واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
«... سيد ضياءالدين، مهره انگليس در شطرنج سياست ايران (بالاخره براي تنزيه رضاخان راضي به انگليسي خواندن سيدضياء هم شدند!!) به دست رضاخان كيش و مات و سپس مجبور به ترك ايران شدو ايلات طرفدار انگليس در جنوب ايران نيز به دست رضاشاه سركوب شدند و علمايي كه انگليسي ها از شهرهاي مقدس شيعي اخراج كرده بودند را نيز آغوش گشوده شاه ايران ياري داد(!)، همچنان كه مصدق ضد انگليسي و ملي گرا را نيز اين رضاخان ظاهراً انگليسي(!!) بود كه وزير ماليه ايران و سپس حكمران آذربايجان ساخت...»(45) كار به آنجا مي رسد كه كودتاي 1299 رضاخان را انقلاب محافظه كارانه خوانده و نتايج آن را مدرنيزاسيون، عقلاني كردن نظام سياسي و ايجاد وحدت ملي در ايران مي دانند.(46) اين درحالي است كه در نامه هرمن كامرون نورمن (وزير مختار وقت دولت بريتانيا) به لرد كرزن (وزير امور خارجه انگليس) به تاريخ 25 فوريه 1921 مطابق با جمعه 7اسفند 1299 آمده است كه سيد ضياءالدين طباطبايي از وي خواسته براي احتراز از مخالفت شوروي، ماهيت دولت وي مبني بر طرفداري از دولت انگليس مخفي بماند. نكته جالب آنكه نورمن در تاريخ اول مارس همان سال در تلگراف ديگري به كرزن اطلاع مي دهد كه تمام اتباع خارجي مقيم ايران تصور مي كنند كه انگليس كودتاي سوم اسفند را برنامه ريزي كرده است، به طوريكه، تكذيب هاي او نيز بي اثر بوده است. جرج پرسي چرچيل دبير دوم دبيرخانه شرقي سفارت انگليس نيز روز بعد از تاريخ ياد شده، در يادداشت هاي خود نوشت كه قضيه كودتا ظاهراً نتيجه يك توطئه است.(47) تحريف سابقه فراماسون ها در تاريخ معاصر همين تحريفات را درباره اشخاصي مانند سليمان ميرزا اسكندري، ميرزا آقاخان كرماني، عبدالرحيم طالبوف، ميرزا فتحعلي آخوندزاده و... در نوشته هاي امروزين انديشه هاي ماسوني شاهد هستيم كه متأسفانه در برخي نشريات و روزنامه هاي وابسته به جريان شبه روشنفكري بدون هرگونه روشنگري و پاسخي منتشر مي شوند. في المثل در يكي از اين نوع نوشته ها آمده است: «... از ميان اين افراد كه مي توان آنها را از پايه گذاران جريان روشنفكري معاصر دانست كه پس از قرن ها سكوت و خاموشي در عرصه فكر و انديشه ظهور كردند، مي توان كساني مانند طالبوف، ميرزا ملكم خان، آخوندزاده و... و دهها انديشمند ديگر را نام برد كه در آگاه كردن توده هاي مردم و پيدايش و شكل گيري نهضت مشروطه سهم عمده اي د اشتند...»(48) نشريات ماسون زده در حالي امثال ميرزا آقاخان كرماني را انديشمند آزاديخواه مي خواند كه در اسناد مختلف درباره شرح حال وي چنين آمده است: «ميرزا آقاخان كرماني» نيز از جمله فراماسونرهايي بود كه دست در دست «ميرزا ملكم خان» و «شيخ محسن خان مشيرالدوله» داشت و در رسالت خود به نامهاي «سه مكتوب» و «صدخطابه» سفارشات «آخوندزاده» را تكرار كرده است. وي در اسلامبول با تعاليم فراماسونري آشنا گشت و پس از بازگشتن به ايران سخت از فرقه ضاله «ازليه» (94)حمايت نمود. ميرزا آقاخان كرماني در ايام اقامت در اسلامبول به واسطه تأثير عوامل مختلف اجتماعي دستخوش تحول فكري عجيبي شد و از بدو ورود كه با ميرزا يحيي صبح ازل (از بنيانگذاران فرقه بهاييت) و پيروان او ارتباط داشت، متمايل به صبح ازل گرديد و به راه زندقه و الحاد رفت و با اسلام به همان شيوه و مخصوص روسي پسند آخوند زاده، عناد و خصومت مي ورزيد.» (50)درباره نوشته هاي او كه در حقيقت تقليدي از آثار «آخوندزاده» است، بايد گفت كه:«نوشته او يك مكتوب است نه سه مكتوب و تازه مكتوب مزبور از سه مكتوب ميرزا فتحعلي الهام گرفته است..»(51) ديگر آزاديخواه انديشمند حضرات روشنفكرنما، يعني ميرزا ملكم خان معروف تر از آن است كه بتوان به يك يا دو منبع تاريخي اشاره كرد. اينكه چرا برخي افراد و نشرياتي كه مارك اصلاح طلب بر پيشاني دارند، در تلاشند تا شخصيت تاريك و سياه فردي مانند ميرزا ملكم خان را تطهير و تنزيه گردانند، شايد از آن رو باشد كه برخي تئوريسين هاي وابسته به اين جناح، تقريبا همان پرده اي را ساز مي كنند كه ميرزا ملكم خان حدود 110 سال قبل مي نواخت. شباهت تئوري هاي اين افراد با نظريات ملكم خان، شگفت آور است! ولي اگر بدانيم كه ملكم خان با شناختي كه از جامعه ايران و سنت هاي فرهنگي آن بدست آورده بود، در ايده اصلي خود يعني اروپايي كردن ايران تجديدنظر كرد و فراماسونري را در پوشش مذهب و دين به خورد ملت داد، از اين تشابه تعجب نمي كنيم!! ويليام اسكات بلونت (آزاديخواه انگليسي) در كتاب «راز تاريخي اشغال انگليسي مصر» از قول ميرزا ملكم خان مي نويسد: «... من دريافتم كه اروپايي كردن ايران بي فايده است و مصمم شدم كه اصلاح طلبي خود را در لفافه مذهب عرضه كنم تا براي هموطنانم در خور فهم باشد...»(52) پانوشت ها: 45-رضا خجسته رحيمي- بازخواني سقوط رضاخان (كامجويي از مشروطه ايراني)- پيشين46-متين غفاريان- بازخواني سقوط رضاخان (كودتا يا انقلاب محافظه كارانه؟)- هفته نامه شهروند امروز 14 (شماره پياپي 45)- 11شهريور 138647-حسن فراهاني- روزشمار تاريخ معاصر ايران، جلد اول (سوم اسفند 1299-1300)-پيشين48-حسن ايماني- ميرزاآقاخان كرماني- صفحه مشروطه روزنامه شرق- سال سوم شماره 820- 7مرداد 138549-ازلي ها شاخه اي از فرقه بابي ها به سرپرستي ميرزا يحيي صبح ازل بودند.50-اسماعيل رايين- جلد اول» فراموشخانه و فراماسونري در ايران»- به نقل از مجله محيط شماره 3و 6- انتشارات اميركبير- چاپ اول، 1346- صفحه 46751-فريدون آدميت- انديشه هاي ميرزاآقا خان كرماني- انتشارات خوارزمي- صفحه 4252-ويليام اسكات بلونت- راز تاريخي اشغال انگليسي مصر- لندن- 1907- صفحه 83
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]