واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گفتگو با دكتر محمدعلي خبري دبير جشنواره تئاتر مقاومت ؛ بايد ظرفيت تجربه كردن را به وجود آوريم
اين روزها شاهد برگزاري جشنواره ملي تئاتر مقاومت در خرمشهر و آبادان هستيم كه امسال از حالت منطقه اي به شكل ملي تغيير كرده است. به همين بهانه گفتگوي كوتاهي را مي خوانيد كه با دكتر محمدعلي خبري، دبير اين جشنواره انجام شده است. وي يكي از اعضاي شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي نيز مي باشد. * در خصوص برگزاري جشنواره تئاتر مقاومت از صورت منطقه اي به ملي صحبت مي كنيد؟ ** وقتي از مقاومت صحبت مي كنيم، از فرهنگ مقاومت و كليت جامعه اي صحبت مي كنيم كه در اين مسأله شركت مي كنند. از اسطوره ها و انسانهايي صحبت مي كنيم، كه تمام قد و با دست خالي ايستادند و كشور را از سلطه بيگانگان آزاد كردند. اين مقاومت نتيجه اش را در جبهه هاي دفاع مقدس نشان مي دهد و تبلور آن را در فتح خرمشهر به وضوح مي بينيم. وقتي صحبت از مقاومت مي شود همه كشور سهيم هستند. * چه مراحلي براي اين تبديل طي شد؟ ** يكي مسأله گستردگي جايگاه فرهنگ دفاع مقدس است و در مرحله دوم حضور آثار هنري هنرمندان و توليدات بالاي آنها در اين زمينه است كه باعث شد پيشنهاد ملي شدن اين جشنواره مطرح و تصويب شود و به اجرا درآيد. * و مراحل فني كار؟ ** با پيشنهاد مديريت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين مسأله در معاونت حوزه هنري و مركز هنرهاي نمايشي مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت و با توجه به ظرفيتهاي موجود تئاتر كشور در اين زمينه به تصويب رسيد. * درباره آثار ارسالي، چه حجم تئاتر به دبيرخانه ارائه شد؟ ** با اعلام فراخوان جشنواره توسط دبيرخانه مستقر در تهران و قرار دادن آن در اختيار هنرمندان، قرار شد تا 15 ارديبهشت آثار ارائه شده مورد بررسي قرار بگيرد كه با توجه به حجم بالاي آثار كه در مجموع 121 اثر بود، اين فرصت تا بيستم ارديبهشت ماه تمديد شد. در مجموع داوران انتخاب آثار، 15 اثر را براي بخش مسابقه به دبيرخانه پيشنهاد دادند و قرار شد تعدادي از آنها همزمان در استانها و ساير شهرستانها اجرا شود. دو اثر هم به عنوان مهمان در طول برگزاري جشنواره و پس از آن اجرا مي شود، يكي آسمان و زمين و ديگري خيال روي خط موازي. * فكر نمي كنيد در انتخاب آثار كمي بيشتر بايد سخت گيري مي شد؟ ** اين نظر شماست. داوران انتخاب آثار كارشناسان اين رشته هستند و سالها در اين زمينه تخصص دارند. سخت گيري لفظ مناسبي براي تئاتر نيست، البته مي توان شرايطي را فراهم كرد تا آثار جديدتري به جشنواره ارسال شود و مورد توجه قرار گيرد. * اما به نظر مي رسد برخي كارها، موضوعي غير از مقاومت را دنبال مي كنند و با آب و رنگي كه كارگردانها به آن داده بودند به آثار دفاع مقدس نزديك مي شوند. ** اين نتيجه گيري براي روز اول عجولانه است. در اين جشنواره ما با تمام توان كار كرديم و همه آثار به دليل اينكه داوران آنها را انتخاب كرده اند، مورد توجه ماست. * برگزاري اين جشنواره ها چقدر در حفظ ارزشهاي دفاع مقدس مؤثر است؟ ** حفظ ارزشها و انتقال آن به نسلهاي بعد، مخاطبان و انسان امروز، وظيفه اي است بر دوش هنرمندان و مسؤولان تمام نهادهايي كه در اين زمينه تلاش مي كنند و دغدغه اين كار را دارند. البته همه اين كارها نياز به پژوهش دارد. هنرمندان هم بايد با توجه به مطالعه و رويكردهاي پژوهشي و تحقيقي كه نسبت به اين مسائل وجود دارد، آثار خود را ارائه كنند. * جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر چقدر در اين زمينه موفق بوده است؟ ** ببينيد بايد ظرفيت تجربه كردن آثار را به وجود بياوريم. بايد مكان و زمان تجربه را به هنرمندان بدهند تا آرام آرام با ارائه آثار جديد با مضامين نو و ارتباط بهتر با مخاطب بتوانند اين جايگاه را به وجود بياورند. * ارزيابي شما از اين جشنواره چطور است؟ ** وقتي 121 گروه اعلام آمادگي مي كنند و 50 درصد آثار توليدات جديد است، با اين حضور هنرمندان، دست اندركاران و مخاطبان، من اين مسأله را مثبت ارزيابي مي كنم. * در دو روز اول جشنواره استقبال كنندگان بيشتر از گروههاي شركت كننده بودند تا مردم، حضور مخاطبان را چطور ديديد؟ ** استقبال خوب بود، اما براي بهتر شدن آن بايد شرايط را براي مردمي شدن تئاتر به وجود آورد، برگزاري جشنواره ها يكي از همين شرايط است. * و نظر شما در خصوص بين المللي شدن اين جشنواره؟ ** اين مسأله بايد مطالعه شود. ظرفيتهاي خوبي وجود دارد، اما بايد تحقيق شود تا راهكارهاي مناسب انتخاب شوند. * مهدي نصيري
پنجشنبه 9 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]