تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820887411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*پيام مقام معظم رهبري؛ نقشه راه مجلس* گفت‌وگو‌هاي ايسنا با بروجردي، رسايي، كوثري، فلاحت پيشه، حاجي بابايي و ميرتاج الديني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *پيام مقام معظم رهبري؛ نقشه راه مجلس* گفت‌وگو‌هاي ايسنا با بروجردي، رسايي، كوثري، فلاحت پيشه، حاجي بابايي و ميرتاج الديني


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رهبر معظم انقلاب اسلامي با صدور پيامي به مناسبت آغاز كار هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ضمن يادآوري تكليف حقوقي و اخلاقيِ سنگيني كه بر ذمه‌ يكايك نمايندگان به مدت چهار سال قرار دارد ،نكاتي را در شش بند خطاب به نمايندگان خانه ملت مورد تاكيد قرار دادند و مجلس مومن ، مستقل و شجاع و مدبّر، را نماد پايداري و ثبات الگويي از مردمسالاري دانستند.

نظر به اهميت اين فرمايشات در پيشبرد اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي و ارتقاء جايگاه قوه مقننه سرويس پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در گفت‌وگو با نمايندگان خانه ملت به تبيين نقطه نظرات آنها در راستاي عمل به اين فرمايشات پرداخته كه به اين شرح است:

با تدبير لازم، بايد توانمندي اقتصادي و معيشتي مردم را بالا برد

به گزارش ايسنا، در اين راستا منتخب مردم بروجرد در مجلس هشتم، پيام مقام معظم رهبري در روز افتتاحيه مجلس هشتم را پيام جامع و مهمي از سوي مقام معظم رهبري دانست كه طبق گفته رييس موقت مجلس، نقشه راه مجلس هشتم خواهد بود.

علاء الدين بروجردي افزود: اين پيام را دستورالعمل بسيار مهمي ذكر كرد كه تك تك نمايندگان نسبت به اجرايي شدن آن بايد حساسيت داشته باشند.

وي با اشاره به اين‌كه در پيام مقام معظم رهبري بر وقت‌گذاري در امر مهم مجلس و عدم سرگرم شدن به كارهاي ديگري كه خلل در اين وظيفه مهم ايجاد كند، تاكيد شده است، يادآور شد: به تعبير ايشان اين كار ناروا و ناسپاسي است و تاكيد كرده‌اند كه در همه جلسات عام و خاص مجلس نمايندگان به عنوان يك وظيفه حتمي شركت كنند.

نماينده مردم بروجرد در خانه ملت با اشاره به اين‌كه بايد در زمينه وظيفه مهم نظارت نيز بيش‌تر وقت صرف كرد، به بخش ديگري از فرمايشات مقام معظم رهبري اشاره كرد و يادآور شد: نمايندگان، نمايندگان ملتي مومن، شجاع و با اراده هستند، بنابراين عبور از گردنه‌هاي دشوار و موانع طبيعي چون (حوادثي كه رخ داده و يا ساخته دشمن است و مشكلاتي كه براي ملت ايجاد مي‌كنند) بسيار مهم است و بايد از همه توانمندي‌هاي فكري و عملي خود در اين جهت استفاده كنند.

وي با اشاره به بخش ديگر پيام مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه همه بايد از نمايندگان مجلس سخن واحدي شنيده و تبلور عزم ملي را در حرف و عمل آنان ببينند، اين پيام را از اين نظر حائز اهميت دانست كه همه بايد در عرصه مقابله با استكبار جهاني و دشمنان اين ملت صف واحدي داشته باشند.

به گفته نماينده مردم بروجرد در خانه ملت، ممكن است، در مسايل داخلي تبادل‌نظر و يا در كميسيون‌ها اختلاف‌نظر داشته باشيم، حتي اين امكان وجود دارد كه نمايندگان مجلس در ارتباط با عملكرد دولت اعتراض داشته، تذكر دهند، سوال كنند و يا از ديگر اهرم‌هاي قانوني مجلس استفاده شود، اما در مجموع بايد در برابر استكبار جهاني صف واحدي داشته باشيم و دنيا عزم ملي را در حرف و عمل ما بشنود و ببيند.

وي به سومين نكته پيام مقام معظم رهبري مبني بر تقارن مجلس هشتم با دهه چهارم انقلاب و مقوله مهم عدالت اجتماعي گفت: عنصر عدالت در جامعه ما در آغاز دهه چهارم انقلاب و آغاز به كار مجلس هشتم از اين جهت حايز اهميت است كه ما امروز در جامعه شاهد اختلاف جدي طبقاتي هستيم و تعداد قابل توجهي از مردم كشورمان زير خط فقر قرار دارند كه اين امر در ارتباط با عدالت اجتماعي به هيچ‌وجه قابل قبول نيست.

وي با بيان اين‌كه در فرمايش مقام معظم رهبري، عدالت عنصر مهمي تلقي شده و نابرخورداران از فرصت‌ها و توانايي كشور بايد از اين مواهب الهي و عمومي برخوردار شوند، تاكيد كرد: بايد در ارتباط با مسايل اقتصادي و معيشتي مردم نيز با توجه تصويب اصل 44 قانون اساسي، تدبير لازم را به خرج داد تا توانمندي اقتصادي مردم و معيشتي آن بالا رود، بنابراين حتما اين نكته به اين دليل از سوي مقام معظم رهبري تاكيد شده كه مجلس پديد آورنده نرم‌افزار اصلي حركت كشور است، چراكه نظام و ملت هم اختيار قانون‌گذاري و هم نظارت را به مجلس سپرده است و اين دو اهرم مهم در جهت تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري بسيار مهم است.

نماينده مردم بروجرد در خانه ملت با بيان اين‌كه نكته ديگر پيام مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه نمايندگان از قصرهاي رفيع و خانواده‌هاي اشرافي نيامده‌اند و از متن مردم برخواسته‌اند، ادامه داد: طبيعتا انتظار افكار عمومي و ملت ما اين است كه اين همرنگي را با ملت داشته باشيم و گرايش به اسراف پيدا نكنيم و رسيدن به اين امر مهم نيازمند مراقبت از خويشتن و حفظ زي مردمي در 4 سال دوران مسووليت است، چرا كه نسبت مردم از اين نگاه احساس همرنگي و علاقه بيشتري نسبت به نمايندگان خود خواهند داشت.

وي با اشاره به اين‌كه انجام اين كار دشوار، بدون كمك خواستن متضرعانه از خداوند متعال و مراقبت از خود، محقق نخواهد شد، آن را نكته‌اي بسيار كليدي و محوري دانست و افزود: محور ديگر پيام مقام معظم رهبري تاكيد بر هنر قانون‌نويسي و قانونگذاري بود كه امري مهم است، چرا كه قانون بايد روان، شفاف، روزآمد و بلندنگر باشد و گستره عظيمي از نيازهاي مردم و منافع عمومي را پوشش دهد، به طوري كه جزيي و بخشي‌نگر وجود نداشته باشد، بنابراين اين محورها در پيام رهبري اهميت داشته و دستورالعمل بسيار مهمي براي قانون‌نويسي در مجلس است.

بروجردي با بيان اين‌كه در پيام مقام معظم رهبري بر عنصر نظارت به عنوان دومين مسووليت نمايندگان ملت تاكيد شده، ادامه داد: تحقق اين عنصر با همكاري صميمانه و تعامل با قواي ديگر است، به طوري كه نظارت وظيفه قانوني مجلس بوده و در ارتباط با عملكرد دولت و ديگر دستگاه‌ها چشم ملت هستيم، بنابراين بايد نظارت را در جهت حفظ منافع مردم (ملي و عمومي) با حداكثر توان بكار گيريم، اما نبايد اين امر سبب شود، كه با ديگر قوا دچار چالش شويم، چرا كه هماهنگي بين اين دو محور مهم مي‌تواند ضامن حفظ حقوق مردم، حقوق ملي و منافع ملي باشد.

خلاصه پيام مقام معظم رهبري به مجلس هشتم همان اجراي صحيح وظايف نمايندگان و مجلس است

همچنين اسماعيل كوثري، منتخب مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: پيام مقام معظم رهبري كه در مجلس هشتم قرائت شد، بسيار شفاف و روشن بود و ابهامي نداشت كه ما بخواهيم آن را تفسير كنيم؛ اما مهم آن است كه چگونه مجلس مي‌خواهد آن را عملي كند.

وي با بيان اين مطلب، افزود: اگر خلاصه كلام و پيام ايشان را بخواهيم دريافت كنيم، همان اجراي صحيح وظايف نمايندگان و مخصوصا خود مجلس است كه بايد به دو موضوع قانونگذاري ونظارت بپردازد.

كوثري با بيان اين‌كه پس از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب بايد تصميمات و قوانين‌مان آنچنان درست و كارشناسي باشد كه با قوانين گذشته دچار تناقض شود، گفت: نمايندگان مجلس بايد آنچنان وقت بگذارند كه مساله اصلي‌مان كه اكنون پيشرفت كشور و اجرايي شدن شعارهاي اوليه‌ي انقلاب است، محقق شود.

وي با يادآوري اين‌كه وظايف نمايندگان بر اساس قانون مشخص شده، افزود: نمايندگان بايد آن چيزي كه منافع نظام، مملكت و مردم را در همه‌ي اقشار مدنظر دارد، تصويب كنند و همچنين در بحث نظارت تاكيد داشته باشند قوانيني كه مصوب مي‌شود، اجرايي شود.

وي ادامه داد: در صورتي كه نظارت به خوبي انجام نشود اين قانون مصوب شده در واقع ارزشي ندارد؛ بر اين اساس در جهت اجرايي كردن عدالت، نظارت لازم است.

وي تاكيد كرد كه البته نظارت نياز به افرادي دارد كه خود آن‌ها اول به خود رجوع كرده و سپس در جايي كه نظارت مي‌كنند، بدون رودرواسي؛ اما با مصالح نظام با دقت و ظرافت و حساسيت نظارت را انجام دهند تا هر مسئولي كه در جايي قرار مي‌گيرد، بداند كه نظارت‌كننده‌اي بر آن وجود دارد و به صورت مستمر بر او نظارت دارد در اين صورت ديگر كوتاهي در كار صورت نخواهد گرفت.

فرمايشات مقام معظم رهبري به مجلس هشتم، محورهاي ريشه‌دار ديني در فرهنگ مذهبي ماست

حجت‌الاسلام والمسلمين حميد رسايي، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم نيز در اين راستا تصريح كرد: ترجيح به گزارش‌هاي حزبي و سياسي بر منافع ملي و اشتغال به فعاليت‌هاي شخصي، نمايندگان را از كار اصلي خود باز مي‌دارد.

وي با اشاره به پيام مقام معظم رهبري در اولين روز كاري مجلس هشتم اظهارداشت: در مجموعه بيانات حضرت امام (ره) هم شبيه اين توصيه‌ها و محورهايي كه رهبري به نمايندگان مجلس هشتم داشته‌اند، وجود دارد. از نظر زماني هم كه به عقب‌تر برگرديم، مي‌بينيم در مجموعه رواياتي كه از هل بيت عصمت و طهارت آمده كساني كه به نوعي مسووليت عامه مردم را مي‌پذيرند، بايد به اين توصيه‌ها پايبند باشند.

وي افزود: محورهاي فرمايشات مقام معظم رهبري يك محورهاي ريشه‌دار ديني در فرهنگ مذهبي ماست و يقينا اگر مجلس بخواهد يك مجلس عاقبت به خيري باشد و توقعات مردم را پاسخ داده باشد، بايد در تمام فعاليت‌هاي قانون‌گذاري و نظارت اين محورها را سرلوحه كار خود قرار دهد.

وي ابراز داشت: وقتي نماينده‌اي وارد حوزه مجلس و نمايندگي مي‌شود ديگر وقتش براي خودش نيست و نبايد اين‌گونه تلقي كند كه مي‌تواند بخشي از وقت خود را به مسايل اقتصادي و حزبي و سياسي شخصي قرار دهد و اگر كسي هم گرايش سياسي و حزبي دارد آن را بايد موخر آن نيازهاي واقعي مردم بكند.

وي با يادآوري اين‌كه در مجلس ششم به توصيه‌هاي مقام معظم رهبري عمل نكردند، گفت: در اين مجلس گرايش حزبي و سياسي بر منافع ملي غلبه پيدا كرد و متاسفانه لطمه و ضربه زد و در مجلس هفتم هم كه در جاهايي كه اين اتفاق افتاد، ما شاهد بوديم كه دودستگي‌ها و اختلافات با يكديگر و همچنين با قواي ديگر بيشتر شد.

وي درباره‌ توصيه مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه دولت بايد مجلس قانونگذاري را راهنماي خود بداند و به قوانين مجلس يكسره پايبند باشند و از آن تخلف نكنند و بر سر دوراهي‌هاي اختلاف نظر، كارشناساني از دو طرف گره را بگشايند و راه درست را پيش پاي هر دو طرف باز كنند، گفت: مجلس و دولت از يكديگر جدا نيستند و نمي‌تواند به تنهايي كاري كنند. مجلس اگر دلسوزانه چيزي را تصويب كند، بايد براي اجرا در اختيار قوه مجريه قرار دهد و قوه مجريه هم اگر بخواهد كاري را اجرايي كند كه به نظرش فوايدي براي مردم دارد، بايد از تصويب مجلس بگذرد.

وي ابراز داشت: البته ما يك سري اصول مشترك داريم كه بايد آن را مورد توجه قررا دهيم، زيرا مردم در قالب اين قانون اساسي دولت و مجس را انتخاب كرده‌اند، اين قانون وظايفي را براي مجلس و دولت تعيين كرده است .اگر ما با دولت خدمتگزار كه جهتش عدالت‌محوري و توجه به محرومان است، همراه باشيم در بسياري از امور مي‌توانيم توافق‌نظر داشته باشيم و مجلس به عنوان يك نهاد قانونگذار و دولت به عنوان كارشناسان اين نهاد قانوگذار مي‌توانند مصوبات خوبي را كه اجرايي شود به دنبال داشته باشند.

وي افزود: البته بعد نظارتي مجلس كه رهبري تاكيد بر زنده بودن، پويا بودن و تحرك آن تاكيد داشتند مساله‌اي است كه بايد تقويت شود و در حال حاضر در قانوگزاري شايد به يك تلاش جدي براي بازنگري در قانون‌هايي كه در عرض يكديگر و يا خنثي كننده يكديگر هستند، نياز داشته باشيم. اما در بعد نظارت همواره اين نياز به صورت دايمي وجود دارد.

دولت،مجلس قانونگذاررا راهنماي عمل خود كند

همچنين حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، منتخب مردم اسلام آبادغرب در خانه ملت با تاكيد بر مدنظر قرارگرفتن نكته‌هاي داهيانه مقام معظم رهبري به مناسبت آغاز كار به مجلس هشتم شوراي اسلامي گفت: نمايندگان بايد در اين راه گام بردارند و انتظار مردم نيز از اين مجلس بالاست.

وي درباره پيام مقام معظم رهبري در مراسم افتتاحيه مجلس هشتم تصريح كرد: تاكيد مقام معظم رهبري در پيام‌شان به نمايندگان دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي خود‌سازي بود، به طوري كه نمايندگي را وظيفه مقدسي دانسته‌اند كه يك امر دنيايي نبايد مانع شود تا نماينده‌ از اين وظيفه غفلت كند.

وي تصريح كرد: نمايندگان داراي يك سري اختيارات، نفوذها و ارتباطات است كه بايد از اين امتيازات در راستاي وظيفه نمايندگي خود استفاده كنند، نه آن‌كه اين امتيازات را به رانت‌هايي تبديل كنند كه خارج از قانون بوده و سبب شود كه نمايندگان از اصل قانونگذاري و نظارت غفلت كنند.

فلاحت‌پيشه با بيان اين‌كه انتظار مردم از اين مجلس خيلي بالاست، چراكه اين مجلس مجلسي است كه اصولگرايان راي آورده‌اند و حتي با گروه‌هاي اصلاح‌طلب نيز يك پيوند انساني و يك رابطه مبتني بر تعهدات به مردم دارند و اين ارتباط آنان را به هم نزديك كرده است، افزود: در مجموع همه بايد در جهت خدمتگزاري به مردم قدم بردارند.

نماينده مردم اسلام‌آباد غرب گفت: دل مشغولي به خط و ربط‌هاي جناحي نيز سبب مي‌شود كه از وظيفه نمايندگي غفلت شود، بنابراين با وجود اين‌كه طبيعي است جناح‌ها تفكرات مختلف داشته باشند، اما در يك امر يعني پرداختن به امور اساسي و اصول مربوط به كشور و مشكلات اساسي مردم مشترك هستند، بنابراين نبايد در اين رابطه هيچ امري آنان را از وظيفه نمايندگي خود منحرف كند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه تاكيد مقام معظم رهبري بر اين بود كه نماينده خود را خدمتگزار مردم بداند، اظهار كرد: لازمه خدمت به مردم تواضع نسبت به آنان و خود كوچك بودن در مقابل خواسته‌ها و نيازهاي مردم است، تا مردم با نمايندگان خود احساس راحتي ‌كنند.

فلاحت‌پيشه تصريح كرد: نمايندگان بايد در قانونگذاري و در نظارت هيچ چيز را غير از صلاح و مصلحت مردم مورد اغماض و ملاحظه قرار ندهند.

وي در مورد اين پيام رهبري مبني بر اين‌كه همگان بايد تبلور عزم ملي را در حرف و عمل نمايندگان مجلس ببينند، گفت: برخي اهداف و اصول و نيازها در جامعه وجود دارد كه نياز به نگرش ملي دارد، همان‌گونه كه مردم عزم ملي خود را با وجود مشكلات خود در انتخابات نشان دادند، انتظار دارند كه نمايندگان آنان نيز در پيشبرد اصولي كه مدنظر مردم بوده و منافع ملي است، عزم جدي داشته باشند.

فلاحت‌پيشه در مورد بخش ديگر پيام مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه دولت بايد مجلس قانونگذار را راهنماي عمل خود كرده و به قوانين مجلس پايبند باشد، اظهار كرد: ايشان رابطه‌اي را تنظيم كرده‌اند، مبني بر اين‌كه پيشنهادات و مشورت كارشناسي را دولت ارائه داده و مجلس هادي دولت باشد،‌ بنابراين مساله‌اي كه تنظيم كننده رابطه دولت و مجلس است، هم قانون چشم‌انداز 20 ساله و هم قوانين برنامه چهارم و پنجم است كه مجلس در نظارت بر اجراي آنها نقش دارد.

به گفته وي، اگر در اين رابطه اختلافي پيش آمد، بايد پيش از اين‌كه به صحن علني مجلس كشيده شود در مذاكره‌اي دوجانبه حل شود.

فلاحت‌پيشه در پايان گفت: در مجلس هفتم با وجود اين‌كه مجلس و دولت اصول‌گرا بودند، متاسفانه مشاهده مي‌شد كه بسياري از مسايل مورد نياز جامعه به دليل اختلاف نظرات در صحن علني مجلس مطرح مي‌شد و نتيجه‌اش ضرري بود كه متوجه مردم مي‌شد، بنابراين بايد كارگروه‌هاي كارشناسي از دو قوه مجريه و مقننه تشكيل شود كه حداقل اختلافات به صحن كشيده شود.

تبعيت دولت از قوانين مجلس، مهم‌ترين نكته در پيام مقام معظم رهبري است

در اين زمينه حميدرضا حاجي‌بابايي، نماينده‌ي مردم همدان در خانه ملت نيز گفت: هر كار و هر شغل ديگري در كنار كار نمايندگي كه جايگاه آن را با خدشه روبه‌رو كند، نمي‌تواند نماينده را با موفقيت روبه‌رو كند، بلكه او را با شكست مواجه خواهد كرد.

وي درباره پيام مقام معظم رهبري به مناسبت افتتاح مجلس هشتم تصريح كرد: جايگاه نمايندگي جايگاه بزرگي است و اعتقاد دارم كسي كه به عنوان نماينده‌ي مردم انتخاب مي‌شود، اگر تمام وقت خود را مصروف به كار نمايندگي كند، باز هم وقت كم خواهد آمد و نمي‌تواند به همه‌ي امور رسيدگي كند، بنابراين نماينده‌ي مردم بايد تمام‌عيار نماينده بوده و در خدمت مردم باشد.

منتخب مردم همدان در خانه ملت با بيان اين‌كه در كنار كار نمايندگي نبايد به امور حاشيه‌اي پرداخت، ادامه داد: به طور نمونه نماينده‌ي مجلس نبايد در مسايل اقتصادي وارد و به كارهاي سرمايه‌گذاري مشغول شود؛ چرا كه اقدامات ديگر، نماينده را از مسير نمايندگي دور كرده و يا جايگاه وي را تنزل مي‌دهد.

حاجي‌بابايي در مورد بخش ديگري از پيام مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه همگان بايد تبلور عزم ملي را در حرف و عمل نمايندگان مجلس ببينند، افزود: در مواردي ممكن است شعار دهيم كه بايد منافع ملي را حفظ كنيم كه همه اين كار را انجام مي‌دهند، در موارد ديگر هم عمل ما نشان مي‌دهد كه اراده‌ي ملي و منافع ملي را دنبال مي‌كنيم، به طور مثال دولت بايد مجري و مجلس بايد قانون‌گذار باشد، و با هم همراهي كنند و هر يك وظيفه و مسووليت خطير خود را انجام دهند.

وي با تاكيد بر اين‌كه منافع مردم در عمل، نه به شعار ملاك عمل باشد، خاطرنشان كرد: بدون هماهنگي و همراهي بر اساس مسووليت‌ها نمي‌توان به دنبال منافع مردم بود.

وي در مورد اين بخش از پيام مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه در اين دهه گفتمان اصلي انقلاب پيشرفت و عدالت است، و وظيفه‌ي مجلسيون براي تحقق اين امر را يادآور شدند، عنوان كرد: پيشرفت و عدالت لازم و ملزوم يكديگرند، يعني تا زماني كه پيشرفت نداشته، توليد ثروت نكنيم، كشور را توسعه ندهيم و سطح رفاه عمومي مردم را بالا نبريم، سخن گفتن از عدالت چندان معنا و مفهوم پيدا نمي‌كند، بنابراين زماني مي‌توان از عدالت صحبت كرد كه كشور رو به توسعه باشد و توليد ثروت و سرمايه‌گذاري افزايش يابد، هم‌چنين وضعيت رفاه مردم بالا رود.

به گفته‌ي نماينده‌ي مردم همدان، اگر خواهان رسيدن به عدالت هستيم، بايد تمام توان خود را در كشور به كار بگيريم تا در منابع نيروي انساني و مالي و توليد علم مسيري را طي كرد تا به توسعه‌ي پايدار رسيد و عدالت نيز در جامعه پياده شود.

حاجي‌بابايي در مورد پيام ديگر مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه دولت بايد مجلس قانون‌گذار را راهنماي عمل خود كرده و به قوانين آن پايبند باشد، گفت: فرمايشات رهبري به اين معناست كه مجلس در راس امور است و قوانيني كه تصويب مي‌كند، بايد اجرا شود. البته ممكن است برخي مواقع ابهاماتي بين دولت و مجلس به وجود آيد و يا نياز به همكاري‌هاي دوجانبه باشد تا يك مشكل و معضل حل شود و به جامعه كشانده نشود. در اين شرايط لازم است كه گروه‌هاي مختلف در كنار هم قرار گرفته و بتوانند مشكلي كه به وجود آمده را برطرف كنند.

وي در ادامه از مهم‌ترين نكات فرمايشات مقام معظم رهبري را حمايت از دولت، بيان جايگاه مجلس، عدم اختلاف بين اين دو، تبعيت دولت از قوانين مجلس و از همه مهم‌تر نشانه رفتن براي منافع ملي و دقت و توجه بيشتر به مسايل گوناگوني دانست كه جزو مطالبات مردم است.

حاجي‌بابايي در پايان به تاييد مجلس هفتم و تشكر از رييس و هيات رييسه مجلس هفتم از سوي مقام معظم رهبري اشاره كرد.

نماينده‌ها از بطن جامعه آمده‌اند و بايد منافع ملي را لحاظ كنند

همچنين علي عباسپور تهراني‌فرد، نماينده‌ي مردم تهران با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به مجلس هشتم تصريح كرد: نماينده بايد در قانون‌گذاري، نظارت بر عملكرد دستگاه‌ها، سوال و تذكر و راي به اعتماد به وزرا و ... با در نظر گرفتن مصالح مردم عمل كند.

وي اظهارداشت: دولت بايد از قانوني كه در مجلس تصويب مي‌شود و به تاييد شوراي نگهبان مي‌رسد، تبعيت كرده و آن را اجرايي كند، اما در مسير بررسي يك طرح يا لايحه بهتر است تبادل نظر از همه جهات قانون‌گذاري و اجرايي صورت گيرد تا يك قانون جامع و قابل اجرا در جامعه به تصويب برسد.

وي چنين روندي را بسيار موفقيت‌آميز دانست و به آن‌چه در كميسيون متبوعش در مجلس هفتم براي نحوه‌ِي پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها صورت گرفته اشاره و خاطرنشان كرد: طبيعي است كه اگر در مقاطعي جمع‌بندي حاصل نشود، بايد نقطه‌نظرات كارشناسان زبده ملاك عمل قرار گيرد و در غير اين صورت دولت بايد قانون مصوب مجلس را به اجرا درآورد.

به گفته‌ي وي حتي اگر در عمل اشكالات اجرايي وجود داشته باشد، آن قانون در صورت ارايه‌ي طرح يا لايحه قابل بررسي مجدد و تغيير است.

اين نماينده‌ي اصولگراي مجلس هشتم با بيان اين‌كه نماينده بايد با در نظر گرفتن مصالح ملي عمل كند، گفت: ممكن است تعدادي باشند كه آن قانون را نپسندند و از مكانيزم‌هايي براي تغيير راي نمايندگان استفاده كنند كه به مصلحت مجلس و نماينده نيست.

به گفته‌ي وي، متاسفانه شاهديم كه بعضا به طرق مختلف با دادن امتياز در منطقه براي اجراي كار و با توجه به اين‌كه نماينده براي كانديداتوري دوره‌ي بعد خود با نگراني روبه‌روست از مكانيزم‌هايي استفاده شود كه البته اين امر به مصلحت نماينده نيست.

وي با بيان اين‌كه بيشترين فشار روي نماينده را از سوي برخي دستگاه‌هاي اجرايي مي‌بينيم، گفت: نبايد چنين حركتي در نظامي كه دستگاه‌هاي قانون‌گذاري آن تابع نظام هستند، رخ دهد.

عباسپور تاكيد كرد: نماينده‌ها از بطن جامعه آمده‌اند و بايد منافع ملي را لحاظ كنند.

درصدد تشكيل كميته تبادل نظر بين مجلس و دولت هستيم

همچنين يك عضو هيات رييسه موقت مجلس هشتم با اشاره به پيام مقام معظم رهبري در افتتاحيه اين مجلس،‌ گفت:‌ دنبال اين هستيم كه يك مجمومه مشترك و كميته تبادل نظر و رفع اختلاف بين مجلس و دولت تشكيل دهيم تا در آن كميته‌، برنامه‌ها زير نظر رييس مجلس پيگيري شود، و در مقام اجرا، آنجا كه اختلافي بين دولت ومجلس پيش مي‌آيد موضع با تدابير مناسب و قانوني قبل از آن‌كه نماد بيروني پيدا كند، حل شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني ، ‌پيام مقام معظم رهبري را پيامي راهگشا و تاثيرگذار به ويژه در جهت تعامل مثبت بين قواي سه‌گانه دانست و گفت:‌ در اين پيام در عين حال كه به بحث نظارت تاكيد شده بود، همكاري صميمانه نيز مورد توجه بود.

به گفته وي،‌ اگر دولت و مجلس هر كدام به حيطه قانوني خود اكتفا كنند و به آن قانع باشند، به خوبي تعامل بين مجلس و دولت، ‌در دوره مجلس هشتم شكل خواهد گرفت.

وي تاكيد كرد:‌ همان‌طور كه مقام معظم رهبري هم فرموده‌اند دولت بايد به هر آنچه كه مجلس تصويب مي‌كند، پايبند بوده و از آن تخلف نكند. اما در مورد كيفيت اجرا مي‌توان به طور كارشناسي عمل كرد.

اين عضو هيات رييسه مجلس هشتم با بيان اين‌كه روي موضوع راهكارهاي تعامل بين مجلس و دولت كار مي‌كنيم،‌ گفت: ‌در اولين جلسه هيات رييسه اين موضوع مطرح شده است.

ميرتاج‌الديني معتقد است كه در فرمايشات رهبر معظم انقلاب مبني بر اين‌كه سرگرم شدن بر هر كاري كه در وظيفه نمايندگي خلل وارد كند، نارواست، توجه ايشان به اين مساله است كه دوران نمايندگي كوتاه است و اگر نماينده تمام وقت خود را براي امر نمايندگي نگذارد نمي‌تواند اين بار سنگين را به مقصد برساند.

منتخب مردم تبريز در مجلس، ‌كارهاي موازي در كنار كار مجلس را از جمله اين امور دانست و گفت:‌ قانون‌گذار بايد كلان‌نگر باشد و مصالح كل كشور و همه مردم را در نظر بگيرد، و عدول از اين قضيه و متمركز شدن در مسائل جزيي و فرعي، مانع اداي درست حق قانون‌گذاري مي‌شود.

وي با مذموم دانستن نگاه لجاجت‌آميز در قانون‌گذاري، آن را بدين معنا دانست كه با وجود نظر كارشناسان، يك نماينده به تصويب يك طرح يا لايحه طبق نظر خودش اصرار بورزد.

انتهاي پيام
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن