تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816872369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادمان هاي تاريخي همدان بر تارك ايران زمين مي درخشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يادمان هاي تاريخي همدان بر تارك ايران زمين مي درخشد
همدان - استان همدان با برخورداري از افزون بر يك هزار و 700اثر فرهنگي و باستاني، تاريخ زندگي بشر را معرفي كرده و اين يادمانها كه همواره مورد توجه علاقه مندان به هويت حيات انساني در سراسر جهان بوده بر تارك ايران زمين مي درخشد.


به گزارش خبرنگار ايرنا، تكثر يادمان هاي با ارزش تاريخي و فرهنگي در كنار جاذبه هاي منحصر به فرد طبيعي موجب معرفي همدان به عنوان يكي از مناطق اصلي توريستي ايران در داخل و خارج كشور شده است.
تپه باستاني هگمتانه، سنگ نوشته هاي گنج نامه، دامنه هاي زيباي الوند، دره هاي سرسبز و دلفريب عباس آباد، حيدره و مرادبيك، كوچه باغهاي مصفا، آرامگاه هاي مشاهيرادبي و تاريخي چون بوعلي سيناوباباطاهر،بقعه استرومردخاي و بازار قديمي نمونه هايي بارز از مجموعه جاذبه هاي گردشگري زاگرس نشينان همداني است.
آثاري زيبا، ديدني و جذاب از دوران مادها، هخامنشيان، ساسانيان، صفويه ، سلجوقيان، اشكانيان و قاجاريه تلالويي از فرهنگ و تمدن ايرانيان در همدان به يادگار مانده است.
وجود كاخ باستاني هگمتانه داراي آثار خشتي دوران هخامنشيان، لوح زر آريا رامنه، جام زرين منسوب به داريوش (قرن پنجم قبل از ميلاد) و جام زرين خشايارشاه (پسر داريوش ) و نقش برجسته زرشير بالدار در حال جهش، مربوط به دوران هخامنشي و آثار متعدد ديگر، همدان را در فهرست مكان هاي زيباي گردشگري جهان قرار داده است.
مقبره استرومردخاي ، محل آرامگاه استر، ملكه شوش و بانوي پادشاه ايران، خشايارشاه و مردخاي عموي ملكه را مي توان ديگر بناي تاريخي شهرهمدان دانست.
در سرداب بقعه دو قبر و بر بالاي آن دو صندوق عتيقه نفيسي قرار دارد، همچنين در اين مكان يك كتاب تورات به خط عبري وجود دارد كه بر پوست آهو نوشته شده است.
اين بنا نخستين بار 11 قرن پيش به دست كليميان ساخته شده و بناي جديد قرن هفتم هجري با سنگ و آجر به سبك بناهاي اسلامي در مركز شهر همدان احداث گرديد.
آرامگاه باباطاهر نيز از عرفاي بزرگ و مشهور دو بيتي سراي ايران كه گذشت زمان در فراموشي دو بيتي هاي شورانگيز سروده شده وي با لهجه لري نيز ناتوان بوده در يكي از ميدان هاي مصفا و زيباي همدان واقع است.
باباطاهر در مجموعه "كلمات قصار عربي"، عقايد عرفاني خود را در علم معرفت ، ذكر، عبادت، وجد و محبت را مشتمل بر 420 ذكر عارفانه در 50 باب بيان كرده است.
گنبد علويان، اثر ديگر خطه تاريخي همدان، محل آرامگاه دو نفر از اعضاي خاندان علويان كه زير گنبد سردابي پوشيده شده با كاشي هاي خشت فيروزه اي رنگ قرار گرفته متعلق به دوره سلجوقيان بوده و از منظر بيروني مشابه گنبد سرخ مراغه و از داخل نيز داراي گچبري هاي زيبا و فراوان است.
چهره بيروني بنا داراي طاقنماهايي به اشكال منظم لوزي هاي بزرگ و كوچك با آجر برجسته كاري شده است و بقاياي كتيبه آجري زيبا به خط كوفي مشتمل بر چند آيه اول سوره دهر در بالاي ديوارهاي خارجي و ستون هاي جانبي جلوخان نيز به چشم مي خورد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان همدان با پيش بيني استقبال چشمگير گردشگران در نوروز امسال از استان گفت: نوروز سال گذشته بيش از 600 هزار نفر از جاذبه هاي گردشگري استان همدان ديدن كردند كه پيش بيني مي شود اين تعداد امسال افزايش قابل توجهي داشته باشد.
"عليرضا ايزدي" افزود: يكي از ضرورت هايي كه در استان همدان احساس مي ـ شود افزايش امكانات اسكان مسافران در فصول گردشگري و ايام تعطيل است.
وي اظهار كرد: امكان اسكان مسافران در هشت هتل، سه هتل آپارتمان و 17 مهمانپذير با 766 تخت فراهم در استان فراهم است.
وي با ضروري دانستن اتخاذ تدابير مناسب براي بهينه سازي خدمات به مسافران گفت: در مجموع يك هزار و 500 تخت براي اسكان مسافران در محل هاي اقامتي استان وجود دارد.
ايزدي از راهكارهاي رفع مشكل اقامت مسافران را زمينه سازي براي اسكان موقت آنان با اختصاص جايگاه ثابت براي نصب چادر و ايجاد سرويس هاي بهداشتي در آن براي ساماندهي، رشد و تقويت صنعت گردشگري در استان اشاره كرد.
وي ادامه داد: ايجاد اين جايگاه براي جلوگيري از پراكندگي اقامت مسافران، تمركز خدمات و جلب بيشتر رضايت گردشگران به منظور ترغيب بيشتر آنان براي سفر به استان اجتناب ناپذير است.
وي همچنين از احداث هتل پنج ستاره در بلوار كولاب همدان، توسعه هتل باباطاهر و افزودن 70 اتاق جديد به ظرفيت آن براي خدمات دهي بيشتر به گردشگران خبر داد.
به گزارش ايرنا، استان همدان با يك هزار و 700 اثر تاريخي و فرهنگي و 507 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي، همه ساله پذيراي حدود دو ميليون گردشگر داخلي و خارجي است.
ك/4 7521/645/564/508 شماره 474 ساعت 16:29 تمام

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن