تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814711160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران و مغرب خواستار گسترش روابط مشترك هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران و مغرب خواستار گسترش روابط مشترك هستند
كليات
توكيو- محمدرضا باقري معاون عربي، آفريقايي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و عباس الفاسي نخست وزير مغرب روز چهارشنبه در ديدار با يكديگر بر گسترش روابط مشترك در زمينه‌هاي مختلف تاكيد كردند.

به گزارش ايرنا، باقري در اين ديدار كه در حاشيه چهارمين كنفرانس بين المللي توكيو براي توسعه آفريقا (‪ )TICAD‬در شهر بندري يوكوهاما در مجاورت توكيو پايتخت ژاپن برگزار شد، تمايل كشورمان را به گسترش روابط با مغرب اعلام كرد.

باقري گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران به طور كلي بر گسترش روابط خود با كشورهاي آفريقايي و همچنين كشور مغرب استوار است.

وي ضمن تشريح اوضاع در فلسطين و لبنان خاطرنشان كرد: تنها راه رسيدن مردم فلسطين و لبنان به حقوق حقه خود مقاومت در برابر اشغالگران است.

عباس الفاسي نخست وزير مغرب نيز در اين ديدار از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري مطرح، تاثيرگذار و قدرتمند در منطقه خاورميانه ياد كرد و خواستار توسعه مناسبات خود با ايران شد.

الفاسي افزود: ايران كشوري با تمدن بزرگ در جهان است و مغرب نقش ايران را در منطقه خاورميانه مي‌ستايد.

باقري و الفاسي در اين ديدار روابط دو كشور را در زمينه‌هاي مختلف مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.

دو طرف همچنين خواستار توسعه مناسبات در زمينه‌هاي مختلف از جمله مسايل اقتصادي، سياسي و فرهنگي شدند.

معاون وزير امور خارجه و فرستاده ويژه رييس جمهوري براي شركت در چهارمين كنفرانس بين‌المللي توكيو براي توسعه آفريقا، در ادامه ديدارهاي خود در حاشيه اين كنفرانس با مسواتي سوم پادشاه سويزلند ديدار و در مورد مسايل مورد علاقه دو كشور گفت وگو تبادل نظر كرد.

مسواتي در اين ديدار از ايران به عنوان كشوري بزرگ در منطقه و قابل احترام ياد كرد و خواستار گسترش بيش از پيش روابط با كشورمان شد.

وي ابراز اميدواري كرد كه بزودي با رايزنيهاي انجام شده ميان دو كشور ، سفارت سويزلند در تهران راه اندازي شود.

باقري و مسواتي در اين ديدار درباره روابط دو جانبه، مسايل منطقه اي و بين‌المللي گفت و گو و تبادل نظر كردند.

باقري روز چهارشنبه همچنين با علي باباجان وزير امور خارجه تركيه، سيمباراشه مومبنگه گوي وزير امور خارجه زيمباوه، معاون وزير امور خارجه بنين، احمد اوياهيا فرستاده ويژه رييس جمهور الجزاير و نخست وزير پيشين اين كشور، ديدار و در مورد مسايل مورد علاقه از جمله روابط في مابين و مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي گفت و گو و تبادل نظر كرد.

معاون وزير امور خارجه كشورمان امروز همچنين با ژان پينگ رييس جديد كميسيون آفريقا ديدار و سياست جمهوري اسلامي ايران براي گسترش روابط اين كشور با كشورهاي آفريقايي را تشريح كرد.

محمدرضا باقري معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و فرستاده ويژه رياست جمهوري به همراه هياتي، به عنوان نماينده ناظر در چهارمين كنفرانس بين‌المللي توكيو براي توسعه آفريقا، روز چهارشنبه وارد شهر بندري يوكوهاما، محل برگزاري اين نشست سه روزه شد.

چهارمين كنفرانس بين‌المللي توكيو براي توسعه آفريقا (‪ )TICAD‬روز چهارشنبه با حضور نمايندگان ‪ ۵۲‬كشور آفريقايي از جمله روساي بيش از ‪۴۰‬ كشور اين قاره در شهر بندري يوكوهاما در مجاورت توكيو، آغاز بكار كرد.

كنفرانس توسعه آفريقا نخستين بار درسال ‪ ۱۹۹۳‬ميلادي به ميزباني ژاپن در توكيو پايتخت اين كشور با همكاري برخي سازمانهاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد، برنامه توسعه ملل متحد و بانك جهاني و با تمركز بر اهميت قاره آفريقا و ضرورت توسعه آفريقا آغاز بكار كرد.

اين كنفرانس كه پس از آن به نام كنفرانس توكيو براي توسعه آفريقا معروف شد، هر پنج سال يكبار برگزار مي‌شود و فردا چهارمين دوره آن برگزار خواهد شد.

موضوع كنفرانس امسال به سوي آفريقاي پرطراوت : قاره موفقيت و اميدواري است و ارتقاي رشد اقتصادي در آفريقا، ايجاد اعتماد در خصوص امنيت بشري در راستاي دستيابي به اهداف توسعه هزاره و تحكيم صلح و ثبات و توجه به مسايل زيست محيطي و موضوعات مرتبط با تغييرات آب و هوايي از جمله محورهاي اساسي مورد بررسي و تبادل نظر در اين نشست بين‌المللي است.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن