تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805789035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استقبال گسترده‌ي گروه‌هاي فلسطيني از پيشنهاد محمود عباس مبني بر انجام مذاكرات ملي هنيه: اتحاديه عرب نظارت بر اين مذاكرات را برعهده بگيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: استقبال گسترده‌ي گروه‌هاي فلسطيني از پيشنهاد محمود عباس مبني بر انجام مذاكرات ملي هنيه: اتحاديه عرب نظارت بر اين مذاكرات را برعهده بگيرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل

درخواست محمود عباس مبني بر انجام مذاكرات ملي با حماس با استقبال گسترده‌ي رهبران اين جنبش و ديگر گروه‌هاي فلسطيني رو به رو شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اينترنتي الجزيره، پس از اين كه محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين با انجام مذاكرات بي‌قيد و شرط با جنبش حماس موافقت كرد و انجام اين مذاكرات ملي را جهت حل اختلافات داخلي خواستار شد، اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت بركنار شده‌ي فلسطين و از رهبران برجسته‌ي جنبش حماس نيز از اين درخواست محمود عباس استقبال كرد.

وي آغاز هرچه سريع‌تر اين مذاكرات ملي فراگير را در هر كجا كه امكان برگزاري آن باشد، خواستار شده و از اتحاديه‌ي عرب خواست تا نظارت بر اين مذاكرات را براساس توافق‌نامه‌ي صنعا و اصل نه غالب و نه مغلوب بر عهده بگيرد.

هنيه تاكيد كرد كه جنبش حماس آماده است تا هرگونه اقدام لازم را جهت موفقيت اين مذاكرات انجام دهد.

نخست وزير دولت بركنار شده‌ي فلسطين خاطرنشان كرد كه موفقيت اين مذاكرات يك پيروزي براي مردم فلسطين محسوب مي‌شود و از وحدت ملي فلسطين جهت رويارويي با دشمن صهيونيستي حمايت مي‌كند.

وي همچنين در راستاي ايجاد فضاي مناسب جهت برگزاري مذاكرات ملي فلسطين توقف اقدامات و تبليغات تحريك‌آميز رسانه‌اي و آزادي زندانيان سياسي را خواستار شده و از تشكيلات خودگردان فلسطين خواست تا در راستاي لغو تحريم رژيم اشغالگر عليه غره و آزادي نمايندگان و وزيرا حماس كه در بند اين رژيم گرفتار هستند تلاش كند.

هنيه همچنين تاكيد كرد كه جهت فراهم كردن تسهيلات لازم براي برگزاري اين مذاكرات توصيه‌هاي لازم را به تمامي موسسات اطلاع‌رساني و رسانه‌اي فلسطين ابلاغ كرده است.

اين رهبر بلندپايه‌ي حماس حل و فصل بحران داخلي فلسطين را به رغم دشواري‌هاي موجود امري ممكن دانست كه انجام آن مستلزم حسن نيت‌ و عزم و اراده‌ي لازم جهت انجام مذاكرات به دور از دخالت‌هاي خارجي است.

وي همچنين از حمايت ملت فلسطين از مقاومت و تسليم ناپذيري در برابر رژيم صهيونيستي و سياست‌هاي اين رژيم مبني بر تحريم غزه، ترور فعالان فلسطيني و دستگيري آنها تقدير كرده و تاكيد كرد كه اين استقامت و پايداري فلسطينيان نويد بخش نزديك شدن به زمان پايان سختي‌ها و غم و اندوه مردم فلسطين است.

وي در خصوص مذاكرات با رژيم صهيونيستي اظهار داشت: پيشنهادات اسراييل چيزي جز سراب نيست و تل‌آويو سعي دارد تا از ايجاد كشور مستقل فلسطين جلوگيري كرده و به تهديد‌هايش مبني بر يهودي‌سازي بيت‌المقدس و ساخت ديوار حايل ادامه دهد.

بر اساس گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين نيز هنيه طي اين سخنان كه به مناسبت سالروز فاجعه دردناك ژوئن 1967 انجام شد، گفت: من شروع هر چه سريع‌تر گفتگوهاي فراگير ملي كه اساس آن توافق نامه صنعا است، را خواستارم. توافقنامه صنعا علاوه بر آنكه شكل تعامل با طرح ابتكاري يمن را مشخص مي كند، دربرگيرنده شمار زيادي از موضوعات و مسائل مورد بحث داخلي است.

هنيه اظهار داشت: اين گفتگوها با هدف تحكيم وحدت جغرافيايي، ملي و سياسي صورت مي پذيرد و اساس آن نيز توافق‌هاي به امضا رسيده ميان دو طرف از جمله توافق نامه قاهره، سند وفاق ملي و پيمان مكه است.

اين مسئول بلندپايه فلسطيني در ادامه اظهارات خود بار ديگراز اتحاديه عرب خواست تا مسئوليت نظارت بر گفتگوهاي ملي فلسطيني و همچنين اجراي طرح آشتي ميان دو جنبش فتح و حماس را برعهده داشته باشد و در مورد فلسطين همان نقشي را ايفا كند كه در مورد مسئله لبنان ايفا كرد.

اسماعيل هنيه همچنين در مورد مكانيزم ويژه‌ي انجام مذاكرات پيشنهاد داد: در اولين گام بايد اقدامات لازم براي اعتمادسازي انجام شود و بعد از آن نيز برنامه گفت‌وگو مشخص شود ؛ البته در اين برنامه بايد مسائل و پرونده هاي مختلف دسته بندي گردد، يعني در ابتدا مسائلي مطرح شود كه احتمال پيشرفت در گفتگوهاي مربوط به آن بيشتر باشد و بعد از آن نيز دو طرف به سراغ مسائل و موضوعاتي بروند كه پيچيدگي بيشتري دارد. در نهايت نيز بايد توافق‌نامه‌اي ميان دو طرف و با نظارت طرف هاي عربي به امضا برسد. ضمنا اين اقدامات بايد در سريع ترين وقت ممكن انجام شود و به پايان برسد.

هنيه با اشاره به اينكه حماس اهتمام خاصي به پيام تلويزيوني رئيس تشكيلات خودگردان در خصوص آغاز گفتگوهاي ملي مي ورزد، عنوان داشت: حماس از همان لحظه هاي نخست بروز بحران بر مسئله گفتگو تاكيد مي كرد. ما در مناسبت هاي مختلف تمايل خود را براي انجام گفتگو و ايمان خود را نسبت به كارآمدي اين گزينه اعلام كرديم. اعتقادمان اين بود كه براي حل مشكلات موجود تنها بايد از اين گزينه استفاده كرد. در همين راستا، از هر گونه ميانجيگري صورت گرفته از سوي طرف هاي فلسطيني و عربي استقبال نموده و انعطاف لازم را در قبال كساني كه آشكارا و مخفيانه با ما تماس مي گرفتند و در مورد آشتي ميان دو جنبش سخن مي گفتند، نشان داديم و شمار زيادي از گروه ها را نيز تشويق كرديم كه به منظور خروج از بحران موجود، در اقدامات ميانجيگرايانه شان سرعت عمل به خرج دهند تا مبادا جايي براي دخالت بيگانگان و همچنين اجراي دسيسه هاي رژيم اشغالگر قدس باز شود و همسو با اين ديدگاه، توافق نامه صنعا را نيز به امضا رسانديم.

اين رهبر مبارز در ادامه يادآور شد: دولت آمريكا هرگز خواستار آشتي ميان گروه هاي فلسطيني نبوده و نيست و در همين راستا نيز موانع بسياري را براي آغاز گفتگوي ميان فتح و حماس ايجاد كرد و با برخي ادعاهاي توهم آميز باعث بدتر شدن اوضاع شد. واشنگتن به منظور جلوگيري از آشتي ملي در فلسطين، مدعي مي شد كه گفتگوهاي ملي، نتايجي زيان بار در پيشرفت در روند مذاكرات و حل و فصل مساله فلسطين دارد كه البته گذشت زمان ثابت كرد كه تمامي اين حرف ها سرابي بيش نبوده است.

وي تصريح كرد: با وجود پيچيدگي بحران موجود، مي توان آن را به صورت ريشه اي حل كرد، به شرط آن كه طرف هاي گفتگو كننده با نيتي صادقانه و اراده اي محكم پا پيش بگذارند، منافع عالي ملي را بر هر چيز ديگري ترجيح دهند، تحت تاثير فشارهاي خارجي قرار نگيرند و تصميماتي قاطعانه اتخاذ نمايند.

هنيه افزود: بي ترديد ما توان اين را داريم كه گامي ملموس در زمينه آشتي ملي برداريم و با اين اقدام خود شادي را مهمان خانه فلسطيني ها سازيم، اشك را از گونه آنها پاك كنيم، به درد و رنج آنها خاتمه دهيم، دوره قهر و دوري را به پايان رسانده و يك دوره جديد از آشتي را با هم آغاز كنيم و دست به دست هم دهيم و براي ملت، مساله فلسطين و آينده فرزندانمان تلاش كنيم.

وي در ادامه به سالروز شكست ژوئن 1967 اشاره كرد و گفت: اين روزها، ما را به ياد خاطراتي تلخ مي اندازد. ما را به ياد شكست ژوئن 1967 و نتايج مستقيم آن بر ملت و مسئله فلسطين مي اندازد. ملت ما در نتيجه اين شكست و پيامدهايي كه با خود به همراه داشت، رنج ها و محنت هاي بسياري را متحمل شده و مي‌شود. اين شكست با خود اشغال مقدار اندك باقي مانده از اراضي فلسطيني و آواره شدن هزاران تن را به دنبال داشت. البته اين شكست باعث در هم شكستن اراده ما نشد و امت اسلامي و عربي نيز هرگز دست از انجام وظيفه خود در قبال شكاف استراتژيك موجود نكشيد. شكست ژوئن مقدمه اي بود تا ما خود را مورد بازبيني قرار دهيم و دلايل شكست خود را بررسي كنيم و به منظور به دست گرفتن زمام امور، در راستاي آشتي ميان خود (كشورهاي عربي) برآييم. از جمله نتايج درس هايي كه از شكست ژوئن گرفتيم مي توان به آغاز مقاومت، موضع قاطعانه عرب ها در قبال چالش با رژيم صهيونيستي، پيروزي در جنگ رمضان (1973) و آغاز انتفاضه اول ياد كرد كه هفت سال نيز به طول انجاميد. بعد از اين همه، نوبت به آغاز انتفاضه دوم (الاقصي) رسيد كه همچنان نيز ادامه دارد ؛ البته امتداد اين موفقيت ها را مي توان در پيروزي مقاومت اسلامي لبنان در جنگ سي و سه روزه يافت.

وي گفت: ما در طول چهل و يك سال هرگز حاضر نشديم، جام شكست را بنوشيم و با وجود آنكه هزاران شهيد، اسير، مجروح و آواره را تقديم كرديم ولي امروز هر چه بيشتر به گزينه بازگشت و آزادسازي نزديك شده ايم. امروز اشغالگران با عقب نشيني از اراضي عربي و همچنين نوار غزه، شكستي سخت را متحمل شده اند.

وي گفت: امروز نيز مي بينيم كه سالروز شكست ژوئن مقدمه‌اي براي تحكيم رشته وحدت و همبستگي ملي، حمايت از آرمان ها و اصول ملي، اعتبار بخشي مجدد به پروژه مقاومت و تاكيد بر عمق عربي و اسلامي مساله فلسطين شده است.

رهبر حماس در ادامه به مساله‌ي محاصره عليه نوار غزه پرداخت و خاطرنشان ساخت: دو سال و اندي از محاصره ظالمانه عليه ملت فلسطين و يك سال كامل نيز از محاصره تشديد يافته عليه نوار غزه مي گذرد، محاصره اي كه تاثير منفي خود را بر تمامي جوانب حيات مردم گذارده است. رژيم اشغالگر قدس با محاصره، بستن گذرگاه ها و ايجاد بحران هاي جديد از جمله بحران سوخت و برق مي خواهد ملت ما را در برابر دو گزينه قرار دهد: يا اينكه در نتيجه محاصره و ضربات وارده از بين بروند يا آنكه تسليم شروط و خواسته هاي ظالمانه تل آويو شوند. البته ملت ما گزينه سومي را در اين ميان انتخاب كرد كه همان مقاومت، پايداري، استواري و عدم تسليم در برابر دشمن بود. ملت ما در اين راه، رنج هاي بسياري را تحمل كرد ولي با اين وجود همچنان استوار باقي ماند و به سمت عزت و سرافرازي حركت كرد تا جايي كه امروز با وجود تمامي مشكلات، نشانه هاي شكست استراتژي محاصره و زمان پايان يافتن دردها و رنج هاي ملت آشكارتر شده است.

وي افزود: دولت آمريكا به منظور سوء استفاده از شكاف موجود در فلسطين دست به هر اقدامي زد تا مگر از اين طريق بتواند به هدف خود يعني تثبيت شكاف موجود و تحميل شروط و خواسته هاي رژيم صهيونيستي برسد و در همين راستا، كنفرانس آناپوليس را برگزار كرد كه با خود مذاكرات طولاني و سفرهاي دوره اي رييس جمهور و وزير امورخارجه‌ي اين كشور به منطقه را در بر داشت.

هنيه تاكيد كرد: من چه آشكارا و چه پنهان به برادران در خصوص خطرات ناشي از تحركات آمريكا هشدار داده بودم. به هر حال ما به عنوان ملت فلسطين وظيفه داريم كه با ديدي باز با حقايق برخورد كنيم و بدانيم كه دولت آمريكا مي خواهد از مساله فلسطين براي پيشبرد سياست هايش در منطقه و تحقق اهداف انتخاباتي استفاده كند. برنامه سياسي آمريكا در خصوص مساله فلسطين را به وضوح مي توان در سخنراني اخير جورج بوش رييس جمهور اين كشور در پارلمان رژيم صهيونيستي و همچنين اظهارات نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا يافت. يكي ديگر از حقايقي كه بايد با چشم باز به آن توجه داشت، آن است كه در طول مذاكرات، رژيم صهيونيستي هيچ طرحي كه شايسته بررسي باشد، ارائه نداد بلكه با شهرك سازي، ساخت ديوار حائل و ايجاد پست هاي بازرسي نشان داد كه استراتژي اسرائيل در واقع جلوگيري از تشكيل كشور مستقل فلسطيني در مرزهاي 1967، سيطره كامل بر قدس شريف، حفظ شهرك هاي صهيونيست نشين موجود در كرانه باختري، تسريع در روند شهرك سازي در بيت‌المقدس و اطراف آن و عدم اعتراف به حق بازگشت آوارگان است. رژيم اشغالگر قدس به بهانه تضمين موفقيت روند صلح، از طرف فلسطيني مي خواست تا گروه هاي مقاومت را مهار و خلع سلاح نمايد و مانع از فعاليت مقاومت شود. تل آويو اميد داشت تا از اين طريق بتواند امنيت صهيونيست ها را تامين نمايد و ديگر هيچ هزينه اي را براي اشغالگري خود نپردازد.

وي افزود: شرايط كنوني باعث بطلان بسياري از گزينه ها شد و نشان داد كه چشم اميد بستن صرف به گزينه مذاكرات، بدون تكيه بر عناصر قدرت كاري اشتباه است و نبايد به وعده هاي دولت آمريكا توجهي كرد. شرايط كنوني حكايت از آن داشت كه معادله‌ي "رابطه با اشغالگران بهتر از رابطه با گروه هاي فلسطيني است" كاملا اشتباه مي باشد و اگر كسي خيال در هم شكستن اراده ملت و ناديده گرفتن نتايج انتخابات دموكراتيك فلسطين را در سر مي پروراند، سخت در اشتباه است.

اسماعيل هنيه در پايان گفت: در همين جا تاكيد مي كنم كه رژيم اشغالگر قدس، يك رژيم باطل است و هر اقدامي كه در مورد سرزمين فلسطين، قدس و يا شهروندان فلسطيني انجام مي دهد، فاقد اعتبار مي باشد. ما هرگز حاضر نيستيم دست از حقوق و آرمان هاي خود برداريم و به هر بهايي باشد، حقوق از دست رفته خود را باز مي ستانيم. بي شك، گذشت زمان باعث حذف حقوق افراد نمي شود و باز زور سلاح نيز نمي توان حق كسي را ملغي كرد.

محمود الزهار از ديگر رهبران حماس نيز آمادگي اين جنبش را براي انجام مذاكرات بي قيد وشرط با تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد.

وي همچنين پيشنهاد داد تا كميته‌اي متشكل از نماينگان جنبش‌هاي فتح و حماس و ديگر گروه‌هاي فلسطيني تحت نظارت كشورهاي عربي جهت انجام مذاكرات ملي فلسطني در قاهره يا صنعا تشكيل شود.

احمد يوسف مشاور سياسي وزرارت امور خارجه‌ي دولت بركنار شده‌ي فلسطين نيز از پيشنهاد محمود عباس استقبال كرده و آن را گامي جهت اجراي طرح مصالحه‌ي ملي دانست.

وي ابراز اميدواري كرد كه تلاش‌ها جهت انجام اين مذاكرات به حل و فصل مشكلات موجود بين فتح و حماس و بازگشت وحدت ملي فلسطين منجر شود.

احمد بحر نايب رييس شوراي قانون‌گذاري فلسطين نيز از اين مذاكرات استقبال كرده و و ابراز اميدواري كرد كه انجام مذاكرات مذكور به حل مشكلات مردم فلسطين منجر شود.

جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز ضمن استقبال از اين مذاكرات آن را گامي جهت بازگرداندن وحدت ملي و از بين بردن شكاف داخلي به وجود آمده در فلسطين دانست.

اين جنبش اعلام كرد كه انجام مذاكرات داخلي به سود منافع مردم فلسطين و حمايت از حقوق و اصول فلسطينيان خواهد بود.

جنبش جهاد اسلامي فلسطين تاكيد كرد كه پايان اختلافات داخلي تنها راه جهت آزاد سازي خاك فلسطين از اشغال است و انجام مذاكرات داخلي، پيروزي عزم و ارداه ي فلسطينيان در راه مقاومت و آزادسازي خاك فلسطين محسوب مي‌شود.

جبهه‌ي دموكرات براي آزادي فلسطين نيز نيز انجام اين مذاكرات را بر اساس توافق‌نامه‌ي قاهره و صنعا خواستار شد.

اين جبهه نيز از پيشنهاد محمود عباس براي انجام مذاكرات مذكور استقبال كرد.

انتهاي پيام
 جمعه 17 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن