تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815724478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/موفقيت نماينده ايران در مسابقات «شل اكوماراتن» فرانسه/ جايزه ويژه كار گروهي مسابقات به تيم خودرو كم مصرف دانشگاه صنعتي اصفهان رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /موفقيت نماينده ايران در مسابقات «شل اكوماراتن» فرانسه/ جايزه ويژه كار گروهي مسابقات به تيم خودرو كم مصرف دانشگاه صنعتي اصفهان رسيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

تيم دانشگاه صنعتي اصفهان كه به عنوان تنها تيم خاورميانه در مسابقات بين‌المللي خودروهاي كم مصرف (شل اكو ماراتن) در فرانسه شركت كرده موفق به دريافت جايزه ويژه كار گروهي اين مسابقات شد.

محمد مهدي داوري، عضو گروه خودرو دانشگاه صنعتي اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: شركت شل به عنوان يكي از معتبرترين شركتهاي نفتي دنيا، همه ساله مسابقات طراحي خودرو را در سراسر جهان برگزار كرده و در اين راستا از بهترين ايده‌ها حمايت مي‌كند. اين مسابقات بيشتر در كشورهاي انگلستان، فرانسه، آمريكا و ژاپن برگزار مي‌شود كه شايد به دفعات سه تا چهار بار در سال تكرار شود.

وي يادآورشد: تيم هشت نفره خودرو كم مصرف دانشگاه صنعتي اصفهان در مسابقات شل اكوماراتن 2008 كه هفته گذشته از تاريخ 22 تا 24 مي در فرانسه برگزار شد، در بين حدود 300 تيم از سراسر دنيا شركت كرد.

داوري در ادامه يادآورشد: تيم دانشگاه صنعتي اصفهان با شركت در بخش موتورهاي چهار زمانه تك سيلندر بنزيني، موتور كاربراتوري را به موتور انژكتوري تبديل و با برنامه نويسي ECU مراحل طراحي را انجام داده‌اند كه اين خودرو داراي توان 5/3 اسب بخار و حجم 148 سي سي است.

به گفته وي، اين تيم، يكي از شش جايزه ويژه مسابقات را كه از سوي شركت‌هاي خودروسازي به تيمهاي برتر اهداء شده، در بخش كار گروهي دريافت كرد.

عضو گروه خودرو دانشگاه صنعتي اصفهان خاطرنشان كرد: بيشتر تيم‌هاي شركت كننده، داراي سابقه رقابت 10 تا 12 سال هستند، اما نبايد از نظر دور داشت كه شركت در اين رقابت به عنوان يكي از معتبرترين مسابقات دنيا، براي كشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و با وجود مشكلات مالي، اعضاي تيم با هزينه‌هاي شخصي به اين مسابقات اعزام شدند و در مراحل طراحي خودرو از حمايتهاي شركت خودروسازي سايپا نيز بهره‌مند بودند.

وي ادامه داد: متاسفانه حمايت از تيم‌هاي دانشجويي كه به نوآوري‌هايي دست يافته‌اند، مقطعي و گذرا بوده و پس از گذشت مدتي، صنايع حمايت خود را از طرح‌هاي ابتكاري كه مي‌توانند در صورت حمايت به توليد محصول منجر شوند را قطع مي‌كنند كه در اين راستا، ضرورت فرهنگسازي براي حمايت از تيم‌هاي دانشجويي احساس مي‌شود.

دكتر محسن اصفهانيان، عضو هيات علمي دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي اصفهان هم با اشاره به فعاليت‌هاي گسترده گروه دانشجويي خودرو اين دانشگاه به ايسنا گفت: اين گروه از سال 79 با تعدادي دانشجو آغاز به فعاليت كرد و در سال 82 موفق به ساخت نخستين مدل خودروهاي صحرايي (ميني باجا) شد كه جايزه ويژه مسابقات آفريقاي جنوبي را كسب كرد و مدل دوم آن در سال 83 ساخته شد كه به دليل عدم حمايت مالي هنوز موفق به شركت در مسابقات بين‌المللي نشده و در دانشگاه موجود است.

عضو هيات علمي دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي اصفهان خاطرنشان كرد: اين خودرو كم مصرف نيز با هدف طراحي خودرويي كه بتواند تنها با يك باك، بيشترين مسافت را طي كند، ساخته شد و اميدواريم در سالهاي آينده با تجربه بيشتر، اقدام به طراحي خودروهايي با كاربرد شهري كنيم.

به گفته دكتر فدايي تهراني، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان و سرپرست تيم‌هاي دانشجويي خودرو اين دانشگاه، تمام خودروهاي شركت كننده در مسابقات شل اكوماراتن بايد از يك موتور معمولي كاربوراتوري استفاده مي‌كردند كه اين تيم از يك موتور مدل هوندا استفاده كرده كه تغييرات خاصي را روي آن ايجاد كرده‌اند مثلا چهار سنسور دور موتور، فشار، دماي هواي ورودي و اكسيژن را بر روي آن نصب و آن را به يك موتور انژكتوري تبديل كرده‌اند و به اين ترتيب موتور معمولي ما به يك موتور پيشرفته با مصرف سوخت بسيار كمتر تبديل شده كه به سيستم كنترل الكترونيك جرقه مجهز است.

دكتر فدايي تهراني در ادامه درباره تغييراتي كه در موتور خودرو داده شده تا به اين كارايي بالا برسد به ايسنا گفت: تبديل شدن به يك موتور انژكتوري هوشمند كه با كنترل الكتريكي و يك جرقه كار مي‌كند و پاشش آن به صورت كاملا پودري بوده و سنسورهاي داخل مجموعه تغييرات را دائما اندازه‌گيري كرده و تمامي اين پارامترها به صورت سيستم مدار بسته كنترل مي‌شود باعث شده احتراق سوخت در آن بسيار ساده‌تر انجام شده و راندمان موتور نسبت به يك موتور كاربراتوري بسيار بالاتر شود.

وي خاطر نشان كرد: بدنه اين خودرو هم كه توسط اعضاي تيم طراحي شده از مواد سوپر سبك از جنس فيبر كربن و رزين ساخته شده ولي در نهايت بدنه كامپوزيتي خاصي با استحكام بالا و وزن كم حاصل شده است. فريم آن هم از جنس آلياژ آلمومينوم ساخته شده كه شبيه‌سازي‌هاي انجام شده نشان دهنده استحكام بسيار خوب آن است. سيستم ترمز هم از نوع ديسكي است و سيستم تعليق نسبتا ساده‌اي هم براي آن طراحي و ساخته شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان تصريح كرد: طول اين خودرو حدود 9/2 متر، عرض آن يك متر و ارتفاع آن 90 سانتي‌متر است. از مزاياي خاص خودرو قابليت پيچش چهار متر (سه برابر پيكان) و مقاومت غلطشي پايين تايرها است.

به گفته وي، اين سيستم انتقال قدرت كه براي نخستين بار در كشور استفاده شده از نوع پيوسته ولي به صورت دستي خودكار است.

دكتر فدايي تهراني با بيان اينكه تركيب اين مجموعه طراحي و ساخت در خودرو بسيار كم مصرف دانشگاه صنعتي اصفهان جزو تكنولوژي‌هايي است كه در حال حاضر شركت‌هاي خودرو سازي و مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي پيشرفته دنيا روي آن‌ها كار مي‌كنند درباره علت انتخاب خودروهاي بنزين سوز با وجود حركت صنعت پيشرفته دنيا به سمت خودروهاي الكتريكي و هيبريدي به ايسنا گفت: درست است كه حركت به سمت آن نوع خودروها است و خود ما هم در دانشگاه يك خودرو تك نفره‌ الكتريكي ساخته‌ايم ولي آن طور كه به نظر مي‌رسد حداقل تا حدود دو دهه ديگر قطعا از بنزين استفاده مي‌شود و به خصوص كشور نفت‌خيزي مثل ما بايد روي كاهش مصرف كار كنند. البته در زمينه‌ خودروهاي هيدروژني و الكتريكي هم در كشور كار شده و بايد كارهاي بسيار بيشتري انجام شود تا فاصله خود را در اين زمينه با دنيا كاهش دهيم.

وي درباره ميزان مصرف سوخت اين خودرو گفت: موتور پايه تعيين شده كه 5/3 اسب قدرت دارد، كاربردهاي مختلفي دارد و ما هم با توجه به اينكه موتور كوچك و نسبتا ارزاني است از آن استفاده كرديم و با اينكه در موتور سيكلت استفاده نمي‌شود ميزان سوخت مصرفي آن تقريبا معادل مصرف موتور سيكلت يعني حدود دو ليتر در 100 كيلومتر است كه هدف ما رسيدن به يك ليتر مصرف در 500 كيلومتر حركت با سرعت ثابت است.

دكتر فدايي تهراني تصريح كرد: ماكسيمم سرعت حركت خودرو ما 80 كيلومتر در ساعت است كه اگر سرعت افزايش يابد ميزان مصرف بالا مي‌رود اما با توجه به اينكه آخرين تست‌ها را اواخر هفته آينده انجام مي‌دهيم، تست‌هاي اوليه نشان مي‌دهد به ركورد يك ليتر در 500 كيلومتر خيلي نزديكيم و با توجه به كارهاي نرم‌افزاري باقي مانده بر روي موتور اميدواريم اين ركورد را هم بشكنيم.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در ادامه درباره ساخت زمان ساخت خودرو شهري گفت:‌ با توجه به تجربه تيم كه طراحي چندين خودرو ديگر از جمله خودرو الكتريكي پارسا و خودرو صحرايي ميني باجا را در هم در كارنامه خود دارد اميدواريم بتوانيم با تامين اعتبارات لازم از سوي مراكز مختلفي كه نسبت به حمايت از طرح‌هاي ما ابراز تمايل كرده‌اند از اوايل تابستان ساخت خودرو شهري يك نفره و دو نفره را آغاز كنيم و پيش‌بيني مي‌كنيم در صورت تامين به موقع بودجه تا آخر سال اولين نمونه اين خودروها را بسازيم.

به گزارش ايسنا، مسابقات شل اكوماراتن 2008 در سطح دانشجويي برگزار مي‌شود كه تشويق نوآوري‌ها، تقويت تعاملات تيمي و ترويج آن و نيز توسعه تكنولوژي براي كسب بيشترين بازده از انرژي‌ها از اهداف برگزاري آن است تا از خودروهايي كه با هدف كاهش مصرف سوخت و كاهش آلايندگي طراحي شده‌اند، حمايت كند.

اين مسابقات در دو بخش خودروهاي مفهومي شهري با شركت 55 تيم و خودرو نمونه اوليه با شركت 233 تيم برگزار شد.

پنج تيم اول بخش خودروهاي مفهومي شهري از تيمهاي دانشجويي كشورهاي هلند، نروژ، تركيه، سوئد و پرتغال بوده‌اند كه تيم اول كه سوخت آن هيدروژن بود، ركورد 848 كيلومتر در ليتر را به نام خود ثبت كرد.

بهترين نتيجه را نيز تيم دانشگاه فني LULEA سوئد با ركورد 299 كيلومتر در ليتر كسب كرده كه به دليل توليد كمترين ميزان دي اكسيدكربن با 15/6 گرم در هر كيلومتر، ركورد 9 گرمي سال گذشته را شكسته و دو جايزه تغييرات آب و هوايي و نوآوري فني بوش را از آن خود كرد.

در بخش خودروهاي نمونه اوليه نيز پنج تيم از دانشگاه‌هاي فرانسه و آلمان با ارائه خودروهاي بنزيني و هيدروژني بيشترين مسافت را طي كرده‌اند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن