واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قويدل در گفتگو با مهر:ضرباهنگ سريع "سكوت خدا" مخاطب را خسته نميكند
كارگردان فيلم تلويزيوني "سكوت خدا" معتقد است ضرباهنگ اين فيلم را به گونهاي انتخاب كرده كه مخاطب خسته نشود و بهروز افخمي هم هنگام تدوين بر مناسب بودن ضرباهنگ فيلم تاكيد كرده است.
راما قويدل درباره پذيرش كارگرداني "سكوت خدا" با موضوعي مشابه با فيلم قبلياش "يكي از همين روزها" به خبرنگار مهر گفت: طرحي كه اكبر تحويليان تهيهكننده به من پيشنهاد داد، چيز ديگري بود و قرار شد نگارش فيلمنامه و پيشتوليد به موازات هم پيش برود. با توجه به همكاري با عباس نعمتي در فيلم "در همين نزديكي"، پيشنهاد دادم براي نگارش از او دعوت كنيم.
وي ادامه داد: وقتي نويسنده با طرح تهيهكننده شروع به نگارش فيلمنامه كرد، متوجه شديم چندان كار خوبي نميشود و نعمتي طرحي ارائه داد كه از جنس قصه لذت بردم و او همراه عليرضا جوان تحت نظارت من نگارش "سكوت خدا" را آغاز كردند. نميدانم چرا موضوع اولين كارهايي كه نوشتم مرگ بود و در واقع اكثر فيلمنامههايم با اين محوريت است.
كرامتي در نمايي از فيلم "سكوت خدا"
قويدل ادامه داد: مرگ انديشي از 15 سالگي همراه من بوده و خودم دليل واقعي آن را نميدانم كه چرا مرگ من را صدا ميزند. البته به شدت به زندگي اعتقاد دارم. در فيلم "در همين نزديكي" هم كه اخيراً آن را براي پخش از شبكه سه سيما ساختهام، مرگ يكي از شخصيتهاست.
وي درباره انتخاب خانه مادر (پروانه معصومي) به عنوان لوكيشن اصلي فيلم گفت: اساساً اين جنس كار با لوكيشن محدود مورد علاقه من است و آن را در فيلم "آخرين ساعتهاي زندگي يك انسان معمولي" نيز تجربه كردم. قصه فيلم در يك اتاق ميگذشت و سه روايت مختلف و بدون ديالوگ داشت كه تجربهاي موفق بود و در آن توانايي خود را به چالش كشيدم.
اين كارگردان ادامه داد: بنابراين در فيلم "سكوت خدا" سعي كردم دكوپاژ طوري باشد كه فضاي خانه براي مخاطب خستهكننده نباشد و برخلاف اينكه معمولاً در فيلمها وقتي نگاه بازيگر گرفته ميشود، جلو او باز است، سعي كردم قابهاي نگاه رعنا بسته باشد و فقط نگاه مادر به دليل افق روشني كه دارد، باز گرفته شد.
وي درباره ضرباهنگ فيلم توضيح داد: سعي كردم ضرباهنگ فيلم سريع باشد تا براي مخاطب خستهكننده نشود. البته هنگام تدوين ترديد داشتم كه مبادا از اتفاقات خيلي سريع عبور كردهام، اما وقتي بهروز افخمي يك پرده فيلم را ديد، گفت ضرباهنگ آن آزاردهنده نيست و ريتم مناسب است.
قويدل درباره شخصيت رعنا (مهسا كرامتي) و نگاه تكبعدي او گفت: رعنا شخصيتي ويژه داشت. بنابراين بايد بازيگري انتخاب ميشد تا حس اين نقش را به خوبي درآورد. تا اينكه بعد از فكر كردن به چند گزينه كرامتي انتخاب شد. به نظرم نگاه او حسي خاص دارد كه به درد اين فيلم ميخورد و زلال بودن نگاهش ايمان او را براي مخاطب باورپذير ميكرد.
كارگردان "سكوت خدا" خاطرنشان ساخت: تكبعدي بودن نگاه رعنا عمدي بود. او فردي مومن و مذهبي بود و مادر قصد داشت دريچه نگاه او را وسيع كند. دقيقاً اين آيه قرآن كه "ليكن چه بسيار شود چيزي را شما ناگوار شماريد ولي به حقيقت خير و صلاح شما در آن بوده و چه بسيار شود چيزي را دوست بداريد و در واقع شر و فساد و شما در آن است" در فيلم مطرح ميشود.
وي در ادامه افزود: شخصيتهاي ديگر همچون اميرمحمد (امير آقايي) و هدي (بهناز جعفري) خاكستري هستند و مادر به خاطر بلوغ فكري افقي روشن دارد و به نظرم سكانس پاياني فيلم كه اميرمحمد به رعنا ميگويد "مادر هميشه نگران آينده من بود" و رعنا بدون توجه به او رد ميشود، خيلي خوب بود.
فيلم تلويزيوني "سكوت خدا" پنجشنبه 16 خرداد ساعت 22 از شبكه اول روي آنتن رفت. اين فيلم به كارگرداني راما قويدل و تهيهكنندگي اكبر تحويليان ساخته شده است. داستان فيلم درباره زني سالخورده است كه به يك بيماري ناشناخته مبتلا شده و براي مراقبت از خود پرستاري استخدام ميكند. دانيال كاشانچي مدير توليد و حميدرضا رحيمزاده مدير تصويربرداري پروژه هستند.
شنبه 18 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]