تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816010710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت جالبي از رابطه مردم افغانستان با امام خميني


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: روايت جالبي از رابطه مردم افغانستان با امام خميني
جوانان مسلمان افغانستان در 24 حوت شهر هرات را از لوث اشغالگران پاك كردند. راديو كابل اعلام كرد كه چهار هزار ايراني شهر هرات را اشغال كردند، ولي آنها ايراني نبودند... زماني كه امام جمعه قندهار مردم را به قيام عليه دولت كمونيستي فرا مي‌خواند، در آخر با صداي بلند اعلام كرد: «مذهب من حنفي است؛ رهبر من خميني است».
با پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره) در سال 1357، موجي از شادي و خوشحالي كشورهاي اسلامي را فرا گرفت. نهضت‌‌هاي اسلامي در لبنان، فلسطين، كشمير، افغانستان و... در مبارزات خود مصمم‌تر شده بودند و با الهام از سخنان و پيام‌‌هاي امام خميني (ره) و شيوه مبارزاتي ايشان به پيروزي‌‌هاي چشمگيري دست يافتند.

مردم مسلمان و انقلابي افغانستان كه در كشور همسايه خود، شاهد پيروزي اسلام و ايجاد حكومت اسلامي بودند، اين آرزو را از سال‌‌هاي پيش و زماني كه صداي پاي كمونيسم و تجاوز را مي‌شنيدند، در دل مي‌پروراندند. و اينجا كه انقلاب اسلامي به رهبري روحانيت به پيروزي رسيد و اين پيروزي خط بطلاني بود بر نظريه جدايي دين از سياست. و علماي افغانستان نيز چه شيعه و چه سنّي در مساجد شروع به فعّاليت كردند. آنها جوانان را به مساجد مي‌كشاندند و براي آنها نقشه شوم شوروي سابق را تشريح مي‌كردند و مژده پيروزي و ايجاد جمهوري اسلامي دادند.

جوانان مسلمان افغانستان با الهام از مكتب نجات‌بخش اسلام و الهام از قيام جوانان ايراني با صداي الله اكبر خميني رهبر، در 24 حوت شهر هرات را از لوث اشغالگران پاك كردند. راديو كابل كه در آن زمان به دست اشغالگران اداره مي‌شد، اعلام كرد كه چهار هزار ايراني شهر هرات را اشغال كردند، ولي آنها ايراني نبودند، بلكه پيروان مكتب خميني بودند كه با شعار الله اكبر، خميني رهبر، شهر را آزاد كردند و نيروهاي اشغالگر را از شهر بيرون راندند. و مزدوران كمونيستي حتي يك ايراني را نتواستند پيدا كنند.

زماني كه شهر‌‌هاي افغانستان، يكي پس از ديگري از دست كمونيست‌‌ها آزاد مي‌شد و پيام‌‌ها و بيانه‌‌هاي امام خميني (ره) به مناسبت‌‌هاي گوناگون، پشتگرمي بسيار خوبي براي مردم افغانستان بود و در بالا بردن روحيه مردم نقشي بزرگ داشت و آنها را در تشكيل دولت اسلامي اميدوار مي‌كرد؛ زماني كه امام جمعه شهر قندهار مردم را به قيام عليه دولت كمونيستي فرا مي‌خواند و از قيام امام خميني (ره) و تشكيل جمهوري اسلامي سخن مي‌گفت، در آخر با صداي بلند اعلام كرد: «مذهب من حنفي است؛ رهبر من خميني است».

يكي از جوانان اهل سنت در دانشگاه طبّ كابل تعريف مي‌كرد كه پدر بزرگ من هر شب پس از نماز براي پيروزي امام خميني دعا مي‌كند. پيروزي انقلاب ايشان را پيروزي و عزت تمام مسلمانان مي‌داند.

نظريه‌‌هاي عميق امام درباره جهان اسلام و مسلمانان جهان، سبب شده بود كه شيعه و سني به نيكي از امام خميني (ره) ياد بكنند و از خدا بخواهند براي آنها نيز چنين رهبري با شهامت و با تقوا عنايت كند.

عكس‌‌هاي امام خميني كه در زمان جهاد اسلامي افغانستان توسط تنظيم‌‌هاي مختلف وارد افغانستان مي‌شد، به عنوان تبرك و تيمن در بهترين نقطه خانه آويزان مي‌‌شد و جاي رساله ايشان در كنار قرآن و مفاتيح الجنان بود و گرانترين پوستر در آن زمان، پوستر امام خميني (ره) بود كه اصلا گير نمي‌آمد.

هنگامي كه نماينده امام خميني، شور و احساسات مردم را در استقبال از خود مي‌بيند، پس از صحبت با امام و بررسي مي‌گويد: به نظر من، ايجاد حكومت اسلامي در افغانستان، زمينه‌اش از ايران فراهم‌تر است. جوانان مبارز افغانستاني كه برخي از آنها حتي عكس امام را نديده بودند، عشق و ارادت خاصي به امام داشتند؛ از كوه‌‌ها و سنگلاخ‌‌ها و دشت‌‌هاي افغانستان، هنوز طنين صداي الله‌اكبر و خميني رهبر جهادگران اسلامي افغانستان به گوش مي‌رسد. در شب‌‌هاي عمليات، زماني كه مردم مسلمان در هر منطقه‌اي، عمليات را آغاز مي‌كردند، با صداي الله اكبر و خميني رهبر بود كه تا آخر عمليات قطع نمي‌شد. زماني كه مزدوران شوروي سابق نمي‌توانستند شدت حملات مجاهدين را تحمل كنند، با بلندگو شروع به فحاشي مي‌كردند، آنها شعار مي‌دادند: مزدوران خميني؛ جوجه‌‌هاي خميني و اين زماني بود كه دشمن خيلي عصباني مي‌شد و هيچ كاري در جنگ پيش برده نمي‌توانست.

عشق و ارادت مردم مسلمان افغانستان به پير جماران، منحصر در فرد و يا فكر و مذهبي خاص محدود نمي‌شد، بلكه پير و جوان، زن و مرد، روشنفكران و بي‌سوادان و جامعه روحانيون، نهايت عشق و ارادت به امام خميني رهبر آزادگان داشتند. هنگامي كه نيروهاي شوروي و مزدوران آنها به روستا‌‌ها مي‌آمدند، آنهايي كه دست و پا داشتند، فرار مي‌كردند و پيرمردان و پيرزنان در روستا‌‌ها باقي مي‌ماندند و مزدوران شوروي كه از عشق آنها به امام خميني (ره) آگاه بودند، آنها را مجبور مي‌كردند به امام توهين كنند، ولي آنها از توهين خودداري مي‌‌كردند و گاه كه مزدوران كمونيست عصباني مي‌شدند، پيرمردان و پيرزنان را به رگبار مي‌بستند و آنها مرگ را مي‌پذيرفتند، ولي توهين به امام را هرگز!

اوج رابطه عاطفي مردم افغانستان با امام خميني (ره) در زمان كسالت و بستري شدن امام بود كه مردم با حضور در حسينيه‌‌ها و مساجد و يا در خانه‌‌ها جمع مي‌شدند و براي سلامتي امام خميني، مجلس روضه، نذر و دعا بر پاي مي‌كردند و زماني كه صبح چهاردهم خرداد، خبر رحلت امام خميني از راديو كابل پخش شد، موج عزاداران امام خميني در شهرهاي كابل، مزارشريف، هرات و مناطق مركزي و... به راه افتاد.

هزاران نفر با حضور در خيابان‌‌هاي شهرهاي تحت سلطه كمونيست‌‌ها، چنان عزاداري كردند كه هيچ نيرويي نتوانست مانع آنان شود. رئيس‌جمهور وقت افغانستان كه تا آن زمان، رابطه گرمي با امام خميني نداشت، پس از انتشار خبر رحلت امام خميني، خواهان حضور در تشييع جنازه امام (ره) شد و پيام تسليتي براي آيت‌الله خامنه‌‌اي فرستاد و با حضور در سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل، دفتر يادبود امام را امضا كرد.
راديو كابل نيز كه در دست كمونيست‌‌ها بود، خبر رحلت امام را چنين انتشار داد: «رحلت آيت‌الله خميني يك ضايعه جبران‌ناپذير است؛ اين ضايعه براي تمامي بشريت است».

اكنون با گذشت هفده سال از رحلت امام، هنوز قاب عكس امام در بهترين جاهاي منازل جاي دارد و هنوز مردم در حسرت ديدار خميني (ره) هستند و به هر كس كه عازم ايران باشد، مي‌گويند جاي من زيارت آقاي خميني را انجام دهيد.

خميني روح خدا بود در كالبد زمان و رهبر مظلومان جهان
يادش گرامي و راهش مستدام

عبدالقادر كمالي
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن