تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816584636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجراي اين نمايش نياز به يك ذهن پذيراي جنون دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا علي‌ نرگس‌نژاد شامگاه ديروز (شنبه) در نشست نقد تئاتر جيره‌بندي پرخروس براي سوگواري در فرهنگسراي رسانه، افزود: در آغاز نگارش نمايشنامه‌، ايده‌هاي كلي و مبهمي در ذهن داشتم، در روند كار، خطوط مهم، خود را نشان داده و من ترجيحات خود را انتخاب مي‌كنم، بدين‌ترتيب هم در جريان نگارش متن و هم در رسيدن به اجرا از سيستم اكتشافي بهره مي‌برم. ‌ وي با اشاره به اين‌كه اين نمايش در جريان جشنواره تئاتر فجر، اجراي موفقي نداشته است، گفت: پس از آن اجرا به اين نتيجه رسيدم كه اين كار بايد با بهترين بازيگران ممكن اجرا شود، بازيگراني كه علاوه بر توانايي‌هاي بازيگري، قدرت گفتمان با يكديگر و مولفه‌هاي شخصي داشته باشند تا بتوانند فضاي راديكال نمايشنامه را تحمل كنند. كارگردان تئاتر وقتي فرشته خواب سگ مي‌بيند همچنين گفت: نقطه شروع براي من سروكار داشتن با آدمي و موقعيت انساني است، اگر هم ابزار تئوريك همچون نظريات روا‌ن‌شناسانه به كمك اثر آمده باشد، به زبان تئاتر ترجمه شده است و من هرگز نخواسته‌ام اثري بسازم كه شبيه به يك بيانيه نظري باشد. نرگس‌نژاد همچنين در پاسخ به اين سووال كه چرا نمايشنامه‌هاي معاصر ايراني فضايي انتزاعي و پرآشوب دارند، گفت: اساسا نويسنده با جهان پيرامون خود در ارتباط است و آن‌چه به واقع از جهان خود برداشت مي‌كند را به نمايش مي‌گذارد. وي تاكيد كرد: تمام تلاش ما در اين اثر پرهيز از ارايه يك حكم قطعي در خصوص تبيين هستي است، ما شرايط و موقعيت را براي مخاطب فراهم مي‌كنيم و او ، خود سطح ارتباطش را با اثر تعيين مي‌كند. نرگس نژاد ادامه داد: بدين‌ترتيب به مخاطب تشخص داده و به برداشت او از اثر احترام مي‌گذاريم، فضاي اين نمايش براي هرگونه نتيجه‌گيري باز است و مخاطب مي‌تواند به برداشت شخصي خود برسد. اشكان غفارعدلي؛ منتقد تئاتر نيز در اين نشست، گفت: پرسش اصلي نمايش اين است كه چرا پدر فرهاد (شخصيت اول نمايش) او را با نام صدا نمي‌كرده و از الفاظي مثل هي يا جوجه خروس استفاده مي‌كرده است. وي افزود: در بخش ديگري از نمايش هانيه اشاره مي‌كند كه فرهاد به دنبال يك هويت زير سووال رفته است، در حقيقت به نظر مي‌رسد كه اين نمايش درباره هويت است و هويت فرهاد استعاره‌اي از هويت كلي انسان است. غفار عدلي با اشاره به اين‌كه اولين برخورد مخاطب با اين نمايش، بهت و حيرت است، افزود: اولين عنصر مهم اين نمايش تاكيد بر اسم خاص و هويت‌مندي است كه با اسم خاص آغاز مي‌شود. اين منتقد با اشاره به اين‌كه ردپاي افكار فرويد و به خصوص ژاك لاكان در اين نمايش به وضوح ديده مي شود، افزود: مبناي انديشه لاكان همين پرسش از هويت آدمي است و اسم به عنوان اولين چيزي است كه به انسان هويت و تشخص مي‌دهد و براي او نيز اهميت ويژه‌اي دارد. غفار عدلي تاكيد كرد: اسم در گذر از زباني به زبان ديگر ترجمه نمي‌شود، بحث فرهاد و خسرو در اين نمايش به عنوان دوقلوهايي كه فقط اسم وجه متمايز آن‌هاست به همين نكته اشاره دارد. وي همچنين با اشاره به نقش بازي‌هاي زباني در اين نمايش، گفت: اين نمايش ساختار زباني خاص خود را دارد كه اين ساخت زباني ضمير ناخودآگاه بيش از همه در نقش هانيه متبلور شده است، مخاطب در مواجه با اين كار با بازي نشانه‌ها روبرو است نه بيان دال و مدلول. غفارعدلي همچنين گفت: توجه به حيث خيالي، تاكيد بر روي زبان و شخصيت‌هايي كه در اين ضمير ناخودآگاه به شكل سياري حركت مي‌كنند از ويژگي‌هاي اصلي اين نمايش هستند. صابر ابر بازيگر نقش اول اين نمايش نيز در اين نشست، گفت: در مواجهه با اين اثر، اولين چيزي كه به ذهن مي‌آيد غيرمعمول بودن نمايش است. وي افزود: نقش فرهاد جذابيت بسياري دارد چرا كه فردي معمولي است كه در يك موقعيت غيرمعمول قرار گرفته و بناست معمولي جلوه كند. ابر با تاكيد براينكه خواندن مكرر متن نمايش كمك شاياني به اجراي آن داشته است، افزود: اين نمايش ميزانسن‌هاي عجيب و زيادي ندارد و از صحنه و حركت مينيمالي برخوردار است و آن‌چه براي كارگردان بيش از هرچيز اهميت داشت، رسيدن به يك ذهن و وضعيت مشترك بود. هانيه توسلي ايفاگر نقش هانيه در نمايش جيره‌بندي پرخروس براي سوگواري در اين نشست، گفت: به نظر مي‌رسد كه هانيه در مرز ميان رويا و واقعيت قرار دارد و مشخص نبودن مرز ميان خيال و واقعيت در اين اثر براي من جذابيت بسياري دارد. تئاتر جيره‌بندي پرخروس براي سوگواري از تاريخ 24 خردادماه در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه رفته است. سومين نشست اتاق تئاتر فرهنگسراي رسانه، شامگاه ديروز (شنبه) به نقد و بررسي نمايش جيره‌بندي پرخروس براي سوگواري اختصاص داشت. تهرام/م.ل.1275




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن