واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فرهنگ و هنر از نگاه امام خميني(ره)/7 محمدي: اگر نگاه امام(ره) به سينما نبود، ايران در جهان تصويري ماندگار نداشت
خبرگزاري فارس: تهيهكننده فيلم «از كرخه تا راين» معتقد است امام(ره) ميدانست كه اگر ما بنياد سينما را از بين ببريم، به سمتي ميرويم كه به يك كشوري بيتصوير بدل ميشويم كه گويا در ذهن و شاكله عمومي جهان وجود ندارد.
منوچهر محمدي در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد شخصيت حضرت امام گفت: به عقيده من،حضرت امام خميني(ره) جزو افراد نادري بودند كه در تاريخ اين مملكت ظهور كردند. كسي كه بتواند از نظر علم حوزوي و دانش فقهي بالا صاحب نظريه باشد و از طرف ديگر دانش سياسي را در حد اعلاي كلمه به كار ببرد و در كنارش مشي اخلاقي و عرفاني ويژه داشته باشد كه اين مشي را با يك سيره عملي از رفتار و منش شخصي همراه كند كه تبلور ديدگاههاي اعتقادي و مبناي اصيل فكري ايشان عملا در آن باشد، به عنوان يك پديده مطرح است و بايد از آن به عنوان يكي از نوادر دوران نام برد.
وي تصريح كرد:ويژگي ديگري كه نزد حضرت امام بود و كمتر در زمان حيات ايشان جامعه با آن آشنايي داشت، ذوق هنري ايشان بود كه پس از رحلتشان با انتشارديوان اشعار ايشان مشخص شد. اين اشعار نشاندهنده نگاهي ويژه و خاص بود كه تسلط ايشان را به فرهنگ اصيل عرفاني اين مرز و بوم نشان ميداد و جمع شدن تمام اين اضداد در يك نفر جزو نكاتي است كه نميتوان آن را به راحتي متصور شد. به طور طبيعي در يك نفر يكي از اين خصوصيتها قويتر است ولي در مورد حضرت امام، تمام اين عوامل در عين تعادل در نقطه اوج و قوت خود بود و فكر ميكنم كه يك رهبر سياسي با چنين ظرافت طبع و ذوق لطيفي در اين مملكت بيسابقه بود و رهبري ايشان يكي از اتفاقات خاصي بود كه در جامعه ايران اتفاق افتاد.
محمدي در مورد سيره عملي حضرت امام در برخورد با مسائل حساس كشور گفت:دو اتفاق در طول زندگي ايشان افتاد كه كه اين اتفاقات در روزهاي آغازين انقلاب بود و نگاه ويژه امام در اين اتفاقات قابل توجه است. يكي از اين اتفاقات در مورد ارتش بود كه فضاي سياسي سالهاي اوايل انقلاب به خصوص جريان چپ اصرار به انحلال ارتش داشتند و امام باوجود اينكه اين تصميم به ظاهر انقلابي بهنظر ميرسيد، با آن مخالفت كرد كه اين تصميمگيري نشان دهنده اشراف امام به بعد سياسي و ساختار اجرايي اين كشور داشت.
وي افزود: در همان زمان ايشان اظهار نظري مهمي در مورد سينما كرد كه گفت:«ما با سينما مخالف نيستيم با فحشا مخالفيم» اين جمله در سالي گفته شده كه ما تنها دو كانال تلويزيون داشتيم، ويدئو در كشور ما رواج نداشت و اينترنت و ماهواره هم نبودند. اين هوشمندي امام و توجه ايشان به اين معنا را نشان مي داد كه سمت و سويي كه جهان به آن سو ميرود و در عصري كه در آن رسانههاي جمعي نقشي كليدي در افكار سازي عمومي دارد كه اين عصر تبديل به عصر ارتباطات ميشود، كشور فاقد تصوير ، كشوري است كه گويا در شاكله عمومي جهان وجود ندارد.
وي افزود: قطعا ايشان هم ميدانست كه ما براي رسيدن به يك سينماي مطلوب و حركت در جهت آرمانهاي انقلاب و براي رسيدن به مرزهاي تازهاي در فرهنگ و هنر، نيازمند كار خيلي زياد و سنگيني هستيم. اما هوشمندي ايشان اين بود كه به خوبي دريافتند اگر ما بنياد اين سينما را از بين ببريم، به سمتي ميرويم كه به يك كشوري بيتصوير بدل ميشويم . مقايسه اتفاقي كه در مورد ارتش و سينما افتاد، دقت نظر ايشان در زمينه مسائل مملكت و افق بلند نگاه ايشان را نشان ميدهد كه ايشان عقيده داشت. علي رغم پارهاي مشكلات و مسائلي كه در اين حوزه داريم وبا حفظ اصول و ازشهايي كه به آن معتقديم ،بودن سينما بهتر از نبودنش است . به همين خاطر همانطور كه حضرت امام در عرصه اداره كشور از جهت اهميت امنيت ملي راي به بودن ارتش داد ، با همان ديدگاه گفت كه ما با سينما موافق هستيم و سينما تضادي با عقيده ديني ندارد و اين هنر صنعت بايد در خدمت ديدگاههاي ما قرار بگيرد كه بودن آن بهتر از نبودنش است.
محمدي تصريح كرد: امروز در جايي هستيم كه اگر آن جمله راهگشا گفته نشده بود، احتمال داشت به لحاظ پيشينه بد و غير قابل دفاع سينماي قبل از انقلاب، افكار تندروانه كه ظواهر را ميبينند، راي به انحلال سينما بدهند.امري كه كم كم دامنه آن گسترده ميشد و به اين سمت ميرفتيم كه اين امكان بالقوه خود را از خود دريغ ميكرديم و چون جاي خالي اين ظرف موجود بود، مظروف آن از جاي ديگري براي ما ميآمد و ما تبديل به يك مصرف كننده صرف ميشديم.
اين تهيه كننده با اشاره به تلاش راديو تلويزيون ايران براي افزايش حجم برنامه هاي توليدي گفت: راديو ، تلويزيون ايران عليرغم هزينه بالاي توليد، سعي دارد در برابر اين تفكر كه ما تبديل به يك مصرف كننده شويم بايستد و توليدات داخلي انجام ميدهد و شايد ما جزو معدود كشورهايي در جهانيم كه عليرغم مسائل و مشكلات به توليد داخلي ادامه ميدهيم تا حافظه تاريخي مردم ، مملو از آثار بصري خارجي نشود.
منوچهر محمدي در ادامه در مورد نقش حضرت امام در زمينه هدايت هنرمندان گفت: البته نقش امام خميني،همان نقش كليدي و راهبردي بود كه ايفا كردند و از آنجا به بعد برعهده مديراني است كه بايد اين مسير را ادامه دهند .اين طبيعي است كه امام به عنوان رهبري با مشغله و گرفتاري كه داشته و مسائل كشور ، نتوانسته باشد در اين حيطه وارد جزئيات شود و مهم تعيين جهت بوده. همچنين لزوم به كارگيري تكنولوژي جديد براي رسيدن به آرمانها و ايدهآلهايي كه داريم كار مهمي است كه حضرت امام انجام داده است . در طول سالهايي كه ايشان در قيد حيات بودند، موارد و نمونههايي از دقت نظر و ظرافت ايشان وجود دارد كه نمونه آن اختلاف نظرهايي است كه در زمان پخش سريال « پاييز صحرا» وجود داشت و كلام امام در مورد اين سريال، باب اختلا فات را بستند و مسير براي حركت هموار شد.
محمدي با ذكر خاطرهاي از ديدارشان با حضرت امام خميني گفت:در سالهاي اول انقلاب كه در صدا و سيما در خدمت دوستان بوديم فرصتي پيش آمد كه ديداري با حضرت امام داشته باشيم و ايشان در آن ديدار جمله تاثيرگذار و تعيينكنندهاي گفتند كه برايم مهم بود. ايشان گفتند:«اگر پس از انقلاب نهاد و سازمانها و موسسات بايد از صفر كار خود را شروع كنند( چون آنچه از رژيم پهلوي به ما رسيده مجموعهاي از خرابيها و مشكلات بوده) شما بايد در عرصه فرهنگ و هنر از زير صفر شروع كنيد به همين خاطر مجاهدهاي كه ميكنيد بسيار بزرگ و مهم است.» به عقيده من درك ايشان از اينكه در در اين شرايط تصوير ها شمايي از يك مملكت و فرهنگ را براي ديگران ميسازند به همراه توجه ايشان به نگهداشت اين فن و هنر نزد جوانان ايراني و پرورش نسل جديدي كه بعد از انقلاب ميآيد، ميتواند نويدبخش اين باشد كه در آينده بتوانيم اين فرهنگ و هنر را به سمت و سويي سوق دهيم كه مطلوب نظر همگان باشد.
وي تصريح كرد: اين مسير برعكس ديدگاهي است كه اساسا با ذات سينما مشكل دارد و به دليل اينكه در اين هنر صنعت مسائل مشكل دار هم هست، ميگويد بهتر است سينما نباشد. توجه به اين معنا در ايامي كه با ياد و خاطره ايشان مصادف است، نكته مهم و كليدي باشد كه بسياري از مديران فرهنگي ما را به تفكر دوباره راجع به سينما وا دارد. برداشت من از جمله امام اين است كه اگر سينما را مانند ساختماني بدانيم كه بخشهايي از آن مشكل دارد و خراب است، تفكر از بين بردن يا رها كردن اين خانه امر درستي نيست بلكه بايد خرابيها تعمير شود و اصل را نگه داشت چون اين تعلق خاطر و مالكيت آن كه ما مي توانيم مالك فرهنگ بصري با ويژگي و خصوصيات ايراني باشيم امري است كه هر ايراني هر اندازه هم با بعضي مسائل جامعه مشكل داشته باشد، به آن افتخار ميكند و ما اثر اين فرمايش امام را در نسل جوانان انقلاب كه آمدند و همدوش جواناني كه در عرصه مديريت كشور تلاش كردند، در سينما حماسه آفريدند ميبينيم كه در داخل و خارج از كشور توجههاي زيادي را به سوي خود جلب كردند.
محمدي در پايان گفت: فيلمسازان نسل انقلاب ما حاصل آن دوراند و من آنها را حاصل همان جمله امام ميدانم . اين زايشي است كه پس از آن جمله تاريخي اتفاق افتاده و فرهنگ ما به قدري غني است كه امثال آنها را دوباره به وجود بياورد و به رشد و بالندگي برساند. اگر ما به خاطر هيچ چيز وامدار امام و انقلاب نباشيم، تاريخ ايران به خاطر جمله ايشان كه باعث شد سينماي ما باقي بماند ، وامدار امام است.
انتهاي پيام/
يکشنبه 12 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]