واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آيت الله سبحاني: اهانت سروش به علما مرا از پاسخ مستقيم به وي بازداشت
آيت الله جعفر سبحاني از استادان برجسته حوزه علميه قم گفت : نامه هاي سروش، بالاخص نامه اخير وي در حقيقت با نوعي عقده گشايي و پرخاشگري همراه شد وحتي شخصيتهاي علمي راكه يك عمر درخدمت اسلام وقرآثن بودند ،مورداهانت قرار داد به اين دليل ودلايل ديگر از پاسخ مستقيم به وي منصرف شدم.
به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل ازدفترآيت الله سبحاني، اين انديشمند حوزوي درديدار با گروهي ازاساتيد وطلاب ودرپاسخ سوال آنان در اين خصوص ، اظهار داشت: اين جهات و جهات ديگر سبب شده كه از پاسخ دادن مستقيم صرف نظر كنم، مبادا اين نامه نگاري سبب شود كه ايشان كارهاي پيشين را تكرار كند.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم ، خاطرنشان كرد: حضرت آيت الله مكارم، شخصيتي برجسته وفقيهي آگاه وبزرگ وقرآن پژوهي ژرف نگر ومورد احترام تمام حوزه هاي علميه واز شخصيت هاي برجسته جهان اسلام است.
وي افزود: "تفسير نمونه" ايشان به زبان فارسي و عربي ، مرجع محققان و نويسندگان است، چنين شخصيتي ارزان نصيب اسلام ومسلمانان نشدهاند تا آماج طعن و بياحترامي(سروش) قرار گيرد.
وي ادامه داد: در عين حال در موسسه امام صادق (ع) كساني هستند كه به محتواي نامه هاي سروش پاسخ گفتهاند وبه همين زودي دراختيار علاقه مندان قرار ميگيرد.
آيت الله سبحاني گفت: از روزي كه نخستين مصاحبه او(سروش) باراديوي هلند پخش شد، بنده وظيفه ديدم براي روشن كردن خود او و ساير خوانندگان پاسخي ارايه كنم وبحمدالله پاسخ نيزمفيد وسودمند بود ودر آن كاملا ادب گفت وگو رعايت شده بود.
وي افزود: آقاي سروش بارديگر به نامه اول من پاسخي داد كه باز براي انجام وظيفه اي كه بر دوش ماست به پاسخ پرداختم واين بار پاسخ مفصل تر و همه جانبه بود وبازتاب پاسخ دوم نيز مانند پاسخ اول مثبت بود.
وي اظهار داشت: اين بار كه نامه سوم ايشان بدستم رسيد نامه را با اين شعر آغاز كرده بود: "مهر از سر نامه برگرفتم / گويي كه سر گلابدان است".
خوشحال شدم كه به خواست خدا گفت وگوهاي موثر بوده ودر تصحيح روش و نگرش ايشان موثر باشد اما پس از خواندن نامه فوقالعاده متاثرشدم.
آيت الله سبحاني توضيح داد: موضوع بحث ما يك نظريه درباره "وحي" بود و بايد تمام بحثها روي همان محور متمركز ميشودولي متاسفانه ايشان يك رشته انتقادات واعتراضات فردي واجتماعي خود با اين مساله كلامي ،فلسفي ،معرفتي به هم آميخته وازموضوع بحث خارج شده ودر حقيقت آداب گفت وگوي علمي رااصلا رعايت نكرده بود.
وي بيان داشت: از سوي ديگر نظريه اي كه مطرح ميكند هرچه بيشتر درباره آن توضيح ميدهد با مشكلات بيشتري روبرو ميشود ودرحقيقت شبيه سه موضوعي است كه در تاريخ كلام زبانزد محققان است وآن اينكه قايلان به آن سه موضوع هرچه به توضيح آن ميپردازند بر مشكلات آن ميافزايند و اين سه موضوع عبارتند از "- ۱نظريه "طفره" نظام"، - "۲نظريه "حال" بهشمي (طرفداران ابوهشام)" و" -۳نظريه "كسب" اشعري".
اين استاد برجسته حوزه علميه قم اظهار داشت : اين نظريه پرداز آنگاه كه احساس كرد تمام قرآن پژوهان ايران اسلامي وغيره اين نظريه رامردود دانسته لااقل نبايد تا اين اندازه برآن اصرار بورزند جلب است بدانيد ، كساني كه اين نظريه را نقد كردهاند بسياري ازآنها ازدوستان نزديك ايشان هستند.
وي گفت : ولي ايشان در عين حال بر نظريه خود اصرار ميورزد ولااقل مكث نمي كند تا مدتي در اين نقدها بيانديشد.
آيت الله سبحاني افزود: از يك طرف ميگويد" من همه آياتي كه قرآن توصيف مي كند، ميپذيرم مانند: "وئنك لتلقي القرآن من لدن حكيم عليم" (سوره نمل/آيه "(۶وازسوي ديگر ميگويد"الفاظ و قالب بندي كار پيامبراكرم (ص) است" در حاليكه واژه قرآن تنها به معاني اطلاق نميشود بلكه به معني ولفظ با هم گفته ميشود وهمچنين آيات ديگري كه به همين مضمون است.
وي تاكيد كرد: درعين حال محققين درموسسه امام صادق (ع) به محتواي نامه ايشان پاسخ گفتهاند و بزودي آن منتشر خواهد شد. ك/۱
يکشنبه 12 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]