تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806991966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي لاريجاني بدون هيچ مخالفي رييس مجلس هشتم شدبرنامه‌هاي چهارگانه مجلس هشتم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: علي لاريجاني بدون هيچ مخالفي رييس مجلس هشتم شدبرنامه‌هاي چهارگانه مجلس هشتم
لاريجاني: نظارت مجلس شكل جديدي به خود مي‌گيردورود سريع مجلس هشتم به موضوعات اصلي كشورعكس: حسين فاطمي.


برنامه‌هاي لاريجاني براي مجلس هشتم
نظارت مجلس نيازمند روش‌هاي نوين است.
دنياي اقتصاد- همه‌چيز در مجلس هشتم به سمت تبديل علي اردشير لاريجاني به يك قدرت بلامنازع پيش مي‌رود.
نماينده مردم قم در قوه مقننه، ديروز بدون هيچ مخالفي موفق شد رياست موقت خود را بر قوه مقننه به رياست دائم تبديل كند و حتي اين‌بار توانست رايش را نسبت به انتخابات هيات رييسه موقت تقويت كند.
بدين‌ترتيب، براي نخستين بار در تاريخ جمهوري اسلامي، نماينده شهري به‌جز پايتخت، رييس قوه مقننه شد؛ البته اين شهر، شهري عادي نيست و اگر نبود حمايت‌هاي علماي قم از دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي، مرد مازندراني سياست ايران حاضر نمي‌شد سرليستي اصولگرايان تهراني در انتخابات را به رقيب تضعيف‌شده خود يعني غلامعلي حداد عادل واگذارد.
از سوي ديگر، نواب رييس اول و دوم مجلس نيز با رايي بسيار ضعيف‌تر از بار اول، توانستند به هيات رييسه راه يابند؛ به گونه‌اي كه اين‌بار آراي محمدرضا باهنر، نايب رييس دوم مجلس حتي از نصف نمايندگان حاضر در صحن علني كمتر شد تا قدرت مرد اول فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم باز هم تحليل رود و لاريجاني، مرد مقتدر روزهاي تازه قوه مقننه باشد؛ اقتداري كه رييس جديد مجلس هيچ ابايي هم از نمايش آن ندارد و شيوه اداره جلسه و برخوردهاي او با نمايندگان و مسوولان دولتي حاضر در صحن علني، نمايانگر تمايل لاريجاني به ساختن وجهه‌اي جدي و قدرتمند از رييس قوه مقننه است.
ديروز و پس از تاييد اعتبارنامه 25 نماينده ديگر مجلس و افزايش شمار اعتبارنامه‌هاي مصوب به 275 اعتبارنامه، مجلس هشتم وارد راي‌گيري براي انتخاب هيات رييسه دائم شد. اين راي‌گيري البته در سطح رياست مجلس كاملا غيررقابتي بود و هيچ نماينده‌اي به خود اين اجازه را نداد كه در مقابل لاريجاني قد علم كند. البته دليل اين امر هم دقايقي بعد از راي‌گيري روشن شد: لاريجاني با 237 راي از مجموع 259 نماينده حاضر در صحن علني به رياست مجلس انتخاب شد و 22 نفر باقيمانده نيز مخالفتي با انتخاب او نداشتند و تنها راي ممتنع خود را اعلام كردند. بدين ترتيب منتخب مردم قم كه با 88‌درصد آراي نمايندگان به رياست موقت مجلس انتخاب شده بود، اين بار توانست نظر 92‌درصد نمايندگان را به خود جلب كند تا هرچه محكم‌تر بر صندلي بزرگ بهارستان تكيه زند.
در مورد نواب رييس نيز، گرچه همان افرادي راهي هيات رييسه دائم شدند كه پيش از اين در هيات رييسه موقت انتخاب شده بودند، اما تضعيف آراي آنان به‌شدت به چشم مي‌آمد. آن‌چنان كه راي 84‌درصدي محمدحسن ابوترابي‌فرد در دور نخست، به حدود 67‌درصد نزول كرد و اقبال 63‌درصدي نمايندگان به محمدرضا باهنر نيز به كمتر از 48‌درصد رسيد.
علت اصلي اين اتفاق البته عهدشكني ميان اصولگرايان مجلس‌نشين بود.
چرا كه برخلاف توافقات صورت‌گرفته در مجمع عمومي فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم، براي انتخاب نواب رييس دائم علاوه بر ابوترابي‌فرد و باهنر، اميدوار رضايي و حسن كامران نيز وارد گود انتخابات شدند. از ميان اين دو نفر، حضور اميدوار رضايي كه با حمايت عده‌اي از نمايندگان نزديك به محسن رضايي در مجلس و گروهي از اعضاي فراكسيون اقليت وارد انتخابات هيات رييسه شده بود، راي باهنر را به‌شدت شكست. رضايي توانست 106 راي براي نايب‌رييسي مجلس به‌دست آورد كه تنها 20 راي با ركورد 126تايي باهنر فاصله داشت. بدين ترتيب، راي ضعيف نواب رييس اول و دوم باعث شد كه فاصله اقتدار شخص اول مجلس هشتم با ديگر نمايندگان هرچه بيشتر احساس شود.
در راي‌گيري براي انتخاب نواب رييس، از ميان 263 نماينده حاضر، ابوترابي‌فرد 177 راي، باهنر 126 راي، رضايي 106 راي و كامران 34 راي به‌دست آوردند و چهار راي سفيد نيز به گلدان‌ها ريخته شد.
2 تغيير در هيات رييسه
عهدشكني اصولگرايانه در انتخاب منشي‌ها و كارپردازان دائم مجلس هم نمود يافت. به‌طوري كه به‌رغم توافق‌هاي قبلي اصولگرايان و بر خلاف انتخابات هيات رييسه موقت، براي انتخاب شش منشي هيات رييسه 13 نفر كانديدا شدند و براي انتخاب سه كارپرداز مجلس هم پنج كانديدا وجود داشت. اين‌بار البته عهدشكني‌ها به نتيجه رسيد و يكي از منشيان و يكي از كارپردازان دائم نسبت به هيات رييسه موقت تغيير كردند.
براي انتخاب شش منشي، عوض حيدرپور نماينده شهرضا، حميدرضا حاجي بابايي نماينده همدان، جهانبخش محبي‌نيا نماينده مياندوآب، موسي قرباني نماينده قائنات، محمدرضا ميرتاج‌الديني نماينده تبريز، جاسم ساعدي نماينده شوش، يونس موسوي نماينده سرچشمه و فيروزآباد، حسن غفوري‌فرد نماينده تهران، قدرت‌‌ا... عليخاني نماينده بوئين‌زهرا، فاطمه آجرلو نماينده كرج، نيره اخوان نماينده اصفهان، محمدرضا خباز نماينده كاشمر و مصطفي كواكبيان نماينده سمنان ثبت‌نام كرده بودند.
سرانجام غفوري‌فرد با 172 راي، حاجي‌بابايي با 159 راي، ساعدي با 154 راي، ميرتاج‌الديني با 147 راي، محبي‌نيا با 136 راي و قرباني با 121 راي از مجموع 267 راي ريخته شده به گلدان‌ها، به عضويت هيات رييسه سال اول مجلس هشتم درآمدند. در اين ميان، جاسم ساعدي، فرد تازه‌وارد به جمع منشيان بود كه جانشين محمدحسين نژادفلاح در هيات رييسه موقت شد.
براي انتخاب سه كارپرداز مجلس هشتم نيز احمد ناطق نوري نماينده نور و محمودآباد، محمد آشوري نماينده بندرعباس، محسن كوهكن نماينده لنجان، حسن نوروزي نماينده رباط كريم و محمد رضا تابش نماينده اردكان كانديدا شده بودند كه در نهايت ناطق نوري با 199 راي، آشوري با 191 راي و كوهكن با 148 راي، عضويت در هيات رييسه دائم را به‌دست آوردند. محسن كوهكن نيز تنها تازه‌وارد جمع كارپردازان نسبت به هيات رييسه موقت بود.
پس از انتخاب تمام اعضاي هيات رييسه، 12 منتخب نمايندگان با حضور پشت تريبون مجلس، مراسم تحليف را به جا آوردند تا مقدمات آغاز به‌كار جدي مجلس هشتم ظرف تنها چهار جلسه طي شده باشد.
برنامه‌هاي چهارگانه لاريجاني
پس از پايان مراسم تحليف، علي لاريجاني كه حالا با اطمينان بيشتري به صندلي رياست مجلس تكيه زده بود، در سخناني از چهار برنامه مجلس هشتم سخن گفت و روند كاري آينده قوه مقننه را براي نمايندگان شرح داد.
وي نخستين گام بعدي مجلس هشتم را شكل دادن به كميسيون‌ها دانست و گفت: لازم است هرچه سريع‌تر كميسيون‌هاي تخصصي شكل بگيرند تا بتوانند هر چه سريع‌تر كار خود را آغاز كنند و مجلس وارد زمينه‌هاي محتوايي كار خود شود.
رييس مجلس هشتم همچنين تصريح كرد: راهنمايي‌هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي مبناي تدوين راهبرد مجلس هشتم خواهد بود و تلاش ما اين است كه راهبرد مجلس را مدون كنيم.
لاريجاني در خصوص اصلاحات ضروري در آيين نامه داخلي مجلس نيز خاطر نشان كرد: با نظر نمايندگان، كميسيون تدوين آيين‌نامه شكل گرفته است و از گذشته بر روي اصلاحات در آيين‌نامه تاملاتي صورت پذيرفته است. تقاضاي ما اين است كه نمايندگان محترم فعالانه در ارائه نظر جهت تغيير در آيين‌نامه شركت كنند و نظرات خود را به كميسيون مربوطه ارسال كنند.
وي گفت: از كميسيون آيين‌نامه هم مي‌خواهيم با سرعت بررسي طرح اصلاحات آيين‌نامه را آغاز كند و در اين مسير نقطه نظر نمايندگان راهگشاي كار اين كميسيون خواهد بود.
لاريجاني يادآور شد: مساله ديگر تنقيح و پالايش قوانين است كه در پيام مقام معظم رهبري نيز به آن اشاره شد. اين موضوع در دستور كار هيات رييسه قرار دارد و پيشنهادهاي شما به ساماندهي كار كمك خواهد كرد.
وي گفت: موضوع ديگر كه رهبر معزز بر آن تاكيد فرمودند، يافتن راهي براي حل اختلافات بين قوه مقننه و ساير قوا با مبنا قرار دادن وظايف هر قوه بود. رييس مجلس تصريح كرد: هيات رييسه جوياي مكانيزمي براي حل اختلافات با حضور نمايندگاني از قوا است. از آنجا كه روش هيات رييسه اين است كه از حضور پرنشاط نمايندگان در تصميم گيري بهره گيرد، از راهنمايي‌هاي نمايندگان در تدوين اين مكانيزم استقبال مي‌كنيم.
لاريجاني همچنين گفت: در اين چند روز در مورد نيازهاي فوري كشور نظير كمك‌هايي كه بايد جهت خشكسالي و سرمازدگي به توليد كنندگان داده شود، جلسات مشتركي بين دولت و مجلس تشكيل داديم تا به نتيجه مورد قبول جهت طرح در مجلس برسيم.
به گفته وي، ايجاد مكانيزم رايزني تخصصي در مسائل مهم كشور بين قوا ايده‌اي است كه در هيات رييسه به آن توجه شده است.
لاريجاني بر تقويت بعد نظارتي مجلس كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري و رييس جمهور نيز هست، تاكيد كرد و گفت: تقويت اين بعد نيازمند روش‌هاي نوين نظارتي است. در هيات رييسه مجلس موضوع نظارت به نحوه جديد در دست بررسي است كه نتيجه آن تقديم نمايندگان خواهد شد.
رييس مجلس گفت: شما نمايندگان غالبا از تجربيات متنوعي در سطح ملي و بين‌المللي برخوردار هستيد، از اين تجربيات و اندوخته مي‌توانيد استفاده كنيد و با پيشنهادهاي خود كار ما را در هيات رييسه غني كنيد.
وي افزود: تلاش هيات رييسه اين است كه وقت خود را در مسائل اساسي مجلس مصروف كند و مرتبا نمايندگان را در جريان فعاليت‌هاي هيات رييسه قرار خواهيم داد.
حل مشكلات خارج از ساختارها
رييس مجلس، پس از پايان جلسه علني هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد. لاريجاني در پاسخ به سوالي درباره‌ راهكارهاي مجلس هشتم براي رفع مشكلات اقتصادي جامعه با بيان اينكه در حال حاضر مشغول تدوين برنامه‌هاي مهم مجلس هشتم از جمله راهبرد در حوزه اقتصاد هستيم، گفت: ما در حال حاضر در حال يافتن راهكارهايي براي نظارت دقيق‌تر بر كارهاي كشور با متدولوژي جديد و همچنين در حال پيدا كردن مكانيزمي براي حل اختلاف بين قوه مقننه و ساير قوا هستيم.
وي با اشاره به جلسات هيات رييسه موقت مجلس با برخي از وزرا و مسوولان كشور گفت: در خصوص مسائل مربوط به خشكسالي و سرمازدگي جلساتي با مسوولان دولت داشتيم و بررسي كارشناسي اين موضوعات آغاز شد و به رغم آنكه دو جلسه نسبتا طولاني در اين زمينه برگزار شد، امروز هم پيگير اين موضوع هستيم.
رييس مجلس هشتم تاكيد كرد: ما به دنبال ساختارها نمي‌گرديم، بلكه دنبال حل مسائل هستيم، بنابراين اگر مختصر آبرويي هم وجود دارد، مي‌خواهيم خرج اين بكنيم كه مسائل حل شود و نمي‌خواهيم در درون دالان خشك ساختاري وقتمان صرف شود.
لاريجاني تصريح كرد: به همين دليل گفتيم كه اعتبارنامه‌هاي نمايندگان ظرف ديروز و امروز تقريبا به تصويب برسد، چراكه قصد داريم وارد فضايي شويم كه به موضوعات اصلي كشور بپردازيم.
وي اظهار اميدواري كرد تا در طول اين هفته و همچنين اوايل هفته آينده با شكل‌گيري كميسيون‌هاي مجلس، رايزني دولت و مجلس براي حل معضلات كشور آغاز شود.
نماينده مردم قم در مجلس، در پاسخ به سوالي درباره معرفي وزراي كشور و اقتصاد به مجلس هشتم گفت: اميدواريم افرادي قوي براي وزارتخانه‌هاي كشور و اقتصاد از سوي دولت به مجلس معرفي شوند تا اين دستگاه‌ها كار خود را آغاز كنند.
از لاريجاني همچنين درباره اظهارات عبدالقدير خان دانشمند هسته‌اي پاكستان كه اعلام كرده است اظهارات چند سال گذشته‌اش مبني بر فروش اطلاعات هسته‌اي به ايران و كره شمالي صحت ندارد، سوال شد. رييس مجلس در اين باره گفت: وقتي آنها خودشان چنين مي‌گويند ما بالاتر از اين نمي‌توانيم چيزي بگوييم.

اوج و فرود سياستمدار اصولگرا
زماني كه محمدرضا باهنر در روزهاي پاياني مجلس هفتم از تغيير 70‌درصدي نمايندگان مجلس در دوره بعدي سخن مي‌گفت، هرگز گمان نمي‌كرد يك روز در مجلسي كه حتي به اذعان وزير كشور، قاطبه نمايندگان آن را اصولگرايان تشكيل مي‌دهند، كمتر از نصف آراي مجلس‌نشينان را به دست آورد.
اما شكستي كه باهنر روز گذشته و همچنين روز چهارشنبه هفته قبل متحمل شد، باعث شد كه رييس سابق فراكسيون اصولگرايان مجلس از دوران اوج خود در مجلس هفتم بسيار فاصله بگيرد. باهنر كه حالا حداقل 137 مخالف در مجلس دارد، بسيار كمتر از قبل مي‌تواند بر تصميمات قوه مقننه تاثير بگذارد. او نه‌تنها نايب‌رييسي اول مجلس را از دست داده است، كه با راي مخالف 52‌درصد نمايندگان، ديگر امكان لابي‌هاي گسترده را نيز نخواهد داشت. لابي‌هايي كه باهنر در دوره هفتم، آشكارا براي حمايت از دولت محمود احمدي‌نژاد به راه مي‌انداخت و به عنوان مثال بارها مانع از استيضاح وزراي دولت نهم در مجلس مي‌شد.
بدين ترتيب، عصر قدم زدن‌هاي مقتدرانه باهنر در صحن بهارستان نيز همزمان با پايان دوره رياست حداد عادل بر مجلس به انتها مي‌رسد و اگرچه باهنر در مجموع وضعيت مناسب‌تري نسبت به رييس سابقش دارد، اما او نيز ديگر قدرت دوره هفتم مجلس را نخواهد داشت. ديگر نه باهنر آن نايب‌رييس اول تاثيرگذار است، و نه لاريجاني آن‌قدر كم‌اثر است كه جايي براي نمايش قدرت به باهنر، يا حتي ابوترابي‌فرد بدهد.
عكس: آژانس عكس سوره
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن