تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798652352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گذري اجمالي بر معرفي چهره‌هاي ماندگار بروجرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گذري اجمالي بر معرفي چهره‌هاي ماندگار بروجرد
داخلي. فرهنگي. علمي.

بروجرد در تاريخ كهنسال خود مهد پرورش عالماني بود كه در رهگذر تاريخ چون خورشيدي بر سر راه مسلمانان درخشيده و افتخاري عظيم براي شيعه به ارمغان آورده‌اند.

در آسمان پرستاره اين شهر، وجود بزرگاني همچون سيد بحرالعلوم و آيت‌الله العظمي سيدحسين طباطبايي بروجردي مايه مباهات و فخر شهر فرزانگان و عالم پرور بروجرد مي‌باشد.

آيت‌الله حاج آقا حسين طباطبايي بروجردي (ره) مرجع تقليد شيعيان جهان اسلام تاليفات و آثار مكتوب فراوان از جمله طبقات الرواه، بيوت الشيعه، رساله حول سند الصحيفه السجاديه و ترتيب اسانيد الكافي را از خود به ارمغان گذاشته است.

از جمله خدمات ايشان مي‌توان به تاسيس كتابخانه‌ها و مدارسي در شهرهاي نجف اشرف، كرمانشاه، ساخت مسجد در هامبورگ و همچنين كمك به ساخت مدارس اسلامي اشاره كرد.

سيد بحرالعلوم نيز از بزرگان بروجرد مي‌باشد و در وصف اين عالم بزرگ سخنان فراوان در كتب دانشمندان بزرگ شيعه از جمله علامه نوري و شيخ - اسدالله شوشتري آمده است.

ايشان علاوه بر تحقيق، تاليف، تدريس و پرورش شاگردان خدمات و آثار مذهبي و اجتماعي در كارنامه خود ثبت نموده كه تجديد ساختمان مسجد شيخ طوسي در نجف و بناي حجره‌هايي در اطراف مسجد كوفه نمونه‌اي از آنها مي‌باشد.

سيدجعفر كشفي دارابي بروجردي، يكي ديگر از انديشمندان و علماي اين منطقه است كه بر اساس نسخ موجود نسب وي با ‪ ۳۴‬واسطه به امام موسي بن جعفر (ع) مي‌رسد.

وي يكي از عارفان و زاهدان شيعه بود كه نويسندگان وي را به عظمت، عرفان و علم ستوده‌اند.

اجابه المضطرين، در اصول و فروع دين كه به خواهش حسام السلطنه حاكم بروجرد به فارسي نگاشته شده، بلد الامين منظومه‌اي عربي در علم كلام و اصول عقايد و هزار بيت، صيد البحر در علم اصول فقه، الشموس و العكوس در معرفت ائمه (ع)، نخبه العقول، شرق و برق و كتاب كفايه الايتام از جمله تاليفات وي مي‌باشد.

در عرصه ادب دكتر عبدالحسين زرينكوب از ديگر محققان و مشاهير فرهنگي بروجرد و كشور است و از جمله آثار ايشان مي‌توان به فلسفه شعر، شعر بي دروغ شعر بي‌نقاب، ارزش ميراث صوفيه، با كاروان حله، نقش بر آب، كارنامه اسلام و پله پله تا ملاقات خدا اشاره كرد.

در عرصه تارخ اسلام دكتر سيدجعفر شهيدي كه در زمره شمار مفتخران فرهنگي و علمي كشور جاي دارد از جمله فرزانگان بروجرد است كه سالها در نجف اشرف و قم به امر فقه و اصول پرداخت و تا مرحله اجتهاد پيش رفت.

وي در تاريخ اسلام از چهره‌هاي شناخته شده‌اي است كه كتب ارزشمندي را نيز تاليف نموده كه ترجمه نهج البلاغه و ادامه شرح و تفسير مثنوي مولوي از جمله آثار ايشان مي‌باشد.

ايشان ‪ ۲۰۰‬جلد كتاب درباره علم و فضيلت تاليف و به چاپ رسانده و قريب به يك هزار مقاله سخنراني دارد.

ترجمه نهج البلاغه، شرح مثنوي، عرشيان، زندگاني علي بن الحسين(ع) و شوره الحسين و حيات فاطمه (س) از جمله آثار و تاليفات ايشان است.

دكتر عبدالمحمد آيتي، گوهري ديگر از تبار علم و دانش بروجرد يكي از فرزانگان و مترجمان برجسته كشور به شمار مي‌رود كه با سالها تلاش آثاري ارزنده بر گنجينه فرهنگي و معاصر افزوده است.

اوج كار اين محقق توانا ترجمه ارزشمند قرآن است كه در نوع خود بهترين ترجمه‌هاي اين كتاب مقدس شمرده مي‌شود.

ترجمه كتاب كشتي شكسته اثر رابيندانات تاگور، غزلهاي ابونواس، تهذيبي از رساله الغفران ابوالعلاء معري، تاريخ فلسفه در جهان اسلامي، تاريخ و ادبيات زبان عربي و شرح داستان خسرو و شيرين نظامي گنجوي از جمله آثار ايشان مي‌باشد.

بروجرد به عنوان شهر فرزانگان و انديشمندان صدها عالم و انديشمند را در خود پرورش داده كه نام ‪ ۱۰۰‬نفر آنها در كتاب سيماي بروجرد آمده است.

از جمله آنها مي‌توان محمدبن عيسي بن ديزك بروجردي، ابوالعباس احمد بن محمدصالح خطيب بروجردي، ابن فورجه، عزالملك وزير بروجردي، فخرالدين ابومحمد، ابوغانم، ملا محمود جاپلقي، عميدالدين، مشرف، ملا محمد نصير، سيدمحمد بن سيدعبدالكريم طباطبايي و سيد محمد مهدي بحرالعلوم بن سيد مرتضي را نام برد.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن