تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813308372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش انتقادها نسبت به اسرائيل و آمريكا در اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افزايش انتقادها نسبت به اسرائيل و آمريكا در اروپا
خبرگزاري انتخاب : هلگا امباخر تاريخ دان دانشگاه سالزبورگ در اين رابطه مي گويد : ”در اين كه افكار جديدي درحال رشد است شكي نيست و عموماً بيشترين كساني كه از اين تفكر حمايت مي كنند ، جوانان و نوجوانان اقليت مسلمان از نسل دوم ويا سوم مهاجرين و همچنين جواناني هستند كه از قشر كم درآمد و فقير جامعه اند.“
تحقيقات گروهي از محققين تاريخ دانشگاه سالزبورگ در اروپا نشان مي دهد كه از زمان شروع انتفاضه دوم در پائيز سال 2000 ميلادي ، افكار جديد يهودي ستيزي در اين قاره زياد شده است . نه تنها در آلمان و يا اتريش ، بلكه فرانسه و انگليس، مركز پيدايش و رشد اينگونه افكار مي باشند . جالب اين است كه تنها گروههاي راستگراي افراطي نيستند كه داراي چنين افكاري مي باشند، بلكه در بين جوانان مسلمان ساكن اين كشورها ، گروهاي مخالف جهاني شدن ، مجموع هاي صلح طلب و گروههاي چپ و ليبرال اروپايي هستند كه داراي افكار يهودي ستيزي اند.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل انتخاب از اتريش، خانم هلگا امباخر تاريخ دان دانشگاه سالزبورگ در اين رابطه مي گويد : ”در اين كه افكار جديدي درحال رشد است شكي نيست و عموماً بيشترين كساني كه از اين تفكر حمايت مي كنند ، جوانان و نوجوانان اقليت مسلمان از نسل دوم ويا سوم مهاجرين و همچنين جواناني هستند كه از قشر كم درآمد و فقير جامعه اند.“

تحقيقات در زمينه رشد افكار ضد اسرائيلي و ضد آمريكايي در كشورهاي آلمان فرانسه و انگليس توسط خانم مارگيت رايتر وآقاي كريستيان هوبر از دانشگاه سالزبورگ صورت گرفته به اين نتيجه رسيده است كه انتقادها نه تنها نسبت به اسرائيل و آمريكا متحد اصلي اين كشورصورت مي گيرد، بلكه كم و بيش به افكار يهودي ستيزي سرايت كرده است.

عموم اين حركتها از شروع انتفاضه دوم آغاز شده و عمليات تروريستي عليه برج هاي دوقلوي نيويورك و شروع جنگ عليه عراق آنرا تشديد كرده است.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل انتخاب از اتريش، اما اينكه چه تفاوتي در سه كشورفوق در رابطه با افكارضد سامي وجود دارد، فقط به اين بستگي دارد كه اين كشورها برداشتهاي مختلفي از ناسيونال سوسياليسها دارند . براي مثال در آلمان برگزاري مراسم يهوديان از اهميت بيشتري برخوردار است تا انگليس كه درجنگ جهاني از يهوديان حمايت ميكرد و رابط تاريخي بسيار نزديكي با اسرائيل در منطقه داشته است.

براي مثال در روزنامه گاردين انگليس مقاله هايي چاپ مي شود كه وجود كشور اسرائيل را زير سئوال مي برد، در حاليكه نگارش چنين مطالبي در روزنامه هاي آلماني بعيد بنظر مي رسد . برخلاف انگليس، در آلمان سخن گفتن راجع به افكار ضدسامي ممنوع است ، اينگونه مطالب عموماً بصورت كنايه گفته مي شود. علت اين امر را بايد در احساس گناه كردن آلماني ها دانست. در انگلستان مردم نسبت به شناخت نوع دوم افكار ضد سامي نيازي ندارند.

علاوه برآن تفاوتهاي ديگري نيز وجود دارد، يكي تفاوت تاريخي حضور مسلمانان در سه كشور فوق است. در كشورهاي فرانسه و انگلستان تعداد زيادي از مسلمانان كشورهاي مستعمره سابق آنها به اين دوكشور مهاجرت كرده و ساكن شده اند، در حاليكه مسلمانان آلماني بيشتر كارگران مهماني هستند كه از تركيه آمده اند. لذا افكار ضد سامي در بين مسلمان انگليس و فرانسه نقش بسيار مهمتري دارد تا مسلمانان ساكن آلمان. مسلمانان فرانسه و انگليس خود را قرباني استعمارگران گذشته مي دانند و در اين زمينه بيشتر همبستگي خود را با قربانيان درگيرهاي خاورميانه از جمله جنگهاي عراق و افغانستان اعلام مي دارند.

برخلاف فرانسه، در انگلستان كه نيروهاي نظاميش در جنگ عراق شركت كرده اند، مسلمانان همراه با گروهاي چپ و مخالفين جهاني شدن بزرگترين تظاهرات ضد جنگ را در اين كشور راه انداختند. حتي نيروهاي چپ انگليسي شعار "ما همه حزب الله" هستيم را حمل مي كردند.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل انتخاب از اتريش، محققين همه بر اين عقيده اند كه رشد موج افكار ضد سامي فعلي مربوط به ناآرامي هاي خاورميانه است و فكر تازه اي نيست و اين امر از سال 1982 هنگام جنگ اسرائيل عليه لبنان شروع شد و نيروهاي چپ اروپا به دادن شعارهاي ضد اسرائيلي دست زده و نيروهاي نظامي اين كشور را با ارتش نازي مقايسه مي كردند.

در جنگ اول خليج فارس در سالهاي 1990و 1991 در فرانسه درگيريهاي با مسلمانان كه از صدام حمايت مي كردند و شعار عليه اسرائيل مي دادند نيز صورت گرفت. در اين سالها در آلمان و فرانسه نيز شعارهاي ضد سامي زيادي در اجتماعات شنيده مي شد.

آندراي اس ماركويتس (Andrei S.Markovits )جامعه شناس آمريكايي مي نويسد : ”افكار دشمني با اسرائيل يك فرم جديد از نوع افكار ضد سامي است و به يهودي ستيزي هاي گذشته ارتباطي ندارد . بلكه بيشتر آن نگراني هاي اخلاقي است كه در برابر سياستها و اقداماتي صورت مي گيرد كه امروز از سوي آمريكا و اسرائيل سر مي زند.“

خانم مارگيت رايتر معتقد است، حتي منتقدين به حق سياستهاي اسرائيل و آمريكا، از اتهام يهودي ستيزي در امان نيستند.

واقعيت اين است كه افكار يهودي ستيزي در برگيرنده افكار ضد اسرائيلي است.

خانم ها امباخر و رايتر معتقدند كه موقعيت فعلي را نبايد آنطور كه اسرائيلي ها و سازمانهاي يهودي آمريكايي مي بينند ، با سالهاي 1930 مقايسه كرد . زيرا بين اين دو موقعيت تفاوتهاي زيادي وجود دارد . يهودي ستيزي يك دكترين دولتي نيست. كشورهاي اتحاديه اروپا با آن مخالفت كرده و به مبارزه با آن برخاسته اند.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل انتخاب از اتريش،در اين كشورها درگيري عليه يهوديان بصورت ناگهاني و اتفاقي بوجود مي آيد، اما هرگز احزاب سياسي در آن دخالت نداشته و از سوي گروههاي خاصي سازماندهي نشده است.

منبع :روزنامه دي پرسه : 28 مي
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن