تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815640365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته‌بدون دخانيات/ سيگار يعني سرطان و نابودي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هفته‌بدون دخانيات/ سيگار يعني سرطان و نابودي
وقتي براي اولين بار يك آمريكايي برگهاي سبز توتون را جمع‌آوري و خشك كرد، شايد نمي‌دانست كه با اين كشف خود آتشي برمي‌افروزد كه تا قرنها به دامن بشر افتاده و باعث نابودي او مي‌شود.

استعمال دخانيات امروزه به عنوان يك معضل جدي اجتماعي، اخلاقي و اقتصادي در جهان مطرح است.

بر اساس اطلاعات موجود و تحقيقات صورت گرفته كودكان، نوجوانان و جوانان قربانيان اصلي سيگار هستند.

استعمال دخانيات به عنوان مهمترين بيماري شيوع يافته قرن بيستم در هر ‪ ۱۵‬ثانيه يك قرباني مي‌گيرد و اگر اين روند ادامه پيدا كند، خسارت ناشي از اين پديده افزايش خواهد يافت.

برخي تحقيقات بيانگر اين حقيقت است كه اين پديده شوم از كشورهاي توسعه يافته شروع و به ديگر كشورهاي جهان گسترش يافت، اما به گزارش سازمان بهداشت جهاني روند مصرف سيگار در كشورهاي توسعه يافته رو به كاهش است و برعكس آن در كشورهاي در حال توسعه به شدت در حال افزايش مي‌باشد.

آمارها نشان مي‌دهد در دهه ‪ ۷۰‬قرن بيستم مصرف سيگار در كشورهاي توسعه يافته ‪ ۳/۲۵‬مرتبه بيشتر از كشورهاي درحال توسعه بود، اين درحالي است كه اين آمار در سالهاي اخير كاهش يافته و به ‪ ./۷۵‬رسيده است.

طبق برآوردهاي سازمان بهداشت جهاني (‪ (WHO‬هم اكنون بيش از يك ميليارد نفر سيگاري در دنيا وجود دارد كه بيش از دو سوم آنها در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي‌كنند.

براساس اين آمار حدود ‪ ۳۰۰‬ميليون نفر(‪ ۲۰۰‬ميليون مرد و ‪ ۱۰۰‬ميليون زن) در كشورهاي توسعه يافته و ‪ ۸۰۰‬ميليون نفر(‪ ۷۰۰‬ميليون مرد و ‪ ۱۰۰‬ميليون زن) در كشورهاي درحال توسعه سيگار دود مي‌كنند.

سازمان بهداشت جهاني هشدار مي‌دهد در صورتي كه در شيوه، عادات و رويه‌هاي استفاده از دخانيات در كشورهاي درحال توسعه تغييري صورت نگيرد، در ‪ ۳۰‬سال آينده هر ساله ‪ ۱۰‬ميليون نفر برشمار معتادين به سيگار افزوده خواهد شد كه ‪ ۷۰‬درصد اين قربانيان از كشورهاي در حال توسعه خواهند بود.

بي‌شك كاهش روند استفاده از مواد دخاني در كشورهاي صنعتي، دلايل مختلفي دارد اما مبارزه گروههاي مردمي، نهضت سبزها و اعمال ممنوعيت استفاده از آن در اماكن عمومي توسط دولتها يكي از مهمترين عوامل تاثير گذار در كاهش اين امر در مهد اوليه سيگار مي‌باشد.

نتيجه يك گزارش تحقيقات بهداشتي در آمريكا نشان مي‌دهد كه ضرر ناشي از استعمال سيگار در افراد غير سيگاري در اين كشور به يك چهارم كاهش يافته است.

بر اساس اطلاعات منتشره بدليل ممنوعيت استعمال سيگار در مكان‌هاي عمومي آمريكا، ميزان مواد سمي ناشي از مصرف سيگار كه در جسم افراد غير سيگاري در سال ‪ ۱۹۸۸‬تا ‪ ۱۹۹۱‬درحدود ‪ ۰/۲‬درصد بود، در سال ‪ ۲۰۰۳‬به ‪ ۰/۰۵‬درصد رسيد.

در اين سوي دنيا، برخي از كشورهاي در حال توسعه نيز در اين زمينه اقدامات مثبتي را آغاز كرده‌اند.

تعدادي از كشورها مانند مصر، چين و ژاپن استعمال دخانيات در بسياري از مراكز عمومي و برخي مراكز دولتي را ممنوع اعلام كرده‌اند.

در جوامعي كه بخش اعظم هرم سني آنان را نوجوانان و جوانان تشكيل مي‌دهند دشمنان با اجراي برخي برنامه‌هاي استراتژيك فرهنگي و اجتماعي از طريق تبليغات رسانه‌اي سعي دارند اين نيروي عظيم كار را در آتش سيگار و گرداب اعتياد نابود كنند.

اكنون استعمال دخانيات يكي از معضلات اساسي جامعه ماست، مشكلي كه پيامد هاي غيربهداشتي، نابساماني اقتصادي و گره‌هاي مختلف اجتماعي را به همراه دارد.

در اينجا اين سووال مطرح مي‌شود كه چرا در جامعه ما كارشناسان فرهنگي و اجتماعي سعي نكرده‌اند با يك اقدام مناسب نسبت به عوارض نگران‌كننده اين ماده دخاني اقدامي اساسي انجام دهند؟
به راستي تاچه حد طرح كنترل شده استعمال دخانيات در كشور اجرا مي‌شود؟ تا چه حد مردم خود را مقيد به ممنوعيت استعمال سيگار در اماكن عمومي كرده‌اند؟
اينها و شمار زيادي ديگر از اين سوالات همواره ذهن برخي از افراد را كه سيگار استعمال نمي‌كنند اما به واسطه بي‌توجهي افراد سيگاري همواره در معرض دود زيانبار آن هستند، مشغول كرده است. بسياري از كارشناسان ايلامي مي‌گويند: با توجه به بررسيهاي علمي و پزشكي دخانيات، شامل انواع توتون و تنباكو است كه دود حاصل از مصرف آن متشكل از موادي سمي و گاز آلودي مانند منواكسيد كربن، نيكوتين، ارسنيك، مواد راديواكتيو و هزاران ماده سمي ديگر مي‌باشد.

يكي از اين كارشناسان به خبرنگار ايرنا گفت: سيگار بعنوان عامل بسياري از بيماريهاي خطرناك و حداقل بيش از ‪ ۲۰‬نوع بيماري مهلك شناخته شده است.

اميرحسين اكبري افزود: سرطان ريه به عنوان شايع‌ترين بيماري و انواع ديگر سرطانها، بيماريهاي قلبي و عروقي و بيماريهاي تنفسي از جمله اين امراض هستند كه به طور مستقيم با سيگار ارتباط دارند.

وي گفت: بيماريهاي ناشي از مصرف دخانيات بيشتر از مردان، زنان را در معرض خطر قرار مي‌دهد زيرا آنان در اثر استشمام دود سيگار با امراضي از جمله ناباروري يا باروري با تاخير مواجه مي‌شوند.

وي افزود: تحقيقات علمي نشان مي‌دهد كه دود سيگار علاوه بر سيگاريها بر غيرسيگاريها و كساني كه تنها جرمشان نزديكي و همنشيني اجباري و يا اختياري با آنهاست، تاثير بسزايي دارد.

يك كارشناس اجتماعي در اين خصوص گفت: ضرورت برخورد با اين معضل بويژه با توجه به اين حقيقت تلخ كه سيگار كشيدن در بسياري از موارد سبب ايجاد برخي از بيماريهاي مهم و كجرويهاي اجتماعي مانند اعتياد مي‌شود، بيش از پيش روشن است.

صفورا پارياد افزود: برخي از راهكارها در يك اقدام جمعي و در سطح گسترده و كلان ملي، مي‌تواند گامهايي هرچند كوچك اما قاطع در برخورد با معضل استعمال دخانيات باشد.

وي گفت: اتخاذ تدابير و كاركردهايي در خصوص آشكارسازي نقش تخريبي استفاده از سيگار در ابعاد مختلف فرهنگ، اقتصاد، محيط زيست و بهداشت و سلامت افراد مي‌تواند در كاهش روآوري افراد به سمت سيگار موثر باشد.

وي افزود: استفاده از فرآيندهاي فرهنگي صحيح در راستاي تغيير نگرش و الگوهاي رفتاري بويژه در مراكز مختلف اجتماع در سطح مدارس و دانشگاهها در تشويق و تقويت جايگاه فردي كه اقدام به ترك سيگار مي‌كند، موثر است.

وي گفت: بكارگيري اقدامات قانوني و تنبيهي مناسب براي برخورد با عوامل قاچاق سيگار به داخل كشور و همچنين كم كردن مصرف سرانه سيگار و كنترل ميزان ورود سيگار به جامعه براي پيشگيري نيز منطقي به نظر مي‌رسد.

پارياد گفت: اعمال قوانين مالياتي مستقيم و غيرمستقيم براي مصرف‌كنندگان سيگار و اتخاذ و اجراي قوانيني كه مصرف سيگار در مجامع عمومي، مراكز دولتي، مراكز درماني و بيمارستانها، مراكز آموزشي، پاركها و اماكن تفريحي را ممنوع كند نيز در فرهنگ‌سازي عليه استعمال دخانيات موثر است.

وي گفت: ايجاد محدوديت‌هايي مانند اعمال همه جانبه قانون ممنوعيت عرضه، فروش و استفاده از انواع مواد دخاني براي افراد كمتر از ‪ ۱۸‬سال بي‌شك علاوه بر فرهنگ‌سازي باعث از بين رفتن اين رفتار نامناسب يعني استعمال سيگار مي‌شود.

بر اساس آمار موجود سالانه ‪ ۵۴‬ميليارد نخ سيگار در كشور دود مي‌شود.

سرانه مصرف سيگار در استان ‪ ۶۰۰‬هزار نفري ايلام ‪ ۱/۷‬نخ سيگار براي هر فرد است كه ‪ ۲۵‬درصد كمتر از متوسط كشوري است.ك/‪۴‬
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن