تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819903496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

50 درصد از دست نوشته هاي تاريخي علمي متعلق به ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: 50 درصد از دست نوشته هاي تاريخي علمي متعلق به ايران است
جام جم آنلاين: علي اكبر اشعري گفت: تا قبل از ظهور چاپ 90 درصد از دست نوشته هاي علمي بر جاي مانده متعلق به حوزه ايران و اسلام و 50 درصد متعلق به ايران است.


به گزارش مهر، اشعري شامگاه چهارشنبه در جريان مراسم افتتاحيه كنگره زنديه در شيراز اظهار داشت: ايران گذشته تاريخي علمي افتخار آميز و تاثير گذاري در تمدن بشري دارد و براي اثبات هرچه بيشتر اين مسئله در مجامع بين المللي به اسناد و مدارك معتبر علمي نيازمنديم.

وي تصريح كرد: غرب در صدد است در كتابهاي تاريخي خود مبدا ظهور علم را از كره شرقي زمين به قرن 18 و 19در غرب تغيير دهد و در اين مورد كتابهاي بسياري نيز به چاپ رسانده و براي اينكه در اين مورد بتوانيم تاثير دانشمندان ايراني در تمدن جهاني را در عرصه هاي جهاني به اثبات برسانيم به مدارك و منابع علمي نيازمنديم.

معاون فرهنگي رئيس جمهور تاكيد كرد: در اين رابطه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي كميته اي به نام فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي تشكيل شده كه بخشي از فعاليت خود را به طراحي كتاب درسي در آموزش و پرورش و دو واحد دانشگاهي در خصوص تاريخ تاثير گذار ايراني اختصاص داده است.

اشعري يادآور شد: بسياري از مستندات تاريخي كشور در اختيار مردم و در شرايط نامناسب قرار دارد كه در اين بخش نيز از ايرانيان داخل و خارج از كشور خواسته شده مدارك تاريخي خود را به صورتهاي مختلف نظير اهدا، فروش، اماني و...در اختيار سازمانهاي استاندارد و مطمئن جهت نگهداري و تحقيق قرار دهند.

رئيس كتابخانه ملي با اشاره به دست نوشته هايي كه طي سال گذشته در اختيار اين سازمان قرار گرفت، بيان داشت: در اوايل سال گذشته دست نوشته هايي از سيد محمد كاظم يزدي كه حاشيه نويسي بود در خصوص دوره مشروطيت و يا دست نوشته ديگري از شهيد مدرس حاوي يادداشت هاي روزانه وي در زندان خواف كشف شد.

اشعري ادامه داد: طي بررسي اين يادداشت ها مشخص شد كه شهيد مدرس به زندانبان خود منطق آموزش مي داده است.

رئيس كتابخانه ملي گفت: طي چند هفته گذشته پس از چندين سال تلاش قرآني را به سازمان منتقل كرديم كه نشانه اي از اوج هنر ايراني و اسلامي در اوايل دوره قاجار بوده است.

اشعري افزود: پس از انتقال اين قرآن با ارزش به سازمان دست هايي از خارج قصد داشتند با پرداخت پول هاي كلان اين اثر را از كشور خارج كنند اما نگذاشتيم اتفاقي كه براي شاهنامه طهماسبي افتاد كه پاره پاره شد و هر برگ آن در خارج به فروش رسيد براي اين قرآن نيز رخ دهد.

وي تصريح كرد: از دو سال پيش در كتابخانه ملي"كميته ملي حافظه جهاني" را راه اندازي كرديم كه در اين كميته سعي داريم آثاري از ايرانيان را كه در تمدن جهاني نقش و تاثير داشته اند را جمع آوري كنيم كه در اين خصوص موفق به جمع آوري چندين مورد از اين آثار شده ايم.

معاون فرهنگي رئيس جمهور خاطرنشان كرد: آنچه در مورد وكيل الرعايا مبني بر ديدگاه جمهوريتي او گفته شده اگر بتوان اسناد معتبر علمي در اين خصوص بيابيم مي توانيم در عرصه بين المللي ارائه داده و بدين ترتيب اثبات كنيم كه جمهوريت قبل از انقلاب كبير فرانسه در ايران ظهور كرده است.

كنگره زنديه شامگاه گذشته با حضور جمعي از فرهنگوران، اساتيد دانشگاه و محققان در ارگ كريمخان زند افتتاح شد و تا دهم همين ماه نيز ادامه دارد.

همچنين صبح امروز (پنجشنبه) نيز نشستهاي علمي و تخصصي كنگره در دانشكده ادبيات دانشگاه شيراز آغاز شده است.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن