تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815072580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر محمدباقر نوبخت: تقليل نقش اسلاميت يا جمهوريت نظام، خروج از خط امام است


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: دكتر محمدباقر نوبخت: تقليل نقش اسلاميت يا جمهوريت نظام، خروج از خط امام است
فقهي كه حضرت امام بر آن تسلط وافي داشت، دستگاه نظري خاصي براي مواجهه با زندگي سياسي انديشيده است كه رابطه مشخصي بين آزادي و دين‌داري تعريف مي‌‌كند و مبين فرصت‌ها و تهديدهاي احزاب در نظام انديشه‌اي تشيع است.
آفتاب:‌ دبيركل حزب اعتدال و توسعه‌ تاكيد كرد: «فقهي كه حضرت امام بر آن تسلط وافي داشت، رابطه مشخصي بين آزادي و دين‌داري تعريف مي‌‌كند».

به گزارش خبرنگار سياسي آفتاب،‌ محمدباقر نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه در مراسم تجديد ميثاق اعضاي خانه احزاب ايران با حضرت امام خميني‌(ره) كه پيش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) و در آستانه ارتحال بنيانگذار كبير جمهوري اسلامي برگزار شد، اظهار داشت: «يادمان ارتحال جانگداز بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي، تذكره‌ايست براي تدقيق در گذشته؛ به همين جهت از حافظه تاريخ براي تبيين جايگاه مردمسالاري در افكار و انديشه‌هاي حضرت امام مدد جسته و ميثاق ملي‌مان را براي پاسداشت مردم‌سالاري ديني يادآور خواهم بود.

وي در سخناني، با عنوان "نگاهي به انديشه سياسي امام درباره مردمسالاري و تحزب" گفت: «ايرانيان در طول تاريخ زندگي اجتماعي خود و با پشت سرگذاشتن اتفاقات گوناگون، اشكال مختلفي از حكومت را نيز تجربه كرده‌اند. اين گونه‌هاي متفاوت هر يك در برگيرنده مزايا و مضراتي براي آحاد مردم بود كه بدين ترتيب هر كدام مدت زماني را براي حاكميت بر اين مرز و بوم صرف مي‌كردند تا اينكه گونه ديگري از حكومت با رويكرد و نظامي متفاوت تحقق مي‌يافت».

نوبخت با اشاره به اينكه "سال‌ها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي اهداف سلبي انقلاب بر همگان مبرهن مي‌نمود و به تدريج اهداف ايجابي و اثباتي انقلاب نيز مطرح شد"، افزود:‌ «مهم‌ترين موضوعي كه از اين دوره براي همگان به عنوان پرسش اصلي به شمار مي‌آمد، هدف ايجابي انقلاب پيرامون ساختار قدرت، نوع حكومت و نظام سياسي جانشين نظام خودكامه بود».

دبيركل حزب اعتدال و توسعه با تاكيد بر اينكه به طور مسلم و قطعي مردم و انقلابيون، به ويژه امام خميني(ره) به عنوان رهبر انقلاب، به دنبال نظامي غير از نظام پيشين بوده‌اند" اضافه كرد: «‌آخرالامر نيز اراده جمعي مردم ايران، ديگر استبداد را تاب نياورد و با رهبري امام خميني(ره) بساط سلطنت را از اين مرز و بوم برچيد و نظام جمهوري‌اسلامي پايه‌گذاري شد».

نوبخت افزود:‌ «با افتخار مي‌توان گفت برپايي نظامي مردم‌سالار، مبتني بر مشاركت مردم همواره مورد تأكيد امام بود. بر همين اساس ايشان دقيقاً چهار ماه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي نوع حكومت مورد نظر خويش را جمهوري اسلامي معرفي كرده و پس از پيروزي انقلاب نيز بر جمهوري اسلامي، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، به عنوان شكل و ماهيت نظام تأكيد مي‌كردند».

وي با تاكيد بر اين نكته كه "در انديشه‌هاي معمار كبير انقلاب، اسلام حقيقي بسيار موسع است"، خاطرنشان كرد: «حضرت امام معتقد بودند "جمهوري اسلامي برقرار مي‌شود و در اين جمهوري مجلسي مركب از منتخبين واقعي مردم امور مملكت را اداره

” اگر آزادي، عقل‌گرايي و مسئوليت فرد در زندگي سياسي را، مهم‌ترين مباني شكل‌گيري احزاب سياسي تلقي كنيم، كلام و فقه شيعه در مقايسه با ديگر مذاهب اسلامي بيشترين قرابت و نزديكي را با مباني فوق نشان مي‌‌دهد... “

خواهد كرد"».

دبيركل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به وجه تمايز دموكراسي مورد نظر امام و دموكراسي ليبرال غربي افزود: «در اين نظام به تعبير امام(ره) ديگر راي مردم ميزان سنجش و تعيين‌كننده بود و در عين حال به جهت ديني بودن، اين نوع مردم‌سالاري از نظام ليبرال غربي نيز متمايز مي‌‌شد».

وي با اشاره به "اهميت مشاركت و همدلي در جامعه" تصريح كرد: «نكته مهم اينجاست كه اين خطي كه به رهبري امام شكسته شد مسير سهل و ممتنعي نبوده و نيست. جاده مشاركت نياز به همدلي و اصلاح دارد، صبوري و سعه صدر مي‌طلبد تا قدم به قدم مشاركت سياسي در عرصه نظام ديني نهادينه شود».

نوبخت تاكيد كرد: «بايد در بستر جمهوري‌اسلامي و در دل نظام‌ اسلامي، احزاب فعال و همراه رشد كرده و براي رقابت كردن با هم تربيت شوند».

وي با اشاره به "وظيفه حاكمان در اين راستا" گفت: «حاكمان در اين عرصه بايد تكثر و تعدد گروه‌ها را به عنوان يك اصل قبول كرده و از حق ديگران براي تعيين سرنوشت تمشيت كنند؛ مدعايي كه هر چند در گفتن سهل، اما در عمل بسيار دشوار و سنگين است».

دبيركل حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: «به جرأت مي‌توان گفت پذيرش اين مهم كه احزاب و نهادهاي مدني بايد ميزبان و بسترساز مشاركت‌هاي مدني باشند رمز حصول آرمان‌هاي جمهوري اسلامي است».

معاون مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: «آنچه در انديشه سياسي امام خميني در حوزه مردمسالاري قابل رديابي است اين مسئله است كه امام نوعي رويكرد مثبت و مشروط به شروط خاصي را ارائه مي‌دهد. سنجش اصلي بنيانگذار انقلاب اسلامي در مورد مطلوبيت و عدم مطلوبيت، ناشي از ايده و كار ويژه‌هاي حزب است، كمااينكه با صراحت تمام فرموده‌اند: "اين‌طور نيست كه حزب بد باشد يا هر حزبي خوب باشد، ميزان ايده حزب است"».

وي اضافه كرد: «مي‌توان گفت اگر آزادي، عقل‌گرايي و مسئوليت فرد در زندگي سياسي را، مهم‌ترين مباني شكل‌گيري احزاب سياسي تلقي كنيم، كلام و فقه شيعه در مقايسه با ديگر مذاهب اسلامي بيشترين قرابت و نزديكي را با مباني فوق نشان مي‌‌دهد و در عين حال، تضمين‌هاي لازم را براي حفظ و ايمني

” قراردادن ماهيت و محتوايي همچون اسلام، در شكل و قالب مردم‌سالاري نه تنها در جهان سياست نظير ندارد، بلكه آرماني‌ترين انتخاب براي تحقق آرمان حكومت اسلامي است... “

ديانت مردم، تدارك مي‌‌بيند».

نوبخت در ادامه گفت: «فقهي كه حضرت امام بر آن تسلط وافي داشت، دستگاه نظري خاصي براي مواجهه با زندگي سياسي انديشيده است كه رابطه مشخصي بين آزادي و دين‌داري تعريف مي‌‌كند و مبين فرصت‌ها و تهديدهاي احزاب در نظام انديشه‌اي تشيع است».

وي همچنين افزود: «اساساً شكل و ماهيت نظام مبتني بر جمهوريت و اسلاميت، تأكيد بر تعامل و برهم‌كنش مردمسالاري و اسلامگرايي دارد و مشروط بودن مباني مردمسالاري به مبدأ و منشاء حيات و چارچوب‌هاي اسلامي رمز اقتداي ايرانيان به امام و رهبر خود بوده و هست».

نوبخت با اشاره به اينكه "ميزان غور رهبر فقيد ما در مفهوم جمهوري اسلامي بسيار عميق و ژرف است"، اظهار داشت: «پس از گذشت سي سال از تعرفه عيني اين انديشه به جهانيان، در قالب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، هرچه بيشتر مي‌كاويم، مداقه امام بر معنا روشن‌تر مي‌شود».

وي ادامه داد: «به براهين گوناگون، كه بر مستمعين روشن است، قراردادن ماهيت و محتوايي همچون اسلام، در شكل و قالب مردم‌سالاري نه تنها در جهان سياست نظير ندارد، بلكه آرماني‌ترين انتخاب براي تحقق آرمان حكومت اسلامي است و آن‌را مي‌توان نشانه استحكام انديشه‌هاي امام براي اداره حكومت دانست».

دبيركل حزب اعتدال و توسعه اضافه كرد: «خرد جمعي ايرانيان بر عرايض حقير صحه مي‌گذارد كه مردم‌سالاري به عنوان ركن ركين نظام و مهمترين مولفه در سيره امام راحل است و از اين‌رو با تأسي به شيوه آن بزرگوار مشي سياسي خود را پايه‌ريزي نموده و براي فراهم آوردن فضاي همراهي و همكاري همه سلائق معتقد به نظام جمهوري اسلامي، با او تجديد ميثاق مي‌كنيم».

محمدباقر نوبخت در پايان سخنان خود نيز اظهار داشت: «با تأسي به سيره بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و تاكيد مكرر رهبري انقلاب بر مشروعيت و مقبوليت نظام، همواره اجراي اصل مردم‌سالاري ديني را مبناي عمل احزاب مي‌دانيم و اذعان مي‌داريم بدون ترديد تقليل نقش هريك از ابعاد اسلاميت و جمهوريت با هر استدلالي، عملا نوعي خروج از خط اصيل امام و رهبري تلقي مي‌‏شود».
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن