تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815333182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/اولين گردهمايي رابطين سياسي ارتش/ روح‌الله حسينيان: ‌١٥ خرداد نقطه‌ي آغازين يك حركت انقلابي بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /اولين گردهمايي رابطين سياسي ارتش/ روح‌الله حسينيان: ‌١٥ خرداد نقطه‌ي آغازين يك حركت انقلابي بود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

روح‌الله حسينيان، فرماندهان ارتش را افرادي متدين و معتقد توصيف كرد و با بيان اين‌كه من را يكي از هواداران ارتش حساب كنيد، اظهار كرد: با تمام وجود هم اعتقاد و هم ارادت نسبت به ارتش دارم و هرگاه خدمت برادران ارتشي رسيده‌ام بسيار نسبت به آينده اميدوار شده‌ام.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي، بعد از ظهر پنج‌شنبه در اولين گردهمايي سراسري رابطين سياسي ارتش، با اشاره به قرار داشتن در آستانه‌ي سالگرد روزهاي 14 و 15 خرداد، به بيان تحليلي از وقايع 15 خرداد و نقش امام خميني در آن پرداخت و گفت: علما و رهبري نهضت، مالكان را قابل دفاع نمي‌دانستند و حضرت امام (ره) هم در اين رابطه فرموده بودند كه ارباب‌ها آن‌قدر ظلم كرده‌اند كه قابل دفاع نيستند.

وي با بيان اين‌كه اصولا در آن زمان زمين موقوفه‌اي در دست علما نبود، پس موضع و مبارزه‌ي علما براي چه بود؟ افزود: مناسبات بين‌المللي پس از جنگ جهاني دوم بر مبناي جنگ سرد شكل گرفت و دو ابرقدرت شوروي و آمريكا به وجود آمدند و خط‌كشي بين منافع آغاز شد. ايران در اين تقسيم‌بندي‌ها در حوزه‌ي نفوذ آمريكا قرار گرفت.

حسينيان ادامه داد: در سال‌هاي بعد از 1338 اتفاقاتي در جهان افتاد؛ اتحاد جماهير شوروي با شعار سوسياليسم توانست بسياري از كشورها را تحت تاثير افكار كمونيستي خود قرار دهد. بدين ترتيب رفتار و تاكتيك‌هاي آمريكا هم عوض شد، از جمله اين‌كه در 1339 وقتي كندي در آمريكا به قدرت رسيد، براي پيشگيري از نفوذ ماركسيسم، طرحي را به نام «اتحاد براي پيشرفت» يا «اصلاحات» آغاز كرد. كندي يك روشنفكر بود و حرفش اين بود كه فقر موجب كشش مردم به شعارهاي سوسياليستي شوروي است و ما بايد اين عامل فقر را از بين ببريم.

منتخب مجلس هشتم ، اصلاحات پيشنهادي كندي را در دو بعد نظامي و اقتصادي دانست و اظهار كرد: در ايران ارتباطي بين شاه و كندي به وجود آمد و شاه به آنها قول داد كه رهبري اصلاحات آمريكايي را در ايران به عهده بگيرد كه هم مورد حمايت آمريكا قرار بگيرد و هم يك وام 45 ميليون دلاري به ايران داده شود. شاه لايحه‌اي را به نام «انقلاب سفيد» به رفراندوم گذاشت و علما نسبت به آن موضع‌گيري كردند. البته علما هيچ‌گاه نسبت به محتواي آن موضع نگرفتند بلكه نسبت به خاستگاه آن اعتراض داشتند و مي‌گفتند چون اين اصلاحات يك برنامه‌ي بيگانه و آمريكايي است نبايد در ايران اعمال شود؛ چرا كه آنها به دنبال سلطه‌ي استعماري خود هستند.

وي با اشاره به حمله‌ي رژيم پهلوي به مدرسه‌ي فيضيه، افزود: اولين برخورد رژيم شاه با روحانيون اين بود كه مدرسه‌ي فيضيه كه نماد روحانيت و مرجعيت شيعه بود را مورد حمله قرار داد و احساس كرد با اين كار پيروز شده و نهضت روحانيت را سركوب كرده است ولي امام خميني (ره) در عصر روز عاشورا در سال 42 آن سخنراني مهم را ايراد كردند و شخص شاه را مستقيما مورد خطاب قرار دادند.

حسينيان ادامه داد: تحليل رژيم اين بود كه با دستگيري امام به قائله‌ها خاتمه مي‌دهد. ولي زماني كه امام را دستگير كردند، مردم به يكباره به خيابان‌ها ريختند و رژيم هم دست به سركوب آنها زد. بنابراين حادثه‌ي 15 خرداد يك مساله‌ي بدون سازماندهي و بدون تشكيلات و يك قيام خودجوش مردمي بود.

وي با بيان اين‌كه 15 خرداد را بايد نقطه‌ي عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي و تاريخ معاصر ايران دانست، خاطرنشان كرد: شجاعت، درايت و ساده‌زيستي امام (ره) مردم را جذب كرده بود. در مورد شجاعت امام مي‌توان به اين نكته توجه كرد كه بعد از اين‌كه به مدرسه‌ي فيضيه حمله شد و طلبه‌ها مثل لشگر شكست خورده به سمت منزل امام (ره) رفتند، امام (ره) فرمودند ما بايد از امام حسين (ع) سرمشق بگيريم. ما از خدا همين را مي‌خواستيم كه رژيم پهلوي ماهيت اصلي خود را نشان بدهد و اين اتفاق هم افتاد.

حسينيان شخصيت بارز و شجاع را موجب شكل‌گيري رهبري و مرجعيت امام (ره) براي مردم دانست و گفت: تا قبل از 15 خرداد تلاش علما بر اين بود كه رژيم را به اصلاح دعوت كند ولي پس از آن معلوم شد كه اين رژيم، اصلاح‌پذير نيست. بنابراين 15 خرداد نقطه‌ي آغازين يك حركت انقلابي محسوب مي‌شود.

وي در پايان در پاسخ به سوالي درباره‌ي تسخير لانه‌ي جاسوسي، گفت: اسناد سفارت آمريكا نشان مي‌دهد كه آنها به شدت مشغول جاسوسي در ايران بوده‌اند و مطمئن باشيد اگر آمريكايي‌ها در ايران مي‌ماندند توطئه‌ي آنها در ايران به ثمر مي‌رسيد و همان‌طور كه امام (ره) فرمودند تسخير لانه‌ي جاسوسي آمريكا، انقلاب دوم بود. مطمئنا ضرر باقي ماندن آمريكا در ايران بسيار بيشتر از قطع رابطه‌ي ما با آنها مي‌بود.

انتهاي پيام
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن