تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804738362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي ويژه مهر با جاسبي/دانشگاه آزاد مظلوم واقع شد / اراذل سياسي دروغهاي بزرگ مي گويند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوي ويژه مهر با جاسبي/دانشگاه آزاد مظلوم واقع شد / اراذل سياسي دروغهاي بزرگ مي گويند
مديريت دانشگاه آزاد و در راس آن عبدالله جاسبي اين روزها با انتقادات بسيار جدي روبرو است. در اين ميان به نظر مي رسد گاه نشناختن مرز انتقاد و يا پاسخگويي ،عرصه مقدس افكارعمومي ، رسانه و تريبون ها را به گفتماني آلوده سازد كه نه تنها كمكي به رفع نقايص و تقويت نقاط قوت نمي كند ، بلكه به اصل وجودي دانشگاه آزاد به عنوان يكي از نهادهاي ارزشمند برآمده از متن انقلاب از يكسو و يا رويكرد مقدس عدالت محوري و مبارزه با فساد از سوي ديگر صدمه مي زند.

خبرگزاري مهر در راستاي رسالت روشنگري خود تصميم گرفت در پي مباحث اخير رسانه اي ، با اخذ نظر صريح از مهندس عباس سليمي نمين به عنوان منتقد ، دكتر عليرضا زاكاني به عنوان رئيس هيات تحقيق و تفحص مجلس هفتم از دانشگاه آزاد و نهايتا دكتر عبدالله جاسبي به عنوان رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ، آخرين گفته هاي آنها را بشنود. در اين ميان آقايان سليمي نمين و جاسبي پاسخگوي مهر بودند كه از ايشان سپاسگزاريم و جناب آقاي زاكاني نيز بعد از تماس هاي مكرر اظهارات خود را به جلسه مطبوعاتي طي روزهاي اينده موكول كردند.

----------------------------------------------------------------

دكتر عبدالله جاسبي در گفتگوي يك ساعت و نيمه خود با خبرگزاري مهر كه تنها به مسائل روزهاي اخير و شبهات دانشگاه آزاد محدود نشد ، به مسائلي در خصوص شهريه دانشگاه آزاد، شايعات فروش سوالات كنكور دانشگاه آزاد و ارتباطش با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز پاسخ گفته است.

خبرگزاري مهر: انتقاداتي كه از شما و مديريتتان در دانشگاه آزاد مي شود دنباله دار است؟ فكر مي كنيد چرا اين انتقادها مطرح مي شود؟

عبدالله جاسبي: همه كساني كه شم سياسي دارند، مي توانند از مجموعه اين مسائل پيش آمده در چند وقت اخير به خوبي بفهمند كه اين يك جنگ رواني است كه عليه دانشگاه آزاد به راه افتاده و قطعا آنهايي كه در صحنه كار مي كنند بيشتر ابزاردست هستند تا گردانندگان واقعي. كساني كه در اين جنگ رواني خيلي راحت تهمت مي زنند بيشتر به دنبال تحريك مردم و جامعه هستند و علت اين كه اين افراد مطالب خود را رسانه اي مي كنند اين است كه دنبال جو سازي و سياه نمايي هستند.

افرادي كه ادعا مي كنند كه مطالب، اسناد و مداركي در اختيار دارند اگر دروغ نمي گويند اين مدارك را در اختيار مراجع ذي صلاح قرار دهند تا مورد بررسي قرار گيرد. ما در كشور مراجع قانوني بسياري داريم كه مي توانند به اين امور رسيدگي كنند.

*پس چرا در مناظراتي كه از شما دعوت مي شود شركت نمي كنيد؟

- دانشگاه آزاد اسلامي و من تنها در مقابل مراجع قانوني پاسخگو هستيم و آنقدر بي كار نيستيم كه هر كسي كه درخواست مناظره كرد با او وارد مذاكره و مناظره شويم. البته براي روشنگري در حوزه رسانه هاي گروهي به موقع كار خواهيم كرد. دانشگاه آزاد اسلامي هر سوالي را كه در ذهن نسل جوان، دانشجويان و اساتيد باشد با دقت و در كوتاه ترين زمان پاسخ مي دهد. افراد مغرض، در عرصه سياست بسيار كوچكتر از آن هستند كه ما را وارد اين بازي ها كنند و با جو سازي و جنجال بخواهند ما از وظيفه اصلي مان كه خدمت به مردم است دور كنند. دانشگاه آزاد وقت خود را صرف اين گونه كارهاي بيهوده نخواهد كرد.

* در يكي از مواردي كه به دانشگاه آزاد و مديريت شما انتقاد شده بود، اخراج يك استاد منتقد در مراسمي است كه در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شده است. اگر موضوع صحت دارد، چرا دكتر جاسبي انتقاد پذير نيست؟

- تهمت هايي كه به دانشگاه آزاد وارد مي شود بي اساس است و من لزومي نمي بينم كه به همه آن ها پاسخ دهم. اما در اين مورد كه گفته مي شود استادي نزد مقام معظم رهبري از دانشگاه آزاد انتقاد كرده و بعد از دانشگاه اخراج شده تنها مي توانم بگويم كه يك دروغ است . يك دروغ بزرگ. اگر كساني كه اين مسئله را عنوان كرده اند حقيقت را فاش كرده اند لطفا مشخصات فرد (استاد مذكور) را بدهند تا ما هم او را بشناسيم.

مسئولان مملكت بايد براي افرادي كه دست به تخريب ديگران مي زنند فكري كنند. برخورد با اين افراد الزامي است و بهتر است همانطور كه طرحي براي برخورد با اراذل خياباني اجرا شد در مورد برخورد با اين افراد نيز فكري صورت گيرد. البته تخريب افراد در كشور ما مسئله جديدي نيست. در زمان هايي از تاريخ حتي دست به تخريب شهيد بهشتي، آيت الله هاشمي رفسنجاني و حتي برخي بزرگان ديگر هم زدند . حالا هم ظاهرا نوبت دانشگاه آزاد و رياست آن است.

*در طول چند ماه اخير بحث تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد همواره بحث هايي را ايجاد كرده است. برخي دانشگاه آزاد را چون دولتي نمي دانند مخالف تحقيق و تفحص مجلس اند و برخي نيز با استناد به استفاده دانشگاه آزاد از سرمايه هاي عمومي كشور مدافع آن هستند. نظر شما به طور مشخص چيست؟

- در اين كه آيا مجلس اجازه تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد را دارد يا نه شبهاتي وجود دارد كه بايد مراجع ذي صلاح تعيين كنند. اما ما اين را پذيرفتيم كه از دانشگاه آزاد تحقيق و تفحص شود و هر چقدر كه مي خواهند اطلاعات در اختيار آن ها قرار گيرد.

*اما منتقدين معتقدند كه دانشگاه آزاد در خصوص تحقيق و تفحص سنگ اندازي هايي انجام داده است.

- ما از روز اول آمادگيمان را براي همكاري با هيات تحقيق و تفحص اعلام كرديم و در اين زمينه حجم عظيمي از اطلاعات را در اختيارشان قرار داديم. حتي به بسياري از واحدهاي دانشگاه آزاد در سراسر كشور بخشنامه كرديم كه با هيات تحقيق و تفحص همكاري شود. سي دي وضعيت مالي دانشگاه آزاد كه در معاونت مالي اداري بود نيز در اختيار هيات تحقيق و تفحص قرار گرفت.

در هيچ حوزه اي كوتاهي از سوي دانشگاه آزاد صورت نگرفت. آن چه كه عنوان مي شود خلاف واقع است. دانشگاه آزاد و تمامي واحدهاي آن در مهلت قانوني همكاري هاي زيادي با هيات تحقيق و تفحص انجام داد. اگرچه برخي از افراد اين هيات برخوردهاي نابجايي داشتند كه البته تذكر داده شده و با يكي از اين افراد هم برخورد شد.

* آقاي زاكاني رئيس منتخب مجلس براي اين تحقيق و تفحص در مصاحبه هاي خود اعلام كرده اند كه دانشگاه آزاد از نظر مالي و اداري تخلف هايي داشته است. آيا در جريان اين تخلفات هستيد؟

- آقاي زاكاني به عنوان رئيس هيئت تحقيق و تفحص مجلس در طول اين مدت به جاي اين كه گزارش خود را به مجلس بدهند تا فرايند قانوني آن طي شود با رسانه هاي گروهي مصاحبه كردند و اين كار تخلف از آيين نامه مجلس است. در آخرين روزها و هفته هاي كاري مجلس نيز كه وقتي براي بررسي نمانده بود گزارشي ارائه كردند كه طبيعي بود زماني براي رسيدگي به آن گذاشته نشود.

تا آن جايي كه من مي دانم در تحقيق و تفحص بحث يك ميليون يا بيشتر مطرح بوده اما براي همين كار صدها ميليون تومان به عناوين مختلف دريافت شده اماهيچ گزارشي نتوانستند در مجلس به تصويب برساند. اين مسئله بايد خود مورد تحقيق و تفحص قرار گيرد. قطعا چه بخواهيم و نخواهيم يك روز مردم و مراجع قانوني اين كار را خواهند كرد.

* عنوان مي شود كه نمايندگان مجلس صرفا به دليل گرفتن مدرك و ايجاد واحد دانشگاه آزاد در حوزه هاي انتخابي خود از دانشگاه آزاد حمايت مي كنند و نظارت و فشار لازم را در مورد اين دانشگاه اعمال نمي كنند. پاسخ شما چيست؟

- اين كار خطرناكي است كه ما به راحتي تمامي نمايندگان مجلس را متهم كنيم زيرا با اين كار در حقيقت قوه مقننه كشور را زير سوال برده ايم. آيا دانشگاه آزاد مي تواند تمام 255 نماينده اي كه در نامه اي به مقام معظم رهبري از دانشگاه آزاد اسلامي و فعاليت هاي آن حمايت و قدرداني كردند را بخرد؟ اين حرف بي اساسي است كه نمايندگان خود بايد از حقوقشان دفاع كنند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به خاطر ارتباط تنگاتنگي كه با دانشگاه دارند و كمك هايي كه از نظر سطح آموزشي و فرهنگي به حوزه هاي انتخابي آن ها مي شود رابطه خوبي با دانشگاه آزاد دارند. اين مسئله مربوط به اين مجلس يا مجلس هاي گذشته نيست زيرا دانشگاه آزاد در تمامي ادوار با نمايندگان مجلس رابطه خوبي داشته است و اين رابطه را با نمايندگان مجلس هشتم نيز ادامه خواهد داد.

* اخيرا صحبتهايي نيز در خصوص تغيير رياست دانشگاه آزاد مي شود. جاسبي كي مي رود؟!

- ماندگاري من در دانشگاه آزاد بر اساس قانون و ضابطه است. هر نوع تغيير و تحول در هر ارگان و سازماني در چارچوب يك فرايند قانوني اتفاق مي افتد. اگر قرار باشد با جوسازي و تبليغات رسانه اي افراد را جابجا كنند كه مملكت دچار هرج و مرج مي شود.

*پس اين نامها كه هر روز براي رياست دانشگاه آزاد ...

- عنوان كردن نام افراد براي احراز پست رياست دانشگاه آزاد تنها براي تضعيف اين دانشگاه و جو سازي عليه آن است كه صحت ندارد.

*سوال را از زاويه ديگري مي پرسيم. حكم رياست دانشگاه آزاد چند ساله است؟

- حكم رياست در دانشگاه آزاد زمان ندارد و مدت زمان مشخصي براي آن تعيين نشده است. اما هر زماني كه هيات امنا تصميم بگيرد مي تواند رياست دانشگاه را تغيير دهد.

*شما به عنوان موسس و اولين رئيس دانشگاه آزاد دوست داريد رئيس بعدي دانشگاه چه ويژگي هايي داشته باشد؟

- (با خنده) اجازه بدهيد اين سوال شما را پاسخ ندهم. زيرا افراد مغرض از فردا به دنبال نام هايي مي گردند كه اين ويژگي ها را داشته باشد تا حاشيه هاي جديد براي دانشگاه ايجاد كنند.

* آيا آقاي جاسبي از ميزان شهريه دانشجويان با خبر است؟

- مگر امكان دارد من به عنوان رئيس دانشگاه از اين موضوع مطلع نباشم. شهريه ها را خودم تاييد مي كنم.

* با توجه به شرايط اقتصادي جامعه آيا فكر نمي كنيد شهريه ها زياد باشد و برابر بودن شهريه واحدهاي مجهز با واحدهاي كوچك غيرمنصفانه است؟

- بهترين راه مقايسه براي اين مسئله ميزان شهريه اي است كه دانشگاه آزاد در مقايسه با بودجه اي كه به دانشگاه هاي دولتي اختصاص پيدا مي كند، دريافت مي كند. اين كه دانشگاه هاي دولتي پنج برابر دانشگاه آزاد بودجه دريافت مي كنند نشان دهنده آن است كه دانشگاه با حداقل شهريه اداره مي شود. از سوي ديگر ما نهايت دقت را در صرف هزينه هاي خود مي كنيم تا بودجه اي كه به سختي توسط دانشجويان پرداخت شده است به ناحق هزينه نشود.

* ولي برخي معتقدند دانشگاه آزاد مسئله مدل شهريه را كه قرار بود توسط مجلس تصويب شود پيگيري نمي كند تا بتواند از پاسخگويي طفره رفته و هر شهريه اي كه مي خواهد از دانشجويان دريافت كند؟

- اين يكي از دروغ هايي است كه افرادي كه به دانشگاه مطرح مي كنند بايد پاسخگوي آن باشند. تمام واحدهاي دانشگاه آزاد بايد بر اساس بخشنامه از دانشجويان شهريه دريافت كنند. اگر پولي خارج از بخشنامه هزينه شود ما بازخواست خواهيم كرد.

*مي گويند آقاي جاسبي يك حساب ويژه دارد و شهريه ها را به آن حساب واريز مي كند. چنين حسابي داريد يا خير؟

- كساني كه اين مسئله را مطرح مي كنند بايد در مقابل سخنان خود پاسخگو باشند. اگر چنين مسئله اي صحت دارد اين شماره حساب را با استعلام از بانكها اعلام كنند تا خود ما هم مطلع شويم.

* توسعه دانشگاه پيام نور خطري براي دانشگاه آزاد نيست؟ شايد صندلي هاي شما به زودي خالي باقي بمانند.

- تصور نمي كنم توسعه دانشگاه پيام نور لطمه اي به دانشگاه آزاد بزند زيرا دانشگاه پيام نور يك دانشگاه غيرحضوري است و نمي تواند رقيب دانشگاه آزاد باشد. دانشگاه آزاد اهداف و چشم اندازهاي بسيار بالايي دارد و سعي دارد خود را به عنوان يكي از دانشگاههاي مطرح خاورميانه و دنيا مطرح كند و همانطور كه از نظر كمي بزرگترين دانشگاه دنيا است از نظر كيفي نيز به يكي از بزرگترين دانشگاه هاي دنيا تبديل شود به همين خاطر تنها با دانشگاه هاي دولتي رقابت مي كند و تنها رقيب اين دانشگاه دانشگاه هاي دولتي هستند.

* در طول سالهاي اخير همواره بحث آزمونهاي دانشگاه آزاد و تقلب و فروش سوالات آن مطرح بوده، دراين زمينه چه توضيحي داريد؟

- تمام كساني كه عنوان مي كنند كه تقلب در كنكور دانشگاه آزاد صورت گرفته و يا سوالات آن فروش رفته هيچ گاه نتوانسته اند اين ادعاي خود را ثابت كنند. زيرا هميشه افرادي بوده اند كه براي اخاذي از جوانان و مردم اين بحث را مطرح مي كنند اما مراجع قضايي با آنها برخورد كرده است.

چند ماه قبل دادگاه به مسئله فروش سوالات كنكور كه در سال 82 انجام شده بود رسيدگي كرد و تمامي افرادي كه به دروغ عنوان كرده بودند كه سوالات را دارند محكوم كرد. سوالاتي كه در شب پيش از كنكور در اختيار داوطلبان قرار گرفته بود تماما جعلي بوده و سوالات اصلي به هيچ وجه درز پيدا نكرده بود.

همواره وپيش از هر آزموني چندين مواردي در خصوص كنكور دانشگاه آزاد مطرح مي شود اما سوالاتي كه به مردم فروخته مي شده اصل نبوده و تنها افرادي براي اخاذي از مردم سوال هاي جعلي در اختيار مردم قرار مي گرفت.

* آيا اين مسئله صحت دارد كه رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد به همين دليل تغيير كرده و فردي كه قبلا مدير كل حراست دانشگاه آزاد بوده براي اين سمت انتخاب شده تا جلوي ادامه اين مسائل گرفته شود؟

- خير. آقاي اقبالي رئيس قبلي مركز آزمون دانشگاه آزاد به اين دليل تغيير كردند كه دوره حكم رياستشان پايان يافته بود. از سوي ديگر ايشان مي خواستند در انتخابات شركت كنند و ما ترجيح داديم از فردي در اين پست استفاده كنيم كه با جريانات آزمون آشنا باشد.

*در خصوص حمايت آقاي هاشمي رفسنجاني از دانشگاه آزاد اسلامي بگوئيد. چه رابطه اي ميان اين حمايت ها و شما وجود دارد؟ در عين حال يكي از منتقدين شما در نامه اي از توجه ايشان به قانون و عئم دفاع از تخلفات مديريتي شما تشكر كرده بود و همان زمان شما رئيس مجمع تشخيص را در سفر به خوزستان همراهي كرديد. رابطه شما با ايشان چگونه است؟

- آقاي هاشمي رفسنجاني به دليل وظيفه و سمت خود و به عنوان مسئول هيات امنا دانشگاه از دانشگاه آزاد حمايت مي كنند. حمايت هاي ايشان دليل بر رابطه خاصي نيست. ايشان وظيفه خود مي دانند كه از دانشگاهيان و دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي كه مظلوم واقع شده اند حمايت كنند. دانشگاه آزاد نيز وظيفه و كار خود را انجام مي دهد و آقاي هاشمي رفسنجاني را به عنوان رئيس هيات امنا دانشگاه آزاد در متن تمامي گزارش ها و فعاليت هاي دانشگاه آزاد قرار مي دهد. ما با هيچ فردي عهدي نداشته ايم و پيمان اخوت نبسته ايم.

* مي گويند شما با آقاي هاشمي رفسنجاني نسبت فاميلي داريد و...

- خير. اين يك دروغ بزرگ است ما هيچ نسبت فاميلي با هم نداريم.

* اگر آقاي هاشمي رفسنجاني از هيات امنا دانشگاه آزاد خارج شود باز هم اين هيات آقاي جاسبي را به عنوان رئيس انتخاب خواهد كرد؟

- من نمي توانم غيب گويي كنم. من به عنوان وظيفه و تكليف در دانشگاه آزاد اسلامي فعاليت مي كنم و اگر مورد تائيد باشم به فعاليت خود ادامه خواهم داد و اگر نه در پست و سنگر ديگري خدمت خواهم كرد.

* حقوق دريافتي جاسبي در دانشگاه آزاد چقدر است؟

- من در دانشگاه آزاد اسلامي جز يك حقوق معمولي چيز ديگري دريافت نمي كنم. رقم دقيق حقوق را نمي دانم اما چيز غيرقابل دسترسي نيست و به راحتي مي توانيد از معاونت مالي دانشگاه آزاد اين رقم را جويا شويد.

* اگر دوباره قرار بود فرزندان شما در كنكور شركت كنند به آنها پيشنهاد مي كرديد به دانشگاه آزاد بروند يا دانشگاه هاي دولتي؟

- بدون شك ترجيح مي دهم فرزندم به دانشگاهي برود كه شهريه نپردازد. اما اگر همزمان در دو دانشگاه پذيرفته شود و رشته قبولي اش در دانشگاه آزاد برتر باشد، حتما به او توصيه مي كنم به دانشگاه آزاد برود. البته اگر رشته ها يكسان بود دانشگاهي كه شهريه نپردازد را به او تاكيد مي كنم.

* و حرف پاياني

- باز هم تاكيد مي كنم كه دانشگاه آزاد صادقانه و با قدرت به كار خود ادامه خواهد داد.

...................................................................
گفتگو از مسعود فاضلي و رضا يغمايي
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن