاح آسيب ها بايد از درون خود جامعه رسانه اي كشور بوجود آيد و اراده‌اي صورت گيرد. به نظر مي رسد نخبگان و كارشناسان رسانه ، سكوت در برابر وضع ناهنجار موجود را به نگاه اصلاح گرانه براي پيشرفت رسانه اي كشور ترجيح داده‌اند و هيچ تلاشي از سوي آنها براي آسيب شناسي و براي برون رفت از مشكلات به عمل نمي آيد.»

احزاب و گروه‌هاي سياسي بايد رسانه‌هاي ارتباط جمعي را به حال خود رها كنند

وي در عين حال گفت:« گام برداشتن در مسير حل مشكلات رسانه اي نيازمند يك مقدمه ضروري است. احزاب و گروه‌هاي سياسي بايد رسانه‌هاي ارتباط جمعي را به حال خود رها كنند تا بستر لازم براي برون رفت از وضع موجود فراهم شود و رسانه بتواند به مسووليت هاي ذاتي خود جامه عمل بپوشاند. تا زماني كه رسانه تحت نفوذ جريانات سياسي و سوءاستفاده احزاب است، اميدي به اصلاح وضع موجود نخواهد بود.»

وزارت ارشاد طرح ساماندهي سايت‌ها را تدوين كرده است

جوانفكر در پاسخ به سوالي مبني بر ساماندهي سايت‌ها اظهار كرد:« وزارت ارشاد طرح ساماندهي سايت‌ها را تدوين كرده تا اين مساله را قانونمند كند و همه آنها را به مسووليت پذيري فراخوانده است . فعلا نقصي به آن نمي‌توان گرفت اما صاحبنظران مي توانند به نقد اين طرح بپردازند تا در صورت لزوم ، مورد بازنگري قرار گيرد.»

وي با اشاره به اين‌كه " سايت‌هاي رسمي دولت يكي سايت رياست جمهوري و ديگري سايت سخنگوي دولت است" خاطرنشان كرد:« سايت‌هاي ديگر ، بازتاب دهنده مواضع و ديدگاههاي دولت نيستند و موضع دولت تنها در اين سايت‌ها اعلام مي‌شود. البته منبع خبري قابل استناد براي روزنامه ها فقط خبرگزاري‌هايي هستند كه از دولت مجوز گرفته‌اند و سايت‌هاي ديگر منبع خبري قابل استناد محسوب نمي‌شوند.»

بسياري از دولتهاي جهان تحت تاثير تورم جهاني در شرايط شكننده‌اي قرارگرفته‌اند

وي درپاسخ به پرسشي مبني بر وضع اقتصادي كشور و برنامه‌هاي دولت عنوان كرد:« برنامه‌هاي اقتصادي دولت در حال پيگيري است، در يكي دو سال ابتدايي دولت وضعيت اقتصادي را كنترل كرد و نرخ تورم نيز مهار شد اما مسائلي مانند تورم بي سابقه دراقتصاد جهاني و جنگ بي سابقه رواني در داخل ، شرايط تازه اي را در اقتصاد كشور بوجود آورد . بسياري از دولتهاي جهان تحت تاثير تورم جهاني در شرايط سخت شكننده اي قرارگرفته اند اما با تدابير دولت نهم ، قدرت پايداري و مقاومت ايران در برابر واقعيت هاي جديد افزايش يافته است.»

مشاور مطبوعاتي رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه " سال گذشته بيش از 20 ميليارد دلار صادرات انجام شده كه بسيار بي‌نظير است" اظهار كرد:« اقتصاد ايران با اقتصاد جهاني گره خورده است . در سال 1386 بيش از بيست ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشتيم كه اين امر در جاي خود حاكي از افزايش توليد و همچنين ايجاد اشتغال در داخل كشور است اما در بخش واردات هم كالاهايي وارد كرديم كه به دليل تورم جهاني حجم آن كمتر و قيمت آن بيشتر از سال قبل از آن بوده است.»

در سه سال گذشته در جامعه ثروت فراواني ايجاد شده است

اقتصاد كشور بيش از هر زمان ديگري مردمي شده است

وي ادامه داد:« برخي افراد با بي انصافي تمام از يك سو دولت را به توزيع فقر در جامعه متهم مي كنند و از سوي ديگر ادعا مي كنند كه تورم داخلي ناشي از افزايش نقدينگي در جامعه است.در سه سال گذشته در جامعه ثروت فراواني ايجاد شده است و رقم اشتغال در دولت نهم به بيش از يك ميليون شغل مي رسد . مردم در جاي جاي كشور سرمايه هاي خود را وارد عرصه توليد و اشتغال كرده اند و دولت هم منابع پولي را در خدمت رشد و پيشرفت كشور قرار داده است.امروز مي توانيم بگوييم كه اقتصاد كشور بيش از هر زمان ديگري مردمي شده و مردم بيشترين تاثير و مشاركت را در اقتصاد دارند.»

جوانفكر از اينكه برخي افراد به جاي پذيرش واقعيت هاي شفاف و شيرين امروز كشور به القاء ذهنيت هاي ناصواب خود به جامعه ادامه مي دهند، ابراز تاسف كرد.

وي خاطرنشان كرد:« در دولت نهم در برخي از حوزه ها تا سه برابر سالهاي پس از انقلاب كار شده و در حوزه‌هاي مختلف شاهد پيشرفت هاي جهشي بوده ايم به طوري كه در بحث سيمان به زودي توليد آن به 55 ميليون تن افزايش خواهد يافت و نزديك به 40 درصد افزايش توليد خواهيم داشت.»

ثروت ملي وارد چرخه زندگي مردم شده است

جوانفكر افزود:« اقدامات دولت نهم در حوزه‌هاي مختلف اصلا قابل مقايسه با گذشته نيست. ثروت ملي وارد چرخه زندگي مردم شده است و دولت مصمم است با كاهش سود بانكي و تك رقمي كردن آن ، سرمايه گذاري در كارهاي توليدي را هرچه بيشتر افزايش دهد. افزايش سود بانكي در سالهاي گذشته به منزله وارد كردن ربا به عرصه زندگي مردم بوده است و دولت نهم مصمم است تا اين اشتباه بزرگ را جبران كند و با كاهش سود بانكي ، امكان سرمايه گذاري در كارهاي توليدي را افزايش دهد.»

تورم في‌ نفسه بد نيست

وي با تاكيد بر اين‌كه « در كشور ثروت ايجاد شده و در پي آن تورم ايجاد مي‌شود» گفت:« تورم في‌ نفسه بد نيست و برخي تورم‌ها خوب و برخي تورم‌ها بد است. تورم در كارهاي لوكس اشكالي ندارد، تورم جايي بد است كه به اقلام مورد نياز مردم مربوط مي‌شود كه در اين زمينه دولت تلاش مي‌كند كاهش يابد.»

وي ادامه داد:« در بحث پودر لباسشويي دولت ورود نداشته است، احتكار عده‌اي سودجو و منفعت طلب ، كمبود مصنوعي و افزايش قيمت را در پي داشت و دولت با اين وضع، سوبسيد اين كالا را برداشت تا در جاي ديگر مورد استفاده قرار دهد، به زودي بازار از انواع پودرهاي شوينده پر خواهد شد.»

فعاليت‌هاي دولت به نحو مطلوب به گوش مردم نمي‌رسد

مشاور مطبوعاتي رييس جمهور گفت:« فعاليت‌هاي دولت به نحو مطلوب به گوش مردم نمي‌رسد؛ بنابراين روابط عمومي‌ها را فعال كرده‌ايم. تعداد محدودي از رسانه‌ها اقدامات دولت را منعكس مي‌كنند و صدا و سيما نيز فعاليت مناسبي در امر اطلاع رساني از اقدامات دولت به انجام نرسانده و در اختيار دولت نيست و در برخي موارد آسيب‌زننده است.»

توقيف سه روزه يك خبرگزاري درس عبرتي است براي اينكه رسانه ها به اصل صحت در خبر توجه كنند

وي در پاسخ به سوالي درباره توقيف سه روزه يك خبرگزاري گفت:« در پنج روز گذشته در تهران نبودم ولي از طريق SMS مطلع شدم كه خبرگزاري فارس گزارشي را مبني بر اين‌كه پرويز داوودي جانشين مظاهري در بانك مركزي شده، ارسال كرده است كه در پي انتشار اين خبر بي اساس، طي سه روز به حالت تعليق درآمده است. در كار اطلاع رساني دو اصل صحت و سرعت بايد مورد توجه قرار گيرد، اگر خبر بي‌اساس باشد، اعتبار رسانه از بين مي‌رود. هميشه بايد اصل بر اين باشد كه صحت خبر مقدم بر سرعت است. در اين ماجرا به مساله صحت خبر توجه نشد و اين امر به اعتبار آن خبرگزاري آسيب رساند. اين برخورد يك تجربه جديد و درس عبرتي است براي اينكه رسانه ها به اصل صحت در خبر توجه لازم را مبذول كنند.»

دولت بيش از حرف زدن به سمت كار گرايش دارد

وي درباره تعامل و توقعات دولت از مجلس هشتم گفت:« اميدواريم مجلس هشتم در كنار دولت با همكاري و همياري مشترك و قانونمند در جهت حل مشكلات جامعه حركت كنند و انتظار ما از مجلس هشتم براي همدلي و همزباني با دولت خدمتگزار و پركار نهم ، بيش از مجلس هفتم است.»

جوانفكر گفت:« اين دولت از روز اول آستين‌ها را بالا زده و در حال كار است و وارد مجادلات سياسي ـ چيزي كه درگذشته باعث فرصت‌سوزي شد ـ نشده است. اميدواريم با همين روحيه بتوانيم به خدمتگزاري ادامه دهيم. دولت در انجام كارهاي تبليغاتي ناتوان است و بيش از حرف زدن و سخن گفتن به سمت كار گرايش دارد. ما سخنگو و آدم حرف بزن در دولت نهم كم داريم و اين بر خلاف دولت گذشته است كه حرف بزن زياد داشت.»

وي ادامه داد:« اميدواريم در سايه همكاري از سوي مجلس هشتم ، بتوانيم گام‌هاي بلندتري را در حوزه اقتصاد برداريم و مجلس هشتم در انجام وظايف نظارتي خود تلاش بيشتري را به عمل آورد.»

وي خاطرنشان كرد: « در حوزه مطبوعاتي مهمترين كار اين است كه به سمت اصلاح وضع كنوني حركت كنيم و مجلس هشتم نيز در اين رابطه كمك كند تا معضل چنبره احزاب بر رسانه‌ها را حل كند.»

انتهاي پيام
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن