تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821047824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با برنامه ريزي بر اضطراب امتحان فائق شويم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: با برنامه ريزي بر "اضطراب امتحان فائق" شويم
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): اضطراب امتحان ، احساسي است كه تقريبا همه آن را تجربه كرده ايم اما اين اضطراب ناشي از چيست ،چرا برخي مضطرب تر وبرخي خونسرد ترهستند ؟آنچه مهم است اينكه بي شك اگر مديريت بر اضطراب نباشد تاثيرسوء آن بر نتيجه امتحانات درسي دانش آموزان ودانشجويان مانند تمام امور ديگر مخرب خواهد بود.


كارشناسان علوم اجتماعي مي گويند: دست به هم ساييدن، ناخن جويدن، چنگ زدن به موهها ، دل آشوب، دل درد، تكرر ادرار ، گريه بي اختيار ، تپش قلب و لرزش از جمله رفتارهايي هستند كه لحظاتي پيش از ورود به جلسه امتحان يا قبل از توزيع ورقه هاي امتحاني در ميان دانش آموزان ديده مي شود.
برخي محققان اضطراب امتحان را نوعي اشتغال ذهني تعريف مي كنند كه با خودآگاهي شك و ترديد نسبت به خود و خود تحقيري مشخص مي شود.
كارشناسان علوم اجتماعي مي گويند: افراد با عزت نفس بالا توانايي برخورد شايسته با امتحان و مشكلات آن را در خود مي بينند، تحت تاثير تغييرات محيط قرار نمي گيرندو به توانايي هاي خود اطمينان دارند در مقابل افراد داراي عزت نفس پايين به دليل عدم اعتماد و اطمينان به تواناييهاي خود در موقعيتهاي اجتماعي عملكرد ضعيفي را ارايه مي دهند.
اضطراب امتحان چگونه بدن ما را تحت تاثير قرار مي دهد؟
*****************************************************
برخي از افراد مي گويند همه چيز را براي امتحان به بهترين نحو آماده كرده و همه چيز را مي داند ولي زمان امتحان فقط نيمي از مطالب ياد گرفته را به ياد مي آورند. چرا؟
گروهي از محققان سوييسي توضيح علمي اين امر را درتاثير اضطراب بر آموخته هاي علمي انسان مي دانند. براين اساس گاهي اوقات استرس ناشي از امتحان عامل فراموشي مطالب ياد گرفته شده مي شود زيرا يك تنش و استرس شديد، سيستم اعصاب كه در حالت عادي قرار دارد را فعال
كرده و درنهايت مانع از بهره بري صحيح فرد از آموخته هاي كامل وي مي شود.
چگونه مي توان بر استرس ناشي از امتحان غلبه كرد؟
********************************************
كارشناسان علوم تربيتي راهكار هاي متعددي را براي غلبه بر اضطراب و ترس ناشي از امتحان به راحتي اعلام كردند وكه مهمترين آنها داشتن برنامه ريزي صحيح درامور مختلف براي افراد است ..
به اعتقاد اين كارشناسان در بيشتر موارد اضطراب امتحان بعد از مقطع ابتدايي به سراغ افراد
مي آيد و اين مي تواند بيانگر اين مساله باشد كه ضطراب مي تواند به صورت اكتسابي نيز عمل كند.
برخي از اوليا مي گويند :دانش آموزان سال آخر و دانشجويان ترم نخست دانشگاهها از مضطرب ترين افراد نسبت به امتحان هستند.
اضطراب در امتحان شفاهي نيز نوع ديگري از اضطراب امتحان است كه عوامل مجزا از آزمون هاي كتبي در آن دخيل اند.
تجربه نشان داده است : دانش آموزان و دانشجويان اصطلاحا "شب امتحاني" درجلسات امتحاني بسيار با مشكل فراموشي روبرو مي شوند زيرا مطلبي كه به درستي و به طور اصولي فراگرفته نشود به راحتي نيز درذهن فرد جاي نخواهد گرفت.
"سرور بديعيان "روانشناس و مشاور تحصيلي بر برنامه ريزي اصولي و واقع گرا براي كاهش اضطراب دراين زمينه به ايرنا گفت : با برنامه ريزي مي توان درجلوگيري از ايجاداضطراب نقش مثبتي ايفا كرد.اين برنامه ها مي تواند براي فرد اوقات فراغتي را ايجاد كند كه خود ترس از امتحان و اضطراب ناشي ازآن را مي كاهد.
وي افزود: اولويت بندي كردن دروس در ابتداي هر دوره تحصيلي بسيار مهم است و البته بايد در كنار آن برنامه هاي ديگر مانند كار و ورزش و سرگرمي ها لحاظ شود.
وي بر داشتن برنامه هاي دراز مدت و كوتاه مدت تاكيد داشته و مي گويد: برخي كارها داراي محدوديت زماني است و بايد در اولويت قرار گيرند اما همواره بايد مد نظر داشت كه انجام چنين فعاليتهايي نبايد موجب حذف و ناديده گرفتن ساير امور شود.
بديعيان مي افزايد: برنامه ريزي براي يادگيري روزانه و سپس دوره كردن دروس در يك دوره زماني معين كمك بسيار خوب و ثمربخشي است زيرا به اين شكل دانش آموز در هر مرحله ميزان آمادگي خود را براي امتحان را بر آورد مي كند و هر بار ميزاني از ترس او را مي كاهد.
به گفته اين روانشناس ايجاد آرامش در محيط خانه و توجه به تغذيه دانش آموز و دانشجو از عوامل بسيار موثر ديگري است كه مي تواند فرد را براي امتحان آماده و در نتيجه اضطراب وي را بكاهد.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 680]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن