تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818693913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن ها فرشته اند مرثيه اي براي سينماي اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "زن ها فرشته اند" مرثيه اي براي سينماي اجتماعي
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): از : حسن معظمي --- پرداخت به مباحث اجتماعي بخصوص روابط خانوادگي و زندگي روزمره به عنوان موضوعي جذاب همواره در سينما مورد توجه بوده به نحوي كه توجه به اين امر همواره در دل خود بوجودآورنده آثار ماندگاري بوده است .


سينماي اجتماعي در ايران به دليل گستره وسيع موضوعي و جذابيت هاي خاص بويژه براي مخاطب عام همواره مورد توجه فيلمسازان بوده و از سويي اين بيم كه توجه به مضمون و داستاني خاص منجر به توليد فيلم هاي كليشه اي و شبيه به هم را موجب شود در اين عرصه وجود داشته است .
اين سينما در دوره اي به دليل توفيق چند فيلم انگشت شمار دچار سري سازي از نوع فيلم هاي كافه اي و ظهور جاهل ها ي كلاه مخملي در قبل از انقلاب شد و در دوره اي توليد آثار دختر و پسري (تين ايجري ) را در مقابل خود ديد و چند سالي است كه به دليل موفقيت چند فيلم از جمله چهارشنبه سوري دوباره گرفتار مضاميني از نوع سو ظن هاي خانوادگي شده است .
خيانت مردان به زنان ، بي وفايي زنان به مردان، لج و لجبازي زوج هاي جوان در قالب طرح مباحثي از نوع زن دوم،‌ ازدواج مجدد و از اين قبيل مسايل كه در برخي آثار موفق نشان داده در اين دوره محور روايي آثار قرار گرفته است .
فيلم هايي چون "زن ها فرشته اند" ، "انعكاس" ، "همخانه" ،‌"كلاغ پر"، "مجنون ليلي" و ... در اين زمره جاي مي گيرند.
فيلم "زن ها فرشته اند" ساخته شهرام شاه حسيني از اين دست آثار به شمار مي رود كه به تازگي در جدول اكران سينماها جاي گرفته و با وجود اقبال نسبي فاقد محتوا و مضمون به عنوان فيلم سينمايي در گونه اجتماعي است .
فرهاد و ليلا زوج عاشق پيشه كه زندگي مي گذارنند و ناگهان زن ديگري به نام سيمين زندگي را با مخاطره روبه رو مي سازد ، ليلا پي به خيانت دوست خود و سرك كشيدن او به زندگي اش به عنوان زن دوم مي برد و نازنين كه به عنوان يك ناجي وارد زندگي آن دو مي شود و در نهايت فرهاد كه به دليل عدم تعهد زندگي مشترك طرد و تنها رها مي شود.
زن ها فرشته اند صرفا با بهره گيري از چهره هاي سينمايي گيشه پسند همچون ديگر ساخته كارگردان كلاغ پر كه در زمان خود پرفروش نشان داد،‌ روانه اكران شده و هيچ نقطه شاخصي در بازي بازيگران از جمله "امين حيايي" ، " مهتاب كرامتي" ، "نيكي كريمي" و "محمد رضا شريفي نيا" در هيبت مرد پرخور ، مكار و هوس باز ديده نمي شود.
اين فيلم با وجود جاي كار در نوع روايت داستان به دليل ساختار قصه، ناتوان از بيان آن در سطح باقي مانده و صرفا به ايجاد موقعيت هاي به ظاهر طنز و فريبنده به دليل نوع فيزيك بازيگران بسنده كرده و فقط محيطي ديداري براي مخاطب عام به عنوان اثري كاملا متوسط و رو به پائين بوجود آورده است.
زن ها فرشته اند به دليل نپرداختن به لايه هاي شخصيتي، شخصيت هاي اصلي داستان خود ،و غفلت از ترسيم فضا و نوع روابط آدم ها در جامعه و پرهيز از واقعه نگاري به ترسيم فضاي غير واقعي و تبيين تعدادي از آدم هاي مرفه كه يا در كنار استخر و كجوزي و يا در كافي شاپ ديده مي شوند و يا به ارايه مد لباس بازيگران زن و مرد مي پردازد.
پرداخت به مباحث مهم خانوادگي كه مي تواند به عنوان يك دغدغه در ميان جامعه مطرح شود نيازمند پرداخت صحيح و عميق و توليد فيلم هاي جذاب و محتوايي است و صرف توجه به درآمدزايي و داشتن گيشه شيوه خوبي براي ساخت آثار كليشه اي و شبيه هم از سوي كارگردانان و تهيه كنندگان مشخص در سينما نيست .
به عقيده نگارنده زن ها فرشته اند در مقايسه با ساير آثار از اين دست هيچ وجه تمايزي نداشته با اين تفاوت كه يك موضوع و داستان با شاخ و برگ هاي اضافه و افراد مختلف روايت شده است .
اكنون كه ساخت فيلم به زعم تهيه كنندگان دشوار و بازگشت سرمايه مشكل و تامين بودجه نيازمند عبور از هفت خان است، توليد سري فيلم هاي بي ارزش آپارتماني در گونه اجتماعي كه مروج فرهنگ مصرف گرايي و نشانگر گسست نسل ها و ميل به سمت تهي شدن روابط خانوادگي است، چه دستاوردي به همراه خواهد داشت .
به هر سوي با احترام به ذائقه مخاطب عام و ضرورت توجه به مقوله اقتصاد فيلم و رونق سينماها ، توليد آثاري چون زن ها فرشته اند مترادف با اتلاف سرمايه ، انرژي ، نيروي انساني و در نهايت دلزدگي مخاطب در ميان مدت بوده و به تعبيري مرثيه اي براي سينماي با فرهنگ اجتماعي است.
سينماي اجتماعي،‌ بخش انديشه گرا و عميق نگر سينماست ، نمي توان به بهانه توليد فيلم هاي ارزان و ارايه تصوير از مضامين غلو شده و شخصيت هاي غير ملموس، شناسنامه توليد در سينما را با فهرست آثار نازل، كدر كرد.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن