تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816976201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قابتا دهم خردادخيام زمانه در فرهنگسراي نياوران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: قابتا دهم خردادخيام زمانه در فرهنگسراي نياوران
اين روزها فرهنگسراي نياوران ميزبان نمايشگاهي متفاوت و جالب توجه است: نقاشي‌ها و نگاره‌ها (يحيي فيوضي).


از دور تابلوهاي نقاشي با رنگ‌هاي متنوع چشمت را خيره مي‌كند، اما نزديك‌تر كه مي‌روي هجومي از اعداد و تركيب‌هاي موسيقيايي و حركات موزون خطوط و نقش‌ها متوجهت مي‌كنند كه اين تنها يك نمايشگاه نقاشي صرف نيست.
همه آنچه از نقاشي و رنگ در دورتر ديده‌اي به نظمي رياضي و مباني علمي در خدمت مفاهيمي بلند از اعداد است.
علم اعداد را امروزه جوان‌ترها كمتر مي‌شناسند، پا به سن گذاشته‌ها مي‌دانند علمي بسيار كهن است كه مي‌گويند قريب به دو هزار سال پيش از چين آمده و بعدها وقتي ايرانيان مسلمان آن را دريافتند، رنگ شيعي به خود گرفت و حتي امروزه نيز هستند عالمان ديني مطرحي كه به اين علم آگاهند و بر آن باور دارند.«يحيي فيوضي» درباره آشنايي‌اش با علم اعداد مي‌گويد: سال 1351 در سفري به كوير و شهر يزد در يك سمساري قطعه پارچه‌اي مندرس و تاشده توجه مرا جلب كرد.
اين پارچه نازك جدولي از ده هزار عدد بود. مربعي تقسيم شده به 100×100 خانه، اعداد با نظم خاصي با مركب سياه و قرمز در داخل جدول قرار گرفته است.
من مبناي كاربرد اين جدول و مبني نمرات را نمي‌دانستم اما دريافتم كه وقتي اعداد رديف‌هاي افقي و عمومي را جمع مي‌كنم عددي ثابت مي‌شود.
موضوع را با فرهاد مشكوه، رهبر اركستر سمفونيك تهران در ميان گذاشتم او هم نمي‌دانست.آن زمان مشغول طرح تالارهاي موسيقي تهران و سخت درگير مسائل آكوستيك و رياضيات فضاي تالارهاي آن بودم. مشكوه عقيده داشت اين جدول مي‌تواند پايه تصنيف موسيقي باشد.
سال‌ها فكر مرا مشغول داشت و فرصت اين كه عميقا روي آن وقت بگذارم، پديد نيامد. بعد از هفت سال يك روز در پاريس با حسين زنده‌رودي و فرهاد مشكوه قدم مي زدم كه صحبت از اين جداول شد.من گفتم فرهاد بالاخره من بايد كاري بكنم و او گفت همين حال بايد شروع كني. زنده‌رودي هم چند اثر با اعداد به وجود آورده بود. آن زمان جنگ ايران و عراق شروع شده بود و در ايران كارهاي معماري تعطيل.«يحيي فيوضي» افزود: «مفهوم و انگيزه كار بر روي اين جداول آن بود كه اگر اعداد را از هر طرف جمع كنيم عددي ثابت و برابر مي‌شود. بنابراين اين خاصيت برابري در جمع مي‌تواند معرف يك هماهنگي در وزن، طول موج، رنگ يا در فاصله باشد. چيني‌ها شيفته نقش‌ها بودند و اين تعجب‌‌آور نيست كه اولين يافته‌هاي ثبت شده از مبدا ناشناخته و كهن مربعات شگفت‌انگيز در كشور چين باشد كه من بهتر است نام آن را در فارسي، مربعات خيال بناميم. اولين و ساده‌ترين مربع از اعداد 1 تا 9 تشكيل مي‌شود و قدمتي بيش از 2000 سال دارد. در صفحه شطرنجي 3×3 قرار مي‌گيرد كه جمع اعداد هر ستون برابر 15 است.»
محرمانه با آفريدگار
«يحيي فيوضي» را پيش از نقاش و دانشمند اعداد، به معمار مي‌شناسند، معمار برجسته‌اي كه شهر و ديارمان چون ديگر دياران، يادگارهاي ارزشمندي از او در خود دارد. سالن اجلاس سران، معماري دانشگاه امام صادق، تالارهاي فردوسي عباس‌آباد تهران و... مرور رياضيات آثار او از هم‌نشيني ديرينش با معادلات خبر مي‌دهد كه پايه معماري است؛ لذا هيچ غريب نيست اگر در هر اثر و بن‌مايه‌هاي معماري مدرن (كه البته ريشه‌هايش را بايد در همين خاك جست‌وجو كرد) يافت. معماري كه نشانه‌اي است بر معماري هنرمندانه و حيرت‌آور اين هستي. بيراه نيست اگر استاد «يحيي فيوضي» مي‌گويد: «اين آثار نجوايي محرمانه با آفريدگارش در خلوتي بوده است كه راز هستي و نيستي در آن نفهته است.» نقاشي‌ها و نگاره‌هاي «يحيي فيوضي» تا دهم خرداد 87 در نگارخانه اصلي فرهنگسراي نياوران به روي ديوار است و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 20 از آن ديدن كنند.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن