واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
افسردگى از ديد روانشناسان باليني، اضطراب نوعي از واكنش ترس است البته نمي توان تمايز دقيقي بين ترس و اضطراب قائل شد اما ترس پاسخ به بعضي تهديدات فوري است و اضطراب پيش بيني وقايع تهديدآميز و ناخواستني است. بنابراين ترس نوعا يك حالت كوتاه مدت است كه وابسته به حضور محرك ويژه مي باشد در حالي كه اضطراب بوسيله پيش بيني بوجود مي آيد و صرف نظر از حظور محرك تداوم مي يابد. اضطراب و افسردگي در بين افراد همپوشاني زيادي دارد يعني در صد زيادي از افراد مضطرب دچار افسردگي مي شوند و برعكس افراد افسرده بيش از سايرين به اضطراب مبتلا مي باشند. به عقیده روان شناسان، افسردگى، بیمارى ناشى از مدرنیسم و فشارهاى جانبى آن است و جوانان، به ویژه در آمریكا، كه سرعت نوآورى در آن جا بیش از سایر نقاط جهان است، در سنین پایینتر در دام این بیمارى گرفتار مىآیند. دكتر ارنست برنت و همكارانش، از انستیتو تكنولوژى ماساچوست آمریكا، برآورد كردهاند كه هزینههاى مربوط به بیمارى افسردگى در آمریكا، سالانه بالغ بر 44 میلیارد دلار، یعنى تقریبا برابر هزینههاى بیمارىهاى عروقى است و این بدان معناست كه هر آمریكایى سالانه 6 هزار دلار بابت بیمارى افسردگى پرداخت مىكند. «الوین تافلر»، نویسنده و نظریه پرداز معروف آمریكایى، مىگوید: در سراسر كشورهاى مرفه، فریاد عجز و لابههاى آشنا به گوش مىرسد. میزان خودكشى نوجوانان رو به افزایش است. الكلیسم بیداد مىكند. افسردگى روانى همه گیر شده است، و بربریت و جنایت مد روز گردیده است! تافلر مىافزاید: زندگى روزمره واقعاً به طرز افتضاحآمیزى كیفیت خود را از دست داده است و اعصاب همه خورد و داغان است. دست به یقه شدن و تیراندازى در مترو یا صفهاى بنزین، نشانگر این واقعیت است كه كنترل اعصاب از دست افراد خارج شده است و میلیونها نفر از مردم به آخرین حد از ظرفیتشان رسیدهاند. بىتردید علت این افسردگىها، فرو رفتن در مادیات و دورى از مذهب، معنویات و فراموشى خدا مىباشد. سؤالى كه در این جا مطرح مىشود، این است كه چگونه این افسردگىها و اضطرابها را درمان نماییم؟ پرفسور كارل یونگ مىگوید: بى مذهبى باعث پوچى و بى معنا بودن زندگى مىشود و داشتن مذهب به زندگى مفهوم و معنا مىبخشد. حضرت على (علیهالسلام) فرمود: كسى كه توكل كند، سختىها بر او آسان و اسباب آسانى برایش فراهم مىشود. در روایات آمده كه مؤمن مانند كوه استوار است و سختىها او را تكان نمىدهد، مانند حضرت ایوب كه در مقابل بدترین مصیبتها ایستاد و مقاومت كرد و عاقبت به رستگارى دو جهان رسید. دكتر پول ارنست، متخصص دانشگاه پنسیلوانیا، درباره نقش ایمان مىنویسد: مهمترین عامل شفاى مریض، ویتامینها، داروها و جراحى و... نیست، بلكه امید و ایمان است. من به این نكته پى بردهام كه از این پس باید جسم مریض را با بكار بردن وسایل طبى و جراحى و روح وى را با تقویت ایمانش نسبت به خدا معالجه كرد. دومین راهى كه قرآن كریم با یك جمله به ما نشان مىدهد، یاد خداست. آرى یاد خداست كه ترس از مرگ را به آرامش تبدیل مىنماید و ترس از هجوم مشكلات و گرفتارىها را از بین مىبرد. یاد خدا دلهرهها و ترسهاى ناشى از بىاعتمادى به آینده را كاهش مىدهد. خداوند در قرآن، درباره تأثیر یاد خدا در آرامش و رهایى از اضطراب و افسردگى مىفرماید: «الّذین أمَنوا و تَطْمئِنُّ قُلوبهم بِذِكرِ اللّه ألا بِذكرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»؛ «آنان كه ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام است. آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مىیابد.» اهمیت یاد خدا: ذكر خدا یعنى پذیرش حضور دائم و نزدیك بودن آن وجود مطلق در همه جا و در همه زمانها؛ چون كه خدا به رگهاى گردن شما نزدیكتر و حایل میان انسان و جان و قلب اوست. این نزدیكى و حضور دائمى كه برخاسته از ارتباط و فقر ذاتى همه آفریدههاست، مىتواند این زمینه را فراهم آورد كه هیچ چیزى بیرون از دایره علم، قدرت و حكمت او نیست. بنابراین اطمینان مىیابد كه همواره خدا با اوست و در همه حال، رفیق و همراهش است. نكته مهم بعدي صبر و تحمل است افراد صبور ماندنىتر و موفقترند پیامبر (صلىاللهعلیهوآله) فرمود: ایمان دو نیمه است. نیمهاى شكر و نیمهاى صبر است. من خدا را بر نعمتهایش شكر گفته و بر سختىهاى زندگى صبر مىنمایم، و امید به پاداشهاى آخرت دارم.» معالجات فردى: از قبیل: 1. بازگو كردن عقدهها با محرم اسرار: مانند والدین، حضور در زیارتگاهها و مناجاتهاى سحرگاهى. 2. توبه و طلب آمرزش: برخلاف مسیحیت كه مىگوید: یكشنبهها به كلیسا بروید! اسلام هر زمان و هر مكانى را براى ارتباط با خداوند و توبه كردن و طلب آمرزش مناسب مىداند. 3. جستجوى راههاى موفقیت: علاوه بر همت بلند و تلاش، در بسیارى از موارد كلید حل مشكل به دست ماست، مثلاً شخصى كه در خانه نشسته و از خدا روزى مىخواهد، دعایش مستجاب نمىشود! یا كسى كه از دست همسرش به تنگ آمده و از خدا فرج و گشایش مىخواهد، دعایش مستجاب نمىشود؛ زیرا باز كردن گره به دست خودش است و آن طلاق است (اگر راه دیگرى نمانده است) و... . 4. اقتصاد در معاش: چنان كه على (علیهالسلام) فرمود: هر كه مراعات اقتصاد كند، من ضمانت مىكنم كه فقیر نگردد. 5. اهمیت ندادن به عشقهاى كذائى. 6. راضى بودن به رضاى الهى. 7. سرگرمىهاى سالم: همانند سفر، و پیامبر (صلىاللهعلیهوآله) مىفرماید: «به سفر بروید تا سالم و تندرست بمانید». 8. توجه به نعمتها: نعمتهاى فراوانى كه خداى متعال در اختیار ما قرار داده است. و در مسائل مادى به پایینتر از خود نگاه كنیم، نه بالاتر. 9. مأیوس نشدن از رحمت الهى: خداوند در قرآن مىفرماید: «لا تَیأَسوا مِن رُوحِ اللّه إنّه لایَیأَسُ مِن رُوح اللّه إلا القَومُ الكافِرُون». 10. رعایت اعتدال در تمام امور. منبع:http://fa.parsiteb.com ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb /ج
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 314]