واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آيت الله سبحانى: سروش آداب گفت وگوى علمى را رعايت نمى كند
آيت الله جعفر سبحانى در جمع فرهيختگان حوزه علميه با بيان اينكه سروش آداب گفت و گوى علمى را رعايت نمى كند و با پرخاشگرى به شخصيت هاى علمى اهانت مى كند، گفت: براى اينكه مبادا عبدالكريم سروش در نامه نگارى هاى مجدد كارهاى پيشين را تكرار كند از پاسخ دادن مستقيم صرف نظر مى كنم. در اطلاعيه اى كه از دفتر اين مرجع تقليد منتشر شده آمده است: در تاريخ ۹/۳/۸۷ گروهى از فرهيختگان حوزه و اساتيد و طلاب به حضور آيت الله سبحانى رسيدند و از ايشان درباره نامه اخير سروش مورخ ارديبهشت ۸۷ جويا شدند كه آيا تصميم به پاسخگويى اين نامه دارند يا نه، معظم له بدين گونه پاسخ دادند: از روزى كه نخستين مصاحبه او با راديوى هلند پخش شد، بنده وظيفه ديدم براى روشن كردن خود او و ساير خوانندگان، پاسخى ارائه كنم، و بحمدالله پاسخ نيز مفيد و سودمند بود، و در آن كاملا ادب گفتگو رعايت شده بود. آقاى سروش بار ديگر به نامه اول من پاسخى داد كه باز براى انجام وظيفه اى كه بر دوش ماست به پاسخ پرداختم، اين بار پاسخ، گسترده تر و همه جانبه بود، و بازتاب پاسخ دوم نيز مانند پاسخ اول مثبت بود. بسيارى از اساتيد و بزرگان حوزه غير حوزه، تقدير نموده و از اينكه متن نامه در عين اتقان محتوا، از مداراى بالايى برخوردار بوده، آن را ستودند. اين واقعيتى است كه من مايل نبودم بگويم، ولى به دليلى ناچارم، آن را يادآور شوم. اين بار كه نامه سوم ايشان به دستم رسيد، نامه را با اين شعر آغاز كرده بود: مهر از سر نامه برگرفتم/ گويى كه سر گلابدان است خوشحال شدم كه به خواست خدا گفتگوهاى ما موثر بوده و توانسته است، سيماى واقع را روشن سازد و در تصحيح روش و نگرش ايشان موثر باشد، اما پس از خواندن نامه، فوق العاده متاثر شدم، آن هم از جهاتى كه به برخى از آنها اشاره مى كنم: ۱ - موضوع بحث، يك نظريه درباره وحى است. بايد تمام بحث ها روى همان متمركز شود، نقد و نظر بايد بر همين محور بچرخد، ولى متاسفانه ايشان يك رشته انتقادات و اعتراضات فردى و اجتماعى خود را با اين مساله كلامى، فلسفى، معرفتى به هم مى آميزد و از موضوع بحث خارج مى شود و در حقيقت آداب گفت وگوى علمى را اصلا رعايت نمى كند. ۲- نظريه اى را كه مطرح مى كند، هر چه بيشتر درباره آن توضيح مى دهد، با مشكلات بيشترى روبرو مى شود و در حقيقت شبيه سه موضوعى است كه در تاريخ كلام، زبانزد محققان است و آن اينكه قائلان به آن سه موضوع، هر چه به توضيح آن مى پردازند، بر مشكلات آن مى افزايند، و اين سه موضوع عبارتند از: ۱- نظريه طفره نظام ۲ - نظريه حال بهشمى (طرفداران ابوهشام) ۳ - نظريه كسب اشعرى شاعر عرب مى گويد:مما يقال و لا حقيقه عنده / معقوله تدنو الى الافهامالكسب عند الاشعرى و الحال/ عند البهشمى و طفره النظام نظريه پرداز آن گاه كه احساس كرد تمام قرآن پژوهان در ايران اسلامى و غيره اين نظريه را مردود دانسته اند، لااقل نبايد تا اين اندازه بر آن اصرار بورزد كسانى كه اين نظريه را نقد كرده اند، بسيارى از آنها از دوستان نزديك ايشان هستند، ولى در عين حال ايشان بر نظريه خود اصرار مى ورزد و لااقل مكث نمى كند تا مدتى در اين نقدها بينديشد، از يك طرف مى گويد: من همه آياتى كه قرآن را توصيف مى كند مى پذيرم، مانند وانك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم و از طرف ديگر مى گويد: الفاظ و قالب بندى، كار پيامبر اكرم (ص) است، در حالى كه واژه قرآن تنها به معانى اتلاق نمى شود. بلكه به معنى و لفظ با هم گفته مى شود، و همچنين آيات ديگرى كه به همين مضمون است. ۳- نامه هاى ايشان، بالاخص نامه اخير وى در حقيقت، با نوعى عقده گشايى و پرخاشگرى همراه است تا آنجا كه گام فراتر نهاده، شخصيت هاى علمى را كه يك عمر در خدمت اسلام و قرآن بوده اند و با قلم و بيان خود، محيط را روشن ساخته اند، مورد اهانت قرار داده است.حضرت آيت الله مكارم، شخصيتى است برجسته و فقيهى بزرگ و آگاه و قرآن پژوهى ژرف نگر و مورد احترام تمام حوزه هاى علميه و شخصيت هاى برجسته جهان اسلام ، تفسير نمونه ايشان به زبان فارسى و عربى، مرجع محققان و نويسندگان است. چنين شخصيتى ارزان نصيب اسلام و مسلمانان نشده اند تا آماج طعن و بى احترامى قرار گيرند. اين جهات و جهات ديگرى سبب شده كه از پاسخ دادن مستقيم صرف نظر كنم. مبادا اين نامه نگارى ما سبب شود كه ايشان كارهاى پيشين را تكرار كند، ولى در عين حال در موسسه امام صادق كسانى هستند كه به محتواى آن پاسخ گفته اند و به همين زودى در اختيار علاقه مندان قرار مى گيرد. من از خداوند منان مى خواهم به همه ما روح حق جويى و حق گرايى عنايت فرمايد. زبان و قلم را از هرگونه لغزشى حفظ فرمايد. اينك دفتر افتخار دارد كه اين پاسخ كوتاه را در اختيار علاقه مندان قرار دهد، به اميد آن كه روزى همه دل ها با معرفت هاى الهى نورانى گردد.
دوشنبه 13 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]